پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
15 ارديبهشت 1400 - 11:38

بازگشت آمریکا و احیای برجام فقط با اذن رژیم صهیونیستی

ظاهرا پرسه زدن آمریکایی ها در اطراف هتل محل گفتگو ها، بسیار پررنگ‌تر از حتی حضور سه کشور اروپایی است و اروپایی‌ها ساعت خود را به وقت آمریکایی‌ها تنظیم می‌کنند و آمریکایی‌ها ساعت خود را به وقت تل‌آویو تنظیم کرده‌اند.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 8982

پایگاه رهنما:


تاکنون چندین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در «وین» برگزار شده و قرار است بازهم این مذاکرات برگزار شود. در نتایج دوره‌هایی که تاکنون برگزار شده، همچون سال ۱۳۹۴ که دو روایت متفاوت از توافق با ۵+۱ منتشر می‌شد و طرف ایرانی مذاکرات را خیلی خوب ارزیابی و رسیدن به توافق را فتح الفتوح به افکار عمومی معرفی می‌کرد، در مذاکرات جاری نیز طرف آمریکایی و بعضا اروپایی حرف‌هایی می‌زنند که نشان از اتفاقی دیگر است.
• ساعت اروپا و آمریکا در مذاکرات «وین» به وقت کجا تنظیم است؟
درست است که آمریکایی‌ها دراین مذاکرات به دلیل خروج از برجام حضور ندارند، اما ظاهرا پرسه زدن آن‌ها در اطراف هتل محل گفتگو ها، بسیار پررنگ‌تر از حتی حضور سه کشور اروپایی است و اروپایی‌ها ساعت خود را به وقت آمریکایی‌ها تنظیم می‌کنند و آمریکایی‌ها ساعت خود را به وقت تل‌آویو تنظیم کرده‌اند. سخنگوی کاخ سفید گفته که دولت بایدن مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای قرار داده است، یک مقام واشنگتن هم در جمع یهودیان این کشور گفت که رئیس‌جمهور آمریکا هر روز با مقام‌های رژیم صهیونیستی در حوزه امنیتی، آزادی عمل و محافظت از رژیم صهیونیستی که مرتبط با هر گونه توافقی با ایران باشد، همکاری داشته است. یک هیئت صهیونیستی نیز برای ابراز مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام، به واشنگتن سفر کرده تا گوشی را دست آمریکایی‌ها بدهد که آمریکا و اروپایی‌ها حق ندارند هر توافقی که به نفع ایران باشد را امضاء کنند.
با شروع دور جدید تلاش‌های دیپلماتیک اعضای برجام برای احیای توافق هسته‌ای در وین، آمریکایی‌ها برای کاستن از نگرانی‌های رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را در جریان روند گفتگو‌ها با ایران قرار داده‌اند. برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور غرب آسیا و شمال آفریقا در کاخ سفید در جمع رهبران یهودی آمریکا بر هماهنگ بودن سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو در قبال ایران اشاره کرده است. به نوشته روزنامه‌تایمز اسرائیل، مک گورک در سخنان خود با حمایت از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت که دولت جو بایدن، هر روز با مقام‌های رژیم صهیونیستی در حوزه امنیتی، آزادی عمل و محافظت از رژیم صهیونیستی همکاری داشته است. وی تأکید کرد: «به‌رغم آنکه ما یکسری اختلافات داخلی داریم، اما هیچ اختلاف‌نظری در خصوص هدف نداریم. اختلافاتی درباره نوع تاکتیک‌هایی که ممکن است برای رسیدن به هدف استفاده کنید، وجود دارد، اما تفاهمات ما بیش از اختلافات ما است». مک گورک سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد که رایزنی‌ها با اسرائیل درباره ایران تقریباً سازنده بوده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم درباره هماهنگی سیاست‌های تل‌آویو و واشنگتن، در یک کنفرانس خبری گفت: «دولت بایدن مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام قرار داده است.» سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما اسرائیل را به عنوان یکی از طرف‌های کلیدی این بحث در کنار خود نگه می‌داریم و قصدمان را با آن‌ها در میان می‌گذاریم. ما این کار را در دیدار آتی هم انجام خواهیم داد.»
هماهنگ بودن واشنگتن با تل‌آویو در مورد برجام، درحالی است که آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران به ایالات متحده سفر کرد. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که قرار است «مئیر بن شبات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، «تمیر هیمن» رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل و «یوسی کوهن» رئیس موساد نیز در هفته پیش رو برای گفتگو با همتایان آمریکایی خود در خصوص ایران عازم واشنگتن شوند. به گفته رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم از این هیئت رژیم صهیونیستی که قرار است برای گفتگو‌های استراتژیک با مقام‌های آمریکایی درباره ایران به واشنگتن سفر کند، خواسته بر مخالفت تل‌آویو با بازگشت آمریکا به برجام تأکید داشته باشند. به نوشته وبگاه خبری آکسیوس، «این موضع مقامات تل‌آویو، شبیه موضعی است که اسرائیل طی یک سال قبل از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ اتخاذ کرد و اکنون تاریخ می‌تواند تکرار شود.

