جمعه ؛ 10 فروردين 1403
27 خرداد 1400 - 13:36
خبر

بایدن: درباره ایران با پوتین گفتگو کردم

رئیس جمهور آمریکا از گفتگو درباره ایران با همتای روس خود خبر داده است.
کد خبر : 9301

پایگاه رهنما:

رییس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه بعد از جلسه چهار ساعته با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در ژنو سوئیس گفت دو طرف درباره ایران و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

جو بایدن در نشست خبری پس از دیدار یادشده گفت که با رئیس جمهوری روسیه توافق کرده که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر کار کنند. وی عنوان کرد که منافع روسیه در این زمینه مشابه منافع آمریکاست.

بایدن با بیان اینکه رویکرد او علیه روسیه نیست عنوان کرد که رابطه دو طرف باید با ثبات و قابل پیش‌بینی باشد.

وی عنوان کرد که دو طرف درباره طیف مختلفی از مسائل روابط دو جانبه و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند. رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به مخالفت واشنگتن با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه گفت که موضع کاخ سفید در این زمینه را برای طرف مقابل روشن کرده است.

دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در "ویلای لاگرانژ"، در حاشیه دریاچه شهر ژنو در سوئیس برگزار شد این دیدار در در مجموع ۴.۵ ساعت طول کشیدو حدود ساعت ۱۸.۰۵ به وقت مسکو پایان یافت.

پوتین پیشتر در نشست خبری ملاقات با همتای آمریکایی خود را سازنده توصیف کرد و گفت: ما درباره ثبات راهبردی، روابط تجاری، امنیت منطقه ای و امنیت سایبری گفت وگو کردیم و در باره بازگشت سفرا  توافق کردیم . وی همچنین از موافقت بایدن برای تمدید بیمان استارت۲  خبر داد.

ناظران در روسیه بر این باور هستند که این دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کردند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که در حال حاضر بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال ۲۰۱۶میلادی ارزیابی شده است.

پیشتر معاون رئیس شورای امنیت روسیه معتقد است، روابط این کشور با آمریکا از رقابت به رویارویی تبدیل شده و اعمال تحریم‌ها و تشدید رویارویی باعث بازگشت روابط مسکو و واشنگتن به سطح دوران جنگ سرد شده و این وضعیت خطرناک است.

پیش از این، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفته بود که نشست سران ولادیمیر پوتین و جو بایدن می‌تواند منجر به عواقب منفی غیرقابل پیش بینی شود. البته این سناتور ابراز اطمینان کرده که پوتین در دام سخنان تحریک آمیز احتمالی بایدن نخواهد افتاد و از عهده مذاکره با وی بر می‌آید، ولی به عقیده این مقام پارلمانی، چنین دیداری می‌تواند به سمت یک بحران کارائیب دیگر سوق پیدا کند که این بار پیرامون اوکراین شکل گرفته است

منبع: الوقت

ارسال نظرات