جمعه ؛ 10 فروردين 1403
24 مهر 1399 - 11:05
گزارش

روزهای پرالتهاب آمریکا؛ سایه آشوب بر انتخابات

موضع‌گیری این دو گروه شبه نظامی که یکی حامی بایدن است و دیگری حامی ترامپ، نشان دهنده آن است که احتمال خشونت فراگیر و شدید در روزهای بعد از سوم نوامبر وجود دارد و احتمالا حتی دخالت‌های پلیس فدرال نیز نتواند چندان تاثیری در مهار گروههای مسلح افراطی داشته باشد.
کد خبر : 7447

پایگاه رهنما:

در فاصله 20 روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر 2020 (13 آبان 1399) رقایت میان دونالد ترامپ، به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها به اوج رسیده است. شاید در تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا، هیچ‌گاه همانند وضعیت کنونی امکان آشوب، بحران و تنش میان دو حزب سیاسی بزرگ این کشور وجود نداشته باشد. از یک سو، ترامپ با سرخوشی از وضعیت بهبود از بیماری کرونا، با حضور در میان طرفداران‌اش، از خود به عنوان «سوپرمن» یاد کرده و همچنان بر فرضیه تقلب در انتخابات اصرار دارد؛ و در سوی دیگر داستان، جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ها و معاون او کاملا هریس با بهتر ظاهر شدن در دومناظره انتخاباتی در برابر رقبا در اغلب نظرسنجی‌ها از برتری چشم‌گیر برخوردار می باشند.

در این رقابت نفسگیر مردم آمریکا نیز به شکلی بی‌سابقه در رای گیری پستی مشارکت می‌کنند و تمام گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که در این دوره انتخابات شاهد شکسته شدن رکورد مشارکت از طریق رای‌گیری پستی خواهیم بود. اما مساله مهم‌تری نیز اکنون در حاشیه رقابت های انتخاباتی وجود دارد و آن امکان وقوع شورش و ناآرامی در صورت پیروزی جو بایدن در فردای سوم نوامبر است. 

 

وضعیت آخرین نظرسنجی‌ها؛ بایدن همچنان یکه‌تاز
دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در مناظره اول انتخاباتی خود با جو بایدن، نامزد حزب دموکرات عملکرد مطلوبی را نداشت. دست کم نظرسنجی‌ها نتایج خوبی را برای او رقم نزدند. ابتلای ترامپ به کرونا وضعیت نامزد حزب جمهوریخواه را بدتر کرد و باعث شد او در نظرسنجی‌ها نزول بیشتری داشته باشد. افزایش تعداد توییت‌های ترامپ طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که از او عقب افتادن در نظرسنجی‌ها دستپاچه شده است.
در یکی از مهم‌ترین نظرسنجی‌های جدید که دیروز –سه‌شنبه- نتلیح آن اعلام شده، رویترز-ایپسوس در نظرسنجی‌ای مشترک که اعلام کردند که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، در ایالت میشیگان نسبت به دونالد ترامپ پیشتاز است ولی در ایالت کارولینای شمالی رقابت بین این دو نامزد به شدت تنگاتنگ و نزدیک است.

بر اساس این گزارش، در ایالت میشیگان 51 درصد رای دهندگان حمایت خود را از بایدن اعلام کرده‌اند و این رقم برای ترامپ به 43 درصد رسیده است. بیش از 51 درصد اعلام کرده‌اند که بایدن فرد بهتری برای مدیریت شیوع ویروس کرونا است و 41 درصد نیز ترامپ را فرد بهتری دانسته‌اند. 47 درصد رای دهندگان گفته‌اند که ترامپ گزینه بهتری برای اداره اقتصاد است و 46 درصد نیز به بایدن رای داده‌اند. در کارولینای شمالی نیز 48 درصد رای دهندگان از بایدن حمایت کرده اند و 47 درصد نیز حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند در حالی که 47 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که بایدن فرد بهتری برای مقابله با ویروس کرونا است، 45 درصد به ترامپ رای داده‌اند. از سوی دیگر، 52 درصد گفته‌اند که ترامپ فرد بهتری برای اداره اقتصاد است و این رقم برای بایدن به 42 درصد رسیده است. 
همچنین، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها و بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی «آپینیوم» که برای روزنامه انگلیسی «گاردین» انجام گرفته، حاکی از آن است که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها با اختلاف ۱۷ درصد که یک رکورد جدید محسوب می‌شود، از «دونالد ترامپ» پیشی گرفته است. نتایج جدیدترین نظرسنجی گاردین حاکی از آن است که ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی آمریکا اعلام کردند که در روز انتخابات ۱۳ آبان به بایدن رأی‌ می‌دهند و تنها ۴۰ درصد از آنها از ترامپ حمایت کردند. طبق این گزارش، اختلاف ۱۷ درصدی نظرسنجی گاردین بیشتر از اختلاف نظرسنجی اوایل ماه جاری «سی ان ان» است که در آن بایدن با اختلاف ۱۶ درصد و جلب حمایت ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان از ترامپ با حمایت ۴۱ درصدی جلوتر قرار گرفته بود.

 

استقبال کم‌سابقه از رای‌گیری پستی
در سطحی دیگر، یکی از ابعاد انتخابات پیش رو، دریافت تعداد قابل توجهی از آرا از طریق پستی است. طبق برآوردها احتمالا در این دور از انتخابات بیش از 80 میلیون نفر به صورت پستی رای خواهند داد و این به نوبه خود رکوردی جدید در ادوار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکا تا به این لحظه بیش از 12 میلیون نفر آرای خود را در رای‌گیری زودهنگام ارسال کرده‌اند و این رقم هم رکورد جدیدی در این زمینه است. نکته‌ای که وجود دارد این است که رئیس جمهور فعلی آمریکا در خصوص آرای پستی ابراز تردید کرده است، مبنی بر اینکه انتخابات خدشه‌دار شده و تقلب صورت گیرد.
در گذشته معمولا افراد سالمند آرای خود را از طریق پست ارسال می‌کردند که عمدتا محافظه‌کار و طرفدار حزب جمهوریخواه بودند؛ اما طی سال‌های گذشته عمدتا کارگران و کسانی که نمی‌خواستند برای شرکت در انتخابات از محل کار خود مرخصی بگیرند، در انتخابات به صورت پستی شرکت کرده‌اند. این قشر عمدتا طرفدار حزب دموکرات هستند. شیوع کرونا در سال جاری باعث شده است که آرای پستی وزن قابل توجهی را پیدا کند. با توجه به اینکه عمده کسانی که پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی را رعایت می‌کنند، طرفدار حزب دموکرات هستند، احتمالا آرای پستی بیشتر به نفع نامزد حزب دموکرات خواهد بود و احتمالا طرفداران ترامپ به طور نسبی و بیشتر به صورت حضوری رای دهند. اکنون ترامپ به صورت جدی در پی آن است که اعتبار رای‌گیری‌های اینترنتی را رد کرده و دموکرات‌های را به انجام تقلب سازماندهی شده متهم کند. 

 

