جمعه ؛ 10 فروردين 1403
08 دی 1401 - 08:43
نه دی؛ روز شکست فتنه از مردم

9 دی به روایت امروز

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حرکت ۹ دی را عامل در هم پیچیده‌شدن بساط فتنه و فتنه‌گران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی می‌کنند.
کد خبر : 13275

پایگاه رهنما:

خبر سهمگین و ناراحت کننده بود. حامیان ضدانقلاب به مقدسات دینی در روز عاشورا توهین کردند و آن را حرکت سیاسی در راستای اهداف جنبش سبز خواندند. رفتاری که پایان آنان را رقم زد و مردم در برابر ضدانقلاب صف آرایی کردند و یوم الله9 دی را در سراسر کشور به وجود آوردند. 9 دی‌ماه 1388 از جمله مهم‌ترین روزهایی است که توسط ملت ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شده است. در این روز مردم ایران در حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی، در برابر فتنه‌گران قد علم کرده و حجت را بر آنان تمام کردند. در این روز مردم در تمام شهرها و استان‌های ایران، پا به عرصه گذاشته و به فتنه‌گری‌های معاندین و دشمنان نظام پایان دادند.

حضور گسترده ملت در راهپیمایی 9 دی 88

بزرگ‌ترین راهپیمایی عاشورائیان حسینی در تهران رقم خورد.در تهران مردم با شعار «در ظهر عزا حرمت ارباب شکستند علمدار کجایی، این فتنه گران راه عزادار تو بستند علمدار کجایی» در خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب به راهپیمایی پرداختند. برآوردها از جمعیت راهپیمایان این روز در تهران قریب به 5 میلیون نفر بود. جمعیت مردم تهران از شرق حد فاصل پل چوبی تا میدان انقلاب، از غرب حد فاصل دانشگاه شریف تا میدان انقلاب، از جنوب حد فاصل میدان حر تا میدان انقلاب و از شمال حد فاصل بلوار کشاورز تا میدان انقلاب بود. در همین رابطه بی‌بی‌سی گزارش داد: «طرفداران نظام اسلامی در اعتراض به وقایع روز عاشورا در خیابان‌های مرکزی تهران راهپیمایی و تجمع کردند. تظاهرات هواداران حکومت ایران از روز گذشته در شهرهای مختلف شروع شده بود.» الجزیره هم با اشاره به خواسته مردم تهران در راهپیمایی 9 دی گزارش داد: «مردم در این تظاهرات خواستار مجازات سران فتنه شدند.» از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره تجمع عاشورایيان در تهران نوشت: «راهپیمایان سوگند وفاداری به نظام جمهوری اسلامی یاد کردند». پایگاه شبکه تلویزیونی المنار لبنان هم به پوشش خبری این حماسه پرداخت و گزارش داد: «تظاهرکنندگان تصاویر بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دست داشتند و شعارهایی حسینی سردادند و آشوبگران و هتک‌حرمت‌کنندگان به مقدسات دینی در روز عاشورا را محکوم کردند.» این راهپیمایی­ها نسبت به هتک حرمت به مقدسات دینی به پایتخت منحصر نشد و شاهد برگزاری این سنخ از تجمعات در شهرهای بزرگ و کوچک بودیم؛ به نحوی که حتی ضدانقلاب مجبور به عقب نشینی از رفتارغیرانسانی خود شد و هتاکان را افرادی از جنبش سبز تلقی نکردند و با آنان فاصله گذاری سیاسی کرد.

نه دی به روایت رهبر معظم انقلاب

«روز نهم دی در تاریخ ماند». این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه ۸۸ را حاصل برنامه‌ریزی چندین ساله‌ی دشمنان و در ادامه‌ی قضایایی چون فتنه‌ی سال ۷۸ تحلیل می کنند و راه‌حل علاج آن را حرکت عظیم مردمی همانند آنچه در ۹ دی سال ۸۸ اتفاق افتاد می‌دانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاکم بر دل های مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه‌ی ۹ دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.


مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حرکت ۹ دی را عامل در هم پیچیده‌شدن بساط فتنه و فتنه‌گران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی می‌کنند. در همین راستا ایشان می فرمایند که «می بینید مردم پایبندیشان به مسائل دینی و ارزش های معنوی بیشتر شده است. کی در کشور ما این همه جوان در مراسم معنوی شرکت می کردند؛ در مراسم عبادی ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشن‌بینی مردم در زمینه‌ی مسائل سیاسی سابقه نداشته است. بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیله‌ی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابان ها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دست های دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبه‌روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‌تر شده است.»

  • چشم انداز راهبردی

روایت حماسه آفرین نه دی را باید از جنبه راهبردی مخصوصا از بعد جامعه شناسی­سیاسی نگریست. در همین راستا از سه سطح کلان این رویداد را واکاوی می کنیم.

  1. یوم الله 9 دی 1388 را نباید یک رویداد تاریخی نگریست بلکه آن را باید رویدادی تاریخ­ساز دانست. این تفاوت نگرش موجب بروز دو نگرش متفاوت خواهد شد. از منظر رویداد تاریخی، 9 دی 1388 در همان مقطع زمانی با تمام ویژگی های خاص ماندگار شد و قابلیت استمرار معانی برای تحلیل سیاسی ندارد اما از نگاه و رویکرد رویداد تاریخ ساز، نه دی 1388 دارای روندها و دلالت­های راهبردی است؛ به این معنا که ماهیت رویداد امکان استمرار در تحولات آینده را دارد و این رویداد دارای بروز دلالت های فکری جامعه ایرانی نظیر اهتمام همه جانبه برای دفاع از مقدسات دینی مخصوصا در پاسداشت شعائر حسینی است و این دلالت­ها مقطعی نیستند بلکه امکان بروز و ظهور آن و تکرار 9 دی دیگر در هرمقطع زمانی دیگر متصور هست.
  2. برخلاف طراحی­های متعدد دشمنان انقلاب اسلامی، جامعه ایرانی با وجود برخی از نگرانی­ها و تکدر خاطرها از وضعیت کشور همچنان حامی جمهوری اسلامی ایران است و در بزنگاه­ها با تمام وجود به حمایت از حاکمیت می پردازد و نقشه خاص دشمن برای ایجاد گسست در میان جامعه و حاکمیت را نقش بر آب می­کند. 9 دی 1388 یک رویداد تاریخ­ساز است و در عصر کنونی، تجلی حمایت مردمی از انقلاب اسلامی در برابر دشمنان است و باید از این «یوم الله» صیانت کرد. تکاپو برای فراموشی آن مسلماً از راهبردهای دشمنان است؛ مانند عدم درج قدرت روحانیت و حمایت مردم در مقوله تحریم تنباکو در عصر قاجار.
  3. در آشوب های اخیر تکاپوی دشمن، حذف پیوند ماندگار جامعه ایرانی با حاکمیت با برجسته­سازی امری اجتماعی و ایجاد بحران­های قومی بود. این رفتار دشمنان با تکرار یوم الله نه دی محقق نشد و بار دیگر شهروندان ایران با حضور در خیابان­ها در روزهای متعدد مانع از استمرار هتاکی جریان ضد انقلاب شدند و پس از آن اتمام حجت، برخورد قانونی با عناصر آشوبگر آغاز شد و این نشان می دهد که جامعه ایرانی نسبت به ارزش های اسلامی و انقلابی همواره حساس است و در برهه­ها و بزنگاه­ها با فراست و بصیرت راهبردی حامی جمهوری اسلامی ایران است و عناصر غربی با وجود تکاپو برای شناخت ایرانیان همچنان متحیر از کنشگری آنان هستند.

 

ارسال نظرات