پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
20 بهمن 1399 - 19:26

تبدیل فرآورده‌های نفتی به صرفه‌تر است/ مشتریان مشتقات نفتی بیشتر خواهد بود

ایران به هر میزان که بتواند در چارت صادراتی خود در حوزه نفت و گاز، نقش فرآورده‌های نفتی و گازی خود را پررنگ‌تر کند، می‌تواند فروشی راحت‌تر و در آمد و سود بیشتری به دست آورد.
نویسنده :
رستم قاسمی
کد خبر : 8422

پایگاه رهنما :

وزیر  نفت دولت دهم: تبدیل نفت از حالت مواد اولیه به کالای مصرفی برای درآمد کشور  به صرفه تر و همواره فروش فرآورده های نفتی راحت تر خواهدبود.

 «رستم قاسمی» در گفت و گو ی  اشاره به خام فروشی نفت ایران و مشکلات تحریم در صادرات نفت، بر تبدیل  نفت به فرآورده های نفتی  تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران باید از خام فروشی نفت فاصله گیرد و این امر سفارش بسیاری از  بزرگان کشور علی الخصوص مقام معظم رهبری است که باید به آن عمل کند.

 وزیر سابق نفت ادامه داد: تحقق این موضوع در بلند مدت می تواند فواید و در آمد های سرشاری را کشور به ارمغان آورد و این امر تضمین کننده منافع کلان اقتصادی برای کشور خواهد بود.

 وی افزود: ایران به هر میزان که بتواند در چارت صادراتی خود در حوزه نفت و گاز ، نقش فرآورده های نفتی و گازی خود را پررنگ تر کند ، می تواند فروشی راحت تر و در آمد و سود بیشتری به  دست آورد.

 قاسمی در خصوص پیشبینی  فروش 1 میلیون 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه دولت برای سال 1400   اظهار داشت: اکنون ما در لایحه بودجه سال 1400 شاهد پیش بینی  فروش 1 میلیون 300 هزار بشکه هستیم که اگر با برداشتند تحریم ها این حجم از فروش تحقق یابد در آمد نسبتا خوبی برای کشور  بدست خواهد آمد  ولی اگرتحریم ها برداشته نشود  فروش این حجم از نفت سخت خواهد شد.

 وزیر  دولت دهم در ادامه تاکید کرد: با فرض هر 2 احتمال باز هم مشکلات ایران در خصوص تجارت و صادرات در حوزه پتروشیمی  حل نخواهد شد زیرا  اصلی ترین  راه  حل  تقویت این صنعت ایجاد پلتفرمی است که ما را از خام فروشی دور و به سمت  تبدیل میعانات  و سوخت های فسیلی  به فرآورده هدایت کند.

وی خاطر نشان کرد: البته  ایجاد زیر بنای این امر هرگز در کوتاه مدت تحقق نخواهد یافت و ما باید خیلی قبل تر از شدت گرفتن تحریم ها ، این برنامه را اجرا می کردیم؛ عوامل اصلی که باعث شروع این ساز کار می شود  را می توان تحقق منابع مالی و ایجاد زیربنای لازم  رد زمینه های همکاری های دو یا چند جانبه عنوان کرد؛ عملا حتی ساخت یک پلایشگاه نیز 3تا 4 سال طول می کشد.

  قاسمی در ادامه مصاحبه خود به تشریح  فرصت های صادرات و فروش مشتقات و فرآورده های نفتی پرداخت و گفت: یقیناً  برای فروش فرآورده های نفتی و گازی مشتری های بیشتری خواهد بود؛ امروزه تنها خریداران  مواد خام سوخت های فسیلی کشور های صنعتی و توسعه یافته ای هستند  که با خرید نفت خام با قیمت پایی به دنبال منافع خود هستند.

 وزیر سابق نفت ادامه داد: بر خلاف نفت خام ، مشتریان فرآورده های نفتی و گازی در جهان  نسبت به مشتریان مواد خام بیشتر است و در مرحله اول ، همسایگان ما ماندد پاکستا ن و افغانستان بهترین مشتریان ما در فرآورده های نفتی است.

آمریکا و تحریم ،بایدن واقعا به دنبال برجام است؟
 وی در پاسخ به این سوال که آیا  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  برای احیای برجام  تحریم های نفتی  علیه ایران را لغو می کند گفت: کشور در دوران اوج تحریم ها  به فروش نفت از طریق دور زدن تحریم ها ادامه می داد  و ما هیچ وقت فروشمان صفر نشد؛ در هر صورت وضعیت و  کیفیت صادرات نفتی ما بستگی  به سیاست های کلان آمریکا دارد و تاکنون رئیس جمهور آمریکا به طور قطع و همراه با تضمین  از برجام اشاره ای نکرده است؛ رئیس جمهور آمریکا باید به صراحت اعلام کند به شروط  و بند های برجام پایبند خواهد بود.

 قاسم در آخر با اشاره به تحریم های هوشمند ایالات متحده آمریکا خاطر نشان کرد: تحریم های هوشمند علیه ایران، نکته تازه ای نیست و این گونه تحریم ها در زمان ریاست جموری اوباما به اجرا در آمده بود ؛حال اگر بایدن بخواهد مجددا این گونه تحریم ها را به اجرا در آورد ، عملا با لگد به زیر مذاکره و احیای برجام زده است.
منبع: بصیرت

ارسال نظرات