جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 خرداد 1400 - 15:29

انتفاضه موشکی فلسطین در سایه راهبرد رهبری

«انتفاضه موشک» یا بهتر است گفته شود «دفاع مقدس موشکی » فلسطین طی دوهفته گذشته روزهای حساس و سرنوشت سازی را سپری کرد.
کد خبر : 9199

پایگاه رهنما:

پیروزی های راهبردی مقاومت - علیرغم رنج و سختی کشتار مظلومانه زنان و کودکان غزه- بسیار مهم و سرعت دهنده برای پیروزی های بزرگ تر است. بررسی ابعاد این دفاع جانانه تحت عنوان راهبرد«تلاحُم » تعبیری که امام المسلمین رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدّ ظلّه العالی)  در سخنرانی عربی خود  در روز جهانی قدس از آن استفاده کردند، یقینا از ضروریاتی است که باید به آن پرداخته شود.

  • راهبرد تلاحُم چیست؟

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانات روز قدس، خطاب به فلسطینی ها و ملت های عرب و مسلمان فرمودند:

«فلسطینی ها -چه در غزه، چه در قدس و کرانه ی باختری، چه در سرزمین های ۱۹۴۸ و حتّی چه در اردوگاه ها- همه یک واحد را تشکیل می دهند و باید راهبرد به هم پیوستگی را در پیش بگیرند؛ هر بخش باید از بخش های دیگر دفاع کند و به هنگام فشار بر آنها از ابزارهای در اختیار خود استفاده کند. »

تلاحم به معنای التیام استخوان های شکسته و بهم پیوستن آنها، یک پیکرشدن، یکپارچگی و بهم پیوستگی است.

حقیقت این است که در سال های گذشته، علیرغم سیطره گفتمان مقاومت و انتفاضه در فلسطین، مقاومت این کشور مظلوم از دو زخم عمیق رنج می برد:

اول- از هم گسستگی مردم در مناطق سه گانه قدس، غزه، کرانه غربی رود اردن، به نوعی که بار اصلی مقاومت روی دوش مردم غزه بود و مردم دو منطقه دیگر تحرک چندانی نداشتند.

دوم- از هم گسیختگی گروه های مقاومت و سیاسی ضد صهیونیستی و اختلافات مزمن درونی که مانع وحدت و هم افزایی این گروه ها می شد و این جدایی به مردم هم سرایت می کرد.

پرچمداری ایران انقلابی با هدایت حکیمانه امام مسلمین و حضور مدبرانه و میدانی شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانی چون سردار شهید سیدمحمد حجازی و. . . دست مقاومت فلسطین از سلاح های پیشرفته و متناسب با وضعیت آن گروه ها پُر شد. اضمحلال گفتمان ضدبشری تکفیری داعش و دیگر گروهک ها و برملا شدن چهره مزورانه ارتجاع عرب و برخی چهره های خائن به مقاومت فلسطین، در مرور زمان و گرفتار شدن رژیم صهیونیستی در مخمصه آشوب های داخلی  و حماقت های ذاتی او در گسترش تحرکات ناشیانه در محله راهبردی «شیخ جراح»  و قدس، موجب شد این بار انتفاضه فلسطین با رویکردی جدید در آرایش گروه ها و حضور یکپارچه مردمی و بکارگیری سلاح های جدید ظاهر شود.

راهبرد تلاحم و سخنان رهبرحکیم انقلاب در بیانات روز قدس و پیام هوشمندانه سیدحسن نصرالله و بازتاب جهانی آن، وضعیت بسیار سخت و غافلگیرکننده ای را برای اشغالگران پدید آورد. مهمترین و اصلی ترین شاخصه دفاع فلسطین در زمان کنونی یکپارچگی و بهم پیوستگی ۱۴میلیون فلسطینی در داخل فلسطین و سه منطقه قدس، غزه و کرانه رود اردن و خارج از فلسطین در اردوگاه های لبنان، اردن، سوریه و خارج آن است که آثار آن را در پرتاپ موشک از لبنان و سوریه دیدیم که محصول فعالیت فلسطینی های مقیم این دو کشور بود. همچنین هجوم فلسطینی های مقیم اردن و لبنان به مرزهای فلسطین اشغالی و درهم شکستن نشانه های مرزی شاهد این ادعاست.

  • کابوس دائمی صهیونیست ها با نمایشگاهی از اولین ها!

12 روز مبارزه جانانه گروه های مقاومت فلسطین و شلیک نزدیک به 4000 موشک به نقطه نقطه از خاک اشغال شده فلسطینیان و شهرک های صهیونیستی آنگونه که با وجود تعبیه دو میلیون پناهگاه، بقیه صهیونیست ها  فاقد پناهگاه خودشان را در تیررس موشکی مقاومت می دیدند، معادله جنگ با صهیونیست ها را برای همیشه تغییر داد و خواسته ی صهیونیست ها در جنگی که شروع کردند نه تنها محقق نشد، بلکه کاملا نتیجه عکس داد که در دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-ایران انقلابی سیاست صبر را کنار گذشته و به محض خرابکاری دوم در نطنز امواج پاسخگویی را به راه انداخت. زدن کشتی صهیونیست ها، هدف قرار دادن دیمونا، حمله برق آسا به پایگاه صهیونیست ها در اربیل و آتش سوزی های زنجیره ای در مراکز مختلف  به صهیونیست ها نشان داد که اگر آنها یکی بزنند ده تا خواهند خورد.

2-با آغاز تحرکات شهرک نشین ها در قدس، تظاهرات ۷۰هزار نفری مردمی در سه هفته قبل و سپس حملات مسلحانه زمینی و موشکی با حجم سنگین آغاز شد و هر روز نیز با رونمایی از یک محصول جدید، کابوس سنگین تری را برای دشمن به وجود آورد.

3-در انتفاضه موشکی ملت فلسطین، مجموعه ای از اولین های شگفتی ساز به وجود آمد که به برخی از آنها اشاره می شود:

            الف) برای اولین بار ، حجم بی سابقه ای از موشک ها به سرزمین های اشغالی پرتاب شد. جالب است بدانیم در طول جنگ 22 روزه که از 27 دسامبر 2008 تا 17 ژانویه 2009 طول کشید ۴۰۹  راکت و موشک پرتاپ شد اما در انتفاضه موشکی ماه مه 2021 فقط در ۲۰دقیقه اول حملات مقاومت،  ۳۰۰موشک و راکت پرتاب گردید.

            ب ) برای اولین بار فناوری دفاعی و امنیتی آهنین دشمن تا این اندازه بی آبرو نشده بود. جالب تر اینکه منطقه نوار غزه بسیار محدود و کوچک است که رژیم صهیونیستی از طریق ماهواره و پهپادهای دائم خود به شکل ۲۴ساعته بر این منطقه بسیار کوچک، اشراف اطلاعاتی!! دارد. اما دستگاه های امنیتی اسرائیل که مدعی اند کلیه حرکات گروه های مقاومت را زیر نظر دارند، چند سال تلاش حماس و جهاد اسلامی راکه  بدنبال ساخت موشک در همین باریکه کوچک بودند را ندیدند.

            ج ) برای اولین بار مقاومت فلسطین به جای دفاع واکنشی به حمله پیشدستانه و تهاجمی روی آورد و با اقدام هوشمندانه مقاومت در قرار دادن ضرب الاجل و اقدام قاطعانه پس از آن، دشمن را غافلگیر کرد.

            د )  برای اولین بار همه مردم فلسطین در تمام مناطق اشغالی به صحنه آمدند و به مقابله مسلحانه و فراگیر پرداختند.

            ه)  برای اولین بار بود که مقاومت بخشی از توان بالای موشکی و پهپادی خود را رونمایی کرده و دو سوم از خاک سرزمین اشغالی را زیر آتش خود قرار داد.

            و)  برای اولین بار بود که فرودگاه بین المللی «بن گوریون»  هدف مکرر موشکباران  قرار گرفت و تمام پروازهای خارجی این فرودگاه لغو گردید.

            ز)  برای اولین بار بود که  رژیم صهیونیستی با یک دفاع تهاجمی ترکیبی موشکی، پهپادی، امنیتی، اطلاعاتی و رسانه ای مواجه شد.

            ح )  برای اولین بار بود که علیرغم شرایط کرونایی جهان ، شاهد یک واکنش گسترده و خشم آلود جهانی علیه تجاوزگری های صهیونیست ها بودیم.

            ط )  اکنون جهان به اقتدار ایران پی برده و حکمت صبر و خویشتن داری ایران انقلابی را برای اقدام و عمل در زمان مناسب به خوبی دریافته است و توازن قوا به گونه ای ملموس به نفع جبهه مقاومت تغییر کرده است.

            ی ) یک نکته بسیار مهم و کلیدی دیگر دسترسی گروه های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین به فناوری دفاعی و بومی سازی این فناوری توسط دانشمندان جوان این کشورها یک الگوی بی بدیل از حمایت آزادیخواهانه جمهوری اسلامی است که قابلیت الگوگیری و الگوبرداری دارد. فراموش نمی کنیم که به رغم اینکه ایران در قبل از انقلاب زرّادخانه سلاح های آمریکایی بود اما حتی یک ایرانی اجازه تعمیر سلاح های آمریکایی را نداشت. اما در حال حاضر این ایران انقلابی است که برای اولین بار الگویی جدید را به رخ جهان می کشد و جلوه ای جدید از حمایت مبتنی بر مبانی دینی - که حمایت از مظلوم است-را فراروی جهانیان قرار داد.

از برکات فوری این دفاع بزرگ، افزایش شکنندگی روبه افزون رژیم رو به زوال صهیونیستی است. شکنندگی که در التهابات داخلی، اختلافات روبه تزاید، بی دولتی دوساله در صهیونیست ها و افزایش تحرکات احمقانه صهیونیست ها ، خود را نشان داد. اینک مهاجرت معکوس رو به رشد است. دو و نیم میلیون نفر در پناهگاه زندگی می کنند و ارتش چهارم دنیا بیشترین تلفات را داده  اند هرچند به شدت آن را سانسور خبری کردند.اکنون این سخن مهم لیبرمن وزیر دفاع سابق صهیونیست ها تبدیل به یک پرسش عمومی شده است که؛ رژیمی که از عهده مقابله با مقاومت فلسطین برنمی آید، چگونه لاف درغربت زده و ادعای مقابله با حزب الله و هماوردی با ایران مقتدر را دارد؟

ارسال نظرات