جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 خرداد 1400 - 16:43

پیش بینی یک رسانه غربی از افزایش تولید و صادرات نفت ایران

یک رسانه غربی از افزایش تولید نفت ایران در صورت لغو تحریم ها خبر داده است.
کد خبر : 9207

پایگاه رهنما:

به گزارش الوقت، اویل پرایس به نقل از بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد پس از لغو تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، تهران می‌تواند تولید نفت خام خود را به ۶.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اویل پرایس افزود: ایران هم اکنون ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند و آخرین باری که نزدیک به ۶ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کرده به دهه ۷۰ میلادی باز می‌گردد.
وزیر نفت ایران توضیح داد: دولت بعدی ایران باید افزایش تولید نفت به ۶.۵ میلیون بشکه در روز را از جمله اولویت‌های خود قرار دهد. تولید نفت بیشتر همچنین به ایران قدرت سیاسی بیشتری می‌دهد.
ایران هم اکنون بیشتر نفت خود را به چین صادر می‌کند اما این کشور آماده است تا صادرات نفت خود را پس از لغو تحریم‌های آمریکا به ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام افزایش دهد.
آمریا سن رییس بخش تحقیق در سازمان "جنبه‌های انرژی" گفت: اگر مذاکرات کنونی به نتیجه برسد، نفت ایران تا ماه اوت بدون تحریم‌های آمریکا وارد بازار خواهد شد. حتی اگر این هفته یک توافق حاصل شود، دو ماه طول می‌کشد تا نفت ایران وارد بازار شود. این امر به این دلیل است که دولت بایدن هرگونه توافق با ایران را برای تایید به کنگره ارسال خواهد کرد و کنگره ۶۰ روز برای بررسی آن زمان نیاز خواهد داشت. دولت آمریکا می‌تواند بررسی کنگره را نادیده بگیرد اما تحلیلگران معتقدن دولت بایدن چنین کاری نخواهد کرد.

پیش از این شرکت کارگزار کشتیرانی جهانی "ای آی گیبسون" اعلام کرد ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت خام را بر روی نفتکش‌های شناور بر روی دریا ذخیره کرده و آماده است با لغو تحریم‌های آمریکا، آن‌ها را به مشتریان خود تحویل دهد.
برآوردهای بلومبرگ نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در سال جاری رو به افزایش بوده و ماه گذشته تولید نفت ایران حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

قبل از اجرای تحریم‌ها، ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کرد. تنها سطح تولید عراق و عربستان سعودی در سازمان اوپک بیش از این مقدار است.

از سوی دیگر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه اعلام کرد که شخصاً مطمئن نیست که مذاکرات وین پیرامون احیای برجام در همین دور به نتیجه برسد.

عراقچی در خصوص روند مذاکرات و برخی اظهارات مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات وین احتمالاً دور پایانی مذاکرات خواهد بود، تصریح کرد: «تاکنون مسیر خوبی در مذاکرات طی شده است، اما درباره اینکه آیا بتوانیم در این دوره از مذاکرات به جمع‌بندی برسیم، شخصاً مطمئن نیستم.»

وی ادامه داد: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ممکن است که لازم شود هیئت‌های مذاکره‌کننده بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود مراجعه کنند. هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. ظرف دو یا سه روز آینده ما کار را ادامه خواهیم داد.»

منبع: الوقت

ارسال نظرات