جمعه ؛ 10 فروردين 1403
23 ارديبهشت 1402 - 16:51

از حافظ و فردوسی تا جلال آل‌احمد در نمایشگاه کتاب / از همراهی تماشاگران اجرای‌مان هیجان‌زده و خوشحالیم

نمایشگاه کتاب تهران میزبان نمایش «ریشه‌های ادبیات فارسی» با پنج شخصیت ادبی برجسته و معروف کشور یعنی فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد (به عنوان نماینده شخصیت‌های ادبی عصر معاصر) است
کد خبر : 14172

پایگاه رهنما:

طبق اعلام روابط عمومی شبکه پنج،  این روز‌ها اگر گذرتان به نمایشگاه کتاب بیفتد در کنار دنیایی از کتاب و مشتاقان به مطالعه، شور و شوق جوانان و دانشجویان و هیاهوی همیشگی و نشاط بخش این نمایشگاه احتمالا چشم‌تان به کاراکتر‌های یک اجرای جذاب خواهد افتاد که در آن پنج شخصیت ادبی برجسته کشور حضور دارند. شما می‌توانید بخشی از این نمایش زنده باشید و با این شخصیت‌ها گفت‌وگو کرده و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرید. ایده اصلی این این نمایش از حمیدرضا نوروزی است و صمد آذرخش آن را کارگردانی کرده است.

آذرخش با اشاره به اینکه خود از مخاطبان همیشگی نمایشگاه کتاب است در مورد اجرای زنده نمایش در این نمایشگاه گفت: در نمایش «ریشه‌های ادبیات فارسی» پنج شخصیت ادبی برجسته و معروف کشور یعنی فردوسی، سعدی، حافظ، خیام و جلال آل‌احمد (به عنوان نماینده شخصیت‌های ادبی عصر معاصر) حضور دارند. تلاش کردیم این شخصیت‌ها را به اصطلاح در کالبد آدمی زنده کرده تا به شکلی نمادین در کنار شرکت‌کنندگان سی‌وچهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند. 
آذرخش با بیان اینکه ایده اصلی کار برای حمیدرضا نوروزی نویسنده و ایده‌پرداز گروه است گفت:اجرای این نمایش یکی از دغدغه‌های مشترک ما بود و من تلاش کردم ایده ایشان را به شکلی مناسب اجرا کنم. آقای نوروزی باور دارند که ما به برخی موارد علم داریم و برای اینکه به درکی کامل برسیم باید آن را به نحوی تجربه کنیم. آدم‌های بزرگی در تاریخ ما وجود داشته‌اند و علم و درک تفاوت‌های دارند و می‌توان با اجرا‌هایی به این شکل علم را به درک نزدیک کرد. 
وی افزود: ساعت‌ها با بازیگران تمرین داشتیم و خود بازیگران نیز در مورد شخصیت‌هایی که بازی می‌کنند تحقیق کرده و آثارشان را بار‌ها مرور کردند. 
این کارگردان تئاتر گفت: خودم را انسانی خوش اقبال می‌دانم که این فرصت برایم پیش آمد که بتوانم با گروهم یاد چهره‌های ادبی را در نمایشگاه کتاب زنده کنم و تمام تلاشم بر این بوده که این اجرا شکلی زیبا و واقعی به خود بگیرد. روند اجرا به واسطه تماشگران یا همان مخاطبان کم‌نظیرمان بسیار به آنچه به عنوان ایده‌آل در ذهن داشتم نزدیک شد. مخاطبان‌مان بسیار مشتاق به دیدار سعدی و حافظ و... بزرگان ادبی بوده و از مکالمه و قدم زدن با آن‌ها حتی در قالب یک بازیگرلذت می‌برند. تماشاگران‌مان با اشتیاق به شعرخوانی بازیگران گوش سپرده و آن‌ها را همراهی می‌کنند و این موضوع بسیار برای همه ما هیجان‌انگیز است.
آذرخش اظهار کرد: به این اجرا به شکل یک نوزاد نگاه می‌کنم. نوزادی که تنها در طی دو روز با کلی از مخاطبانش ارتباط برقرار کرده و هر روز رشد کرده و کامل‌تر می‌شود. یعنی اجرای امروز از اجرای دیروز بهتر بود و می‌دانم در روز‌های آینده بهتر هم خواهد شد. بازخورد مردم هم بسیار دلگرم کننده و شیرین است. تماشاگران به ما می‌گویند چقدر حافظ شبیه حافظی است که در ذهن داشتیم یا چقدر فردوسی به آنچه تصور می‌کردیم نزدیک است.

آذرخش با اشاره به اینکه این اجرا برای نمایشگاه کتاب طراحی شده و قطعا بهترین مکان برای اجرای این پرفورمنس نمایشگاه دوست‌داشتنی کتاب است گفت: بازیگران کار خود را میزبان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه می‌دانند. مثلا وقتی شخصیت فردوسی در نمایشگاه قدم میزند خود را جزو صاحبان این فضای فرهنگی و ادبی می‌داند و مخاطبان را میهمان خود می‌داند. 
وی افزود: مخاطبان ما چند دسته هستند. دسته اول آن‌هایی هستند که به کاراکتر‌ها نزدیک شده با آن‌ها هم‌کلام می‌شوند و حتی عکس یادگاری می‌گیرند. دسته دیگر مخاطبانی هستند که زمان کمی در اختیار دارند و و از دور بازیگران ما را می‌بینند و لبخندی به لب دارند و از کنار بازیگران رد می‌شوند. همه این عزیزیان مخاطبان ما هستند. فرقی ندارد دقایقی طولانی در کنار آن‌ها باشیم یا فقط از کنار آن‌ها رد شویم. هدف ما این است که در یاد مخاطبان‌مان بمانیم. جالب است به این خاطره اشاره کنم که امروز مخاطبی نوجوان با کاراکتر جلال آل‌احمد دیدار و گفت‌وگو داشت و پس از پایان این دیدار به ما گفت حتما کتاب‌های این نویسنده را از نمایشگاه خریداری کرده خواهد خواند. همین خاطره به ما یادآوری کرد که خداراشکر در مسیری که مد نظر داشتیم قرار داریم. 
آذرخش در پایان  اظهار داشت: از همه بازیگران اجرای «ریشه‌های ادبیات فارسی» تشکر کرده و به آن‌ها می‌گویم قدرشان را بابت زنده کردن شخصیت‌های ادبی بزرگ در قالب نمایشی سخت و شیرین می‌دانم. همچنین از  عبدالله صفدری گریمور و غزل آلوسی طراح لباس کار تشکر می‌کنم که به ما به واقعی‌تر کردن هرچه بیشتر کاراکتر‌ها کمک کردند. در پایان نیز از  مجیدی عزیز مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تشکر می‌کنم که برادرانه در کنار ما بودند و ما را را یاری کردند. 

حمید خلفی، ایرج تدین، مهدی کوکبی، مهران نعیمی اقدم و کیاوش زرین بازیگران اجرای «ریشه‌های ادبیات فارسی» هستند و حمیدرضا نوروزی (مدیرپروژه)، زینب خدیوی کاشانی (برنامه‌ریز)، سید امیرحسین غفوری (مدیرتولید)، غزل آلوسی (طراح لباس و صحنه) و عبدالله صفدری (گریمور) نیز دیگر عوامل این اجرا را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظرات