جمعه ؛ 10 فروردين 1403
08 تير 1399 - 09:54
بین الملل

تحرکات آمریکایی‌ها برای دور شدن دولت عراق از خواسته اصلی مردم/ تلاش‌ در راستای ایجاد اختلاف بین نظامیان عراقی

پس گذشت چهل روز از بازدید نخست‌وزیر عراق از مقر حشدالشعبی و اعلام حمایت وی از این سازمان، یگان‌های ضد تروریسم عراق به یکی از مقر‌های گردان‌های حزب‌الله عراق حمله کردند تا اهداف آمریکایی‌ها را پیاده کنند.
کد خبر : 6670

پایگاه رهنما:

 

پس از ناکامی «محمدتوفیق علاوی» و «عدنان الزرفی» در راه نخست‌وزیری عراق، «مصطفی الکاظمی» سومین گزینه «برهم صالح» برای منصب نخست‌وزیری عراق بود.

نکته مهم در خصوص «مصطفی الکاظمی» این بود که نام وی بیش از یک ماه قبل از مطرح شدنش برای منصب نخست‌وزیری، به‌عنوان یکی از متهمان کمک به آمریکا برای اجرای نقشه ترور سردار سلیمانی و همراهانش در رسانه‌ها مطرح شده بود.

پس از مطرح شدن نام الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق، کتائب حزب‌الله (گردان‌های حزب‌الله عراق) در بیانیه‌ای که شبکه المیادین آن را منتشر کرد، از معرفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه ابراز تأسف کرد و آن را «انحطاط» در عرصه سیاسی عراق دانست؛ حزب‌الله عراق تلاش نیرو‌های سیاسی برای عبور از بحران انتخاب نخست‌وزیر را «رفتن به زیر بار فشار‌های دشمنان» دانست و گفت که اینگونه تلاش‌ها، «ناتوانی پشت ناتوانی است».

کتائب حزب‌الله با بیان اینکه «این توطئه به منزله اعلان جنگ علیه مردم عراق است»، از «افراد مخلص و میهن‌پرست» خواست به وظیفه خود در لغو این «معامله» عمل کنند.

ما در گزارشی تحت عنوان «روزهای سرنوشت‌ساز عراق/ آیا پرونده نخست‌وزیری عراق بسته می‌شود؟» که در ۲۳ فروردین منتشر شد، اشاره کردیم که علاوه بر حمایت اکثر جریان‌ها و احزاب داخلی، حمایت آمریکایی‌ها هم می‌تواند کمک خوبی به «مصطفی الکاظمی» باشد؛ در آن گزارش تاکید شد که قطعا کشور عراق در روز‌های پس از معرفی الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق، آبستن حوادث زیادی در عرصه‌های سیاسی و نظامی خواهد بود و باید دید که با وجود استقبال گرم اولیه گروه‌های سیاسی از «مصطفی الکاظمی» سرانجامِ وی به کجا ختم خواهد شد.

پس از انتخاب الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق بود که در گزارشی تحت عنوان «خواسته اصلی عراقی‌ها ار نخست‌وزیر آینده عراق» تاکید کردیم که اخراج اشغالگران آمریکایی تبدیل به یک مطالبه عمومی در عراق شده است و با توجه به تاکید رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان عراق مبنی بر تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم توسط نخست‌وزیر و کابینه‌اش، باید این اقدام در راس امور کابینه دولت عراق قرار گیرد؛ همچنین اشاره کردیم که با توافق پارلمان و «مصطفی الکاظمی» در خصوص اخراج آمریکایی‌ها، مردم عراق امید بسیاری دارند تا دولت جدید عراق به این خواسته عمومی جامه عمل بپوشاند.

این امید مردم عراق با حمایت مراجع تقلید از الکاظمی دوچندان شد و پس از بازدید آقای نخست‌وزیر از مقر حشدالشعبی این امیدواری‌ها برای بهبود اوضاع عراق افزایش یافت؛ نخست‌وزیر در بازدید از مقر الحشدالشعبی، این سازمان را افتخاری برای عراق توصیف کرد و گفت که من مفتخرم از اینکه لباس حشدالشعبی را به تن می‌کنم و حمایت از این نیرو‌ها وظیفه اصلی ما خواهد بود.

اکنون پس گذشت چهل روز از بازدید نخست‌وزیر عراق از مقر حشدالشعبی و همچنین اعلام حمایت وی از این سازمان، یگان‌های ضد تروریسم عراق به فرماندهی «عبدالوهاب الساعدی» به یکی از مقر‌های گردان‌های حزب‌الله عراق حمله و ۱۳ نفر را دستگیر کردند.

نکته بسیار مهم این است که این اقدام یگان‌های ضد تروریسم عراق در راستای تفرقه بین حشدالشعبی و نیرو‌های نظامی عراق انجام گرفته است و قطعا تبعات بدی را برای آینده این کشور در پی خواهد داشت.

از طرفی مردم عراق امید دارند تا دولت الکاظمی به خواسته عمومی مردم یعنی اخراج آمریکایی‌ها جامه عمل بپوشاند، اما شاهدیم که اقدام یگان‌های ضد تروریسم، دقیقا در تعارض با خواسته عمومی مردم و مسئولان عراقی از دولت این کشور است.

در پایان باید گفت که اقداماتی از قبیل یورش به مقر کتائب حزب‌الله عراق و دستگیری فرماندهان آن در شرایی فعلی عراق، فقط باعث ایجاد اختلاف در بین نیرو‌های نظامی این کشور و دور شدن دولت از خواسته عمومی مردم یعنی اخراج آمریکایی‌ها از عراق می‌شود.

منبع:دفاع‌پرس

ارسال نظرات