جمعه ؛ 10 فروردين 1403
24 شهريور 1400 - 12:40
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

تعویض حافظه دوربین به شرط عدم دسترسی طرف غربی/دوربین تا زمان رفع تحریم در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

آژانس بین المللی اتمی، پیشنهاد داد به عنوان یک اقدام مبتنی بر حسن نیت، ایران صرفا اجازه سرویس این دوربین‌ها و تعویض کارت حافظه آن‌ها را بدهد،
نویسنده :
ابوالفضل عمویی
کد خبر : 9821

پایگاه رهنما :

عمویی با اشاره به توافق صورت گرفته روز گذشته بین ایران و مدیر کل آژانس بین المللی اتمی گفت: آژانس بین المللی اتمی، پیشنهاد داد به عنوان یک اقدام مبتنی بر حسن نیت، ایران صرفا اجازه سرویس این دوربین ها و تعویض کارت حافظه آنها را بدهد، هر چند کارت حافظه در ایران، پلمپ شود و طرف غربی به محتوای آن دسترسی نداشته باشد.
ابوالفضل عمویی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی اتمی که روز گذشته انجام گرفت، گفت: ایران به واسطه عضویت در پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای یا NPT وهم اینکه تحت نظارت های آژانس بین المللی اتمی قرار دارد، حق برخورداری از یک برنامه صلح آمیز هسته ای را در اختیار دارد که این نظارت ها چند گونه است و مهم ترین و مبنایی ترین نوع نظارت آژانس، نظارت های مبتنی بر پادمان است.
وی افزود: پادمان توافقی است که بین ایران و آژانس بین المللی اتمی امضاء شده است که بر اساس آن، آژانس بین المللی اتمی حق نظارت بر مواد هسته ای را در ، مشابه همدیگر دارد. فراتر از نظارت های مبتنی بر پادمان، جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام، نظارت های مبتنی بر پروتکل الحلاقی را هم پذیرفته بود. در واقع طرف مقابل باید دست به رفع به تحریم ها می زد و ایران هم پذیرفته بود ضمن محدود کردن برنامه های هسته ای خود، نظارت های مبتنی بر پروتکل را بپذیرد.
عمویی با اشاره به بدعهدی طرف مقابل، تصریح کرد: با بد عهدی طرف آمریکایی و اروپایی، جمهوری اسلامی تصمیم گرفت که تعهدات خود را مبتنی بر ظرفیت های پاراگراف 26 و 36 برجام کاهش دهد و نهایتا به این سمت، رسید که در اسفندماه گذشته ایران دسترسی مبتنی بر پروتکل الحاقی را محدود کند و صرفا بازرسی های مبتنی بر پادمان را انجام دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آژانس بین المللی اتمی طی ابتکاری، به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد که هرچند ناظران و بازرسان آنها به محتوای دوربین های آژانس دسترسی ندارند، اما این دوربین ها به فعالیت خود به صورت پلمب شده ادامه دهند و تصاویر را ضبط کنند و در صورتی که ایران و گروه 1+4 به یک توافق رسیدند، این تصاویر با اجازه ایران، در اختیار آژانس بین الملی اتمی قرار گیرد.
وی گفت: مذاکرات بین ایران و 1+4 ادامه داشت، اما با زیاده خواهی آمریکا و اصرار آنها برحفظ تحریم ها به نتیجه نرسید. به هر حال از دوره حفظ این دوربین ها، زمانی گذشته و به نظر می آید که کارت حافظه این دوربین ها پر شده است، همچنین اینکه دوربین ها برای ادامه کار خود، نیاز به سرویس کردن  دارند. با توجه به اینکه ما بی دلیل آنها را نمی توانیم بپذیریم، آژانس بین المللی اتمی، پیشنهاد داد به عنوان یک اقدام مبتنی بر حسن نیت، ایران صرفا اجازه سرویس این دوربین ها و تعویض کارت حافظه آنها را بدهد، هر چند کارت حافظه در ایران، پلمپ شود و طرف غربی به محتوای آن دسترسی نداشته باشد.
عمویی با اشاره به دیدار روز گذشته آقای گروسی و آقای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت و طی توافقی که بین مدیر کل آژانس بین المللی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صورت گرفت، این اقدام را پذیرفت. همواره انتظار جمهوری اسلامی ایران این بوده که آژانس به صورت فنی، فعالیت خود را ادامه دهد و از اتخاذ رویکرهای سیاسی و ضد ایرانی فاصله گیرد. متقابلا مدیر کل آژانس اعلام کرد که آماده است گزارش مثبتی از حسن نیت ایران، به شورای حکام این سازمان بین المللی ارائه کند که اعضاء آن، در جریان اقدامات ایران قرار گیرند و یک فرصت جدید به طرف مقابل داده شود که بتواند از این فرصت زمانی، برای بازاندیشی در سیاست های خود استفاده ای کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:بدون رفع تحریم ها، ایران محتوای این دوربین ها را قطعا در اختیار آژانس بین المللی اتمی قرار نمی دهد، چراکه خلاف قانون مجلس یازدهم است و مجلس نیز بر اجرای دقیق قانون خود اصرار دارد.

 

منبع: بصیرت

ارسال نظرات