پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
21 دی 1399 - 12:42

رونمایی از تندیس سردار سلیمانی در برج میلاد/ خاطره «سیروس مقدم» از دیدار با حاج قاسم در «پایتخت5»

تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از رونمایی در برج میلاد به صورت دائمی در یکی از جایگاه‌های موزه مشاهیر برج میلاد قرار گرفت.
کد خبر : 8179

پایگاه رهنما :

 مراسم رونمایی از تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شامگاه ۲۰ دی‌ماه در برج میلاد تهران برگزار شد. 

بنا بر این گزارش در این مراسم خانواده شهید سلیمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از  هنرمندان نظیر سیروس مقدم، داریوش ارجمند، امیریل ارجمند و ... حضور داشتند.

 

این مراسم با پخش موزیک ویدئویی با صدای پرواز همای و تصاویری از تصاویری از رشادت های سردار سلیمانی آغاز شد و در ادامه سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت به بیان خاطراتی از دیدارش با سردار سلیمانی پرداخت.

**وقتی سیروس مقدم از سردار مهر تائید گرفت

وی در سخنانی گفت: بهترین خاطره من از شهید سلیمانی مربوط به یک صبحانه کاری قبل از ساختن این سریال است. در پایتخت 5 فضای فیلمنامه سمت و سویی داشت که باید در سوریه به داعش می رسیدیم و طبیعتا با موقعیتی که سریال داشت و فضایی که طنز بود به این فکر می کردیم که چگونه می‌شود یک سریال طنز را به داعش رساند.

وی افزود: میان مدیران تلویزیون و موسسه اوج که پیش برنده کار بود حرف پیش آمد که چگونه قصه ها به هم وصل شود و چه نتیجه ای از آن گرفته شود که سرانجام در جلسات زیاد و از آنجا که دوستان ارادت بنده و پایتختی ها را نسبت به سردار می دانستند تقاضا کردیم ایشان را ببینیم.

کارگردان سریال پایتخت ادامه داد: در یک صبح زمستانی به ملاقات آقای سلیمانی رفتیم در حالیکه من خودم را آماده کرده بودم با یک فرمانده خشک و عبوس و دور از فضای هنر روبرو شوم ولی در همان سه چهار دقیقه اول از مواجه با ایشان تمام تصورات من به هم ریخت.

 

وی گفت: همه ما روزهای بخصوصی را در زندگی داریم که ثبت می‌کنیم و تا دم مرگ هم همراه مان هست من هم اینگونه ام و باید بگویم آن روز از روزهای خاص زندگی من بود و است زیرا هم به لحاظ معرفتی برای خودم و هم به لحاظ تکنیک یک اثر هنری، روز دل انگیزی شد. نخستین مساله در ساخت پایتخت 5 این بود که ما چگونه به بحث داعش ورود کنیم و بپردازیم که هم اهداف و پیام لازم را داشته باشد هم شعاری نباشد و هم اینکه امیدبخش تمام شود خب این نگرانی وجود داشت که پایتختی ها مستقیم این را مطرح کنند یا نه.

وی گفت: یک سناریو این بود که خانواده نقی معمولی هر کدام شان تبدیل شوند به یک مدافع حرم و رزمنده و خودشان گلیم شان را بکشند بیرون. وقتی مهر تایید را از سردار گرفتیم هم خیال تیم سازنده هم مدیران و دوستان راحت شد که بله می‌شود به داعش پرداخت ولی به شکل پایتختی نه یک فیلم سفارشی.

این کارگردان تلویزیون ادامه داد: مساله بعدی که سردار سلیمانی نگران بودند و از من پرسیدند این بود که خب سریال چطوری قرار است تمام‌ شود و به کجا می رسد؟ آیا امید بخش تمام می شود یا با شکست و حزن و تلخی؟ که وقتی من انتهای داستان را برایشان گفتم که قرار است یک انگشتر که طواف داده شده است و از انگشت یک سوری به انگشت نقی برود و این خودش پیام را می‌دهد ایشان خیال شان راحت شد.

وی افزود: برای رسیدن به این چیزها که مدنظر ما بود سردار هر آنچه را که ما نیاز داشتیم در اختیارمان گذاشتند همچنین آشنا شدن با عزیزانی که پر از خاطره بودند از طریق سردار برای ما شکل گرفت و به آنها وصل شدیم.

کارگردان سریال پایتخت درباره ویژگی های فردی سردار شهید سلیمانی هم گفت: آن روز برای من مناعت طبع، بزرگ منشی، ذهنیت خلاق و هوشمندی ایشان خیلی عجیب بود و تنها حسرتم این است که قرار بود با تیم نویسنده در سفر بعدی ایشان به سوریه همراه شان شویم ولی نشد چون ما درگیر کار شدیم و ایشان هم سرشان شلوغ شد.

وی افزود: هیچ وقت این صحبت سردار سلیمانی یادم نمی‌ رود که گفت این بچه های مدافع حرم که با شرایط سخت آنجا می جنگند تنها دلخوشی شان، وقت استراحت این است که سی دی های پایتخت را شب ها می بینند و روحیه شان شاد می‌شود.

سیروس مقدم در پایان گفت: قلبا آن چیزی را که اعتقاد دارم گفتم و به همین علت به شدت جای سردار سلیمانی را خالی می بینم.

در بخش بعدی برنامه افشین اعلا درباره منظومه «سرباز نامه» گفت: سردار سلیمانی با جان و آبروی خودش به میدان رفت و اگر دوباره زنده شود باز همین راه را خواهد رفت. خیلی ها از موضع گرفتن به سمت حق خودداری می کنند اما سردار سلیمانی درست زمانی پا به میدان گذاشت که خیلی ها این حضور در منطقه را به صلاح نمی دانستند اما ایشان به میدان رفت و حماسه ای آفرید که تا دنیا دنیاست این حماسه زبانزد خواهد بود.

**اعلا: سربازنامه قطره کوچک از اقیانوس دِین اهالی قلم به سردار است

وی تصریح کرد: داریم می بینیم که چقدر زود قاتل در حال رسیدن به عاقبت خودش است در حالیکه مظهر نکبت و خاری در جهان شده است و ای کاش دلسوزانی باشند که این صحبت ها را ترجمه کنند و به گوش آنها برسانند که دنیای شما اگر دنیا بود اگر به راستی طرفدار آزادی حقوق بشر و صلح بودید در طول برگزاری جایزه نوبل هیچ کس لایق تر از سردار سلیمانی نبود که به او جایزه دهید.

وی افزود: گرچه ایشان خیلی لیاقت شان بیشتر بود ولی اگر مدعیان راست می گفتند و اگر روشنفکران ما که به هر علت قهر هستند با آن راهی که حاج قاسم رفت اگر به آزادی و اعتلا و فردای روشن بشر اعتقاد واقعی داشته باشند داد می زدند چه کسی بهتر از سردار سلیمانی ؟

این شاعر کشورمان گفت: آیا جز اینکه سردار سلیمانی از نوامیس ملت ایران و منطقه دفاع کرد چیز دیگری بود؟ جز اینکه سفاک ترین ها را در منطقه سرکوب کرد و به منطقه امنیت بخشید و چه بسیار زنان و مردان در گوشه گوشه خاورمیانه در دل یاد او می کنند.

 

وی با اشاره به اتمام منظومه «سربازنامه» که سروده ای است برای شهید سلیمانی افزود: منظومه سربازنامه یک قطره کوچک از اقیانوس دینی است که ما اهالی قلم به سردار داریم و تنها حاصل همنشینی با خاک پاک سردار در کرمان بود.

این شاعر گفت: احساس می کنم منظومه سربازنامه کمترین کاری است که می‌شود برای قهرمان مبارز و مجاهدمان کسی که در عصر نوین دوباره بشریت را تکان داد و نشان داد هنوز مردانی از جنس اباعبدالله در میدان هستند انجام داد.

وی افزود: حالا ما به عنوان میراث داران وظیفه داریم که تصویری از حاج قاسم را برای نسل ها روی کاغذ بیاوریم گرچه هرگز همچون کسی مثل من با این منظوم نامه نمی تواند بگوید کاری کرده است.

این شاعر کشورمان با انتقاد از کم کاری نهادهای فرهنگی انقلاب در طول سال های گذشته گفت: ملت های منطقه از فقر چهره فرهنگی و قهرمان می آیند و قهرمان افسانه ای و نمادین برای خودشان می‌سازند درس پترس فداکار را همه به یاد داریم اما ما ایرانی ها با این همه حماسه های باور نکردنی چه کرده ایم؟

اعلا افزود: امیدوارم عزیزان ما در بنیاد حاج قاسم و مکتب حاج قاسم با مشی در خور و متعهدانه ای که از آنها دیدم این کار فرهنگی را آغاز کنند و با جدیت وارد شوند و پیگیری کند تا با تاسی به مشی آن شهید بزرگوار کاری کنیم که جای خالی ضعف ها و انفعال ها که در بدنه نهادهای فرهنگی ما مشهود است پر کنیم ، این کار نشدنی نیست مثل حاج قاسم که به تنهایی توانست کاری کند کارستان.

به گزارش فارس، در ادامه امیر یل ارجمند و پس از آن داریوش ارجمند بازیگر سینمای ایران در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سخنرانی کردند.همچنین از قطعه جدیدی که امیریلل ارجمند برای سردار سلیمانی خوانده بود، رونمایی شد.

**ارجمند: حیف فرصت نشد سردار نمازش را در قدس بخواند

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم با اشاره به محبتی که حاج قاسم در دل مردم کاشت گفت: ما خاکیان نمی توانیم بفهمیم مثل قاسم سلیمانی چطور توانست جاذبه زمین را خنثی کند و به پرواز درآمد او موفق شد پیش از شهادت شهید شود و تا در زمان حیات،  شهید نشوی شهادت را نصیبت نمی کنند.

وی ادامه داد: روز مرگ سردار روز تولدش بود و آن تشییع جنازه ای که در تاریخ نظیر نداشت و ما از دیدن آن همچنان بر زمین چسبیدیم. من هیچگاه سردار سلیمانی را ندیده و تنها قرابتم با وی همشهری بودن است. اما او مصداق مرد عمل بود در قرآن هم تجلیل و تاکید بر عمل صالح است و به نظر من سردار قاسم سلیمانی مصداق این عمل صالح بود جز در راه خدا قدم نزد و تمام خلقیات ائمه اطهار (ع) ما در این مرد جمع بود به کسی اخم نکرد به ویژه آنها که با او در جبهه بودند.

وی افزود: از تلویزیون سپاسگزارم که این روزها فیلم هایی از ایشان پخش می‌کند که ما بیشتر او را بشناسیم چرا که معتقدم سردار سلیمانی واجد همه شرایطی بود که یک مرد مومن مسلمان و مجاهد می توانست داشته باشد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: بزرگ‌‌ترین آرزوی سردار این بود که شهید شود تا یک بار دیگر دوستانش را ببیند حالا ما در مقایسه با این شهید کجای این دنیا ایستاده ایم؟ چطور می‌شود در این دنیا مردی با لباس نظامی وسط دشمن اینگونه حرکت کند بدون محافظ بدون اسلحه و انقدر شجاع.

وی افزود: همه سوالم این است که این تربیت و بزرگ منشی از کجا آمده ؟ فکر می کنم او معلم خود بوده و خیلی خوانده و خیلی اندوخته بود و حسرتی که در دل ما ماند این است که حیف فرصت نشد نمازش را در قدس بخواند.

 


این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: فقط باید ساکت باشیم و به لبخند و نگاهش نگاه کنیم مرد عمل، ایشان بود که حالا می گویند «مرد میدان » و درست هم هست واقعا چون به نظرم او حاوی تمام صفت هایی بود که در مردان مومن مان در طول تاریخ خوانده بودیم.

وی افزود: همه مردان اساطیر در ذهن من در قاسم سلیمانی جمع بودند و این ناجوانمردی که امریکا کرد و این مردک قمارخانه دار و فاحشه خانه دار با افتخار گفت: «کشتیمش » . آری آن هم با ناجوانمردانی که موجب تاسف است اما اینجا ۸۰ میلیون آدم هستند که این شهید را می پرستند که من هم یکی از آنها هستم.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: در جشنواره فجر سال گذشته وقتی من از ارادتم به سردار گفتم بعضی سینمایی ها به من چپ نگاه کردند و بعضی خبرنگاران گفتند در کارها کمرنگ تان می کنند که گفتم مهم نیست هر کار می خواهند بکنند‌ ما با عقایدمان زندگی می‌کنیم، در هزاره سوم قهرمانی داریم که اینگونه می‌رود در دل میدان و بیرون می آید و می گفت بیایید حریف شما منم.

ارجمند در ادامه تصریح کرد: اما راه قاسم سلیمانی را نمی توانند از ما بگیرند راهش و مسیرش در دست ماست، به ویژه جوان ها باید ببینند و بخوانند درباره ایشان، نمایش ایمان این مرد بی نظیر است کسی که جانش را در سوریه، لبنان، عراق کف دستش می گرفت و برای ما حتی جانفشانی می‌کرد.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون افزود: از خداوند متعال می خواهم که او را با علی بن ابیطالب (ع) محشور کند او زنده است جاودانه است مثل شاهنامه است برای ما، در پاکی در ستیز در جنگ در محبت در انصاف در عدالت برای همه یک الگو است با مردم بود و برای مردم بود با خدا بود و برای خدا بود با رهبر بود و این را همه می دانند آرزو می کنم در قیامت من را بپذیرد و شفاعت من را بکند.

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپی از سخنرانی‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، فاطمه سلیمانی، دختر سردار شهید سلیمانی در جایگاه این مراسم حاضر شد و به قرائت نامه‌ای از سردار سلیمانی پرداخت که خطاب به وی نگاشته شده بود.

در پایان  مراسم، از تندیس و مجسمه سردار سلیمانی در حضور خانواده سردار شهید سلیمانی ، وزیر صمت،  پیشکسوتان و هنرمندان حاضر در مراسم، رونمایی شد.

تندیس سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به صورت دائمی در یکی از جایگاه‌های موزه مشاهیر برج میلاد قرار گرفت.

منبع: فارس

ارسال نظرات