جمعه ؛ 10 فروردين 1403
08 آذر 1401 - 15:29

تأکید رئیسی بر ارتقای روابط بین تهران و بغداد/ السودانی: اجازه آسیب به همسایگان از خاک عراق را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهور گفت: امنیت، صلح و ثبات منطقه باید توسط نیروهای منطقه ایجاد شود و حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و بلکه خود مشکلی بر مشکلات ماست.
کد خبر : 13080

پایگاه رهنما:

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری پس از دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر جدید عراق اظهار داشت: از اینکه نخست‌وزیر کشور دوست و برادر عراق دعوت ما را پذیرفته به کشور خودشان سفر کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم.

 
وی افزود: روابط ما با عراق روابط معمولی نیست و ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد؛ این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت و دولت را کنار همدیگر قرار داده است.

رئیس‌جمهور گفت: اوج این ارتباط در اربعین حسینی(ع) و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام و به‌ویژه ملت عاشق اهل‌بیت(ع) ایران در سرزمین عراق است و از دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی بسیار عالی که از همه زائران به‌ویژه ایرانیان دارند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیسی عنوان کرد: دولت عراق و آغازبه‌کار جناب آقای السودانی نخست‌وزیر محترم حاصل توافق گروه‌های سیاسی در عراق است و امیدواریم با تدبیر آقای نخست‌وزیر و همکاری‌ همه گروه‌های سیاسی و همه بخش‌ها در عراق بتواند خدمتی متفاوت را برای مردم عزیز عراق رقم بزند و موجب رفع مشکلات مردم و خدمتگزاری خالصانه به آنان و همکاری با کشورهای همسایه شود.

وی ادامه داد: امیدواریم در دولت جدید عراق، همکاری‌های بین دو کشور ارتقا یابد و ما امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری همکاری داریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: از نظر ما و دولت عراق، امنیت و صلح و ثبات در منطقه اهمیت بسیاری دارد و مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

رئیسی تصریح کرد: امنیت، صلح و ثبات منطقه باید توسط نیروهای منطقه ایجاد شود و حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و بلکه خود مشکلی بر مشکلات ماست؛ همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت‌ساز نبوده است، در دیگر نقاط منطقه هم امنیت‌ساز نیست و خروج آنان از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی کند.

وی خاطرنشان کرد: حضور نخست‌وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و مذاکرات بین ما می‌تواند گام بلندی در ارتقای روابط باشد که مسائل قبل در حوزه اقتصادی، تجاری، مسائل پولی و بانکی مورد مذاکره است و هم‌چنین بر صادرات برق و گاز تأکید داریم. این سفر و گفت‌وگوهای بین دو هیئت ایرانی و عراقی در جهت حل‌وفصل مسائل فی‌مابین مؤثر است. امیدواریم دولت جدید عراق در جهت حسن روابط بین دو کشور گام‌های بلندی بردارد.

رئیس‌جمهور در پایان عنوان کرد: ما دو کشور دیدگاه‌های مشترکی در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط به ارتقای روابط در سطح منطقه و بین‌المللی منجر خواهد شد و امید است در این سفر و با مذاکرات، گام‌های ماندگاری برداشته شود.

** اجازه نخواهیم داد از خاک عراق برای آسیب‌رساندن به کشوری استفاده شود

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق هم ابراز کرد: ما امروز با دعوت جمهوری اسلامی ایران در تهران هستیم تا در روابط دوجانبه بین دو کشورِ برادر در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی مذاکره کنیم و آخرین تحولات منطقه و بین‌الملل را مورد بررسی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: سفر امروز به‌منظور تقویت روابط تاریخی بین دو کشور و نقاط مشترک در زمینه‌های مختلف است و بر ما حتمی است که برای تقویت این نقاط مشترک تلاش کنیم.

نخست‌وزیر عراق گفت: ملت و دولت عراق ابداً حمایت ایران در سالیان گذشته به‌ویژه از سال 2003 و از زمان آغاز جنگ علیه تروریست‌های داعش را فراموش نخواهند کرد و این حمایت‌ها در زمینه‌های مخلتف متجلی شد و مستشاران و برادران ما در این جنگ حاضر شده جان خود را کنار برادران عراقی خود در نبرد حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بیان کرد: هم‌چنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش‌های تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر که امنیت ملت‌های منطقه را به خطر می‌اندازد، تأکید داریم.

وی گفت: این دیدارهای ضروری موجب تشکیل پایه محکمی بین ما خواهد شد تا بهتر موارد مورد توافق را عملیاتی کنیم. پرونده اقتصادی دو کشور اهمیت زیادی نزد دولت جدید عراق دارد و طی این سفر به آن پرداخته خواهد شد و همه می‌دانیم امور اقتصادی تأثیر مهمی بر امنیت دارد.

نخست‌وزیر عراق اضافه کرد: ما با رئیس‌جمهور ایران توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود و نتایج آن به کمیته عالی دو کشور که در عراق نخست‌وزیر و در ایران معاون اول رئیس‌جمهور ریاست آن را به‌عهده دارند، ارائه شود.

السودانی تصریح کرد: ما موضع ایران در حمایت از عراق در زمینه صادرات گاز و برق را ارج می‌نهیم و امروز بر این مسئله و استمرار آن تا تکمیل پروژه‌های ما در تولید گاز و گازرسانی به نیروگاه‌های برق تأکید کردیم. عراق تمامی تلاش‌های خود را درباره مکانیزم خاص برای پرداخت طلب‌های ایران دنبال می‌کند و این مسئله از طریق کمیته‌های دوجانبه دنبال خواهد شد و امروز درباره این مسئله نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این سفر بین وزرای نفت دو کشور درباره پروژه‌های انتقال نفت خام و تصفیه در پالایشگاه‌ها گفت‌وگو می‌شود.

نخست‌وزیر عراق ابراز کرد: امنیت دو کشور یک امنیت واحد، مکمل یکدیگر و جدایی‌ناپذیر و بخشی از امنیت کل منطقه است. دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و به هیچ گروه و یا طرفی اجازه ندهد که از اراضی عراق برای آسیب‌رساندن و اخلال امنیت به هر طرفی استفاده کند، این سیاست حکومت عراق است که این زمین و این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد.

السودانی اظهار کرد: ما این سیاست را در روابط خود با کشورهای دوست و برادر بر اساس احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی دیگری و عدم اجازه به هر طرف و گروهی که امنیت سایر کشورها را مورد اخلال قرار دهند، دنبال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: درباره مسائل امنیتی مذاکره خواهیم کرد تا به تفاهمی دراین‌باره برسیم و دبیر شورای امنیت ملی ما دراین‌باره با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به مکانیزم کاری و همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری شود. از نظر ما گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است. بر التزام حکومت جمهوری عراق برای همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها که منسجم با عمق روابط و منافع مشترک است، تأکید می‌کنیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات