جمعه ؛ 10 فروردين 1403
20 دی 1399 - 15:14

گسست و شکافی سیاسی - اجتماعی عمیق در آمریکا/ افول دموکراسی در آمریکا/ پایان حیات سیاسی ترامپ

حمله به کنگره اقدامی عجیب در ناریخ آمریکاست و این امر حاکی از آن است شکافی گسترده در همه سطوح جامعه ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است.
کد خبر : 8165

پایگاه رهنما:

 
امیر ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا، در گفت و گو با خبرنگار خبری تحلیلی بصیرت، در خصوص حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و اشغال این مظهر دموکراسی آمریکایی گفت: تسخیر و تصرف ساختمان کنگره توسط گروه های راست گرای افراطی طرفداران ترامپ، اقدامی نادر، تلخ و شوک آور برای سیاستمداران  آمریکا است و قطعا این امر در تاریخ سیاسی آمریکا ثبت خواهد شد.
 
 این کارشناس بین الملل افزود: دونالد ترامپ بعد از سال ها تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا ، با ادعای تقلب ، صحت و سلامت بودن انتخابات آمریکا را زیر سوال برد و در خصوص این امر  پا فشاری کرد و به دنبال این موضوع هوادران افراطی خود را به واشنگتن  فراخواند.

 گسست و شکافی سیاسی - اجتماعی عمیق در آمریکا
وی در پاسخ به این سوال که  ریشه و مبانی بنادین این امر چه عواملی است اظهار داشت: حمله به  کنگره اقدامی عجیب در ناریخ آمریکاست و این امر حاکی از آن است شکافی گسترده در همه سطوح جامعه  ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است.

ابوالفتح تاکید کرد:این شکاف در سطح عالی، اختلاف بین جریان ها و طیف های سیاسی مختلف آمریکا و  فاصله مردم  و طبقات این کشور با حاکمیت است که در بلند مدت مشروعیت این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
 این تحلیلگر مسائل آمریکا در ادامه عنوان کرد:شرایط فعلی  آمریکا متناسب با بسیاری از متغیر ها مانند فقر و بیکاری ، کرونا ، تبعیض نژادی و دیگر مسائل به وقوع پیوست و انتخابات آمریکا تنها  عامل محرک و جرقه ای بود که این شکاف سیاسی اجتماعی را  نمایان کرد.

 وی ادامه داد:در مقطع فعلی  بسیاری از مردم آمریکا هنوز ناراضی هستند و فارق از این که نتیجه انتخابات چه بوده و چه کسی پیروز انتخابلت بوده ، با بی توجهی به این اختلافات و شکاف های اجتماعی امکان دارد این گونه اعتراضات ادامه یابد و حجم بالای خشونت آن نیز دور از ذهن نخواهد بود.

چوب حراج ترامپ بر آبروی آمریکا
 ابوالفتح در ادامه به  تبعات بین المللی حمله و اشغال کنگره آمریکا توسط حامیان  ترامپ اشاره کرد و گفت: اشغال کنگره آمریکا ، در عرصه بین الملل لطمه سنگینی بر حیثیت و آبروی ایالات متحده آمریکا وارد کرد.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ایالات متحده آمریکا همواره بعد از جنگ جهانی دوم و پایان سیاست انزوای خود ، تبدیل به الگوی  برای بسیاری از کشور ها شد و بر حسب این موضوع سرمدار اندیشه لیبرالیسم بود و حاصل این اندیشه لیبرال دموکراسی  بود که ما با اشغال  کگنگره آمریکا و اقدامات ترامپ شاهد لگد مال شدن این امر در آمریکا بودیم.

 وی خاطر نشان کرد: شوکه شدن بسیاری از کشور های اروپایی و  لگد مال شدن ارزش های لیبرالیسم در ایالات متحده آمریکا،  فرایند افول سیاسی و رهبری این کشور در جهان  را تقویت کرد و به موازات این موضوع  این امر دور از ذهن نخواهد بود.
 
 گسست و شکافی سیاسی - اجتماعی عمیق در آمریکا/ افول دموکراسی در آمریکا/ پایان حیات سیاسی ترامپ
 از مرگ سیاسی ترامپ تا چالش امنیتی بایدن
 ابوالفتح در خصوص آینده سیاسی ترامپ گفت: تا قبل از ماجرای  6 ژانویه و آشغال ساختمان کنگره ، این احتمال می رفت که ترامپ پس از اتمام دوره ریاست جمهوری خود رهبری یکی از طیف های سیاسی جمهوری خواهان شود اما با اقدام امروز عملا حیات سیاسی ترامپ به مرگ خود رسید زیرا دیگر  هم حزبی او نیز به او پشت کرده اند.
 گسست و شکافی سیاسی - اجتماعی عمیق در آمریکا/ افول دموکراسی در آمریکا/ پایان حیات سیاسی ترامپ
این تحلیلگر مسائل آمریکا اظهار داشت: ترامپ تا قبل از واقعه 6 ژانویه  اتهامات زیادی در خصوص فرار مالیاتی، فساد اخلاقی سوء استفتده از قدرت بر او وارد شد اما اکنون اتهام برهم زدن امنیت داخلی  ایالات متحده ، موردی است که میتواند تبعات بدی برای او به همراه دارد.

 وی در خصوص چالش پیش روی بایدن برای کنترل هوادران افراطی ترامپ و شکاف طبقاتی آمریکا گفت: اگر بخواهیم این اقدام امروز ریشه یابی کنیم، به صراحت عرض می کنم این اتفاق صرفا با ترامپ به وجود نیامده است که با حذف یا اتمام دوره ریاست جمهوری او اتمام شود؛ همانگونه که مطرح کردم  جامعه آمریکا اسیر شکاف  های عمیق  است که  باعث بروز مشکلات متعددی برای این کشور شده است.

 ابوالفتح در آخر عنوان کرد: کرونا، تبعیض نژادی،نابرابری های اجتماعی، بیکاری  و دیگر متغیر های موجود در جامعه آمریکا هر یک از پتانسیل بالایی بر خورد هستند که می توانند مدیریت بایدن در خصوص این مشکلات را به چالش بکشاند و بعید نیست در این راه بایدن شکست بخورد، بطوری که همانگونه که او به راحتی پیروز انتخابات شد امکان دارد به راحتی در مقابل این متغیر ها شکست بخورد.
منبع: بصیرت

ارسال نظرات