جمعه ؛ 10 فروردين 1403
17 خرداد 1402 - 15:55

آغاز تجهیز بزرگترین زنجیره مرغ گوشتی کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به تبریز/ کارفرمایی که ۲۲ هزار کارگر دارد

یونس ژائله فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی تبریز از آغاز تهجیز بزرگترین زنجیره مرغ گوشتی کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به تبریز خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در شرکت شاغل هستند و به دنبال این هستیم تا این رقم را به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم.
کد خبر : 14356

پایگاه رهنما:

یونس ژائله فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پاسخ به سوالی در مورد پروژه‌های تولیدی مجموعه "شیرین عسل" گفت: در حال حاضر پروژه‌های بزرگی در سطح ملی در حال انجام است. پروژه‌هایی مانند الکل‌سازی با ظرفیت ۶۶۰ تن در روز، کارخانه روغن‌کشی با ظرفیت ۳ هزار تن در روز، کارخانه تصفیه روغن با ظرفیت هزار تن، گاوداری با ۳۰ هزار راس دام، مرغداری با ۲ میلیون مرغ تخم‌گذار و ۶ میلیون مرغ گوشتی و یک میلیون راس گوسفند وجود دارد.

سرمایه‌گذاری عظیم ۲۵ هزار میلیارد تومانی در کشت و صنعت شبستر
وی با اشاره به اینکه تا امروز نهاد‌های دولتی هیچ همکاری با ما نکردند تا مرغ با قیمت ۱۰۰ هزار تومان دست مردم نرسد، گفت: ما گفتیم به ما کمک کنید،  مرغ را به صورت تضمینی ۶۰ هزار تومان به مردم می‌رسانیم. گوشت گوسفند را نیز ۲۵۰ هزار تومن تضمین می‌کنیم. کمک کنید ما این کار را انجام می‌دهیم.
به گفته این فعال اقتصادی، در حوزه پروژه‌های کلان اقتصادی بعضا نهاد‌های متولی نه تنها کمک نمی‌کنند بلکه مشکل ایجاد می‌کنند و عملا وقت و انرژی ما را می‌گیرند. باید بگذارند کاری که بلد هستیم را انجام دهیم، به این ترتیب سرعت تولید افزایش پیدا می‌کند.   در حال سرمایه‌گذاری رقمی نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار ارزی و ۲۵ هزار میلیارد تومان ریالی در منظقه شبستر هستیم که آثار و نتایج آن به زودی در حوزه محصولات کشاورزی نمایان خواهد شد.
رقم حداقلی از بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری واردات مرغ را به تولید اختصاص دهید/ امکان صادرات مرغ و تخم مرغ را داریم، اما نان خیلی‌ها قطع می‌شود!
وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت پروژه‌هایی که در دست بهره برداری قرار دارند، گفت: میزان پیشرفت پروژه‌ها متفاوت است، در حال حاضر طیف پیشرفت این پروژه‌ها از حدود ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد است.
ژائله افزود: دولت اعلام می‌کند که مرغ ندارد و ۵۰۰ میلیون دلار کنار می‌گذارد تا مرغ از ترکیه وارد کشور کند. کیلویی ۲.۲ دلار نیز پول بابت آن می‌دهند. انتظار ما این است که دولت از این رقم یک سود حداقلی ۵ الی ۶  درصدی را تضمین کند تا سریعتر ماشین‌آلات مرتبط با خطوط تولید را بروز کنیم.  اما حاضر به چنین کاری نیستند. ظاهر کار به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد می‌خواهند هر طور که شده واردات غلط ادامه پیدا کند. سوالشان این است که اگر فردا نیازمند واردات مرغ نبودیم، چگونه باید آن بودجه در نظر گرفته شده را مصرف کنند؟   قیمت مرغ در دنیا حدود یک دلار است،  چرا ما باید مرغ را دو دلار  بدست مردم برسانیم؟ باید واسطه‌ها و زنجیره‌هایی که در این بین قرار گرفته‌اند را بشکنیم.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل همواره عده‌ای به دنبال ایجاد بحران هستند، گفت: در غیر این صورت از فردا نه تنها مرغ و تخم مرغ وارد نمی‌کنیم بلکه این محصولات را صادر نیز می‌کنیم، ولی می‌دانید که نان چند نفر از ذی نفعان بحران  مرغ  و کمبود  اقلام اساسی با این اتفاق قطع می‌شود؟ در نتیجه  وقتی این موضوعات را کنار هم قرار میدهیم میبینیم که حاضر به انجام این کار نیستند.

اشتغال‌زایی , اقتصاد , اتاق بازرگانی ایران ,

ماجرای ایراد گرفتن محیط‌زیست به شوره‌زاری که تبدیل به باغ شد/ سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری برای ایجاد بزرگترین مجموعه نساجی کشور

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد اشتغالی که پروژه‌های در حال تکمیل می‌تواند ایجاد کند، گفت: تنها اشتغال مرغداری ۶ هزار نفر است. ۲۸۸ سالن که هر کدام ۳ هزار متر است. نزدیک به یک میلیون متر مربع سالن مرغداری در حال ساخت است که در خاورمیانه منحصر بفرد است.

وی در مورد انتظارات خود از بخش دولتی گفت: ما می‌گوییم اگر پشتیبانی نمی‌کنند حداقل برای ما درگیری ایجاد نکنند. ما را درگیر دادگاه و سیستم تعزیرات و... نکنند. فرض کنید شغل شما این شده است که صبح تا شب در دادگاه باشید. به عنوان مثال شکایتی مطرح شده  که در منطقه  آلودگی ایجاد کردید، این درحالی است که  طبق گزارش خودشان  زمین  از ابتدا شور بوده است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه در آن زمین شور، امروز گندم رشد می‌کند و پسته و بادام در آن کاشته شده، گفت: آن شوره زار امروز به باغچه تبدیل شده است حال شما چگونه می‌گویید که آلودگی ایجاد شده است؟ چنین مواردی فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار را درگیر مسائلی غیر از تولید و اشتغال می‌کند.

وی در خصوص افتتاح واحد تولیدی نساجی با ۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری که رییس مجلس نیز از آن بازدید کرد، گفت: معتقد هستم این واحد در نهایت به بزرگترین نساجی کشور تبدیل خواهد شد که اتفاقا در یک منطقه محروم قرار گرفته است.۶۱ سال دارم و دیگر به دنبال جایگاه و مقام نیستم. باید به دنبال این باشیم که کشور از نظر اقتصادی به عاقبت خوبی برسد. باید کمک کنیم تا این اتفاق رخ دهد و دولت نیز باید این فرصت را بدهد.

اشکال به پروژه خودروسازی به اتهام قرار گرفتن محل احداث در مسیل

ژائله با بیان اینکه در مورد دیگری می‌خواهیم کار ساخت سالن خودروسازی را آغاز کنیم اما اجازه این کار را نمی‌دهند و می‌گویند محل احداث کارخانه در مسیر رودخانه است، گفت: این در حالی است که از یک قرن قبل رودخانه‌ای در این مسیر وجود نداشته؛ یک روز دادگاه، یک روز محیط‌زیست، یک روز تعزیرات همه اینها روی هم انگیزه و انرژی فعال اقتصادی و سرمایه گذار را از بین میبرد.

وی ادامه داد: در سازمان تعزیرات حکومتی یکی از شهرهای جنوبی کشور یک خرده فروش شکایتی مطرح کرده و اعلام کرده یک دهم کالای مورد نیازش را دریافت کرده است. مدیر شعبه استانی ما پاسخ داده  که  برای  آن استان در کل ۵۰۰ کارتن سهمیه داریم که باید بین ۳ هزار مشتری تقسیم شود. اما در همین مورد  میبینم که حدود ۱۶ میلیارد تومان جریمه  لحاظ شده است. حال باید در تهران به دادگاه مراجعه کنیم، وکیل بگیریم و هزینه‌های مختلف تحمیل شود تا این چالش بر طرف شود. نمونه های بسیاری از چنین اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد که باعث آسیب و نابودی فضای کسب و کار می‌شود. معمولا هر بار که چنین مواردی را مطرح می‌کنیم دشمنی‌ها بیشتر می‌شود. به این ترتیب انرژی و وقت ما صرف مواردی می‌شود که عملا ما را از مسیر اصلی یعنی همان دغدغه رهبر معظم انقلاب  در حوزه اقتصاد یعنی رشد تولید باز میدارد.

