پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
16 آذر 1399 - 14:53

توصیه‌های مهم امام خمینی(ره) به زوج‌های جوان چه بود؟

افرادی که توفیق داشتند امام خمینی(ره) خطبه عقدشان را بخوانند، از ایشان نقل کرده‌اند که به زوج‌های جوان توصیه می‌فرمودند: «در زندگی مشترک با هم بسازید.»
کد خبر : 7845

پایگاه رهنما:

توصیه‌ها و جملات ارزشمند و پر از نکات اخلاقی امام خمینی(ره) را که بررسی می‌کنیم، دستمان می‌آید که این عارف بزرگ و بنده مخلص خدا توجه زیادی نسبت به امور خانوادگی و سبک زندگی اسلامی داشته است. این دستورات و توصیه‌های اخلاقی هرچند که به نظر ساده و قابل انجام به نظر می‌رسد اما در حقیقت پشتوانه محکم اسلام را دارد و عمل کردن به آن نیازمند رعایت نکته‌های بسیار مهمی در زندگی است.

توصیه به زوج‌های جوان

مقام معظم رهبری خاطره جالبی درباره توصیه امام خمینی به زوج‌های جوان دارند. ایشان در مراسم اجرای خطبه عقد ازدواجی در سال 1370 طی بیاناتی فرمودند: من یک وقت خدمت امام رفتم، ایشان می‌خواستند خطبه عقدی را بخوانند. تا من را دیدند، گفتند: شما بیا طرف عقد بشو. ایشان برخلاف ما- که طول و تفصیل می‌دهیم و حرف می‌زنیم- عقد را اول می‌خواندند، بعد دو سه جمله کوتاه صحبت می‌کردند. من دیدم ایشان پس از این که عقد را خواندند، رویشان را به دختر و پسر کردند و گفتند: «بروید با هم بسازید.» من فکر کردم، دیدم که ما این همه حرف می‌زنیم، اما کلام امام در همین یک جمله «بروید با هم بسازید» خلاصه می‌شود! حالا ما هم عرض می‌کنیم که شما دختران و پسران، بروید با هم بسازید. سازش، اصل است. هر چیزی که با ساختن عروس و داماد، دختر و پسر، زن و شوهر منافات دارد، بایستی بیگانه تلقی بشود. این را اصل قرار بدهید تا ان‌شاءالله خداوند متعال برکاتش را بر شما نازل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی هم شبیه همین ماجرا درباره توصیه امام خمینی به زوج جوانی تعریف کرده است: فرزندم را برای جاری کردن خطبه عقد خدمت حضرت امام‌ رحمه‌الله بردم. بعد از تمام شدن عقد، امام‌ خمینی رحمه‌الله رو به عروس و داماد کردند و سه بار فرمودند: «با هم بسازید و با هم رفیق باشید.»

نکته‌هایی برای ازدواج موفق

امام خمینی در آستانه ازدواج به خانواده‌اش درباره انتخاب همسر مناسب گفته بود: «من نمی‌خواهم از خمین همسر بگیرم، چون می‌خواهم کفو خودم باشد. اگر خودم درس می‌خوانم، می‌خواهم همسری بگیرم که هم‌فکر من باشد. درنتیجه باید از قم زن بگیرم و از خانواده روحانی و هم‌شأن خودم.»

نکته قابل توجه در این دستورالعمل زندگی این است که امام خمینی به هم‌کفو و هم‌شأن بودن با همسر خود توجه زیادی داشته است. البته در این مورد ممکن است هرکسی تفسیر خاصی از هم‌کفو بودن داشته باشد، اما با نگاهی به سبک زندگی امام خمینی و دستورات و رهنمودهای ایشان مشخص می‌شود که منظور از هم‌کفو و هم‌شأن بودن، هم‌فکر بودن است نه اختلاف سنی.

چون امام خمینی در سن 28 سالگی ازدواج کرد، در حالی که همسر ایشان فقط 15 ساله بود. با این وجود همسرشان پس از ازدواج و در کنار امام خمینی تحصیلات خود را ادامه داد.

همان طور که یکی از فرزندان امام در این باره تعریف کرده است که: «مادرم در زمان ازدواج تا کلاس نهم یعنی سیکل درس خوانده بودند که به عقد ازدواج حضرت امام درآمدند، اما در عین حال نزد امام درس عربی می‌خواندند و تا وقتی که پنجمین فرزند را به دنیا آوردند، مشغول درس خواندن نزد امام بودند.»

منبع: تسنیم

ارسال نظرات