پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
12 شهريور 1399 - 16:20

پشت‌پرده "بیلبورد تبلیغاتی موهن شهری" در ماه محرم/ شورای شهر تهران اعتقادی به طی‌کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با گلایه از اینکه شورای شهر تهران اعتقادی به طی‌کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد(!) در مورد اکران بیلبوردهای موهن یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در آستانه ماه محرم توضیح داد.
کد خبر : 7216

پایگاه رهنما:

مدتی قبل و در اکران تبلیغات یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در سطح شهر و نوع خاص طراحی آن با نمای یک سگ سیاه با بک‌گراند سیاه، حاشیه‌هایی به وجود آمد که موازی شد با انفعال و کم‌کاری شهرداری تهران در سیاه‌پوش کردن شهر به‌مناسبت ایام ماه محرم.

این امر اعتراض شهروندان تهرانی را هم به‌همراه داشت؛ به‌دنبال این حاشیه‌ها مشاور شهردار تهران اعلام کرد که طبق قانون ضوابط تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است و این تابلو با مجوز ارشاد اکران شده بود و البته دو روز پیش از محرم و با هماهنگی تعویض شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد , شورای شهر تهران ,

در همین رابطه با "احد جاودانی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: با توجه به حواشی ایجادشده برای اکران یک تبلیغ در آستانه ماه محرم، اعلام شد که مجوز اکران این تبلیغات از اداره ارشاد صادر می‌شود.

بر اساس قانون، تمام محتوای تبلیغاتی غیر از تبلیغات تلویزیونی باید به تأیید وزارت ارشاد اسلامی برسد و تبلیغات شهری هم از این موضوع مستثنی نیست؛ تیزرها، نماهنگها، کلیپها و هر محتوای دیگری که در اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها، مترو یا در سطح شهر منتشر و اکران می‌شود باید توسط کانونهایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، تأیید شود.

لزوم اجرای تبلیغات شهری از دریچه کانونهای مورد تأیید وزارت ارشاد

تسنیم: درباره این کانونهایی که از شما مجوز تبلیغات گرفته‌اند، بیشتر توضیح دهید.

ببینید، این کانونها برای دریافت مجوز باید از طریق وزارت ارشاد اقدام کنند و در واقع مجوز کارشان را از ما می‌گیرند و ما برای اعطای مجوز به آنها فرآیند مشخصی را پیش‌بینی کرده‌ایم و بر کار آنها نظارت داریم؛ در نهایت بعد از دریافت مجوز این کانونها اقدام به دریافت آگهی و در سطح شهر این آگهی‌ها را اجرا می‌کنند.

منتها مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نمی‌گیرد و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می‌پذیرد؛ بیشترین آسیب‌پذیری بخش تبلیغات هم در همین‌جاست که فرآیند اجرا و اکران آگهی از دریچه‌ای غیر از کانونهای مورد تأیید ما صورت پذیرد.

 
مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نمی‌گیرد و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می‌پذیرد.
 
 

تسنیم: چه‌دلایلی باعث می‌شوند که این روند قانونی طی نشود و اکران از طریق کانونهای دارای مجوز صورت نگیرد؟

به‌عنوان مثال شورای شهر تهران قائل به طی‌کردن این روند نیست که ما بارها به این موضوع اعتراض کرده‌ایم و حتی در رابطه با این عدم رعایت قانون به فرماندار تهران هم نامه نوشتیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما با کمال تعجب به ما اعلام شد که "برندها می‌توانند به‌صورت مستقیم وارد فرآیند مزایده شوند و تبلیغات خود را انجام دهند(!) نیازی هم نیست به کانونهای مورد تأیید وزارت ارشاد مراجعه کنند!"

این موضوع هنوز مورد تأیید وزارت ارشاد نیست و مجوز این کار را صادر نکرده‌ایم و قائلیم که محتوای تبلیغات باید مورد تأیید و نظارت وزارت ارشاد باشد؛ این وظیفه نظارتی وزارت ارشاد هم به استانها تفویض شده است و ادارات ارشاد استانی این وظیفه را به‌عهده گرفته‌اند.

متأسفانه برخی تبلیغات شهری از ارشاد مجوز نمی‌گیرند

تسنیم: با این تفاسیر، تمام تبلیغات سطح شهر که دیده می‌شود مورد تأیید شما نیست و ممکن است برخی تبلیغات به‌صورت مستقیم برای اکران فرستاده شده باشند؟!

بله همین‌طور است! متأسفانه خیلی از مردم و مسئولان وقتی آگهی در سطح شهر یا مترو و فرودگاه می‌بینند فکر می‌کنند مجوز این تبلیغات را ما صادر کرده‌ایم اما متأسفانه خیلی از تبلیغات شهری از ما مجوز نمی‌گیرند به‌عنوان مثال تبلیغاتی که در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود و بسیار هم مخاطب دارد از وزارت ارشاد و کانونهای مورد تأیید این وزارتخانه مجوز دریافت نمی‌کنند یا در مترو به‌ندرت پیش می‌آید که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کنند و اغلب به‌صورت مستقیم تبلیغات انجام می‌شود و فرودگاه‌ها هم همین‌طور!

تلاش ما روی این موضوع است که مراکز مختلف را برای رعایت این قانون مقید کنیم تا فرآیند تبلیغات از مجاری قانونی آن انجام شود یعنی برای تبلیغات به کانونهایی مراجعه کنند که از وزارت ارشاد مجوز لازم را داشته باشند.

تسنیم: فرآیند تبلیغاتی این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده به‌چه‌صورت بوده است؟

در رابطه با تبلیغات این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده که حاشیه‌ساز شد هم باید بگویم مجوز اکران این تبلیغات متعلق به بازه زمانی پیش از ایام محرم بوده است و باید قبل از این ماه، از اکران برداشته می‌شد و بعد تصویری که اکران شد این تصویری نبود که در طرحها کار کرده بودند! متأسفانه آن کانون تبلیغاتی که مجوز اکران این تبلیغات را گرفته بود روی تصویر به‌گونه‌ای دیگر کار کرده بود که ما به کانون تبلیغاتی مورد‌نظر هم تذکر دادیم و فرآیند تذکر و اعتراض کتباً به آنها ابلاغ شد؛ مسئولان این کانون تبلیغاتی هم به اداره ارشاد احضار شدند.

تسنیم: پس تخلف در دو موضوع صورت گرفته است، یک تغییر تصویر مورد تأیید و دیگری در زمان اکران تبلیغ!

بله؛ تخلف دیگر این بود که در زمان دارای مجوز اکران نشده بود؛ این تبلیغات برای اکران محدودیت زمانی دارند و باید در زمانی که مجوز داده شده است اکران تبلیغات داشته باشند و بعد از این زمان اقدام به جمع‌آوری تبلیغات کنند.

عرف هم بر این بوده است که در مناسبتهای خاص مانند محرم هم ما تذکرات لازم را برای رعایت شئون تبلیغات می‌دهیم و هم سازمان زیباسازی شهرداری اما این مورد یک مورد خاص بود و ما با کانون متخلف برخورد لازم را داشتیم.

تبلیغات شهری نیازمند ساماندهی است

ما به‌طورکلی معتقدیم باید تبلیغات شهری بیش از این ساماندهی شود و ما الآن در مسیر ساماندهی این تبلیغات شهری هستیم البته مقداری هم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست مثلاً ما برای رعایت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات پیگیر این موضوع هستیم که برخی عناوین خارجی که توسط شرکتها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف شوند و سعی در کنترل برندها با عناوین خارجی داریم تا به‌سمت استفاده از عناوین فارسی پیش برویم اما متأسفانه بسیار پیش می‌آید که با مراجعه به وزارتخانه‌های دیگر اقدام به ثبت این عناوین خارجی می‌کنند که این موضوع کار را برای ما بسیار مشکل می‌کند.

حتی در پاره‌ای از موارد به‌دلیل اینکه ما اصرار به اجرای مُرّ قانون داریم، محکوم و متهم به سختگیری می‌شویم! تلاش داریم این موارد را هم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر و در ستاد پاسداشت زبان فارسی حل‌وفصل کنیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات