جمعه ؛ 10 فروردين 1403
03 فروردين 1400 - 00:16
نویسنده سعودی:

بن سلمان از خطرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باخبر است

یک نویسنده بلندپایه سعودی در یادداشتی گفته است که ولیعهد این کشور خطرات ناشی از عادی سازی روابط به رژیم صهیونیستی را در نظر می‌گیرد.
کد خبر : 8689

پایگاه رهنما :

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، یک مسؤول عربستانی عالی رتبه که نزدیک به دولت ریاض است، در مقاله‌ای که صبح امروز دوشنبه در روزنامه القدس فلسطین منتشر کرد، مدعی شد که عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل در دستورکار این دولت در آینده‌ای نزدیک قرار ندارد.

دکتر نواف عبید، این مسؤول عربستانی خاطرنشان کرد که عادی سازی روابط با اسرائیل بدون پیشرفت در مذاکرات با فلسطینی‌ها رخ نخواهد داد.

وی در مقاله خود عنوان کرد: از لحاظ نظری، کسانی هستند که می‌گویند که ولیعهد عربستان خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل است، اما به خوبی خطرات چنین روشی را درک می‌کند؛ رویکردی که به رسمیت شناختن علنی اسرائیل را در شرایط کنونی در برمی‌گیرد. اگر این اتفاق واقعا بیفتد، پیامدهایی را نه فقط برای عربستان بلکه برای تمام جهان عرب و اسلام دارد.

نواف عبید خاطرنشان کرد: اکثریت قاطع در داخل و خارج عربستان به بیانیه تاریخی ملک فیصل بن عبدالعزیز پایبند هستند که اعلام کرده بود عربستان آخرین کشور مسلمانی خواهد بود که اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت. نمی‌توان از این تعهد چشم پوشی کرد. حتی اگر این مساله در بسیاری از موارد در نظر گرفته نشود، باید این امر را مد نظر قرار داد که مسلمانان "تندرو دارای پیشینه خشن" تصمیم عادی سازی روابط را دوست نخواهند داشت. چنین گامی باعث خشم آنها خواهد شد و آنها این تصمیم را به منزله رها کردن ارزش‌های اسلامی تلقی خواهند کرد. به همین دلیل، رهبری عربستان در تصمیم خود پیرامون سیاستی که می‌تواند شکافی را بین خود و مردم ایجاد کند، محتاط خواهد بود.

این مسؤول عربستانی افزود: نباید این حقیقت را نادیده گرفت که راه عادی سازی روابط باز شده است. ما باید این مساله را مد نظر قرار دهیم که اقدام عربستان در راستای به رسمیت شناختن اسرائیل- درصورتی که رخ دهد- مشروط به این است که فلسطینی‌ها دارای یک کشور برخوردار از حاکمیت کامل شوند. همچنان اقدامات بسیاری وجود دارند که باید انجام شوند تا دولت عربستان اعتماد مردم را در این خصوص به دست آورد. اما در شرایط کنونی و در کشور محافظه‌کاری همچون عربستان؛ انجام این امر تقریباً غیرممکن است.

فلسطینی ها توافق عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی از جمله امارات با رژیم صهیونیستی را خیانت و خنجر از پشت سر به ملت فلسطین خوانده اند و ناظران معتقدند با هدف کمک به پیروزی « دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی ۲۳ مرداد امسال با انتشار بیانیه مشترک از امضای توافق برای عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.

مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند. 

منبع: الوقت

ارسال نظرات