نگرانی از روزهای پسا انتخابات
فارغ از رای‌گیری‌ پستی و نتایج نظرسنجی‌ها، اکنون یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که بر جامعه سیاسی آمریکا حاکم شده در ارتباط با احتمال وقع ناآرامی و شورش در روزهای بعد از انتخابات، در صورت برنده شدن جو بایدن است. در واقع، احتمال وقوع تاخیر در اعلام آرای پستی، زمینه را برای وقوع تنش سیاسی در آمریکا مستعد کرده است. حتی برخی معتقدند که در صورت باخت ترامپ در انتخابات، طرفداران افراطی و مسلح او در خیابان‌ها درگیری به راه خواهند انداخت. 
اقدام گروه‌های راست افراطی تنها یک ماه مانده به انتخابات، برای ربودن فرماندار میشیگان «گرچن وایتمر» به خوبی نشان می‌دهد که احتمال بروز چنین خشونت‌هایی باید جدی گرفته شود. هر چند گه نتایج آرای حضوری، تقریبا شب انتخابات و بامداد روز بعد مشخص می‌شود، معمولا نتایج آرای پستی در آمریکا به دلایل زمان‌بر بودن، با تاخیر اعلام می‌شوند. به همین دلیل انتظار تغییر نتایج اولیه در انتخابات وجود دارد. چنین اتفاقی می‌تواند گمانه تقلب را مطرح کند.
این وضعیت در شرایطی است که در آمریکا گروه‌های شبه نظامی وجود دارند که حاضر هستند برای دفاع از اصول و منافع خود دست به اسلحه ببرند. عده ای از این گروه‌ها نژادپرست و طرفدار «برتری سفیدپوستان» هستند. در سوی دیگر گروه‌های سیاهپوست مسلحی وجود دارند که آنها هم معتقدند مقابل زور باید با زور ایستاد. «مرکز حقوقی ساوثرن پاورتی» آمریکا در گزارشی که در سال 2016 منتشر کرد، نوشت که در سال 2015 حدود 276 گروه شبه نظامی در آمریکا شناسایی شدند. این رقم در سال 2014 حدود 202 گروه بوده است که طی یکسال افزایشی 37 درصدی داشت. تعداد گروه‌های شبه نظامی شناسایی شده در آمریکا در سال 2008 حدود 42 گروه بود که به مرور زمان روند صعودی داشته است.
یکی از گروه های شبه نظامی که در سال 2008 تاسیس شد و تا به الان هم فعال است، گروه «سه درصدی‌ها»ست. این گروه یک جنبش راستگرای افراطی آمریکایی و کانادایی است که طرفداران مالکیت سلاح و مقاومت در قبال دخالت دولت فدرال آمریکا در امور محلی و ایالتی است. «مرکز حقوقی ساوثرن پاورتی» این گروه را یک گروه ضددولتی توصیف کرده است. اما این گروه اکنون از طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا به شمار می‌روند. «کریس هیل»، رهبر این گروه است که چندی پیش گفت که «45 روز آینده (قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) پر از خشونت خواهد بود». 
رهبر گروه 3 درصدی می‌گوید که «روز 4 نوامبر وقتی ترامپ برنده خواهد شد، دموکرات‌ها دیوانه خواهند شد و شهرها خواهند سوخت.» او در خصوص پیروزی بایدن می‌گوید که برخی گروهها « علیه ریاست جمهوری جو بایدن خیزش خواهند داشت، به ویژه اگر اتهام تقلب باشد». شبکه 4 انگلیس نیز در گزارشی درباره این گروه می‌گوید که «اگر شب انتخابات برنده مشخصی نباشد و هیچ کس شکست را نپذیرد، این گروه‌های شبه‌نظامی احتمالا در خیابان خواهند بود.»
در مقابل، «استاد بزرگ جی»، رهبر گروه NFAC که یک گروه شبه نظامی متشکل از سیاهپوستان است می‌گوید که «خونریزی خواهد بود... آمریکا کشوری خشن است. ما بزرگترین میلیشای ائتلافی سیاهپوستان بر روی کره زمین هستیم». رهبر گروه مسلح NFAC می‌گوید: «الان حدود 432 میلیون اسلحه در آمریکا هست که به مفهوم این است که بیشتر از جمعیت مردم، در این کشور اسلحه هست». او می‌گوید: «ما جواب قدرت را با قدرت می‌دهیم.» آمادگی گروه‌های شبه نظامی با تمرین‌های نظامی‌شان، در کنار التهابات سیاسی در آمریکا زمینه را برای بروز هر گونه بحران داخلی مستعد کرده است. بنابراین باید تحولات در این کشور را به دقت دنبال کرد.
در مجموع، موضع‌گیری این دو گروه که یکی حامی بایدن است و دیگری حامی ترامپ، نشان دهنده آن است که احتمال خشونت فراگیر و شدید در روزهای بعد از سوم نوامبر وجود دارد و احتمالا حتی دخالت‌های پلیس فدرال نیز نتواند چندان تاثیری در مهار گروههای مسلح افراطی داشته باشد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات