پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
14 تير 1399 - 12:17
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۱۴ تیر ماه / شرمندگی روزنامه حامی دولت از دروغ «تقصیر دولت قبل است» / بولتون نگران فریب خوردن ترامپ از ایران/ ایران در رأی اختلاف گازی با ترکمن گاز جریمه نشد

یک روزنامه حامی دولت از اینکه دولت روحانی به جای پاسخگویی، مسئولیت‌ها را گردن دولتی می‌اندازد که هفت سال قبل تمام شده، انتقاد کرد.
کد خبر : 6732

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

**********

کیهان

 

شرمندگی روزنامه حامی دولت از دروغ «تقصیر دولت قبل است»

یک روزنامه حامی دولت از اینکه دولت روحانی به جای پاسخگویی، مسئولیت‌ها را گردن دولتی می‌اندازد که هفت سال قبل تمام شده، انتقاد کرد.

روزنامه آرمان از قول مسعود دانشمند (دبیرکل خانه اقتصاد) نوشت: در حالی‌که بانک مرکزی باید سیاست‌گذار شرایط پولی کشور باشد صندوق‌دار دولت است. این نقش بانک مرکزی است که مورد انتقاد بسیار شدید هم قرار دارد، بانک مرکزی باید حتی مستقل از دولت عمل کند. اگر در شرکتی صندوقدار و مامور خرید یکی باشد معلوم است که هرچه بخواهد می‌خرد و هرطور که بخواهد می‌فروشد. بنابراین باید تفاوتی بین اینها وجود داشته باشد.‌ طبق قانون پولی‌بانکی و تاسیس بانک مرکزی و شرح وظایفی که برای آن شده، بانک مرکزی مدیر فضای پولی کشور معرفی شده ولی بانک مرکزی ما در این زمینه کاری نکرده است.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: زمانی‌که در مجلس درباره نیاز صندوق توسعه ملی صحبت کردیم نگاه ما بیشتر به صنایع کوچک و متوسط بود. از 10 تا 500 پرسنل صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند و برای اینکه خودشان را رشد دهند نیاز به تامین مالی از بازار خارجی دارند، چون باید وثیقه به بانک خارجی بسپارند این کار دشواری برای آنهاست؛‌ به همین جهت گفتیم به‌جای این کار، حدود 20 تا 30 درصد فروش نفت را در صندوق توسعه ملی قرار دهند تا به این صنایع برای تاسیس،‌ توسعه و نوسازی وام بدهد ولی عملا این اتفاق نیفتاد. باید آمار صندوق را دید که به چه تعداد صنایع کوچک و متوسط وام داده شده است. فرض کنیم وام هم داده‌ شده حالا با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش یافته و صنایع کوچک و متوسط باید کالاهای خود را به ریال بفروشند؛ شکاف زیادی بین تعهدات ارزی و قیمت فروش ریالی آنها ایجاد شده و در نتیجه نتوانستند تعهداتشان را انجام دهند. در نتیجه به جای اینکه مشکلی را از صنعت کشور حل کنیم قفلی را به قفل‌های دیگر اضافه کردیم. بنابراین عمده مشکلاتی که امروز در اقتصاد می‌بینیم به سیاست‌گذاری پولی برمی‌گردد که مستقیما به بانک مرکزی مربوط است و این بانک مرکزی است که باید سیاست‌ها را با دولت هماهنگ کند نه اینکه مجری مصوبات دولت باشد.

وی همچنین گفته است: از ابتدایی که دولت آقای روحانی سرکار آمد، گفتند که مشکلات ناشی از دولت آقای احمدی‌نژاد بوده است،‌ ‌ فرض کنیم که همه این حرف‌ها درست است و همه مشکلات برای دوران احمدی‌نژاد است، آقای روحانی شما دولت را با توجه به همین شرایط و مشکلات تشکیل داده‌اید بنابراین باید برای حل این مشکلات راه‌حل می‌داشتید. هفت سال از دولت گذشته و راه‌حلی ارائه نشده است. چیزی که اتفاق افتاده تورم و افزایش نرخ ارز و کوچکتر شدن سفره مردم بوده و امروز همه مردم با مشکل اقتصادی مواجه هستند. چرا در این هفت سال مشکلی حل نشده بلکه اضافه هم شده است. به عنوان مثال در دوره احمدی‌نژاد پدیده‌ای به‌نام مسکن مهر وجود داشت که انتقاد زیادی از آن شد. باید پرسید شما که این اقدام را غلط می‌دانستید چه جایگزینی برای آن فراهم کردید؟ هیچ. نتیجه این شد که بحران مسکن و اجاره‌بها امروز اتفاق افتاده است. به دلیل اینکه شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضای مسکن ایجاد شده است.

فریدمن: آمریکا 10 سال است از لوازم ابرقدرتی جامانده است

یک تحلیلگر آمریکایی از حزب دموکرات می‌گوید: آمریکا 10 سال است از مسیر قدرت‌افزایی خارج شده است.

توماس فریدمن در گفت‌وگو با الجزیره درباره جایگاه آمریکا در جهان گفت: در شرایط فعلی، آمریکا دیگر رهبری جهان را در دست ندارد. آمریکا در شرایط نابودی و تفرقه قرار گرفته است. اگر توجه کنیم که در طول ۲۰۰ سال گذشته، چه چیزی آمریکا را به یک قدرت بزرگ تبدیل کرد، می‌بینیم که آمریکا همواره در پنج چیز اصلی یعنی زیرساخت‌ها شامل راه‌ها و ارتباطات، نظام آموزشی، قوانین درست برای ریسک‌پذیری به دور از اقدامات متهورانه، تحقیقات علمی با تامین مالی دولتی، مهاجرت سرمایه‌گذاری می‌کرد. آمریکا میزبان مستعدترین افراد از جهان بود که بیشتر آنها از خاورمیانه می‌آمدند. آمریکا همواره در آموزش شهروندان خودش، سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت آنچه آمریکا را از مسیرش خارج کرد آن است که در حدود ۱۰ سال گذشته، ما سرمایه‌گذاری در این پنج زمینه را متوقف کردیم. نمی‌توانم به این سؤال که چرا آمریکا سرمایه‌گذاری در این زمینه را متوقف کرده، پاسخ ساده‌ای بدهم. نسلی که من در آمریکا از آن هستم، «نسل حریص» نامگذاری خواهد شد. ما فکر کردن برای بلندمدت و سرمایه‌گذاری را کنار گذاشتیم. اگر شما بخواهید از نیویورک به شیکاگو بروید باید ۲۲ ساعت در قطار باشید، اما با قطار از پکن به شانگهای فقط ۴ و نیم ساعت طول می‌کشد. در حالی که فاصله پکن تا شانگهای، مقداری بیشتر از مسافت نیویورک تا شیکاگو است؛ بنابراین آمریکا سرمایه‌گذاری در بخش‌های اساسی را که باعث پیشبرد آن شد، متوقف کرد. زیرا ما اکنون فقط به فکر کوتاه‌مدت هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا در حال جنون، ترامپ را به کاخ سفید رساند یا این اقدام، تحول طبیعی با توجه به جنگ ایدئولوژیک در آمریکا بود؟ خاطرنشان کرد: ریاست‌جمهوری ترامپ، نتیجه چند مسئله بود. ترامپ با فردی (هیلاری کلینتون) رقابت کرد که از محبوبیت در بین افراد مستقل، برخوردار نبود. شکاف درآمدی در آمریکا هم تشدید شده بود و درآمد حدود ۶۰ درصد از مردم آمریکا به مدت ۲۰ سال افزایش نیافته بود. در انتخابات گذشته، بخشی از مردم به ترامپ رای دادند تا رئیس‌جمهور جدیدی را آزمایش کنند.

این نویسنده نیویورک‌تایمز گفت دردهای زیادی در داخل آمریکا به درمان نیاز دارد. همواره باور داشته‌ام که ما اقدامات احمقانه زیادی انجام داده‌ایم و در خاورمیانه مرتکب ‌اشتباهات زیادی شدیم. با این وجود، من به‌شدت نگران جهانی هستم که در آن، آمریکا در انزوا قرار داشته باشد. زیرا کشورهایی مانند روسیه و چین، خلاء ایفای نقش آمریکا را پر خواهند کرد. باقی ماندن ترامپ در ریاست‌جمهوری به مدت چهار سال دیگر، برای آمریکا و نیز جهان فاجعه‌بار خواهد بود. دردناک است که بگویم بزرگترین ناکامی جهان در مقابله با شیوع ویروس کرونا، متعلق به دولت آمریکاست. زیرا بر اساس اصول علمی، راهبرد خودش را تعیین نکرد.

بزک‌کنندگان برجام می‌گویند مبنای مذاکره اعتماد نیست

همکار نشریات زنجیره‌ای برخلاف منطق برجامی این طیف مبنی بر اعتماد و خوش‌بینی به آمریکا می‌گوید؛ مذاکره با آمریکا، ربطی به اعتماد ندارد.

احمد زیدآبادی نوشت: «اینکه مسئولان جمهوری ‌اسلامی بخواهند یا نخواهند با دولت آمریکا مذاکره کنند، به خودشان مربوط است؛ اما اینکه عدم مذاکره را به «بی‌اعتمادی» به واشنگتن مربوط می‌کنند، به نظرم استدلال خیلی ضعیف و بی‌پایه‌ای است. اگر اعتماد را به اطمینان نسبت به صداقت و یکرنگی و نیت پاک و خالص دو طرف نسبت به یکدیگر تعریف کنیم، چنین امری بین دوستان نزدیک و صمیمی در زندگی شخصی هم به سختی یافت می‌شود؛ چه رسد به میان دولت‌ها که اساسا روابط‌شان مبتنی بر بی‌اعتمادی است. برای نمونه، یک فرد عادی در طول روز ممکن است برای روشن شدن صورت مسئله‌ای یا حل مشکلی با ده‌ها نفر از راننده تاکسی و تعمیرکار گرفته تا مغازه‌دار و صاحب بنگاه معاملاتی وارد بحث و گفت‌وگو شود؛ بدون آنکه به صداقت و درستکاری آنها اطمینان و اعتمادی داشته باشد.

از قضا، تعاملات مادی بین انسان‌ها معمولا مبتنی بر بی‌اعتمادی است و به همین دلیل، وقتی پای معامله یا بده - بستانی پیش می‌آید؛ حتی دوستان نزدیک هم بحث قرارداد شفاف و رسمی را پیش می‌کشند تا بعدها حرف و حدیثی پیش نیاید. به همین علت، کسانی که معاملات خود را بر پایۀ اعتماد به طرف مقابل پیش می‌برند؛ اغلب خود را نادم و پشیمان معرفی می‌کنند و انگشت حسرت به دندان می‌گزند که چرا سادگی کرده‌اند و به طرف‌شان اعتماد داشته‌اند.

حال، وقتی بین دوستان هم عمدتا بنا بر بی‌اعتمادی در امور مادی است؛ انتظار اعتماد بین رقیبان و دشمنان چه وجهی دارد؟

اساسا دولت‌های ایران و آمریکا روی چه مبنایی باید به هم اعتماد داشته باشند؟ چه چیزشان به هم شبیه است؟ کدام سیاست واحد را در منطقه و جهان دنبال می‌کنند؟ کدام ارزش‌های مشترک را نمایندگی می‌کنند؟ چه منافع یکسانی را برای همدیگر به‌رسمیت می‌شناسند؟

ممکن است گفته شود حال که این‌طور است، پس مذاکره بین آنها دیگر چه معنایی دارد؟ در واقع، مذاکره به منظور کشف یا خلق ایده، ارزش، سیاست و نفع مشترکی است که بر اساس آن بتوان به خصومت پایان داد یا دست‌کم آن را کنترل کرد و از دامنه‌اش کاست.

وی می‌افزاید: آنچه برجام را از جان انداخت، مسئله اعتماد و بی‌اعتمادی نبود؛ بلکه فقدان اراده در بخشی از محافل هر دو سوی ماجرا، برای کشف و بسط زمینه‌های مشترک برای همکاری بود. به عبارت روشن‌تر، آنچه یک توافق را پایدار یا ناپایدار می‌کند، حرکت دو طرف بر ریل منافع مشترک و همسو است؛ وگرنه هر دولتی هر زمان که پی ببرد یک توافق زمینه‌ساز حرکت طرف مقابل در جهت عکس شده است، دیر یا زود بهانه‌ای برای لغو آن پیدا می‌کند. این هم بخشی از سرشت روابط بین کشورهاست و با اصول اخلاقِ فردی نیز قابل توضیح و تبیین نیست!»

این تحلیل در حالی دو سال پس از پایمال شدن برجام توسط غرب منتشر می‌شود که افراطیون مدعی اصلاحات و طیف غربگرا در اوج بحث‌های برجامی، به بزک کردن شیطان بزرگ می‌پرداخت و بر ضرور اعتماد یک‌طرفه و بلاوجه به دشمن تاکید می‌کرد. اینکه؛ اوباما بسیار مودب است، امضای جان کری تضمین است، برای آمریکا و اروپا به لحاظ اخلاقی بد می‌شود اگر توافق را زیر پا بگذارند و بنابراین چنین کاری نمی‌کنند و... ده‌ها استدلال سست نظیر آن. در چنان روزهایی امثال آقای زیدآبادی هرگز آفتابی نمی‌شدند که دعوت به احتیاط کنند بلکه جزو هیجان‌سازان خوش‌گمان به غرب بودند.

موضوع مهم این است که اگر در روابط بی‌قانون بین‌الملل، اصل بر بی‌اعتمادی - و طبیعتا گرفتن تضمین‌های سفت و سخت از طرف مقابل- است، غربگرایان کدام تضمین حداقلی را از آمریکا و اروپا گرفتند؟ و شبه‌کارشناسانی مثل زیدآبادی کجا بودند که به رفقا و همفکران خود بگویند کمی با احتیاط!؟

چرا تعهدات برجامی غیر از فقدان توازن، فاقد همزمانی هم بود؛ به این معنا که طرف ایرانی با فشار شبه‌روشنفکران، پذیرفت همه امتیازات را نقدا ظرف دو ماه (از اواخر مهر 94) واگذار کند و از 27 دی ماه، تازه اجرای برجام و وعده‌های نسیه آمریکا و اروپا درباره توقف تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی آغاز شود؟!

چرا نه تضمینی از طرف مقابل مطالبه شد، نه خسارتی در صورت نقض عهد پیش‌بینی گردید، نه جایگاه معتبر حقوقی برای شکایت در صورت بدعهدی طرف مقابل قرار داده شد؟ و چرا مکانیسم شکایتی به شکلی وارونه نوشته شد که به مکانیسم ماشه معروف شده و در صورت طرح شکایت ایران، طرف غربی به شکل اتوماتیک می‌تواند همه تحریم‌های تجمیع شده شورای امنیت (در قالب قطعنامه 2231) را به شکل اتوماتیک و بدون امکان اخذ نظر سایر اعضای دائم شورای امنیت برگرداند؟ آیا هیچ کدام این واقعیت‌ها که بارها از سوی صاحب‌نظران منتقد مورد هشدار قرار گرفت، به گوش امثال زیدآبادی نرسیده بود که آن روز بگوید این قدر خوش‌خیالانه توافق نکنید؟!

آیا اگر مجموعه این بدیهیات توافق حقوقی رعایت شده بود، آمریکا و اروپا به سادگی می‌توانستند تعهدات خود را زیر پا بگذارند اما روحانی و ظریف را همچنان مجبور به اجرای یکطرفه برجام کنند؟!

نکته بعدی این است که آیا توافق موجب کاهش تنش‌ها و فشارهای دشمن شد، یا او را - در همان دوره اوباما- طلبکارتر کرد؟ تحریم‌های شدیدتر موسوم به ویزا و کاتسا و آیسا محصول همین دوره است.

و بالاخره اینکه تقسیم مسئولیت شکست برجام میان غرب و آمریکا، آخرین خوش‌خدمتی غربگرایان است و گرنه بی‌خبرترین تحلیلگران هم می‌دانند که ایران هم اکنون نیز در حال اجرای یک‌طرفه بخش عمده‌ای از تعهدات برجامی است و این کار دولت روحانی، تقریبا در دنیا بی‌سابقه است! اگر «برجام را از جان افتاد»، دقیقا به دست دولت اوباما اتفاق افتاد که به کشورها اعلام کرد تحریم‌های ایران سر جای خود باقی است و کشورها در صورت همکاری با ایران مجازات خواهند شد.

استعفای رسانه‌ای رئیس و نایب رئیس نشانه بحران‌زدگی شورای اصلاح‌طلبان

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به استعفای محمدرضا عارف از ریاست این شورا گفت استعفای او مشکوک است.

به گزارش «فردا» خبر استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبهم و قدری مشکوک است زیرا مشخص نیست اگر عارف چند ماه پیش استعفا داده بود، چرا خبر این استعفا اعلام نشده بود و چرا حتی اعضای این شورا هم از این استعفا باخبر نبوده‌اند؟ از سوی دیگر چرا عارف این استعفا را تنها به یکی از اشخاص به نام داود محمدی داده است؟ و چه فرقی بین محمدی و دیگر اعضا وجود داشته است؟ علاوه بر این‌ها اگر اصل استعفا درست است، چرا خامسیان، مدیر روابط عمومی عارف در اردیبهشت‌ماه به صراحت استعفای عارف را تکذیب کرد؟ و اگر عارف در همین چند روز اخیر استعفا داده، چرا اصرار بر این است که گفته شود استعفای او مربوط به گذشته است؟

علی صوفی درباره خبر استعفای عارف، به «فردا» گفت: «در جریان استعفای آقای موسوی ‌لاری هم ما از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها مطلع شدیم. اکنون هم بحث استعفای آقای عارف در شورای عالی مطرح نشده و صرفا رسانه‌ها آن را منتشر کردند. نکته دیگر اینکه گفته می‌شود آقای عارف استعفایش را به آقای داود محمدی که او هم تنها یکی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری است، داده که این اقدام کاری غیرمتعارف است و معلوم نیست چرا آقای محمدی در جریان استعفای دکتر عارف بوده اما دیگر اعضا خبر نداشته‌اند. همه این‌ مسائل موضوع استعفای دکتر عارف را مشکوک می‌کند و طبیعی به نظر نمی‌آید و به‌نظر می‌رسد که به‌نوعی دوستان می‌خواهند بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای ابتکار عمل را در دست بگیرند».

او ادامه داد: «آن‌چیزی که رخ داده در هیچ‌جا شنیده نشده بود و اگر اسفندماه استعفا داده، یعنی قبل از آقای موسوی ‌لاری استعفا داده که این کاملا عجیب است و به دور از منطق است. آقای محمدی هم دو هفته پیش گفت‌وگویی انجام داد و گفت که شورای عالی سیاست‌گذاری منحل شده و تعطیل است که سخن او کاملا کذب بود و در جلسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به او انتقاد کردند که این چه گفت‌وگویی است که انجام داده‌ای؟ در عین حال وقتی او چنین ادعایی را مطرح می‌کند که شورای عالی منحل شده اگر استعفای عارف به او داده شده بود، تردید نکنید که خبر استعفای عارف را اعلام می‌کرد زیرا او که از انحلال شورا سخن می‌گوید اگر خبر استعفای آقای عارف را در اختیار داشت حتما می‌گفت که نگفت. یعنی اگر استعفایی در کار باشد، حتما به همین روزهای اخیر مربوط است نه چهار ماه پیش. در کنار همه این‌ها اصلا مسئولیت آقای محمدی چیست که استعفا به او داده شود؟»

صوفی افزود: «استعفای آقای عارف دلیل بر انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری نیست زیرا هیئت‌رئیسه را اعضای شورا تعیین می‌کنند و استعفای نائب‌رئیس و حتی رئیس شورا نمی‌تواند حکم به انحلال شورا باشد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا از اسفندماه تاکنون شورای عالی هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده است، گفت: «شرایط کرونایی باعث تعطیلی جلسات شد. البته این امکان وجود داشت که مثل شورای هماهنگی با تعداد کمتر از 50 نفر که معمولا هم نفرات حاضر در شورای عالی 40 نفر هستند، جلسات برگزار شود اما وقتی آقای موسوی لاری استعفا داد، آقای عارف دچار نوعی بی‌عملی شد و انتظاری هم وجود نداشت که آقای عارف اقدام به برگزاری جلسه کند».

ایران

 

بولتون نگران فریب خوردن ترامپ از ایران

خبر اول اینکه،جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین امریکا که این روزها محتوای کتاب خاطراتش از 453 روز حضور در سمت مشاور دونالد ترامپ خبرساز شده است، در یک ویدئو کنفرانس از احتمال تلاش ترامپ برای نزدیکی به ایران در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش سخن گفت و مدعی شد: رئیس جمهوری امریکا مایل است برای حصول توافقی جدید با سران ایران دیدار داشته باشد. به‌گزارش ایسنا به نقل از تایمز آو اسرائیل، بولتون در ادامه گفت: همان‌طور که کیم جونگ اون در مسأله کره توانست ترامپ را فریب دهد، نگرانم که ایرانی‌ها نیز بتوانند در دوره دوم این کار را انجام دهند. این مقام پیشین امریکایی همچنین نسبت به هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران هشدار داد و اظهار کرد: این رژیم نباید روی دونالد ترامپ یا جو بایدن برای حمایت از اقدامات اش حساب کند.

توافق برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی هواپیمای اوکراینی

  خبر دیگر اینکه، وزیر خارجه سوئد مدعی شد که این کشور با ایران بر سر پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی حادثه هواپیمای اوکراینی توافقنامه‌ای را امضا کرده است. به‌گزارش ایسنا، وزیر خارجه سوئد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: ما با ایران یک توافقنامه همکاری امضا کردیم و درباره پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان آن حادثه مذاکره خواهیم کرد. «آن لینده» ادعا کرده است که این توافقنامه پس‌ از مذاکره با ایران و سایر کشورهایی که در این هواپیما شهروندانی داشتند از جمله کانادا و اوکراین امضا شده است.

 مقامات صهیونیستی: با انفجار شرق تهران هیچ ارتباطی نداشتیم

  شنیدیم که،مقامات رژیم صهیونیستی به روزنامه امریکایی نیویورک ‌تایمز گفته‌اند این رژیم با انفجار جمعه گذشته در شرق تهران «هیچ ارتباطی» نداشته است. به‌گزارش نور نیوز، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران روز ششم تیرماه در توضیح چیستی نورهای انفجاری شدید در شرق تهران، با تأیید وقوع انفجار در بخش غیرنظامی منطقه عمومی پارچین، تأکید کرده بود که انفجار مخازن گاز باعث این رخداد شده و تلفاتی نداشته است.این در حالی بود که رسانه‌های غربی و معاند با استناد به تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از انفجار شرق تهران، مدعی شده بودند که این انفجار در صنایع موشکی ایران در منطقه «خجیر» رخ داده است. در همین حال، برخی رسانه‌های صهیونیستی هم درباره حمله سایبری این رژیم گمانه‌هایی را مطرح کرده بودند.

ایران در رأی اختلاف گازی با ترکمن گاز جریمه نشد

  دست آخر اینکه،  وزارت نفت ایران دیروز در صفحه توئیتر خود به نقل از کسری نوری مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت نوشت: در رأی اختلاف گازی با ترکمن گاز هیچ جریمه و خسارتی در کار نیست. به گزارش ایرنا، وی با تأکید بر اینکه رقم بدهی مورد اشاره در این دادگاه از سال ۸۸ تعیین شده، ادامه داد: ترکمن‌ها مبلغی بابت کمیت و کیفیت گاز جریمه شدند که از بدهی شرکت گاز کسر می‌شود. نوری تأکید کرده که مهندس زنگنه آمادگی دارد به کمیسیون انرژی مجلس گزارش دهد. در حالی که ایران در این دادگاه محکوم نشده و حتی در اختلاف با ترکمن گاز در زمینه کیفیت گاز تحویلی نیز برنده دادگاه بوده اما برخی رسانه‌ها، مبلغ بدهی تأیید شده توسط دادگاه را به عنوان خسارت ایران به ترکمن گاز عنوان می‌کنند.

 

آرمان

 

از سرگیری انتقال گاز ایران به ترکیه

جریان انتقال گاز به ترکیه مانند گذشته ادامه دارد. گفتنی است صادرات گاز ایران به ترکیه پس از اتمام کار مرمت در خط لوله صادرات گاز از سر گرفته شده است. از تاریخ 31مارس‌، انتقال گاز ایران به ترکیه به دلیل انفجار در خط لوله در نزدیکی مرز ترکیه ، متوقف شده بود.

 بیرانوند احضار شد

کمیته انضباطی باشگاه در اطلاعیه‌ای درباره احضار بیرانوند اعلام کرد: اخیرا گفت‌وگویی از دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس منتشر شده است که در آن به ارکان باشگاه توهین شده و اظهارات نادرستی درباره مسئولان پرسپولیس انجام شده است. این اظهارنظرها علاوه بر اینکه غیرحرفه‌ای بوده به هیچ وجه متناسب با شأن باشگاه پرسپولیس و هوادارانش و همین‌طور خود بازیکن نبوده است. به همین دلیل بازیکن نامبرده باید در جلسه کمیته انضباطی باشگاه که با حضور تمام اعضا برگزار می‌شود، حاضر شده و درباره اظهارات خود توضیح دهد.

 دزدی از موزه مردم شناسی

آثارِ موزه مردم‌شناسی در سرای کاظمی که تا مدتی قبل به عنوان دفتر مدیریت بافت تاریخی منطقه 12 تهران در محله امامزاده یحیی استفاده می‌شد، بدون هیچ آسیبی به ویترین‌ها به سرقت رفته‌اند. این در حالی است که سرای کاظمی بعد از مرمت و ساماندهی سال‌ها به عنوان دفتر مدیریت بافت تاریخی منطقه 12 تهران مورد استفاده بوده که با تغییر مکانِ این دفتر، جای آنها را مدیریت گردشگری شهرداری منطقه می‌گیرد، تا اینکه این خانه تاریخی را با عنوان «خانه موزه تهران قدیم» و با یک موزه مردم‌شناسی که آثار قدیمی مانند دوربین‌های قدیمی و برخی از وسایل زندگی مردم از گذشته و حتی تعدادی عروسک‌های قدیمی از گردشگران استقبال می‌کرد، اما 21 روز قبل، سارقی که گویا چند ساعت خود را در فضای این سرای تاریخی پنهان کرده بوده، با استفاده از تاریکی شب، آثار موزه مردم‌شناسی آن را به سرقت می‌برد.

90درصد مردم به ما اعتماد دارند!

سیدرمضان موسوی مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما گفت: در حال حاضر صداوسیما به عنوان رسانه بزرگ و شاید ابررسانه در سطح جهانی مطرح است. این در حالی است که امروز بزرگ‌ترین مشکل رسانه ملی، وجود فضای مجازی است. در گذشته با ماهواره مواجه بودیم؛ اما امروز دشمن، بسیار نزدیک‌تر شده و با فضای مجازی وارد جبهه ما شده است و جولان می‌دهد. می‌توان گفت در این رابطه بالای 90 درصد اعتماد به رسانه ملی و بالای 80 درصد رضایت نسبت این رسانه وجود دارد.

 پارلمان اصلاحات غیرعملی است!

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد پارلمان اصلاحات غیرعملی گفت: براساس تجربه گذشته می‌گویم پارلمان اصلاحات شعار قشنگی است، اما تحققش عملا ممکن نیست. این در حالی است که عمر شورای عالی با توجه به شرایط و علت تشکیل شدنش به پایان رسیده‌ است. در این راستا برای حضوردر انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نیاز مند همفکری و همراهی مجدد تمام احزب اصلاح‌طلب هستیم. در صورتی که امکان حضور کاندیدای صددرصد اصلاح‌طلب در انتخابات وجود داشته باشد در انتخابات حضور پررنگی خواهند داشت.

 امحای 7 هزار تن هندوانه صادراتی؟

7 هزار تن هندوانه صادراتی ایران به ترکیه به دلیل افزایش 4برابری تعرفه و بسته شدن مرزها به خاطر شیوع کرونا امحا شده است. این در حالی است که شاید در نگاه اول موضوع تنها از بین رفتن یکی از محصولات کشاورزی کشور باشد؛ اما در واقع مساله ورای امحای چند هزار تن هندوانه است؛ از بین رفتن دو میلیارد لیتر یا دو میلیون مترمکعب آب کشور. گفتنی است سد کرج که اولین سد چندمنظوره ایران است، در حال حاضر حدود 181 میلیون مترمکعب و سد لتیان نیز 61 میلیون مترمکعب آب دارند. امحای 7 هزار تن هندوانه ایرانی در ترکیه به معنای ازدست رفتن 1/1درصد از ذخیره آب سد کرج و 3درصد آب‌های پشت سد لتیان است.

 تکذیب فعالیت تربیت ‌مدیران‌راهبردی

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، برگزاری دوره تربیت مدیران راهبردی در استان خوزستان را تکذیب کرده است. گفتنی است اداره کل روابط عمومی مجمع، با تکذیب برگزاری دوره تربیت مدیران راهبردی در استان خوزستان، نوشت: برگزاری دوره 12ماهه تربیت مدیران راهبردی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه تربیت مدرس با حضور مقامات ارشد کشوری تکذیب می‌شود. اخیرا آگهی برگزاری دوره‌ای ویژه مدیران سطوح ارشد و میانی در خوزستان منتشر شده که ارتباط آن با مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب می‌شود.

 ابتلای 6 بازیکن فولاد به کرونا

مسئولان تیم و باشگاه فولاد خوزستان جلسه‌ای را در خصوص ابتلای شش بازیکن به ویروس کرونا برگزار خواهند کرد. این در حالی است که اعلام ابتلای شش بازیکن تیم فولاد خوزستان به همراه چند تن از همراهان این تیم، اتفاق غیرمنتظره‌ای در زمان شروع مجدد لیگ برتر بوده است. با توجه به اینکه در قوانین و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به مقابله با شیوع کرونا، ابتلای بیش از 5 عضو یک تیم منجر به قرنطینه کامل آن تیم به مدت دو هفته خواهد شد، بنابراین ادامه حضور تیم فولاد در مسابقات لیگ نوزدهم مساله مهمی است که باید دید مسئولان فوتبال ایران و همچنین مجموعه باشگاه فولاد خوزستان چه تصمیم را در این زمینه اتخاذ می‌کنند.

 هشدار کرونایی فیسبوک و اینستاگرام

فیسبوک و اینستاگرام در هشدارهایی جالب به مردم می‌گویند که باید ماسک بزنند تا در جلوگیری از شیوع کرونا نقشی داشته باشند. این اعلان‌های جدید با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده منتشر می‌شوند. در حالی که فیسبوک در تلاش است با سوءاستفاده‌های مجازی از شیوع کرونا مبارزه کرده و البته از تبلیغات و آگهی‌های جعلی پیشگیری کند، اکنون با روشی جدید در تلاش است مردم را به استفاده از ماسک تشویق کند.

ورود بازیگر زن مشهور لبنانی به ایران

آن ماری سلامه بازیگر لبنانی که قرار است در فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد احمدی بازی کند، وارد ایران شده است. فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد احمدی که چندی پیش در نیاوران کلید خورده، این روزها در حال فیلمبرداری است و آن ماری سلامه بازیگر سرشناس لبنانی برای ایفای یکی از نقش‌های این فیلم (پنجشنبه 12 تیرماه) به ایران آمده است. آن ماری سلامه با نقش‌آفرینی در یک فیلم سینمایی لبنانی به نام Galata Omri در میان مردم شناخته شده و با بازی در سریالی 200 قسمتی به نام ریشه‌ها (جذور) در نقش هنادی معروف شده است. سپس با ایفای نقش در پروژه‌های تاریخی و مدرن با کارگردان‌های ژاپنی، لبنانی و ایرانی همکاری کرده است.

 یک ایرانی در بین 10 فرد تأثیرگذار دنیا

سازمان غیرانتفاعی «کمیته بین‌المللی جوانان» (JCI) وحید رجبلو را به عنوان یکی از 10 جوان تأثیرگذار در سراسر جهان در فهرست 2020 میلادی خود انتخاب کرده است. این نخستین باری است که یک جوان ایرانی در فهرست 10 فرد تأثیرگذار کمیته بین المللی جوانان انتخاب شده است. گفتنی است در بیانیه این سازمان آمده است: «دستاوردهای خارق‌العاده این افراد در توسعه فردی، تجارت، کارآفرینی، اقدامات اجتماعی و همکاری‌های بین‌المللی دلیلی برای انتخاب این 10 فرد تأثیرگذار است.» این در حالی است که وحید رجبلو یک کارآفرین ایرانی با 98 درصد معلولیت است که استارت‌آپ توانیتو را توسعه داده است.

 داماد صدام آزاد شد

منابع عراقی از آزادی «جمال مصطفی عبدا... السلطان» همسر «حلا» دختر کوچک صدام و مسئول امور قبایل و عشایر عراق در دوره دیکتاتور معدوم این کشور خبر داده‌اند. در این باره تارنمای شبکه روداو اقلیم کردستان عراق گزارش داد: جمال مصطفی عبدا... السلطان جزو سه نفر از مقام‌ها و نظامیان ارشد دوره صدام است که در هفته جاری به دنبال پایان محکومیت‌شان از زندان آزاد شده‌اند. بر اساس این گزارش، سرلشکر «ولید حامد توفیق الناصری التکریتی» استاندار بصره در دوره صدام و «برزان عبدالغفور سلیمان المجید» فرمانده گارد ویژه دیکتاتور عراق دو تن دیگری بوده‌اند که هر یک پس از پایان محکومیت پانزده ساله خود از زندان الحوت عراق آزاد شده‌اند.

 «کتاب بولتون» در فهرست پرفروش‌ترین‌ها

بیش از 780 هزار نسخه از کتاب جنجالی مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در هفته اول به فروش رفته است و جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون قرار گرفته است. کتاب جنجالی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، هفته گذشته بیست و سوم ژوئن منتشر شده است. در هفته اول فروش این کتاب، 780 هزار نسخه از آن به فروش رسیده و در آستانه رسیدن به یک میلیون نسخه است. با این میزان فروش، این کتاب در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های «روزنامه نیویورک تایمز» و فروشگاه آنلاین «آمازون» قرار گرفته است. کتاب خاطرات بولتون از لحاظ فروش در هفته اول هنوز به کتاب «وفاداری بیشتر» نوشته «جیمز کومی»، رئیس سابق اف‌بی‌آی نرسیده، اما همچنان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دوران ترامپ است.

 حذف پیام رئیس‌جمهور آمریکا از توئیتر

شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرده است که یکی از توئیت‌های تصویری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را پس از دریافت شکایتی از سوی نشریه نیویورک تایمز مبنی بر نقض حق نسخه‌برداری، از صفحه خود حذف کرده است. بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، ماجرا از آنجا آغاز شده که ترامپ روز 30 ژوئن توئیتی را منتشر کرده که در پس زمینه تصویری از ترامپ، این عبارت نوشته شده است: در واقع آنها به دنبال من نیستند، به دنبال تو هستند، من فقط سر راه قرار داشتم. این در حالی است که پس زمینه این تصویر را یکی از عکاس‌های روزنامه نیویورک تایمز گرفته بود که به همراه مقاله‌ای درباره ترامپ در دوران نامزدی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، طی سپتامبر 2015 چاپ شده است.

منبع: مشرق

ارسال نظرات