جمعه ؛ 10 فروردين 1403
09 آذر 1401 - 16:31
مصاحبه با خبرنگار CNN؛

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

نویسنده و خبرنگار حوزه ورزشی مجموعه رسانه‌ای CNN به سوالات خبرنگار ورزشی مشرق در خصوص پیروزی آمریکا برابر ایران پاسخ داد.
کد خبر : 13090

پایگاه رهنما:

 

ماتیاس گرز، خبرنگار CNN با اشاره به پیروزی تیم ملی فوتبال آمریکا برای تیم ملی فوتبال ایران گفت: به نظرم ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود. از ایران شاهد یک بازی احساسی بودیم، عجله داشتند و درست تصمیم نمی‌گرفتند.

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

* ممنونم از قبول دعوت برای مصاحبه، اولین سوال به طور کلی درباره دیدار ایران و آمریکا است، نظر شما در خصوص پیروزی تیم ملی آمریکا و شکست ایران چیست؟

قبل از بازی به همکارانم با جدیت گفته بودم که ایران در این بازی به پیروزی می‌رسد. به نظر من همه شواهد نشان از شکست آمریکا داشت. آمریکا در مرحله گروهی اصلا خوب نبود، حتی در این بازی مقابل ایران با این که به پیروزی رسید، باز هم به نظر من بد بازی کرد. بازیکنان ایران با تجربه تر بودند. مردان کی‌روش خیلی خوب مقابل ولز بازی کردند و هر کسی آن بازی را دیده بود مطمئن بود که آمریکا از تیم ملی فوتبال ایران شکست خواهد خورد. به نظر من آمریکا منطقی بازی کرد و برگ برنده آمریکا این بود که مثل ایران، احساساتی نیست و عجله ندارد.

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

* از لحاظ فنی با شما موافق هستم، سطح فوتبال آمریکا البته پایین نیست اما ایران در این بازی بهتر بود. آیا به نظر شما هم این بازی سیاسی بود؟

این یک بحث قدیمی است. به نظر من کاملا سیاسی بود. باید باشد. دو تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا برای دومین بار در جام جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند. به سیاسیون نگاه کنید. بازی را به طور مستقیم در لابی سازمان ملل پخش کردند. این چه معنایی دارد؟ بایدن از شدت هیجان نزدیک بود زمین بخورد. من خبر ندارم اما شاید سیاسیون و مقامات حکومتی در ایران برای این بازی وقت گذاشته باشند. به نظر من این بازی همیشه سیاسی است و این بد نیست. دو کشور که سابقه رویارویی سیاسی با هم دارند همیشه در میدان فوتبال هم با جدیت مقابل یکدیگر صف آرایی می‌کنند. این هیجان انگیز و جالب است. سیاسی بودن یک بازی معنای منفی و بد ندارد.

* حالا آمریکا به مرحله حذفی صعود کرده است!

بله این برای فوتبال کشوری که فوتبال را هنوز هم خیلی دوست ندارد، جذاب و تاثیرگذار است. مردم جشن ملی گرفتند و برای فوتبال آمریکا این یک اتفاق بزرگ و تاریخی است. امیدوارم آمریکا حتی در جمع ۸ تیم برتر جهان باشد اما این هم از آن دست خوش بینی‌های غیر طبیعی است.

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

* آیا داور اسپانیایی درست قضاوت کرد؟

به نظرم این داور یکی از بهترین داوران حال حاضر شاغل در فیفا است. قضاوتش خوب بود. ایراداتی داشت اما چندان تاثیرگذار و مهم نبود. مثلا آن صحنه خطا روی طارمی واقعا خطا نبود. بازیکنان آمریکا از قبل می‌دانستند که او در گرفتن پنالتی شهرت دارد. داور اسپانیایی هم این را به خوبی می‌دانست و چند بار به شوخی از همان ابتدای بازی به طارمی تذکر داد.

* شما چند روز پیش درباره وضعیت حقوق بشر در قطر نوشتید. این حقوق بشر در خود آمریکا چه وضعیتی دارد؟

شبیه خبرنگاران ایرانی که در قطر هستند، سوال می‌پرسید. اینها ربطی به هم ندارند. چه علاقه ای دارید مدام از حقوق بشر در آمریکا سوال بپرسید؟

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

* به نظرم خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی بیشتر علاقه دارند. خود شما درباره سوال اسکای نیوز از کی‌روش یک مقاله بلند بالا نوشتید.

بله، مشکلی نیست، من می گویم که هر چیزی در جای خودش معنا دارد. من از وضعیت بد و اسفناک حقوق بشر در قطر نوشتم، چون همین طور است و پای حرفم هستم. اگر کسی مدرکی دارد که خلاف نوشته من است منتشر کند. بیش از ۵۰۰۰ کارگر نپالی و بنگلادشی ناپدید شده‌اند و قطر فقط می‌گوید: خبر می دهیم، در حال بررسی هستیم، برخی از آنه به کشورهای دیگر رفته‌اند و خبری از آنها نداریم. این پاسخگویی توهین به اذهان عمومی و خبرنگاران است. درباره آمریکا هم اشکالی ندارد. پاسخ می‌دهم. به نظر من وضعیت حقوق بشر در آمریکا از بسیاری از کشورها دنیا بهتر است اما ایراداتی هم دارد.

گرز: ایران بهتر بازی کرد اما آمریکا منطقی‌تر بود/ در آمریکا هم نقض حقوق بشر وجود دارد

* این ایراداتی که به آن اشاره نمی‌کنید، مهمترینشان احتمالا به نژادپرستی برجسته و بی نظیر آمریکا و ظلم تاریخی و تمام ناشدنی به سیاه پوستان و آسیایی تبارها نیست؟

نه با این شدتی که شما می‌گویید اما بله این هم یک ایراد است که به مرور زمان بررسی خواهد شد و حل می‌شود. مگر در دیگر نقاط جهان نژادپرستی وجود ندارد؟

* من قصد عصبانی کردن شما را ندارم اما واقعا نوع پاسخگویی طوری است که من به عنوان همکار شما با این روش آشنا هستم و مسلم است که دوست ندارید چندان به این چیزها پرداخته شود.

خبرنگار نباید عصبانی شود، حق دارید، من می‌خواهم بگویم که فوتبال ایران و آمریکا سیاسی است اما سیاسی بودن هم تعریف دارد. این بازی در فضای سیاست تاثیرگذار است اما تعیین کننده نیست که مثلا از مربی آمریکا درباره سرخپوستان و فقرا و بی خانمان‌ها بپرسید. موضوع این است که نتیجه این بازی برای سیاسیون اهمیت دارد. همین و بس.

منبع: مشرق

ارسال نظرات