جمعه ؛ 10 فروردين 1403
19 شهريور 1399 - 22:19
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۱۹ شهریور ماه / مسئولان اجرایی بالاخره به فکر تمرکززدایی افتادند/ جانمی! یک کانال سرکاری دیگر! / تقاضای روزانه برای اسکناس دلار؟

طبق اعلام بانک مرکزی، حجم معاملات اسکناس در بازار غیررسمی بسیار پایین بوده است و حجم تقاضای روزانه در بازار رسمی اسکناس نیز طی چند روز اخیر رقمی بین پنج تا هشت میلیون دلار بوده است.
کد خبر : 7251

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

 

وقتی وزارت صمت بی‌ثباتی دارد نمی‌توان انتظار ثبات در بازار را داشت

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است بی‌ثباتی در وزارت صمت، یک دلیل مهم بی‌ثباتی در برخی بازارهاست.

عباس آرگون به روزنامه آرمان گفت: ثبات مدیریت بحث بسیار مهمی است و متاسفانه در مدتی که از دوره مدیریت دولت دوازدهم گذشته عملا وزارت صمت که باید بخش عمده‌ای از اقتصاد یعنی تولید، واردات، ‌صادرات و بازار را باید تنظیم کند، خودش از ثبات لازم برخوردار نبوده است و دیدیم که تا الان چهار نفر سکان‌دار این وزارتخانه شدند. زمانی که خود وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات لازم برخوردار نیست قطعا به تنظیم بازار، تهیه مواد اولیه و صادرات و... آسیب می‌زند. این وضعیت در حالی رخ داده که ما در جنگ تمام عیار اقتصادی با شدیدترین تحریم‌ها هستیم، از آن سمت شیوع کرونا را که پدیده‌ای منحصربه‌فرد در یک صد سال گذشته است را تجربه کرده‌ایم که همه اقتصادهای جهانی را درگیر خودش کرده، ‌ در این شرایط ما به جای اینکه بتوانیم با موضوعاتی که حادث شده و می‌شود مقابله کرده و خودمان را با این حوادث تنظیم کنیم و برای عبور از آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم و راهی را پیش پای فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان قرار دهیم، با بلاتکلیفی وزارت صمت مواجه هستیم! وزارتخانه‌ای با این اهمیت از اوایل اردیبهشت ماه با سرپرست به صورت سه ماهه اداره می‌شود و حالا هم که سرپرست جدیدی در این وزارتخانه مستقر شده آن هم در دولتی که در یک‌چهارم پایانی عمر مدیریتی خود قرار دارد، نیازمند ثبات مدیریتی بیشتری در این وزارتخانه هستیم.

وی در پاسخ این سؤال که آیا سرپرست می‌تواند وزارتخانه‌ای با این اهمیت را اداره کند؟، اظهار داشت: قطعا یک سرپرست نمی‌تواند آن اختیاراتی که وزیر دارد را داشته باشد و مانند وزیر تصمیم‌گیری کند، وقتی یک بلاتکلیفی در سطح یک وزارتخانه باشد عملا همین مشکل به سطوح پایین‌تر هم رسوخ پیدا می‌کند و آنها هم از این موضوع آسیب می‌بینند. ضمن اینکه فرد مدیر نمی‌داند برای ادامه مدیریت حضور دارد یا خیر. امسال سال جهش تولید است و نیازمند کارآمدی مدیریتی هستیم تا به روش‌های مناسب تامین مالی کند و صادرات را افزایش دهد ولی با این شرایط کار بسیار سخت است.

آرگون ادامه می‌دهد: قرار نیست سرپرست جدید سه ماه سرپرست بماند و باید در سریعترین زمان ممکن وزیر معرفی شود، بی‌ثباتی در مدیریت پیامدهای متعددی دارد. یکی از آنها ناتوانی مدیران در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است، افزایش هزینه‌های ناشی از جابه‌جایی مدیران رخ می‌دهد یعنی فردی وارد و معاونی را تعیین می‌کند فرد بعدی تغییرات دیگری می‌دهد که اینها باعث افزایش هزینه‌های ناشی از جابه‌جایی مدیران می‌شود. در این شرایط بحث بی‌ارزش شدن سیستم‌های ارزشیابی مدیران و کارکنان و همچنین تردید در اتخاذ تصمیم‌های کلان برای آینده به‌وجود می‌آید. فردی که نمی‌داند سه ماه آینده هست یا نه، وزیر می‌شود یا نه، چطور باید برای‌ آینده تصمیم بگیرد. اشراف به محیط و ایجاد انگیزه کاری بین کارکنان و مدیران زمان می‌برد و افزایش هزینه‌های تصمیمات آنی و آزمون و خطا رخ می‌دهد.

تهدید رشد مثبت بخش کشاورزی با بی‌تدبیری ارزی

ضربه اخیر به بخش کشاورزی در حالی که این حوزه، بخش مثبت اقتصاد کشور بوده، سؤال برانگیز است.

به نوشته روزنامه وطن امروز، اقتصاد ایران طی ۲ سال گذشته با رکود اقتصادی نسبتا شدیدی مواجه بوده است؛ با این حال نگاه بخشی به حوزه‌های مختلف اقتصاد بویژه در سال گذشته نشان می‌دهد بخش کشاورزی برخلاف مجموع رشد اقتصادی کشور که روندی منفی داشته است، از رشد مثبت برخوردار بوده و روند رو به رشدی داشته است، چنانکه بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال 98 مثبت 3 درصد بوده است. این در حالی است که بانک مرکزی در آماری جالب، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال 98 را چیزی بیش از مثبت 8 درصد اعلام کرده است. از سوی دیگر بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران، صادرات محصولات کشاورزی در ۴ماهه اول سال جاری یک میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸، از لحاظ وزنی نزدیک به ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش نیز نزدیک به ۶ درصد رشد داشته است. یعنی در شرایطی که تولید و صادرات همه بخش‌های اقتصادی ما در ماه‌های ابتدایی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه بوده و علاوه‌بر تولید، صادرات بسیاری از کالاهای ایرانی نیز کاهش داشته است، بخش کشاورزی تنها بخشی در اقتصاد ایران بوده که روندی صعودی و رو به جلو را طی کرده است.

اما در روزهای گذشته خبری منتشر شد که بر اساس آن قیمت برخی نهاده‌های کشاورزی مانند کودهای پایه و سموم شیمیایی که جزو لاینفک کشت محصولات کشاورزی بویژه محصولات استراتژیکی مانند جو و گندم است به دلیل حذف ارز ترجیحی قرار است در سال زراعی جدید با ارز نیمایی وارد کشور شود. این یعنی عملا ارز تخصیص داده شده برای واردات این نهاده‌ها با افزایش 5 برابری مواجه خواهد بود. از آنجا که بخش قابل توجهی از کشاورزان دارای زمین‌های خرد هستند، ممکن است به دلیل افزایش قیمت این نهاده‌ها، توانایی کشت محصول برای این افراد مهیا نشود یا این افراد به واسطه افزایش هزینه‌های تولید، تمایلی برای کشت محصولات خود نداشته باشند. گفتنی است تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم بشدت نیازمند این نهاده‌ها بوده و ممکن است در صورت عدم حمایت دولت و عدم افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات، از کاشت گندم منصرف شده و به سمت کاشت محصولاتی بروند که سود بیشتری را برای آنها تضمین کند. این در حالی است که برای مثال ما طی سال‌های اخیر علاوه‌بر تولید چیزی حدود 11 تا 14 میلیون تن گندم در سال، همواره و در راستای تامین ذخایر استراتژیک کشور، گندم، برنج، جو و دیگر محصولات استراتژیک را وارد کشور کرده‌ایم، از این رو طبیعتا کاهش تولید این محصولات به نوعی تهدید امنیت غذایی کشور بوده و در نهایت موجب می‌شود به جای تخصیص ارز به واردات مواد اولیه و نهاده‌های کشاورزی، این ارز برای واردات محصولات نهایی هزینه شود. راهکار این است که دولت نرخ ارز تخصیص یافته به نهاده‌های کشاورزی را تغییر نداده و این محصولات را از اولویت‌های اصلی وارداتی کشور قرار دهد.

نمره‌ مردودی مردم به شورای شهر سیاست‌زده

عملکرد سیاست زده و ناکارآمد شورای شهر تهران همان کارنامه دولت در ابعادی کوچک‌تر است.

وبسایت الف در ارزیابی کارنامه سه سال شورای شهر تهران نوشت: در واپسین سال فعالیت شورای شهر پنجم تهران، حالا شاید بتوان قضاوتی بهتر و کارشناسی از کارنامه این شورا داشت.

اعضای این شورا، مواضعی مشابه با دولت فعلی داشتند و همان ادبیات و شعارهای اصلاح‌طلبی، اعتدال، تدبیر و امید را تکرار کردند. حالا پس از گذشت سه سال، تحول مثبت و تغییر محسوسی در ساختارهای شهری پایتخت، حس نمی‌شود. حتی اگر به آمارها و برخی اظهارنظرهای خود اعضای شورای شهر نگاه کنیم، می‌بینیم که در طول سال‌های اخیر، گشایش محسوسی در حل مشکلات و معضلات شهری پایتخت، ایجاد نشده است.

چندی قبل محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با صراحت اعلام کرد: «در طول سه سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو در پایتخت ساخته نشده و در طول هفت سال گذشته نیز حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه نشده است. حتی دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت‌وسازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بیکار افتاده است. در حالی که اصولاً ساخت تونل مترو بسیار کم هزینه است و مشکل مالی یا اجرایی ندارد. در هفت سال اخیر، حتی یک اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده است. عمر اتوبوس‌های شرکت واحد از پنج سال به 11 سال افزایش پیدا کرده و تعداد آنها از حدود هفت هزار به پنج هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

شورای شهر باید بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد و با تدوین قوانین و دستورالعمل‌های کارشناسی، مسیر توسعه خدمات شهری را هموار کند. شواهد نشان می‌دهدکه در این بخش نیز شورای شهر تهران نتوانسته است کارنامه نظارتی خوبی بر جای بگذارد.

مدیران فعلی شهرداری از ابتدا هم جسارت و ریسک‌پذیری زیادی نداشتند. ما فقط می‌توانیم در این سال آخر، شهرداری را تشویق کنیم و حتی هل دهیم که تحرک بیشتری داشته باشد.»

تهران در طول سه سال گذشته با پسرفت جدی در حوزه حمل و نقل عمومی مواجه بوده، اما شورای شهر تهران به‌جای نظارت جدی بر عملکرد شهرداری، نقش خود را در حد تشویق‌کننده شهرداری، پایین آورده است.

اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به نظرسنجی جهاد دانشگاهی، اعلام کرده بود که نمره رضایت مردم شهر تهران از عملکرد شهرداری تهران حدود 11 درصد است که عدد خوبی نیست.

حدود یک سال دیگر به پایان فعالیت شورای شهر پنجم تهران باقی مانده است. در این مدت باید منتظر ماند و دید که آیا در طول این یک‌سال، تحولی در افزایش دسترسی مردم به خدمات شهری اتفاق می‌افتد یا اینکه در بر همان پاشنه سه سال قبل خواهد چرخید؟

آنچه به تحلیل سایت الف باید افزود این نکته است که اعضای شورای شهر میل مفرطی به سیاسی‌کاری دارند، چنان که هنر آنها حذف نام برخی خیابان‌ها و تغییر آنها به نام بازرگان و مصدق و برخی هنرپیشه‌های مسئله‌دار بوده است.

جانمی! یک کانال سرکاری دیگر!

نشریات فاکتورکننده حباب برجام برای ملت ایران، همچنان در حال تحریفگری هستند.

این طیف به بهانه سفر وزیر خارجه سوئیس به کشورمان مجددا تیترها و گزارش‌های غیرواقعی را منتشر کردند. روزنامه آفتاب یزد بی‌آنکه توضیح دهد کانال مالی سوئیس در واقع تا حالا چه بوده، تیتر زد «کانال مالی سوئیس در آستانه جهش». و این در حالی است که همین روزنامه سال گذشته از رفتار توهین‌آمیز سفیر سوئیس در زمینه گرفتن عکس یادگاری با چند کارتی واردی فروخته شده به ایران انتقاد کرده بود.

روزنامه ایران نیز ذیل تیتر بزرگ تصویر سوئیس از ایران نوشت: اصفهان، مروارید خاورمیانه است و کانال مالی ایجاد شده(!؟) باید گسترش یابد. روزنامه همشهری نیز برخلاف واقعیات تیتر زده «لایروبی کانال سوئیس!» و روزنامه سازندگی که سال‌هاست در رپرتاژ رفتن برای آمریکایی‌ها، تیم دموکرات‌ها و تیم ترامپ نمی‌شناسد، تیتر بزرگی زده با عنوان «آخرین میانجی» اما توضیح نداده که سوئیس چگونه می‌تواند درباره زیر پا گذاشته شدن تمام تعهدات برجامی آمریکا میانجی‌گری کند و حال آنکه آمریکا همه تحریم‌ها را به علاوه تحریم‌های جدید برگردانده است؟!

شایان ذکر است رسانه‌های مذکور در دو سال اخیر پس از خروج آمریکا از توافق و ارتکاب انواع خباثت‌ها، هرازچندگاه با آب و تاب تمام درباره میانجی‌گری فرانسه و ژاپن - که وجود خارجی نداشت - می‌نوشتند و حال آنکه این دولت‌ها اولا هیچ اختیاری از خود نداشتند، ثانیا بی‌طرف نبودند، ثالثا تنها قرار بود نقش طعمه در تله آمریکا را ایفا کنند.

عجیب و تلخ اینکه همین نشریات به روی خود نمی‌آورند که اتحادیه اروپا متعهد شده بود به‌واسطه برجام در برابر تحریم‌ها بایستد نه اینکه کانال‌های بی‌محتوایی مانند اس‌پی‌وی و اینستکس و کانال سوئیس(!!) را برای سرگرمی طرف ایرانی عرضه کند.

جهان صنعت: دولت عملا به وظایف خود عمل نمی‌کند

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت می‌گوید: بسیاری از مردم معتقدند دولت در سال پایانی خود عملا انجام وظایف خود را رها کرده است.

جهان صنعت با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی می‌نویسد: کشورداری به سبک دولت تدبیر و امید، کار را از نارضایتی گذرانده و این تصور را ایجاد کرده که رشته کار از دست آقایان خارج شده است چرا که در غیر این صورت نباید شاهد این همه سردرگمی و بلاتکلیفی در موضوعات مختلف می‌بودیم. حرف فقط از مشکلات اقتصادی و معیشتی گسترده نیست. حرف از عدم تصمیم‌گیری دقیق و به موقع در موضوعات متعددی است که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

از ماجرای برگزاری کنکور در شرایط کرونایی گرفته تا این وضعیت عجیب و غریبی که در چند روز گذشته زندگی همه خانواده‌های دارای فرزند محصل را تحت تاثیر قرار داد! از بلاتکلیفی وزارت صمت گرفته تا ارائه ارز 4200 تومانی و فرش قرمزی که زیر پای تازه‌ واردها به بازار سرمایه پهن شد و بخش عمده سرمایه آنان را به باد داد و موارد بی‌شمار دیگری که همه آن‌ها حکایت از ناکارآمدی دولت دارد.

ناکارآمدی دولت البته نتیجه‌ای است که با یک نگاه خوش‌بینانه اتخاذ می‌شود. این در حالی است که بسیاری از مردم و البته کارشناسان بدبین‌تر بوده و گمان می‌کنند دولت دوازدهم در سال پایانی خود عملا دست از انجام وظیفه کشیده و تلاشی برای اداره صحیح و دقیق امور ندارد و صرفا با مداخلات گاه و بیگاه خود در موضوعات مختلف بر مشکلات موجود دامن می‌زند.

گروه بدبین‌تری نیز هستند که وضعیت موجود را نه محصول ناکارآمدی و نه از دست از کار کشیدن می‌دانند. این گروه از تحلیلگران بر این باورند که دولت روحانی  از همان ابتدا صرفا برای تامین منافع بخش کوچکی از جامعه که پایگاه اجتماعی این دولت به حساب می‌آیند، کوشیده و به وضعیت اکثریت مردم اهمیت نمی‌دهد.

جهان صنعت همچنین به نقل از یک تحلیلگر نوشت: دوستان دولت حداقل حلقه مرکزی دولت کاملا می‌دانند که چه می‌کنند و وضعیت فعلی، وضعیت نامطلوبی برای آقای روحانی و اطرافیان او نیست. اتفاقا آن‌چنان که مایل هستند، کشور را اداره می‌کنند. حالا اگر اکثریت مردم از این شیوه اداره کشور راضی نیستند هم مشکل مردم است.

«آقای روحانی در طول این هفت سال کشور را آن‌ طور که مطلوب او و حلقه اطرافیانش بوده است، اداره کرده و علت نیز این است که هدف اولیه و اصلی او جلب رضایت پایگاه اجتماعی خودش بوده است. پایگاه اجتماعی آقای روحانی نیز یک مجموعه اقلیت دو، سه درصدی هستند. وقتی تقریبا همه حرکت‌های دولت به خصوص در حوزه اقتصاد را آنالیز می‌کنیم، شاهدیم که دولت منافع این گروه دو، سه درصدی را به خوبی تامین کرده است؛ از دلالان بزرگ ارز تا واردکنندگان عمده و کسانی که به صورت انحصاری نبض تجارت را داشتند، تا کسانی که غول‌های بازار مسکن بوده‌اند و ... این‌ها پایگاه اجتماعی آقای روحانی هستند و دولت در هفت سال گذشته به خوبی منافع آنان را تامین کرده و عملا دین خود را به این پایگاه ادا کرده است.
 

ایران

 

انتقاد ارگان پایداری‌ها از بی‌عملی مجلس

خبر اول اینکه، پایگاه خبری رجانیوز که از آن به‌عنوان ارگان جبهه پایداری یاد می‌شود در گزارشی به‌عملکرد 3 ماهه مجلس یازدهم پرداخته و نوشته: به‌نظر می‌رسد درگیری نمایندگان با مسائل فرعی و عدم توجه به مشکلات اصلی کشور، به یک اشکال رایج در میان نمایندگان بدل شده است. این اتفاقات از همان ابتدا و بر سر تعیین رئیس مجلس آغاز شد. عدم شفافیت، بارزترین ویژگی روندی بود که منجر به ریاست قالیباف بر قوه مقننه شد.

اینکه با چه سازوکاری از میان گزینه‌های متعدد ریاست پارلمان، قرعه به‌نام قالیباف افتاد و او در چه معیارها و ضوابطی بر رقبای خود برتری داشت، از سؤالاتی است که هیچگاه البته پاسخ نخواهد یافت.

رجانیوز در توضیح مصادیق دیگری به درگیری‌های بی‌مورد با دولت و از جمله مواجهه مجلس با وزرای خارجه و ارتباطات و موضوع کنکور و مدارس غیرانتفاعی اشاره کرده و نوشته: در حالی که از روز اول مشخص بود که عدم برگزاری کنکور در کشور غیرممکن و نظام آموزشی را با اشکالات جدی مواجه می‌کند، ورود غیرلازم برخی نمایندگان باعث شد تا همان نتیجه نهایی رقم بخورد و صرفاً در این میان نمایش جدیدی از ناکارآمدی در مدیریت افکار عمومی و داوطلبان کنکور صورت بگیرد... حالا نیز همین داستان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش برای تشکیل کلاس‌های حضوری در جریان است و به احتمال بسیار قوی به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

نویسنده با اشاره به مشکلات اقتصادی و التهابات و نوسانات در بازار افزوده: نمایندگان محترم درگیر طرح‌هایی هستند تا کف و سقف سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مشخص کنند! برخی 45 تا 70 و برخی دیگر 40 تا 55 را پیشنهاد می‌کنند! هیچ یک هم استدلال مشخصی برای این کار ندارند و هیچ تحلیل مشخصی جز حذف برخی رقبا از صحنه برای تعیین چنین ارقامی نمی‌توان تصور کرد...مکانیسم ماشه توسط امریکای خارج از برجام به راه افتاده و مجلس همچنان منفعل بوده و هیچ اقدام عملی در کار نیست جز آن که رئیس کتابخانه مجلس(!) توصیه به خروج از برجام می‌کند! رجانیوز نوشته: نظارت میدانی و سفرهای استانی رئیس و نمایندگان مجلس نیز مشخص نیست با چه هدفی صورت می‌گیرد.

نحوه بازنمایی و موج‌های خبری ساختگی و سفارشی که برای سفر قالیباف به خوزستان ایجاد شد، نگرانی‌ها را برای انحراف این سفرها از اهداف اصلی خود به سمت اهداف انتخاباتی تقویت می‌کند... امروز مشکلات مردم بسیار بیش از آن است که نمایندگان بخواهند درگیر و دار مسائل دسته چندم سیاسی و قانون‌گذاری برای حذف رقبای خود از انتخابات ریاست جمهوری باشند؛ کاش فرصت مجلس جوان انقلابی قدر دانسته شود.

چقدر از رفتار قاضی ما راضی بودید؟

خبر دیگر اینکه، قوه قضائیه اخیراً در ادامه برنامه‌های تحولی خود دست به اقدام شایسته‌ای زده است. به گزارش عصر ایران، طرفین دعوا، ساعاتی بعد از این که از محکمه خارج شدند، پیامکی از قوه قضائیه دریافت می‌کنند که درآن از نحوه برخورد مسئولان شعبه نظرخواهی شده است. در لینک مربوط به این پیامک سؤالات زیر پرسیده شده که طرفین دعوا از میان 5 گزینه خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و اصلاً، یکی را می‌توانند ارسال کنند.

تا چه میزان قاضی با احترام و کرامت با شما رفتار کرد؟ آیا با رعایت بی طرفی و بدون تبعیض به اظهارات و مستندات شما رسیدگی شد؟ آیا به کارهای شما در مدت زمان معقولی رسیدگی شد؟ میزان رضایت شما از برخورد و رفتار کارکنان اداری شعبه چقدر است؟ میزان رضایت شما از برخورد و رفتار مأمورین حفاظت فیزیکی واحد قضایی چقدر است؟ به طور کلی میزان رضایت شما از دستگاه قضایی چقدر است؟

علاوه بر این چند سؤال مجزا هم درباره اشخاص مسئول در شعبه وجود دارد که در آنها با ذکر نام و سمت دقیق هر فردی (قاضی، مدیر دفتر، منشی و...) از مراجعه کنندگان پرسیده می‌شود که از عملکرد هر کدام از این قضات و کارکنان رضایت دارند یا خیر و به چه میزان؟

توضیح پناهیان درباره منزل مسکونی خود

دست آخر اینکه، حجت‌الاسلام پناهیان از واعظان مشهور کشور با انتقاد از مواجهه رسانه‌های طرفدار دولت یا اصلاح‌طلب با سخنان وی، درباره چگونگی خرید منزل خود توضیح داده است.

به گزارش پایگاه رسا، وی گفته است: بنده سال‌ها پیش ملک مشترکی را خریداری کردم و شریکم 5 سال تحمل کرد تا من بتوانم سهم هزینه ساخت‌ و ساز خودم را تهیه کنم اما متأسفانه نتوانستم و همین شد که شریکم اصرار بر فروش خانه کرد. در آن زمان مشکلاتی برای خانواده بنده به وجود آمده بود که قادر به نقل‌ مکان نبودم، آیت‌الله حق‌شناس(ره) شخصی را معرفی کرد تا آن بخش از ملک شریکم را بخرد، بعد از خرید و ساخت یک واحد از آن ساختمان به بنده رسید. آن ساختمان کلاً 250 متر بود؛ بعد امروز همین خبرگزاری‌ها رذیلانه خبر می‌زنند که فلانی با صاحب فلان کارخانه ملکی 30 میلیاردی دارد. در حالی که بنده تازه فهمیدم آن فرد صاحب فلان کارخانه است.

استاد حوزه علمیه افزود: آن خبرنگار اصلاح‌طلبی که رفته و از آن محل گزارش تهیه ‌کرده، خوب می‌داند که بنده دو سال بعد از ساخت به دلیل شرایط خانوادگی‌ام همان یک واحد را فروختم و با افتخار به مستأجری رفتم و دیگر نتوانستم با آن پول خانه بخرم. پناهیان گفت: الحمدلله مردم عاقل‌ و فهیم‌ قدرت تحلیل دارند و حق و باطل را خوب تشخیص می‌دهند، بنده مسئول مملکتی نبودم که بیایم پاسخ «از کجا آورده‌اید» را بدهم. ضمن اینکه 90 درصد مسئولان پاسخ این سؤال را به ملت ندادند!!

خراسان

 

تکلیف دولت به 2 وزیر برای حمایت از پروژه های ایرانی در عراق

یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به یکی از وزیران اقتصادی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه، از این دو عضو کابینه خواسته است کلیه ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای پیشبرد برخی پروژه های مهم اقتصادی مشترک با کشور عراق و دریافت هرگونه مجوز از نهادهای دولتی این کشور همسایه به کار بگیرند و در صورت درخواست پیمانکار ایرانی، پیگیری لازم برای صدور معرفی نامه و دیگر موضوعات مورد نیاز آن ها را انجام دهند.

مسئولان اجرایی بالاخره به فکر تمرکززدایی افتادند

با توجه به درخواست متعدد مدیران اجرایی برخی استان ها برای معرفی نماینده ویژه دولت به منظور تحویل موقت پروژه های ملی احداث شده در مناطق مختلف کشور و امضای صورت جلسات مربوط در راستای تحویل طرح به دولت، یک مسئول مهم اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به مدیران استانی از آن ها خواسته، با هدف تمرکززدایی از اختیارات و اقدامات دولت با معرفی یک نماینده ویژه، اجرای این کار را سرعت ببخشند و نتایج این مدل جدید را گزارش کنند.

آرمان

 

استوری بمب رشید مظاهری

مدیربرنامه‌های رشید مظاهری ظاهرا قرار است بازیکن دیگری را به استقلال بیاورد. مدیربرنامه‌های رشید مظاهری که همین چند روز پیش کارهای انتقال این بازیکن از تراکتورسازی به استقلال را انجام داده است عکس یک بمب را در اینستاگرامش منتشر کرده و هشتک استقلال را هم زده است.آیا قرار است او بازیکن دیگری را به استقلال بیاورد؟

احضار نازنین زاغری به دادگاه انقلاب

یک منبع آگاه گفت: شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی صبح دیروز نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش (وکیلی که متهم برای خود انتخاب می‌کند) احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرده است. بنابراین گزارش، نازنین زاغری که با حکم محکومیت جاسوسی تحت‌نظر دستگاه قضایی و سازمان زندان‌های ایران بوده است با اتهام جدیدی مواجه شده است. این منبع آگاه افزود: پس از حضور نازنین زاغری در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغ کیفرخواست پرونده جدید به او، وکیل تعیینی وی ضمن حضور در دادگاه انقلاب در حال مطالعه پرونده جدید وی است.

نحوه ورود مجری خارجی به صداوسیما

در دهمین سال تولد شبکه آی‌فیلم، مجری انگلیسی زبان این شبکه از علاقه‌اش به این شبکه و نحوه ورودش به ایران گفت. سامسون سیز گفت که در خرداد 91 برای فعالیت در شبکه پرس تی وی از انگلستان به ایران آمدم و ساکن شدم. موضوعات سیاسی چندان مورد علاقه‌ام نبود، به همین دلیل به حوزه فرهنگی ورود کردم. به لحاظ شخصیتی هم خودم بیشتر به مسائل کمتر جدی علاقه دارم. یکی دو سال در پرس تی وی دبیر بخش خبر بودم. یک مدتی هم در برنامه «ایران» به نقاط مختلف ایران سفر کرده و جذابیت‌های این مناطق را معرفی کردم. بعدش مجری برنامه‌های ورزشی شدم. همچنین اجرای برنامه‌هایی مثل «بازار» را هم در پرس تی وی برعهده داشته‌ام.

لقب جالب و فوتبالیِ بهنام بانی

دور تازه تمرینات تیم فوتبال ستارگان هنر ایران با حضور هنرمندان تلویزیون، سینما و موسیقی از جمله احسان میرزایی، هادی کاظمی، بهرنگ علوی، مهراد جم، مبین شادلو، بهنام بانی، حمید اصغری، حامد برادران، سعید سام، گرشا قباد، کوروش ملکی، مجتبی پوربخش، پویا امینی، فرزاد شیرمحمدی، بنیامین مطفری، امیر انتظامی، نیما نکیسا، مازیار خویشوند و محمدرضا عیوضی آغاز شده است. بهرنگ علوی، با انتشار عکسی کنار بهنام بانی و هادی کاظمی در استوری اینستاگرام خود نوشته است: «با هادی دوست داشتنی و بهنام آقای گل.»

آزادی زندانی اعدامی پس از 27 سال

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی آذربایجان غربی در مورد آزادی یک زندانی اعدامی‌ گفت: زندانی محکوم به قصاص به نام «م - س» پس از تحمل 27 سال حبس، با رضایت اولیای‌دم از زندان ارومیه آزاد شده است. حمزه بروجنی افزود: این امر خیر با مساعدت مراجع قضایی، پیگیری مدیران اداره‌کل زندان‌ها، مسئولان زندان مرکزی ارومیه، گذشت شکات پرونده و همت خیر نیک‌سیرت ارومیه‌ای حاصل شده است. وی اضافه کرد: این فرد، به جرم قتل عمد از بهمن سال 1372 تاکنون از سوی دادیاری شعبه یک اجرای احکام ارومیه محکوم به قصاص نفس در حق اولیای‌دم بوده و در زندان مرکزی ارومیه تحمل حبس می‌کرد. با مشارکت دو خیر ارومیه‌ای، 80 درصد دیه شاکیان این پرونده پرداخت شده و پنج اولیای‌دم مقتول پرونده رضایت داده‌اند.

مسمویت 70 نفر روستایی در کرمانشاه

بیش از 70 نفر از اهالی روستای شیخ‌صله شهرستان ثلاث‌باباجانی استان کرمانشاه با علائم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. جلیل ‌بالایی گفت: حدود 72 نفر از اهالی روستای شیخ‌صله ثلاث‌باباجانی با علائم مسمومیت به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ثلاث‌باباجانی مراجعه کرده‌اند که 69 نفر آنها به صورت سرپایی مداوا و سه نفر بستری شده‌اند. بالایی با اشاره به تشکیل کمیته بهداشت در شهرستان ثلاث‌باباجانی و رصد موضوع با احتمال آلودگی آب، گفت: بلافاصله اقدامات لازم جهت قطع آب و تامین آب شرب سالم و نمونه‌گیری از آب روستا انجام شده است.

کشف بیش از یک تن مرفین

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی در مورد کشف چندین تن مرفین گفت: ماموران پلیس در خراسان‌جنوبی طی هفته گذشته بیش از سه تن و 896 کیلوگرم انواع مواد مخدر را از سوداگران مرگ کشف کرده‌اند که مرفین بیشترین فراوانی کشفیات اخیر بوده است. سرهنگ ناصر فرشید اعلام کرد: ماموران در این مدت چهار باند حمل و توزیع مواد مخدر را منهدم و 172 سوداگر مرگ را دستگیر کرده‌اند که در همین راستا 46 دستگاه انواع خودرو سبک و سنگین نیز از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شده است. وی در این زمینه از کشف محموله یک تن و 230 کیلوگرمی مرفین در بازرسی از یک تریلی در شهرستان طبس خبر داد و گفت: ماموران انتظامی شهرستان طبس با دریافت خبری مبنی بر احتمال حمل محموله سنگین مواد مخدر از محورهای مواصلاتی این شهرستان موضوع را پیگیری کرده و شناسایی و دستگیری سوداگران مرگ را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

رانندگی جنون‌آمیز با لودر در خیابان‌

فرمانده انتظامی استان گلستان اظهار کرد: ساعت 13:30 دقیقه روز دوشنبه 17 شهریورماه، فردی جوان با خودروی لودر پدرش در یکی از خیابان‌های اصلی شهر گرگان اقدام به رانندگی تهاجمی کرده است. سرهنگ محمدسعید فاضل‌دادگر بیان کرد: این فرد با لودر به تعدادی خودرو که در حاشیه خیابان پارک شده بود، حمله ور شد و به آنها آسیب وارد کرده است. وی افزود: ماموران پلیس حین گشت‌زنی در منطقه متوجه حادثه شدند و بلافاصله وارد عمل شدند. راننده به محض مشاهده پلیس اقدام به فرار کرد و در حین فرار به دیوار دانشگاه علوم پزشکی برخورد کرد و متوقف شد.

حواشی یک اظهارنظر درباره دیدار کروبی

اسماعیل دوستی به حرف‌وحدیث‌های فراوان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به حواشی دیدارش با مهدی کروبی واکنش نشان داده است. به دنبال انتشار گفت‌وگوی اسماعیل دوستی درباره جزئیات دو دیدار اخیرش یا شیخ مهدی کروبی و اظهارتش درباره تاکید مهدی کروبی بر اهمیت و شرکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، وی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «چند روزی است که خیلی در فضای مجازی ناسزا شنیده‌ام. قصد جوابگویی داشتم، خیلی فکر کردم، جوانب امر را در نظر گرفتم و جواب را به زمان سپردم. به کوه رفتم، همه را به خدای مهربان و خالق صفای کوه بخشیدم.»

واکنش پناهیان به ادعای داشتن خانه میلیاردی

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با اشاره به تلاش برای ساخت خانه‌ای که 5 سال طول کشیده است دلیل این تاخیر چند ساله را نداشتن پول عنوان کرد و گفت: «چرا این خانه 5 سال طول کشید، چون شریکم پول داشت و من نداشتم و در نهایت یک بار زنگ زد گفت، می‌خواهم بفروشم گفتم کمی صبر کن پولمان جور می‌شود گفت کمیته امداد که باز نکرده‌ایم.»

تقاضای روزانه برای اسکناس دلار؟

طبق اعلام بانک مرکزی، بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که حجم معاملات اسکناس در بازار غیررسمی بسیار پایین بوده است و حجم تقاضای روزانه در بازار رسمی اسکناس نیز طی چند روز اخیر رقمی بین پنج تا هشت میلیون دلار بوده است.

نیمه‌پنهان ماجرای محمدرضا فروتن!

ساعات پایانی 15 شهریور، شایعه تغییر جنسیت محمدرضا فروتن در توئیتر به راه افتاده و خیلی زود به یکی از پرواکنش‌ترین موضوعات در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. در این رابطه هرچند خود محمدرضا فروتن 12 ساعت بعد آن شایعه را در اینستاگرام شخصی‌اش تکذیب کردع، اما از زمان انتشار این شایعه تا تکذیب آن، تعداد دنبال‌کنندگان محمدرضا فروتن در اینستاگرام حدود 140 هزار کاربر افزایش یافته است. این در حالی بود که فروتن طی هفت سال عضویت در اینستاگرامش فقط 253 هزار کاربر جذب کرده بود.

منبع: مشرق

ارسال نظرات