جمعه ؛ 10 فروردين 1403
17 خرداد 1400 - 14:40

۱۰ توصیه کلیدی انتخاباتی به مردم، نامزد‌ها و هواداران

در تمام ادوار انتخابات حضور پرشور و حداکثری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک اصل مهم و خدشه ناپذیر بوده است
کد خبر : 9237

پایگاه رهنما:

انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود. عوامل مختلفی در برگزاری یک انتخابات پرشور و افتخارآمیز موثر هستند. عملکرد نامزد‌ها در دروه تبلیغات، حامیان آن‌ها و رسانه‌ها در این میدان نقشی مهم و اساسی دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی طی دوره‌های مختلف انتخابات، توصیه‌های مهمی را در این زمینه بیان کرده اند. در این گزارش این توصیه‌های مه و کلیدی را بازخوانی می‌کنیم.
• همه بیایند
در تمام ادوار انتخابات حضور پرشور و حداکثری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک اصل مهم و خدشه ناپذیر بوده است؛ «من توصیه‌ی اوّل و اهمّم حضور در پای صندوق‌های رأی است؛ این از همه چیز مهم‌تر است برای کشور. ممکن است بعضی‌ها - حالا به هر دلیلی - نخواهند از نظام جمهوری اسلامی حمایت بکنند، امّا از کشورشان که می‌خواهند حمایت کنند، آن‌ها هم باید بیایند پای صندوق رأی.» (خرداد ۹۲)
• لزوم انضباط حداکثری
یکی از مسائل مهم و اساسی در انتخابات، لزوم انضباط قانونی است. این انضباط باید مورد توجه همگان باشد؛ از مجریان گرفته تا نامزد‌ها و هواداران و مردم؛ «هرچه این انضباطی که بحمدالله در بین مردم وجود دارد بیشتر باشد، آبروی ملّت ایران و احترام ملّت ایران در پیش چشم ناظران جهانی بیشتر است. این انضباط مردمی، خیلی با اهمیت است، خیلی با ارزش است؛ هم قبل از انتخابات، هم در حین انتخابات و روز انتخابات، هم بعد از انتخابات. ملّت ایران تجربه کرده است که این انضباط چقدر به نفع او است و بی‌انضباطی و بی‌قانونی چقدر برایش مضر است؛ این را ملّت ایران تجربه کرده.» (اردیبهشت ۹۶)
• متانت در هواداران
ستاد‌های انتخاباتی و طرفداران نامزد‌ها نقش مهمی در شکل دهی به اتمسفر انتخاباتی دارند؛ «من یک عرض هم بکنم به طرف‌دار‌های نامزد‌های انتخاباتی؛ خب هرکسی از این آقایان محترم نامزد‌های انتخابات، یک عدّه طرف‌دار و علاقه‌مند و سینه‌چاک و دوست‌دار و مانند این‌ها دارد، این‌ها هم متانت خودشان را حفظ کنند؛ هم طرف‌دارها، هم ستادها، متانت خودشان را حفظ کنند، انضباط خودشان را حفظ کنند.» (اردیبهشت ۹۶)
• کلید مشارکت بالا
یکی از مسائل انتخابات در این دوره نگرانی عده‌ای درباره مشارکت حداکثری است. مشکلات اقتصادی و تهدید کرونا دو عامل منفی مهم در این زمینه هستند. اما عده‌ای می‌خواهند ماجرا را طور دیگری جلوه دهند و تحلیل‌های دیگری در این خصوص ارائه می‌دهند.
رهبرمعظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند؛ «در مورد مسئله‌ی مشارکت، که بعضی نگرانند مشارکت کم خواهد شد. بنده به نظرم این جور می‌رسد که در مشارکت مردم -حالا گروه‌های خاص را کار نداریم؛ یک گروه ممکن است دنبال فلان اسم یا فلان جناح یا فلان عنوان باشند؛ این‌ها را کار نداریم- عامّه‌ی مردم و عموم مردم دنبال اسم این و آن نیستند؛ عامّه‌ی مردم دنبال این هستند که ببینند چه کسی دارای یک مدیریّتی است، [دارای]یک قوّت عمل یا قوّت اراده‌ای است، [دارای]یک کارآمدی‌ای است که می‌تواند مشکلات کشور را از میان بردارد؛ دنبال این هستند... اگر نامزد‌هایی که امروز در صحنه‌اند بتوانند بیان کنند و به مردم نشان بدهند که دارای این کارآمدی هستند، مردم پای صندوق‌ها هم می‌روند و مشارکت بالایی هم خواهد بود ان‌شاءالله به توفیق الهی. مهم این است که نامزد‌ها بتوانند مردم را قانع کنند، مردم را به این نتیجه برسانند که این آقا یا این اشخاص می‌توانند کشور را اداره کنند، مدیرند، مدبّرند، باصداقتند؛ باید صداقت افراد شناخته بشود و کسانی باشند که درد‌های جامعه را بشناسند.» (خرداد ۱۴۰۰)
• مراقب درباره تحریف میدان رقابت
عده‌ای از مدت‌ها پیش تلاش خود برای تحریف میدان و محتوای رقابت‌های انتخاباتی را آغاز کرده اند. این عده سعی دارند مسائل و مشکلات اصلی مردم را به حاشیه رانده و به جای آن مسائل فرعی را جایگزین کنند. چنین رویکردی باعث می‌شود نوعی اغتشاش ذهنی برای جامعه ایجاد شده و نتوانند انتخاب مطلوبی داشته باشند؛ «من شنیدم گفته شده که نامزد‌ها در مناظرات و در گفتگو‌ها نظر خودشان را در باب فضای مجازی بگویند یا در باب سیاست خارجی بگویند؛ نه آقا، مسئله‌ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئله‌ی اصلی مردم چیز‌های دیگر است؛ مسئله‌ی اصلی مردم بیکاری جوان‌ها است، مسئله‌ی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئله‌ی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را می‌شکند، مسئله‌ی اصلی مردم سیاست‌های غلطی است که فلان جوان مبتکر را که می‌تواند کار انجام بدهد مأیوس می‌کند.» (خرداد ۱۴۰۰)
• چهار توصیه کلیدی به نامزد‌ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود ۴ توصیه مهم و کلیدی به نامزد‌ها دارند که عبارت است از؛
۱-پرهیز از نسبت دادن اتّهامات به دیگران
«انتخابات را صحنه جنگ قدرت قرار ندهید. نگاه نکنید به آن چیزی که در آمریکا و بعضی کشور‌های اروپایی معمول است که برخورد‌های اهانت‌آمیز آبرویشان را برد. ما در گذشته هم هر وقتی که نامزد‌ها در مناظرات تلویزیونی و ... روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. میدان انتخابات، میدان مسابقه‌ی خدمت است.» (خرداد ۱۴۰۰)
۲- پرهیز از شعار‌های غیر واقع‌بینانه
«شعار‌های غیر واقع‌بینانه هم داده نشود. شعار‌های غیر واقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقّی بشود. با توجّه به امکانات کشور و واقعیّات کشور بایستی شعار داد و وعده داد؛ این جوری بایستی عمل کرد.» (خرداد ۱۴۰۰)

۳- رعایت ملاحظات اخلاقی
«ملاحظات اخلاقی جدّاً رعایت بشود؛ یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزد‌های انتخابات ما، هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آن‌ها می‌شود، سؤال و جواب‌هایی که با آن‌ها می‌شود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز می‌شود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند؛ این سرمشقی برای آن‌ها خواهد شد.» (خرداد ۱۴۰۰)

۴- پرهیز از هنجارشکنی
«و هنجارشکنی هم نکنند. بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، راه‌حلّ‌شان این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند؛ این جور نباشد که سعی کنند با شکستن این حدود و ثغورِ مهمّ نظام جمهوری اسلامی، برای خودشان یک موقعیّتی دست و پا کنند؛ که دست و پا هم نمی‌شود، موقعیّت هم به دست نمی‌آید. نیّتشان را خدایی کنند.» (خرداد ۱۴۰۰)
• طرفدار‌ها مراقب کید دشمن باشند
طرفداران نامزد‌ها چنانچه مراقب برنامه‌های دشمن نباشند و اخلاق و قانون را به حاشیه برانند، می‌توانند ضربات سختی به فضای سالم انتخاباتی وارد کنند؛ «برنامه مخالفین هم -که ما تا حدودی اطّلاع داریم- به جان هم انداختن طرف‌دار‌ها است؛ طرف‌دار این نامزد با طرف‌دار آن نامزد، این علیه او بد بگوید، او علیه این بد بگوید؛ و آن‌ها از فضای مجازی دارند به این وسیله استفاده می‌کنند؛ یعنی در فضای مجازی از زبان یک نفری در این ستاد، علیه یک کسی در آن ستاد، و از زبان او علیه این به دروغ یک حرفی منتشر می‌کنند و این‌ها را به جان هم می‌اندازند؛ این برنامه است، توجّه داشته باشید. انگیزه‌های دشمنان برای اخلال و ایجاد اختلال انگیزه‌های خیلی عمیقی است و دنبال این مسئله هستند.» (خرداد ۱۴۰۰)

ارسال نظرات