جمعه ؛ 10 فروردين 1403
07 دی 1399 - 12:40

حاج قاسم؛ قدیس قدسی سپاه قدس!

شاعر کشورمان در یادداشتی خطاب به شهید حاج قاسم سلیمانی نوشت: قدیس قدسی سپاه قدس! فرمانده دلها... که شعر و نثر و ادب هر چه هنر و زیبایی، در برابر نامت کوچک می‌شود!
نویسنده :
علیرضا قزوه
کد خبر : 8047

پایگاه رهنما :

علیرضا قزوه؛ سردار سلیمانی؛ تو جاودانه شدی، ای مرد! ای مردتر از مردانگی! اکسیر ناب جاودانگی! ای خضرتر از آب حیات! شهید تا همیشه! معصومیت محض! آقا حاج قاسم عزیز که نامت حتی اشک می‌شود تا هنوز در چشمانم!

مظلوم انقلابی دلتنگ! قدیس قدسی سپاه قدس! فرمانده دلها... که شعر و نثر و ادب هر چه هنر و زیبایی، در برابر نامت کوچک می‌شود! ای اخلاص ناب! عبد پاک! روح زلال! عاقل عاشق! بنده‌ی خوب خدا!

از تو گفتن دشوار است، ای ساده‌تر از سادگی! ای بی‌ریای خودمانی! فشرده‌ی معنویت! اکسیر عشق! عاشق بی ادعا! چقدر در کنار نام تو، واژگان آسوده‌اند؛ انگار واژگان هم مثل بچه‌های مدافع حرم می‌خواهند تو را ببوسند! پیشانی‌ات چه عطر خوشی دارد! و من چه قدر خوشوقت‌ام که روزی پیشانی غیور تو را بوسیدم و تو با تمام بزرگی‌ات، پیشانی مرا با بوسه‌ات به آسمان رسانده‌ای.

سردار... آه سردار زخم‌خورده‌ی من... سردار اربا اربا شده در کنار خیمه گاه حسین علیه السلام! مدافع حرم زینب و حسین و ابوالفضل! ای خادم الرضا که رضای خدا، رضای تو بود! ای مهربان با همه؛ حتی با آنان که گاه حرمت نگاه نمی‌داشتند! ای شفیع همه... که روز رفتنت چقدر معجزه دیدیم! روزی کزسنگ نیز ناله برآمد! دنیا چقدر مثل تو کم دارد، حاج قاسم عزیز!

تو چقدر به خدا نزدیک شده‌ای، حاجی! و ما چقدر دور شده‌ایم از خود و خدا! بگذار این نامرد ازخودراضی، این شمرتر از یزید و این انس‌تر از ابن‌زیاد، همچنان در نطق ناشیانه‌ی خود، تو را تروریست بخواند! مختارهای همین دو فردای نزدیک، پاسخ درخوری به یاوه‌هایش خواهند داد! تو بردی، سردار! تو فاتح شدی! تو نور شدی! رها شدی؛ رهاتر از رها، به سمت جاری لااله‌الاالله، در آبی شهادتین اشهد ان‌ لا‌الا‌الله چیزی می‌گویم و چیزی می‌شنوی... حاجی، نور نور شدی و قد کشیدی تا آسمان... دو هزار حاج قاسم یا هودج نور می‌بینیم، و به لا‌اله‌‌الا‌الله قسم که راست می‌گویم... دو هزار مجلس عزا در یک روز، سهم تو از دلتنگی ماست. نصیب آن شور بخت نادان خودپرست اما جز هزار هزار نفرین، چیزی نبود.

خدایا، به حرمت حاج قاسم شهید ما، و الهی به احترام این خون پاک که بعد از خون حسین بن علی علیه السلام، خونی چنین اثرگذار در سرزمین عراق بر زمین نریخت که این واژگان و این شعرها و این قبیل توسلات عاشقانه‌ی موزون را از شاعران دردآشنای ما بپذیر و ما را فردای رستخیز، از شفاعت این شهیدتر از شهید پرنصیب فرما! به حق محمد و آل محمد صلی الله علیه واله و سلم. آمین.

گفتنی است؛ علیرضا قزوه این یادداشت را برای کتاب «ققنوس قدس» که دربرگیرنده مجموعه‌ی اشعار شاعران کشورمان درباره‌ی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نوشته که به همت علی داوودی و کاظم رستمی گردآوری و توسط انتشارات خط مقدم در ۱۳۴ صفحه منتشر شده است. 

ارسال نظرات