جمعه ؛ 10 فروردين 1403
19 اسفند 1399 - 17:08
گزارش//

تلاش پیدا و پنهان "خانه ریاضی تهران" برای کوچاندن دانش‌آموزان نخبه ایرانی به کشورهای غربی!

به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران، خانه ریاضی مجموعه‌ای است که فعالیت‌هایش در چارچوب آموزش‌و‌پرورش مورد تأیید نیست و از اهداف خود دور شده‌اند! حالا شاهد تلاش پیدا و پنهان "خانه ریاضی برای کوچاندن دانش‌آموزان نخبه ایرانی به کشورهای غربی هستیم!
کد خبر : 8598

پایگاه رهنما:

خانه ریاضی تهران  از موسسات زیرمجموعه سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران است که تیر ماه 1397 با مجوز آموزش و پرورش شهر تهران تاسیس و به ثبت رسیده است.

60 درصد سهام این خانه متعلق به سازمان دانش‌آموزی و 40 درصد سهام متعلق به یک مجتمع آموزشی غیردولتی است؛ با توجه به حاکمیت 60 درصدی سازمان دانش آموزی مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور، خانه ریاضی موسسه دولتی محسوب می‌شود.

به تازگی کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای با انتقاد نسبت به فعالیت این خانه آن را متهم به «سوق دادن دانش‌آموزان نخبه ریاضی به دانشگاه‌های اروپا و دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد آمریکا» کرده است؛ اتهامی که نگرانی‌های جدی ای را در خصوص شکار سرمایه‌های انسانی کشور موجب شده است.

از آنجایی که مطابق اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان مصوب سال 1373 "بند ج و د ماده 2" اعزام گروه‌های دانش‌آموزی به المپیادها و مسابقات بین‌المللی برعهده این باشگاه است، فعالیت خانه ریاضی تهران در زمینه ثبت‌نام و اعزام دانش‌آموز به مسابقات خارجی در زمینه‌های ریاضی، فیزیک و شیمی محل ابهام جدی است.

مجوز اعزام دانش‌آموز را نداده‌ایم!

در همین رابطه، امید نقشینه؛ عضو هیئت علمی علمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان به تسنیم گفت: "این باشگاه هیچ مجوزی را به خانه ریاضی برای اعزام دانش‌آموز به مسابقات بین‌المللی نداده است!"

فعالیت برای خروج نخبه‌ها از کشور را تأیید نمی‌کنم!

همچنین عباس باستانی؛ رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران و رئیس هیئت مدیره خانه ریاضی در پاسخ به این پرسش که " آیا فعالیت خانه ریاضی به منظور خروج دانش‌آموزان نخبه و فرار مغزها را تأیید می‌کنید؟ " گفت: خیر! این موضوع را تأیید نمی‌کنم اما سازمان دانش‌آموزی از ابتدای سال 98 با خانه ریاضی قطع ارتباط کرده است!

تفکیک سهام آموزش و پرورش از خانه ریاضی انجام می‌شود

باستانی در پاسخ به این پرسش "مگر 60 درصد سهام خانه ریاضی برای سازمان دانش‌آموزی شهر تهران نیست، پس چگونه قطع ارتباط کرده‌اید؟" گفت: بله صحیح است اما بحث تفکیک سهام در حال انجام است که اطلاع‌رسانی خواهد شد، این تفکیک باید قانونی انجام شود.

رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران ادامه داد: خانه ریاضی مجموعه‌ای است که فعالیت‌هایش  در چارچوب آموزش و پرورش مورد تأیید نیست و از اهدافی که ابتدا به دنبال آن بودند و موسسه برای آن تشکیل شده دور شده‌اند.

دانش‌آموزان , آموزش و پرورش شهر تهران ,

دانش‌آموزان , آموزش و پرورش شهر تهران ,

هم اکنون پنج سؤال در این زمینه مطرح است که امیدواریم وزارت آموزش و پرورش برای شفاف شدن ابعاد موضوع به آنها پاسخ دهد:

 1.کدام مرجع مجوز شراکت سازمان دانش‌آموزی با بخش خصوصی در خانه ریاضی تهران در سال 97 را صادر کرده است؟ نحوه انتخاب شریک به چه صورت بوده است؟

2.  اگر خانه ریاضی تهران از مسیر تعیین شده، منحرف شده است چرا سازمان دانش‌آموزی که 60 درصد سهام آن را در اختیار دارد، اقدام به برکناری مدیرعامل این خانه و اصلاح وضعیت نمی‌کند؟

3. با توجه به فعالیت‌های تایید نشده خانه ریاضی تهران، چرا مجوز فعالیت این خانه لغو نشده است؟

4. آیا به صورت مالی و گزارش عملکرد این موسسه مورد رسیدگی شده است؟

5. با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها و مدارس بر اساس حضور آموزش و پرورش در میان سهامداران خانه ریاضی به آن اعتماد کرده‌اند، آیا خروج سازمان دانش‌آموزی از میان سهامداران خانه ریاضی باعث نادیده گرفته شدن سابقه فعالیت‌های تایید نشده آن و ادامه فعالیت خواهد شد؟

در ادامه متن کامل بیانیه کانون تربیت اسلامی درباره فعالیت خانه ریاضی تهران ارائه می‌شود:

«حدود یک دهه قبل خانه ریاضی تهران در قالب یک موسسه خصولتی ذیل اداره کل آموزش وپرورش تهران تاسیس شد تا ماموریت مهم کمک به ارتقای سطح عمومی ریاضی مدارس دولتی متوسطه را در پایه‌های تحصیلی هفتم تا دهم دنبال کند و حتی در این راستا دبیرخانه مسابقات علمی پایا لیگ بسیج دانش‌آموزی نیز از طریق برون‌سپاری به او محول شده بود.

اما چند سالی است که به دلیل غفلت و فقدان هدایت و نظارت وزارت آموزش و پرورش، خانه ریاضی تهران از چارچوب ماموریت اصلی خود منحرف شده و با ورود وسیعی که در مدارس دولتی پیدا کرده و با برآورد و برداشت اشتباه طی برنامه‌های متعددی به سوق دادن دانش‌آموزان نخبه ریاضی به دانشگاه‌های اروپا و دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد آمریکا رو آورده است!

حتی در سال قبل در اقدامی نادر نیز تور 30 نفره دانش‌آموزان نخبه ریاضی دبیرستانی به لندن را انجام داد و امسال هم با اقدامات متعدد برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در کالج‌های مجازی غربی و رویداد‌های مجازی علمی دانشگاه‌های آمریکا موج غرب‌گرایی و مهاجرت را به سطح دبیرستان‌های تهران و کرج و... کاهش داده است.

این خانه چند سالی است که با عدم رعایت قانون تعارض منافع به تاسیس مدارس غیردولتی شخصی نیز پرداخته است؛ در نتیجه لازم است که از انحراف بیشتر موسسه خصولتی خانه ریاضی تهران از ماموریت اصلی خود ممانعت آید تا از نفوذ کالج‌ها و دانشگاه‌های غربی و آمریکایی در مدارس تهران به دلیل غفلت وساده انگاری، جلوگیری شود.»

منبع: تسنیم

ارسال نظرات