• اصرار آمریکا بر اجرای گام به گام در ادامه اقدام سال ۹۴
هرچند موضع ایران و دیگر اعضای برجام بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته‌ای و لغو همه تحریم‌هاست، اما واشنگتن موضع متفاوتی از دیگران دارد و بر خواسته‌های خود اصرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که پیشنهادات دولت بایدن به ایران بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی است. «ند پرایس» که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «در جریان مذاکرات وین درباره کیفیت از سرگیری پایبندی ایران به تعهدات برجامی و تحریم‌هایی که امکان برداشتن آن‌ها وجود دارد، مذاکره می‌کنیم». مک گورگ نیز با تکرار مواضع دولت بایدن در قبال ایران تأکید کرد: «تا زمانی‌که ایران به تعهداتش ذیل برجام بازنگردد، تحریم‌ها برجای خود باقی خواهد ماند.» مک گورک در خصوص روند بازگشت آمریکا به برجام گفت: «تا زمانی‌که به جایی نرسیم و تعهدات محکمی نداشته باشیم و تا زمانی‌که برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود، جنبه‌های مسئله‌ساز معکوس نشود و مجدداً به مسیر اصلی بازنگردد، روشن است که ما هیچ‌گونه فشاری را برنخواهیم داشت.» مک گورک در خصوص فرایند مذاکرات کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «راه بسیار طولانی در پیش داریم و این فرایندی پیچیده است، اما قرار نیست ایالات متحده صرفاً برای ادامه روند کار، از قبل هزینه‌ای پرداخت کند. ما از ایران باید شاهد تعهدی بنیادین برای محدود کردن برنامه هسته‌ای باشیم و ما پس از آن می‌توانیم به طور کامل (بر برنامه هسته‌ای ایران) بازرسی و نظارت داشته باشیم.»

• انتشار یک فایل صوتی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها
اظهارات مقامات آمریکایی درحالی مطرح می‌شودکه مقامات ایرانی بار‌ها تأکید کرده‌اند که آمریکا باید قبل از بازگشت به برجام تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان را لغو کند و پس از راستی‌آزمایی، تهران نیز به تعهدات خود در ذیل برجام برخواهد گشت. عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجام، اخیراً در سخنانی هرگونه روند گام به گام و بازگشت همزمان را تکذیب کرد و گفت: «روند گام به گام مدت‌هاست که کنار گذاشته شده و مذاکرات ما به صورت یکپارچه روی گام آخر و یک اقدام نهایی که طرفین باید صورت دهند، متمرکز شده است.» آنچه در روز‌های اخیر در خصوص انتشار فایل صوتی از محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در شبکه ضد ایرانی اینترنشنال سعودی در خصوص روند تصویب برجام در سال ۱۳۹۴ منتشر شد و ظریف با هجمه به سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی در این فایل صوتی گفته که اقدامات میدانی حاج قاسم در سوریه و منطقه مانع امضای برجام در آن سال‌های مذاکره بود و یا گفتن این جمله از طرف ظریف که روس‌ها نمی‌خواستند برجام امضا شود، نشان از آن دارد دولتی‌ها با شرطی که نظام برای تیم مذاکره کننده گذاشته که در صورت لغو همه تحریم و راستی آزمایی از اقدام آمریکایی ها، به دنبال بازی جدید است. چراکه می‌دانند نظام در این مرحله به هیچ وجه به دنبال یک توافق ذلت بار و شکننده نیست، از هم اکنون می‌خواهند شکست مذاکرات جدید و مهمتر از آن شکست برجام را به گردن دیگران بیندازند.

ارسال نظرات