اشتغال‌زایی , اقتصاد , اتاق بازرگانی ایران ,

هدف‌گذاری برای افزایش ۵ برابری اشتغال به ۱۰۰هزار نفر

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد کل کارگران مجموعه شیرین عسل گفت: در حال حاضر۲۲ هزار نفر در شرکتهای مختلف این مجموعه شاغل هستند و به دنبال این هستیم تا این رقم را به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم. نکته این است که باید روابط کلان اقتصاد اصلاح شود. به عنوان مثال در بخش واردات و صادرات کارهای بسیار بزرگی باید انجام دهیم.

وی گفت: باید به دنبال این باشیم که به هر قیمتی شده کشور را از این فضای رکود تورمی که یک سم مهلک برای اینده ایران محسوب میشود، خارج کنیم. اعتقاد داریم که اقتصاد ایران امکان رشد با کیفیت و پیشرفت در عرصه های مختلف را دارد، بنده به این مسئله به خصوص در مورد اقلام اساسی و کالاهایی که با معیشت مردم مرتبط هستند، اعتقاد ویژه ای دارم.

اشتغال‌زایی , اقتصاد , اتاق بازرگانی ایران ,

توان بالای اتاق بازرگانی در ارتقا کیفیت و کاهش قیمت تولید

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه باید مهارت کاشت انواع محصولات مانند گوجه فرنگی و سیب، و بسته‌بندی محصولات کشاورزی را ارتقا دهیم، گفت: محل این آموزش و ارتقا سطح تخصصی فعالان اقتصادی نیز باید اتاق بازرگانی ایران باشد. به اعتقاد بنده یکی از کار ویژه های اصلی در اتاق‌های بازرگانی باید فراهم کردن زیر ساختهای آموزشی و تخصصی باشد، وقتی فعالان اقتصادی ببینید که اتاق بازرگانی در جهت حمایت واقعی از انها گام بر میدارد نگاهها به تشکل بخش خصوصی تغییر میکند و شاهد بازگشت اعتماد فعالان اقتصادی، کشاورزان، صنعت گران به این مجموعه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در این حالت می‌توان با برنامه‌ریزی تولید، کالایی مثل سیب‌زمینی را هم صادر کرد. چرا که یک نژاد خوب را تولید و قیمت را نیز تثبیت می‌کنیم.  به این ترتیب یک سیاست‌گذاری استاندارد در قیمت، کیفیت و تولید خواهیم داشت. اتاق بازرگانی با توجه به حضور خود در تمامی استان‌ها  امکان هم افزایی در این حوزه را دارد. معتقد هستم به جای اینکه منافع شخصی را در اولویت قراردهیم، ابتدا باید منافع کشور را ببینیم.

در ماجرای واگذاری کشت و صنعت مغان گزارشهای غلط تهیه شد

این فعال اقتصادی در خاتمه با اشاره به حواشی که در مورد واگذاری مجموعه کشت و صنعت مغان در اواخر دهه ۹۰ مطرح شد، گفت: در حوزه اتفاقاتی که در مورد شرکت کشت و صنعت مغان و واگذاری و باز پس گیری آن رخ داد عملا رد پای برخی دشمنی‌ها  مشهود بود. چرا که امروز مشخص شده در آن مقطع یک سری گزارشات غلط تهیه شده بود. با توجه به این گزارشات بود که مقامات بالاتر دچار اشتباه شدند.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات