جمعه ؛ 10 فروردين 1403
25 دی 1399 - 16:00

استیضاح ترامپ پس از پایان کار در کاخ سفید به چه معناست؟

در حالی که کمتر از یک هفته تا ۲۰ ژانویه تاریخ تحلیف جو بایدن باقی نمانده، فرصت چندانی نیز تا برگزاری محکمه سنا باقی نمانده است. این جلسه ممکن است ۱۹ ژانویه برگزار شود، یعنی یک روز قبل از تحلیف و وقتی سناتورها از تعطیلات باز می گردند
کد خبر : 8231

پایگاه رهنما:

مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، قانونگذاران ایالات متحده با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کردند.

در میان رأی‌دهندگان مثبت به طرح استیضاح ترامپ، ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز دیده می‌شود.

بدین‌ترتیب ترامپ به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که برای دومین بار در زمان حضورش در کاخ سفید استیضاح می‌شود. این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، نیمی از جلسات رأی‌گیری استیضاح رؤسای جمهور آمریکا، مربوط به ترامپ است.

طرح استیضاح ترامپ اکنون به مجلس سنای آمریکا فرستاده می‌شود تا در جلسه‌ای بعد از بیان استدلال‌های سناتورهای آمریکایی، دوباره به رأی گذاشته شود.

 پروسه برکناری ترامپ حتی ممکن است بعد از این که او کاخ سفید را ترک می کند نیز ادامه داشته باشد.

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را متهم به ایفای نقش در شورش های مرگبار هفته گذشته در حمله به کنگره و «تحریک به شورش» کرده اند.

در حالی که کمتر از یک هفته تا ۲۰ ژانویه تاریخ تحلیف جو بایدن باقی نمانده، فرصت چندانی نیز تا برگزاری محکمه سنا باقی نمانده است. این جلسه ممکن است ۱۹ ژانویه برگزار شود، یعنی یک روز قبل از تحلیف و وقتی سناتورها از تعطیلات باز می گردند.

حال این پرسش مطرح می شود که، وقتی ترامپ دیگر در قدرت نباشد، روند استیضاح او چه فایده ای دارد؟

جمهوریخواهان مخالف استیضاح چنین استدلال کرده اند که اقدام دموکرات ها بیهوده است، زیرا ترامپ همین حالا هم در آستانه ترک کاخ سفید است.

تام کول نماینده جمهوریخواه آمریکایی صبح چهارشنبه گفت که استیضاح فقط باعث تفرقه بیشتر در آمریکا آن هم در روزهای پایانی دولت ترامپ خواهد شد.

جیسون اسمیت دیگر نماینده جمهوریخواه، دموکرات ها را به اقدام غیرمحتاطانه متهم کرده و از مجلس نمایندگان خواسته بود برای کمک به کشور ترامپ را استیضاح نکند.

اما نمایندگان موافق استیضاح همچون ایلهان عمر از دیگر جمهوریخواهان خواسته بود به استیضاح ترامپ رای دهند. وی گفت که این اقدام به ما اجازه می دهد کارکرد دموکراسی را احیا کنیم و نشان دهیم که پاسخگویی وجود دارد.

سیمون کیس دانشمند سیاسی دانشگاه ویلفرد لوریر کانادا نیز گفت که به چند دلیل برای استیضاح و کنار گذاشت ترامپ در قدرت فشار آوردند. این اقدامی نمادین است که تبعاتی را در پی دارد. ترامپ ممکن است برخی مزایای ریاست جمهوری اش را از دست بدهد و دیگر نتواند در صورت محکوم شدن در سنا برای کرسی ریاست جمهوری بعدی رقابت کند.

آیا ممکن است حتی وقتی که ترامپ دیگر رئیس جمهور نیست محکوم شود؟

کیس در این زمینه گفت: هر چند روند استیضاح در زمانی که ترامپ رئیس جمهور بوده شروع شده هنوز معلوم نیست که آیا بعد از ترک خدمت می تواند محکوم شود یا نه.

وی افزود: هیچ رئیس جمهوری تاکنون  بعد از ترک خدمت تاکنون به علت اتهاماتی که در استیضاح به او وارد بوده،‌ متهم نشده است. وی به اتفاق مشابهی در سال ۱۸۷۶ و تحقیقات فساد ویلیام بلک وزیر جنگ ایالات متحده آمریکا اشاره کرد. این تحقیقات در مجلس نمایندگان آمریکا انجام می شد اما قبل از شروع رای گیری برای استیضاح وی استعفا داد.

مایکل گرهارت استاد حقوق دانشگاه کارولینای شمالی به شبکه ای بی سی نیوز گفت که «به محض این که روند استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا کلید می خورد، محاکمه سنا نیز آغاز می شود. من از نظر قانون اساسی مشکلی در زمینه تند یا کُند حرکت کردن ادامه این روند در سنا نمی بینیم.

محکومیت ترامپ در محاکمه سنا باعث خواهد شد که او دیگر نتواند در رقابت های ریاست جمهوری آمریکا در آینده شرکت کند. وی پیشتر گفته بود که قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۲۴ رقابت کند.

پائول کامپوس استاد حقوق در دانشگاه کلورداو به رویترز گفت، حتی اگر سنا ترامپ را محکوم نکند، سناتورها می توانند جلسه رای گیری دیگری را تشکیل دهند و مانع دستیابی او در آینده به پست ریاست جمهوری شوند. این بدان معناست که دموکرات هایی که کنترل سنا را در اختیار خواهند گرفت، ممکن است حتی بدون حمایت سناتورهای جمهوریخواه مانع ترامپ در رقابت برای انتخابات ۲۰۲۴ شوند.

بر اساس قانون روسای جمهوری پیشین در سال ۱۹۵۸، هر رئیس جمهوری مستحق دریافت مستمری مادام العمر، مزایای سفر سالانه و بودجه دفتر و کارکنان است که اگر ترامپ در سنا محکوم شود از بسیاری از این مزایا محروم می شود.

 لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: ترامپ هفته آینده از کاخ سفید کناره گیری خواهد کرد و  روند استیضاح او ممکن است باعث ایجاد ناآرامی های اجتماعی دیگری شود.

این سناتور حامی رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود استیضاح "در این مرحله مناسب نیست" زیرا می تواند "خسارت بزرگی" به حزب جمهوری خواه وارد کند و "تهدیدی برای روسای جمهور آینده" باشد

وی گفت: "روند استیضاح مجلس به دنبال مشروعیت بخشیدن به یک استیضاح زودهنگام و کاملاً فاقد تشریفات قانونی و بدون جلسات دادرسی و وجود شاهدان می باشد. این یک روند عجولانه است که با گذشت زمان ، تهدیدی برای روسای جمهور آینده خواهد بود.

 

مهمترین تحولاتی که در جریان این رای گیری و پس از آن روی داد، به شرح زیر است:

زمان رای گیریمجلس نمایندگان آمریکا دقیقاً یک هفته پس از آن که آشوبگران، قانونگذاران کنگره را در میانۀ شمارش آرای الکترال مجبور به ترک محل کارشان کردند، با ۲۳۲ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف به این استیضاح رای داد.
این چهارمین بار در تاریخ آمریکاست که طرح استیضاح یک رئیس جمهور تصویب می‌شود و اولین بار است که یک رئیس جمهور برای دو بار استیضاح خواهد شد.

همراهی جمهوریخواهاندر جریان تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، شماری از جمهوریخواهان نیز به موافقان استیضاح پیوستند.
۱۰ نفر از نمایندگان عضو حزب جمهوریخواه آمریکا از جمله لیز چینی، دختر دیک چینی، معاون پیشین جرج دابلیو بوش خواستار استیضاح ترامپ به دلیل «تحریک به شورش» شدند. خانم چینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ «اوباش را فراخوانده، آنها را جمع کرده و سپس شعله این حمله را روشن کرده است».

سخنرانی ترامپ: دونالد ترامپ پس از رای گیری در مجلس نمایندگان، ویدئوی جدیدی را منتشر کرد و خواستار حفظ آرامش شد.
با این وجود او از احتمال وقوع شورش‌های جدیدی خبر داد و گفت که توسط سرویس مخفی آمریکا اطلاعاتی درباره احتمال وقوع چنین حملاتی در واشنگتن و دیگر نقاط کشور دریافت کرده است. دونالد ترامپ در این ویدئو او هیچ اشاره‌ای به طرح استیضاح که تنها ساعاتی پیش از آن تصویب شده بود نکرد.

پیام جو بایدن به کنگرهرئیس جمهور منتخب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این یک رأی گیری با حضور نمایندگان هر دو حزب بود؛ نمایندگانی که از قانون اساسی و وجدان خود پیروی می‌کردند».
او سپس به موضوع همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا پرداخت و اعلام کرد: «این ملت همچنان در چنگال یک ویروس کشنده و یک اقتصاد آشفته گرفتار است... امیدوارم كه رهبران سنا راهی برای انجام مسئولیتهای خود مطابق با قانون اساسی در مورد استیضاح پیدا کرده و در عین حال روی دیگر موضوعات مهم کشور نیز كار كنند

آنچه پیش خواهد آمدروند استیضاح ترامپ او را مجبور به ترک کاخ سفید نخواهد کرد. زیرا میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا قصد ندارد که طرح استیضاح را قبل از ۱۹ ژانویه در صحن سنا به بحث بگذارد.
این کار یعنی تا زمانی که بایدن در ۲۰ ژانویه سوگند نخورد و ترامپ به سنت دیگر رؤسای جمهور کاخ سفید را ترک نکند، دادگاه او در سنا آغاز نخواهد شد. میچ مک‌کانل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روند آغاز دادرسی قبل از شروع به کار جو بایدن کامل نخواهد شد و بر این اساس از کنگره و دولت خواست که هفته آینده روی «برگزاری امن مراسم سوگند و انتقال آرام و منظم قدرت» تمرکز داشته باشند

منبع: الوقت

ارسال نظرات