جمعه ؛ 10 فروردين 1403
22 آذر 1401 - 11:54
تداوم هنجارشکنی پلت‌فرم‌ها؛

شبکه ساختارشکن ماهواره‌ای صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد +عکس

از روز گذشته یکی از بدنام‌ترین شبکه‌های ساختارشکن ماهواره‌ای فعالیت‌های خود را روی صفحه آپارات آغاز کرده است و در صفحات مجازی آغاز فعالیت خود را در آپارات تبلیغ می‌کند.
کد خبر : 13197

پایگاه رهنما:

 

 با فیلترینگ یوتیوب بستر آپارات (سامانه‌ای نامحدود با قابلیت بارگذاری عمومی فیلم) توسط هولدینگ «صباایده» راه‌اندازی شد تا امنیت فضای مجازی تحت نظارت یک کسب‌وکار داخلی تامین شود.

سامانه آپارات به تدریج ریل‌گذاری خود را تغییر داد و این بستر در نیمه دهه ۹۰ تبدیل به فضایی بدون درجه‌بندی و نظارت شد. مدیران «صباایده» تا مدت‌ها در برابر هر ایده نظارتی، پیشنهاد اصلاح و انتقادات رسانه‌ای با دستاویز قرار دادن کاربرمحور بودن این سامانه از پذیرش نظارت دقیق امتناع کردند. در اثر این عدم توجه آپارات به بستری بدون فلیترینگ با رویکردهای ساختارشکنانه یوتیوب تبدیل شد تا جایی که تروریست‌های فرقه منافقین موفق به بهره‌برداری از این بستر داخلی بدون فیلتر برای پخش سخنرانی‌های مریم رجوی شدند.

علی رغم انتقادات مستمر رسانه‌ها،فعالان مجازی و نادیده‌انگاری استمراری «محمد جواد شکوری» و سایر مدیران این سامانه، به جای اعمال روش‌های نظارتی در تحرکاتی معکوس که به نوعی فرار رو به جلو محسوب می‌شود، به صورت مکرر از نهادهای نظارتی پرداختند. این رویکرد در یک سال اخیر به شدت تشدید شد و سبک انتقادی شکوری از ریاست سازمان صدا و سیما و ساترا گسترش یافت.

اگر کمی از این زمان به جای طرح رویکردهای انتقادی صرف نظارت بر محتوا و بستر آپارات می‌شد، قطعا محتوای آپارات به این سویه نامطلوب کنونی هدایت نمی‌شد.

اما در تازه‌ترین اتفاق در این سامانه رها شده، شبکه تخصصی و بدنام «تونیکس» (Toonix TV) فعالیت‌های خود را روی بستر آپارات آغاز کرد. تونیکس و شبکه FX دو شبکه‌ای ماهواره‌ای هستند که در اولی انیمیشن و فیلم‌های سینمایی مختص حوزه کودکان و نوجوانان و در دومی آثار سینمایی برای طیف سنی بزرگسالان بدون ملاحظات فرهنگ عمومی پخش می‌شود.

تونیکس پس از مدتی که از فعالیتش گذشت ناگهان وارد ماجراجویی خطرناکی شد که حتی کانال تلگرامی ست لست نیوز (Satelites Last News) که اخبار شبکه‌های ماهواره‌ای را پوشش می‌دهد به انتقاد از آن پرداخت. این شبکه در اقدامی غیرتعارف در حالی که به پخش فیلم‌های و سریال‌های کارتونی مخصوص رده کودکان و نوجوانان می‌پرداخت ناگهان اقدام به پخش انیمیشن سوسیس پارتی (Sausage party ) کرد.

 

شبکه ساختارشکن ماهواره‌ای صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد +عکس

 

کانال ست‌لست نیوز در انتقاد به پخش این مجموعه با تیتر"فاجعه در شبکه تونیکس!" نوشت: اتفاقی فوق العاده زشت و رکیک در شبکه تونیکس رخ داده که هیچ گونه قابل بخشش نیست.شب گذشته، شبکه تونیکس که با شعار شبکه کودک و نوجوان پا به عرصه تلویزیون گذاشت و کارکنان آن در اعتراض به سیاست های سرویس دهنده، از کار خود کنار کشیدند، انیمیشن بزرگسالان «سوسیس پارتی» را پخش نمود.انیمیشنی بزرگسالانه درباره مسائل جنسی و نمادی از آلت تناسلی! که ویژه بزرگسالان است و به نقد و زیرسوال بردن دین می‌پردازد و سرتاسر در آن از کلمات جنسی و سکس به صورت مستقیم استفاده شده است.تونیکس دست افرادی افتاده که هیچ فهم و شعور و سوادی در رابطه با مدیریت یک شبکه کودک و نوجوان ندارند.این اتفاق یک فاجعه بزرگ است و جبران آن برای سرویس دهنده ای مانند WNS بسیار سخت خواهد بود.

این تنها انیمیشن سریالی ساختار شکنی نبود که از این شبکه پخش می‌شد و سایر آثار پخش شده این شبکه در دوبله فارسی بشدت از کلمات رکیک و مستهجن بهره می‌برد.

شبکه ساختارشکن ماهواره‌ای صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد +عکسشبکه ماهواره‌ای و ساختار شکن تونیکس صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد

 

شبکه ساختارشکن ماهواره‌ای صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد +عکسشبکه ماهواره‌ای و ساختار شکن تونیکس صفحه خود را در آپارات تاسیس کرد

از روز گذشته این شبکه بدنام و ساختارشکن فعالیت‌های خود را روی بستر آپارات آغاز کرده است.

با توجه به مستندات درج شده این انتقاد از مدیران سامانه آپارات مطرح است که یک شبکه ماهواره‌ای بدنام که انیمیشن‌های فوق‌العاده ساختار شکنی را نمایش می‌دهد، چگونه می‌تواند این محتوا را به سادگی و بدون هیچ نظارتی در سامانه آپارات بارگذاری کند.

قطعا دامنه این انتقادات به این رویه غیرعملگرا نسبت به مدیران این سامانه ادامه خواهد داشت تا رویکردها و رویه‌های مدیرانش اصلاح شود. اگر قرار باشد این سبک از ساختار شکنی امتداد پیدا کند و هر شبکه ماهواره‌ای امکان بهره‌مندی از سامانه آپارات را داشته باشد، در دسترس قرارگرفتن یوتیوب بر اساس قوانین ایران و همکاری دوجانبه هزینه‌های کمتری را در پی خواهد داشت.

منبع: مشرق

ارسال نظرات