جمعه ؛ 10 فروردين 1403
20 اسفند 1399 - 16:13

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: قوه قضائیه در هیچ دوره‌ای مانند دوره کنونی حامی محیط زیست نبوده است/برخورد بدون‌ تعارف دستگاه قضا با دست‌اندازان به منابع طبیعی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که در هیچ دوره‌ای منابع طبیعی ایران حامی جدی در قوه قضائیه نداشته است، اما در حال حاضر شاهد این رویکرد از سوی رئیس دستگاه قضا هستیم و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.
کد خبر : 8609

پایگاه رهنما:

سمیه رفیعی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به نشست اخیر «حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی دماوند» که روز سه‌شنبه با حضور رئیس و مقامات عالی دستگاه قضا و برخی مسئولان اجرایی برگزار شد، گفت: قطعاً قوه‌ای که می‌تواند با جدیت به موضوعات مربوط به دست اندازی‌های خرد و کلان در عرصه‌های منابع طبیعی بپردازد؛ قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های طبیعی متعلق به نسل‌های فعلی و آینده است، اظهار داشت: خوشبختانه شاهد جدیت و عزم بالایی از سوی قوه قضائیه در راستای مبارزه با دست‌اندازی به منابع طبیعی هستیم و می‌بینیم که برخورد‌ها بی تعارف و موضع‌گیری‌های خوبی بدون در نظر گرفتن ملاحظات گرفته می‌شود.

رفیعی تاکید کرد: واقعیت این است که در هیچ دوره‌ای منابع طبیعی ایران حامی جدی در قوه قضاییه نداشته است، اما در حال حاضر شاهد این رویکرد از سوی رئیس دستگاه قضا هستیم و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورداری از محیط زیست سالم یکی از مطالبات بدنه فعال در محیط زیست و همچنین مردم است، اظهار داشت: بنده معتقدم قوه قضائیه فعلی می‌تواند به این مطالبات پاسخ دهد و توقعات مردم را تا حدودی برآورده کند.

وی با بیان اینکه با همه این تفاسیر هنوز معضلات و مشکلاتی در بخش محیط زیست داریم اظهار داشت: نیاز است قوه قضاییه به موضوع سند زنی پهنه‌های آبی کشور ورود داشته باشد چرا که طبق قانون این عرصه در هیچ کدام از موارد قابلیت واگذاری و تملک ندارد، یعنی دستگاه‌های خاص صرفاً می‌تواند متولیان بخش‌های منابع طبیعی تحت واگذاری شان باشد نه اینکه عرصه را به نام خودشان بزنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ادامه‌دار شدن نشست‌های حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی و همچنین احیای عدالت و عدالت برخورداری از ثروت‌های عمومی می‌تواند بهشت زمین خواران در مناطق خوش آب و هوا را به جهنم تبدیل کند و حتماً باید این اتفاق رخ دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه یک عده به صورت غیرقانونی و با ایجاد رانت و فساد پنهان و با در اختیار داشتن برخی امضا‌های طلایی و رابطه‌ها می‌کشوند به منابع طبیعی دست اندازی کنند لذا باید جلوی این رویکرد ایستاد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تاکنون با مفسدان عرصه منابع طبیعی مسامحه می‌شد، اظهارداشت: باید بی تعارف با این افراد برخورد شود که ما شاهد همین رویکرد در قوه قضاییه هستیم.

رفیعی تصریح کرد: نشست‌های حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی می‌تواند ادامه دار باشد و حتما باید از فعالان دلسوز محیط زیست هم در این جلسات دعوت به عمل آید.

ارسال نظرات