پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
15 ارديبهشت 1400 - 16:38
گفتگو|

فواید و فضایل دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان/«عبودیت» نهایت اوج تکامل روح انسان

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: یکی از بهترین دعا‌ها دعای مناجات خمسه عشر «امام سجاد (ع)»است این دعا برای توسل به خداوند بسیار راهبردی و پر فضیلت نقص شود.
کد خبر : 8994

پایگاه رهنما:

مرتضی محمدی  پیرامون دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان گفت: دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان یکی از زیباترین ادعیه‌اس است که در این ماه مبارک مطرح شده است.

وی به دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان بیان شده: «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین، خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت وفرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته‌ها ودعاهاى بیچارگان».

***باز شدن در‌های رحمت و کرامت خداوند

محمدی به فراز نخست دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان اشاره و ابراز کرد: در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان بندگان از خداوند درخواست می‌کنند تا در این روز در‌های رحمت و کرامت خداوند را به روی آنها بگشاید لذا باید توجه داشت که رابطه انسان با خدا رابطه عبد با الله محسوب می‌شود.

وی اهمیت عابد بودن انسان را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: عبودیت قبل از رسالت ایجاد شد با نگاهی به زندگی پیامبران می‌توان به خوبی دریافت که پیامبران در ابتدا بنده‌های خوب خداوند بودند و بعد به درجه رسالت رسیدند، این نکته‌ای است که ما هر روز در نماز و در تشهد آن به آن اشاره می‌کنیم.

***عبد بودن بهترین راه برای نزدیک شدن انسان به رحمت الهی 

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا اظهار کرد: عبد بودن بهترین راه برای نزدیک شدن انسان به رحمت الهی محسوب می‌شود همچنین فضیلت و مقامی بلند برای انسان به همراه دارد، فضیلت عبد پروردگار بودن به حدی زیاد است که حتی در قرآن نیز بر آن اشاره شده و از آن به عنوان برترین اعمال انسان یاد می‌شود که احسان و رحمت خداوند را به دنبال دارد.

محمدی پیرامون دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان ابراز کرد: بندگان در این دعا از پروردگار متعال می‌خواهند که بخشش و رحمت الهی خود را شامل حال همه افراد کند، باید توجه داشت بهترین مسیر برای نزدیکی به پروردگار و بنده و عبد الهی بودن «توبه» است، از سوی دیگر «عبودیت» نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست، و عبودیّت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛ عبادت تنها رکوع، سجود، قیام و قعود نیست، بلکه روح عبادت تسلیم بی‌قید و شرط در برابر کمال مطلق و ذات بی‌مثالی است که از هر عیب و نقصی مبرّاست.

***اهمیت «توبه» در ماه مبارک رمضان

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: بدیهی است عمل نیکو و توبه بهترین انگیزه‌ و توجّه به کمال مطلق و پرهیز از هرگونه آلودگی و ناپاکی است؛ چرا که انسان سعی می‌کند خود را به معبود خویش نزدیک و نزدیک‌تر سازد تا پرتویی از جلال و جمال او در وجودش ظاهر شود که گاه از آن تعبیر به «مظهر صفات خدا شدن» یاد می‌کنند، همچنین اگرا انسان به مقام احسان و رحمت خداوند و بندگی نزدیک شود خداوند باب رحمتش را برای همه افراد باز کرده است.

وی شرایط رحمت و مغفرت در حق بندگان را مورد بررسی قرار داد و افزود: زمانی فضل خداوند بر بندگانش نازل می‌شود که انسان با رفتار خود در مسیر درست بندگی حرکت کرده باشد.

محمدی به فراز بعدی دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: بندگان در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان از پروردگار می‌خواهند آنچه را که موجبات خشنودی پروردگار را فراهم می‌سازد برای آنان جریان داشته باشد لذا آنچه خداوند متعال به بندگانش عطا کند ارزنده و شایسته سپاس پروردگار را به همراه دارد اگر بنده خوبی باشیم قطعاً مورد عنایت قرار گرفته و به کمال خواهیم رسید واسطه این کمال رضایت پروردگار خواهد بود.

*** دعا برای «ظهور امام زمان(عج)»

وی در همین راستا ادامه داد: باید توجه داشت که دعا برای «ظهور امام زمان(عج)» امری پر فضیلت بوده تا جایی که خود «امام زمان (عج)» بر این مهم تاکید دارند، ایشان می‌فرمایند: بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است، این دعا علاوه بر تعجیل در ظهور آثار دیگری نیز بر افراد می‌گذارد، این دعا سبب زیاد شدن نعمت‌ها،" اظهار محبت قلبی، نشانه انتظار و زنده کردن امر «ائمه معصومین(ع)» می‌شود و مایه ناراحتی شیطان لعین است.

محمدی یکی از بهترین و ارزشمند‌ترین دعا‌ها در ماه مبارک رمضان را معرفی و خاطرنشان کرد: یکی از بهترین ادعیه در ماه مبارک رمضان دعای مناجات خمسه عشر «امام سجاد (ع)»است، این دعا برای توسل به خداوند بسیار راهبردی و پر فضیلت است.

ارسال نظرات