پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
20 شهريور 1399 - 19:30

چرا بانک مرکزی ارز سهمیه‌ای را حذف کرد؟ / مجید شاکری: قیمت ارز آزاد پایدار نمی‌ماند

شاکری حذف سهمیه ۲۲۰۰ دلاری ارز را اقدامی به جا از سوی بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازی‌ها دانست و گفت:بانک مرکزی علی‌رغم وضعیت مناسب از نظر اسکناس، تا زمانی که قیمت پایدار در حوزه اسکناس مشخص شود، عرضه ارز در قالب «سهمیه سایر» را متوقف کرده است.
کد خبر : 7267

پایگاه رهنما :

مجید شاکری در گفت‌وگو ی در ارتباط با وضعیت بازار ارز طی روزهای اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز از سوی صرافی های بانکی، علت واقعی تشکیل این صف‌ها را اختلاف دلار صرافی با دلار بازار آزاد دانست و افزود: بانک مرکزی که همیشه با توجه به هزینه‌های آربیتراژی تاکید داشت نرخش با بازار تفاوت نداشته باشه، به علت وجود سایر سیگنال‌های بازار که نشان دهنده عدم پایداری این تفاوت نرخ هستند، نرخش را افزایش نداده است.

* قیمت ارز در بازار آزاد احتمالاً پایدار نماند

وی افزود: مهمترین سیگنال، سیگنال بازار متشکل ارزی است و عرضه هایی‌ که بانک مرکزی در این بازار انجام داده حداقل گویای این نکته است که با توجه به میزان زیاد عمده فروشی اسکناس، قیمت بازار آزاد احتمالاً نباید پایدار بماند.

شاکری با بیان اینکه در چنین شرایطی که سیگنال‌های متناقضی وجود دارد، اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ خودش را افزایش داده و به نرخ بازار بچسباند، احتمالاً دستاوردی به جز تثبیت یک قیمت بالاتر نخواهد داشت، گفت: مجموع این اتفاقات باعث شد که علی‌رغم وضعیت مناسب‌ بانک مرکزی از نظر اسکناس نسبت به گذشته، تا زمانی که قیمت پایدار در حوزه اسکناس مشخص شود، عرضه ارز در قالب «سهمیه سایر» را متوقف شود.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که وضعیت پیشین، بسیار وضعیت بدی بود و آربیتراژ ایجاد شده باعث افزایش تقاضا می‌شد. بنابراین بستن آن پنجره (آربیتراژ)، دو راه حل داشت؛ یا اینکه تفاوت نرخ بازار آزاد و نرخ صرافی را کم کنیم یا اینکه (عرضه با قیمت کف بازار را) متوقف کنیم که شاهد هستیم بانک مرکزی، راه دوم را انتخاب کرده است.

شاکری حذف سهمیه 2200 دلاری ارز را اقدامی به جا و مناسب از سوی بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازی‌ها دانست و افزود: البته بیان دقیق رابطه حذف سهمیه ارزی 2200 دلاری برای هر کارت ملی با قیمت ارز کار مشکلی است، زیرا زیاد بودن نرخ بازار آزاد باعث جذابیت این تفاوت شده بود.

این کارشناس بازار پول و ارز گفت: قبلاً بانک مرکزی برای مدیریت ارز، از طرفی قیمت ارز صرافی ملی را بالا می‌برد و از طرفی نیز برای تعدیل قیمت، دلار و درهم در بازار آزاد تهران تزریق می‌کرد. اما با توجه به اینکه بانک مرکزی مطمئن نیست که نرخ بازار آزاد چقدر ثبات و پایداری دارد، به جای اینکه قیمت رسمی ارز را افزایش دهد، با حذف سهمیه 2200 دلاری، قیمت رسمی چسبیده به کف بازار را موقتاً حذف کرده است و در عین حال، ابزار مداخله خود را نیز حفظ کرده است.

* حذف ارز سهمیه‌ای باعث رشد بورس می‌شود؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص احتمال بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه گفت: باید توجه کنیم که وقتی یک نفر سهام خود را می‌فروشد، شخص دیگری آن سهام را خریده است. پس اساساً نقدینگی از بازار بورس خارج نمی‌شود.

شاکری افزود: مسئله اینجاست که روند عمومی روزهای اخیر بازار سرمایه گویای آن است که حقوقی‌ها بیشتر در حال خرید هستند و شاهد هستیم نوعی انتقال ترجیحات میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در حال انجام است که بازار را دچار مشکلاتی می‌کند. با این اوصاف، پیش‌بینی این موضوع که حذف سهمیه ارزی برای هر کارت ملی باعث رشد بازار سرمایه می‌شود بستگی به رفتار آتی بازار دارد و باید ببینیم که بازار چه روندی را پیش می‌گیرد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: بازار اقتصاد ارز

ارسال نظرات