پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
06 مرداد 1399 - 10:23
گزارش تحلیلی رهنما از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران

ترور سردار سلیمانی فراموش‌شدنی نیست؛ضربه متقابل را به آمریکا خواهیم زد

نخست‌وزیر عراق در اولین سفر رسمی خارجی خود، هفته گذشته به تهران آمد و با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار بود مصطفی الکاظمی پیش از سفر به تهران به ریاض برود، اما سعودی‌ها به بهانه بیماری پادشاه خود، این سفر را لغو کردند.
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 6936

پایگاه رهنما :

نخست‌وزیر عراق در اولین سفر رسمی خارجی خود، هفته گذشته به تهران آمد و با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. قرار بود مصطفی الکاظمی پیش از سفر به تهران به ریاض برود، اما سعودی‌ها به بهانه بیماری پادشاه خود، این سفر را لغو کردند. به‌هرحال انتخاب ایران به عنوان اولین مقصد سفر الکاظمی نشان‌دهنده روابط خاص میان دو کشور است.
مهم‌ترین بخش سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. برگزاری دیدار حضوری با الکاظمی در وضعیت خاص کرونا، پیام‌های خاص خود را دارد که نباید از نظر دور داشت. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار به چند نکته مهم اشاره کردند که اهم آن‌ها به شرح زیر است؛ روابط ایران و عراق به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن، به معنی واقعی کلمه برادرانه است. آنچه در روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.
- ایران هیچ‌گاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت. ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است و قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.
- دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است؛ زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست. برای آمریکایی‌ها اینکه چه فردی نخست‌وزیر عراق باشد مهم نیست؛ آن‌ها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند. ایران درخصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند، اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.
- جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود؛ زیرا وجود آن‌ها موجب ناامنی است.
- ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها در عراق است. آن‌ها میهمان شما را در خانه‌ی شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند؛ که این موضوع کوچکی نیست.
- جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه‌ی متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.
- آمریکایی‌ها و عوامل آن‌ها همواره به‌دنبال خلأ قدرت در کشور‌های منطقه هستند تا از آن طریق، هرج‌ومرج ایجاد و زمینه را برای دخالت خود فراهم کنند؛ همان کاری که در یمن انجام دادند و اکنون اوضاع تأسف‌بار یمن را همه شاهد هستند.
- عقل، دین و تجربه اقتضا می‌کند که روابط ایران و عراق در همه‌ی زمینه‌ها بیش‌ازپیش ارتقا یابد. البته گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آن‌ها آمریکا است، ولی به‌هیچ‌وجه نباید از آمریکا ترسید، زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. آمریکایی‌ها زحمت و اذیت ایجاد می‌کنند، اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمت‌ها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه‌ی خود حفظ کند.
- مرجعیت و شخص آیت‌الله سیستانی یک نعمت بزرگ برای عراق است. حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد.
همچنین مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را سعادتی بزرگ دانست و با قدردانی از مواضع و حمایت‌های ایران در مقاطع مختلف به‌ویژه در دوران جنگ با داعش و تکفیری‌ها، گفت: مردم عراق هیچ‌گاه حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد و واقعیت این است که خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنگ با تکفیری‌ها درهم‌آمیخته است.
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: روابط ایران و عراق یک رابطه‌ی عمیق و طولانی تاریخی و فرهنگی و مذهبی با پشتوانه‌ی عشق و ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
آقای کاظمی همچنین خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: ارشادات و نصایح جنابعالی همچون کلید حل مشکلات است و من بابت این راهنمایی‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.
درباره سفر نخست‌وزیر عراق به ایران و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی چند نکته گفتنی است؛
۱- ترکیب هیئت عراقی در سفر به ایران که شامل شماری از بلندپایه‌ترین مقامات سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور بود و همین‌طور انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر، مسئله‌ای مهم و نشان‌دهنده عزم و اراده دولت بغداد در تعمیق و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است. نکته مهم در این قضیه آن است که آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌های منطقه به‌هیچ‌عنوان از این موضوع راضی نبوده و تمام تلاش خود را برای دور کردن بغداد از تهران انجام داده و می‌دهند.
۲- ارزش روابط اقتصادی ایران و عراق در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار است و هدف‌گذاری دو کشور ارتقای این روابط تا دو برابر است. بازار ایران و عراق گنجایش چنین ظرفیتی را داراست. دیپلماسی اقتصادی میان دو کشور باید بیش‌ازپیش تقویت‌شده و وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه وظیفه‌ای مهم بر عهده دارد. کاهش ارزش ریال اگرچه مضرات بسیاری دارد، اما یکی از محاسن آن تسهیل صادرات است. تولیدکنندگان کشورمان می‌توانند از این فرصت برای حضور بیشتر و قوی‌تر در بازار عراق استفاده کنند.
۳- ایران و عراق با تهدید‌های امنیتی مشترکی مواجه هستند. داعش و آمریکایی‌ها برای هر دو کشور تهدید محسوب می‌شوند. همکاری و توافقات امنیتی میان دو کشور باید تعمیق شده و افزایش یابد. ناامنی در هرکدام از کشور‌ها تأثیرات منفی امنیتی بر کشور همسایه خواهد گذاشت. مرز‌های طولانی زمینی ایران و عراق یکی از عواملی است که امنیت دو کشور را به یکدیگر پیوند زده است. حشدالشعبی یکی از پایه‌های اصلی امنیت در عراق است. اگر این جریان مخلص و ایثارگر که با کمترین امکانات و بیشترین فداکاری مقابل داعش ایستاد، نبود، امروز وضعیت عراق نامشخص و به‌احتمال‌زیاد تحت سیطره جنایتکاران داعش بود. آمریکایی‌ها حشدالشعبی را مانعی در برابر طرح‌های خود می‌بینند، اما دولت عراق باید نسبت به توطئه‌های علیه این گروه مراقب بوده و وارد بازی آمریکایی‌ها نشود.
۴- نکته مهم دیگری که در بیانات رهبر انقلاب دیده می‌شود، یادآوری دوباره موضوع ترور شهید سلیمانی و همراهان وی بود. رهبر انقلاب بار دیگر با شجاعت و قاطعیت اعلام کردند که جمهوری اسلامی از خون شهید سلیمانی نخواهد گذشت و ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد. آمریکایی‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند که جمهوری اسلامی هم جرئت و جسارت عملی کردن وعده خود را دارد و هم از اهرم‌های لازم برای این کار برخوردار است. طی همین مدت نیز آمریکایی‌ها سیلی‌هایی خورده‌اند که ترجیح داده‌اند درباره آن سکوت کنند و البته ایران نیز تمایلی به موضع‌گیری رسمی درباره آن‌ها نداشته و ندارد.
دولت عراق نیز در این پرونده وظایف خود را بر عهده دارد. سردار سلیمانی مهمان رسمی عراقی‌ها بود و ترور وی نقض حاکمیت ملی عراق محسوب می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف و اقدام بغداد باید عملی کردن مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج اشغالگران آمریکایی باشد. تا وقتی آمریکایی‌ها در عراق هستند، این کشور روی آرامش و امنیت به خود نخواهد دید.

ارسال نظرات