جمعه ؛ 10 فروردين 1403
19 آذر 1401 - 15:20

پوتین: در صورت حمله پیش‌دستانه به روسیه چیزی از دشمن باقی نخواهد ماند

رئیس‌جمهوری روسیه با غیرمنتظره خواندن اعتراف صدراعظم سابق آلمان به اینکه توافقات مینسک تنها با هدف فرصتی برای تقویت اوکراین و آمادگی آن برای رویارویی با روسیه امضا شده است، گفت: اکنون اعتماد تقریباً صفر است و مسکو باید بداند با چه‌کسانی سروکار دارد
کد خبر : 13168

پایگاه رهنما:

به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای‌عالی اقتصادی اوراسیا و در پایان سفر خود به بیشکک، پایتخت قرقیزستان، در خصوص اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در خصوص هدف پشت‌پرده کشورهای غربی در امضای توافقات مینسک اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به سؤالی دراین‌باره گفت: «راستش این سخنان برای من کاملاً غیرمنتظره و ناامیدکننده است. صادقانه بگویم، من انتظار نداشتم چنین چیزی را از صدراعظم سابق فدرال بشنوم، من همیشه استنباط می‌کردم که رهبری جمهوری فدرال با ما صادقانه رفتار می‌کند

رئیس‌جمهوری روسیه یادآور شد، علی‌رغم اینکه برلین همواره از طرف اوکراینی حمایت کرده است، ولی به‌نظر او، رهبری آلمان همواره صادقانه به‌دنبال حل‌وفصل مناقشه بوده است. پوتین افزود: سخنان مرکل ثابت کرد که مسکو در آغاز عملیات ویژه درست عمل کرده است و این تصمیم بجا بوده است، زیرا احتمالاً هیچ کس قرار نبود به توافقات مینسک عمل کند، البته با توجه به واقعیاتی که اکنون روشن شده است، شاید بهتر بود عملیات ویژه زودتر آغاز می‌شد، اما مسکو امیدوار بود که طرفین بتوانند در چارچوب توافقات مینسک به توافق برسند.

وی ادامه داد: «اکنون بحث اعتماد مطرح شده است، مطمئناً اعتماد تقریباً به حد صفر رسیده است، مسلماً پس از اظهاراتی از این قبیل، این سؤال مطرح می‌شود؛ چگونه می‌توان در مورد چیزی مذاکره کرد؟ و آیا اصلاً امکان مذاکره با کسی وجود دارد؟ چه ضمانتی برای توافقات وجود دارد؟»

پوتین در عین حال گفت: البته در نهایت نیاز به مذاکره خواهد بود و همان‌طور که بارها گفته‌ام ما همچنان آماده توافق با اوکراین هستیم، اما پس از اظهارات صدراعظم سابق آلمان در مورد توافقات مینسک، باید به این اندیشید که روسیه با چه‌کسانی سر و کار دارد.

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان چند روز قبل در مصاحبه‌ای برای نخستین بار اعتراف کرد که امضای توافقات مینسک تنها تلاشی برای دادن زمان مناسب به اوکراین بوده است تا مقامات کی‌یف بتوانند از آن برای تقویت و به‌دست آوردن توان کافی برای رویارویی در برابر روسیه استفاده کنند. وی با اشاره به نتیجه این اقدام، تفاوت بین اوکراین در سالهای 2014-2015 و اوکراین کنونی را مورد توجه قرار داد.

پوتین:  در صورت حمله پیش‌دستانه به روسیه، چیزی از دشمن باقی نخواهد ماند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان سفرش به بیشکک اعتراف کرد که روسیه ممکن است به‌منظور تضمین امنیت خود، از جمله تاکتیک‌های انجام "حمله خلع سلاح" و پیشرفت‌های آمریکا در این زمینه را در نظر بگیرد. رئیس جمهور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: «اولاً اینکه، ایالات متحده یک تئوری حمله پیش‌دستانه دارد، و دوم اینکه، آنها در حال توسعه یک سیستم حمله خلع سلاح هستند که برای نقاط کنترل، محروم کردن دشمن از این سیستم‌های کنترلی و غیره اعمال می‌شود».

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال یادآور شد که صحبت بر سر موشک‌های کروز، از جمله موشک‌های استقرار  زمینی است که مسکو زمانی آنها را کنار گذاشت. وی ادامه داد: «ما آنها را رها کرده کنار گذاشتیم و آمریکایی‌ها در آن زمان باهوش‌تر عمل کردند، البته ما موشک‌های استقرار زمینی‌ را کنار گذاشتیم، ولی استقرار هوایی و دریایی‌ را حفظ کردیم، اما اکنون موشک‌های کروز استقرار زمینی را نیز در اختیار داریم و آنها مدرن‌تر و حتی کارآمدتر هستند

پوتین گفت: "قرار بود با کمک سیستم‌های مافوق‌صوت، یک حمله خلع سلاح پیشگیرانه انجام شود، ولی هنوز چنین تسلیحاتی در اختیار ایالات متحده نیست، در حالی که ما آنها را داریم. "اگر ما در مورد این حمله خلع سلاح صحبت کنیم، شاید باید به پذیرش دستاوردهای شرکای آمریکایی خود و ایده‌های آنها برای تضمین امنیت خود فکر کنیم، مسلماً ما به آن فکر می‌کنیم، هیچکس خجالت نمی‌کشید که در آن زمان و سال‌های گذشته با صدای بلند در مورد این مسئله صحبت کند."

پوتین توضیح داد: «موضوع اینجاست که در ایالات متحده، "حمله پیشگیرانه" در دکترین راهبردی آنها تجویز شده است، ما آن را نداریم، در استراتژی ما حمله تلافی‌جویانه تدوین شده است، بدین ترتیب که وقتی سیستم هشدار روسیه سیگنال حمله موشکی را دریافت کند، از طرف روسیه «صدها موشک در هوا به پرواز در خواهد آمد که به‌سادگی متوقف کردن آنها غیرممکن است، البته  این هنوز یک [حمله] تلافی‌جویانه است

وی افزود: «این به‌چه‌معناست؟ این بدان معنی است که سقوط کلاهک‌های موشک‌های دشمن در خاک  روسیه اجتناب‌ناپذیر است، آنها به‌هرحال سقوط خواهند کرد، درست است، ولی در این صورت دیگر چیزی از دشمن باقی نخواهد ماند، زیرا رهگیری صدها موشک غیرممکن خواهد بود و البته این یک عامل بازدارنده و یک عامل بازدارنده بسیار جدی است، به همین منظور ما به‌طور منظم تمرینات هسته‌ای انجام می‌دهیم و در این زمینه کاملاً شفاف عمل می‌کنیم و صادقانه آن را اعلام می‌کنیم

پوتین در پایان تأکید کرد: «اما اگر یک دشمن احتمالی معتقد باشد که می‌تواند از تئوری حمله پیشگیرانه علیه روسیه استفاده کند، ما چنین کاری را نمی‌کنیم، در هر صورت این واقعیت ما را به فکر تهدیدهایی می‌اندازد که چنین ایده‌هایی در سایر کشورها علیه روسیه وجود دارد».

رهبر روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین یادآور شد که ابتکارعمل نشست مقامات سرویس‌های ویژه روسیه و ایالات متحده از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. وی گفت: این موضوع ابتکارعمل ما نبود، پرزیدنت بایدن پیشنهاد داد و ما موافقت کردیم، مذاکرات در حالت عادی انجام شد و دو طرف توافق کردند که تماس‌ها ادامه یابد.

لازم به ذکر است که در اواسط ماه نوامبر، دیداری بین سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) در ترکیه برگزار شد. به‌گفته ناریشکین، طرفین درباره امنیت هسته‌ای و روند اوضاع پیرامون اوکراین گفتگو کردند. روز بعد، کاخ سفید نیز یادآور شد که برگزاری این نشست به‌منظور باز نگه‌داشتن کانال‌های ارتباطی بین ایالات متحده و روسیه ضروری است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات