پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
03 تير 1399 - 15:09

زندگینامه حضرت معصومه (س) + روز دختر

اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری ولادت حضرت معصومه (س) است که در تقویم ایران به عنوان روز دختر نام گذاری شده است.
کد خبر : 6637

پایگاه رهنما:

 

 

سالروز ولادت حضرت معصومه (س)، خواهر امام رضا (ع)، در ایران، برای ارج گذاشتن به جایگاه دختران روز دختر نام گذاری شده است. وجود چنین روزی بهانه خوبی برای اهمیت و توجه بیشتر به مشکلات دختران در جامعه است.

ولادت حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) در یک ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد. نام اصلی ایشان فاطمه کبری است ولی چون برادرش، امام رضا (ع)، ایشان را معصومه صدا می‌زده به این نام شهرت یافته‌است.

حضرت معصومه

پدر و مادر حضرت معصومه (س)

پدر حضرت معصومه امام موسی کاظم و مادرش نجمه خاتون بوده است.

علت مسافرت حضرت معصومه (س) به ایران

حضرت معصومه (س) در سال ۲۰۱ هجری قمری و یک سال پس از هجرت امام رضا به مرو، به قصد دیدار برادر و با هدف ابلاغ پیام ولایت و ادای رسالت زینبی به سمت خراسان سفر کرد. در ساوه، عده‌ای از مخالفان اهل بیت به کاروانشان حمله کردند. این حادثه منجر به شهادت ۲۳ تن از همراهان آن حضرت گردید. حضرت معصومه (س) پس از این اتفاق بیمار شد و نتوانست به خراسان برود. پس به قم رفت و در آنجا در منزل موسی بن خزرج ساکن شد.

حضرت معصومه (س) در قم، مرکز تشیع

زمانی که حضرت معصومه علیها السلام در ساوه بیمار شد، به اطرافیان خود فرمود: مرا به قم ببرید. و سپس از پدرش، امام موسی کاظم، نقل کرد که: قم مرکز شیعیان است.

حضرت معصومه

فوت حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) پس از ۱۷ روز تحمل بیماری در سن ۲۸ سالگی و در روز ۱۰ ربیع الثانی ۲۰۱ هجری قمری فوت کرد. مردم قم، با تجلیل فراوان پیکر پاک حضرت معصومه (س) را تشییع کردند و در محل فعلی حرم، که آن روز در بیرون شهر بود و به موسی بن خزرج تعلق داشت، با احترام بسیار دفن نمودند.

بیت النور قم

در محل زندگی و عبادت حضرت معصومه (س) در قم پس از فوت ایشان مسجدی بنا شد و هم اکنون در محله میدان میر قم وجود دارد.

حضرت معصومه

این مکان امروزه به بیت النور معروف است.

کرامات حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) کرامات بسیاری داشته‌اند ولی در اینجا به تعدادی از آنها که در واحد سمعی و بصری آستانه مقدسه ایشان موجود است می‌پردازیم:

آقای حیدری کاشانی می‌گوید: بعد از یک دهه سخنرانی در مسجد گوهرشاد، خانمی پیش من آمد و گفت: پسر جوان مریضی داشتم که شبی حضرت رضا علیه‌السلام را در خواب دیدم، حضرت فرمود: یکی از دو مریضی جوانت را شفا دادم، مریضی دوم او را خواهرم در قم شفا خواهد داد به نزد خواهرم در قم برو. حال که شما عازم قم هستید این شصت تومان را داخل ضریح حضرت بینداز؛ من چند روز دیگر به قم خواهم آمد. من به او گفتم: شما موقع آمدنتان به مشهد به قم نرفتید؟ گفت: نه. گفتم: این فرمایش حضرت گلایه‌ای بوده از شما که چرا در طول راه مسافرت به مشهد به زیارت خواهر ایشان نرفته‌اید؟

حضرت معصومه

یکی دیگر از کرامات ایشان مربوط به خواهر پروین محمدی اهل باختران است که در سال سوم دبیرستان مبتلا به تشنج اعصاب شد و پس از بی اثر بودن معالجات مکرر و ناامیدی از همه جا به امید شفا از امام رضا (ع) در سال ۱۳۷۳ همراه خانواده عازم مشهد مقدس شدند. اکنون مادر ایشان این کرامت را اینگونه بیان می‌فرمایند: وقتی به قم رسیدیم با خود گفتم خوبست اول به زیارت خواهر امام رضا (ع) برویم اگر جواب نداد به مشهد می‌رویم؛ ساعت ۲ بعد از نیمه شب بود که به قم رسیدیم؛ ساعت ۹ صبح به حرم مشرف شدیم و دختر را که به‌سختی خوابش می‌برد و در اثر تشنج اعصاب دچار مشکلاتی می‌شد با حال توجه و توسل به حضرت معصومه (س)، به نزدیک ضریح بردم و براحتی خوابید. پس از مدتی که نماز ظهر و عصر گذشت بوی عطر عجیبی حرم را گرفت و دیدم دست راست دخترم سه مرتبه به صورتش کشیده شد و رنگ او برافروخته شد و گوشه چادر او را که به ضریح بسته بودم باز شد؛ در همین حال دخترم به راحتی از خواب بیدار شد و گفت مادر کجاییم؟ گفتم: حرم حضرت معصومه (س). گفت: مادر گرسنه‌ام!! من که ماه‌ها بود حسرت شنیدن این کلمه را از او داشتم، گفتم: برویم بیرون حرم؛ با هم داخل صحن حرم شدیم از او پرسیدم: احساس ناراحتی نمی‌کنی؟ گفت: نه، الحمد الله خوب هستم. و من احساس کردم که حالت او طبیعی شده است و از حضرت معصومه (س) تشکر می‌نمائیم.

عصمت حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) در روایات و احادیث منزلت بالایی دارند. با توجه به اینکه عصمت امری نسبی است می‌توان گفت که ایشان نیز به درجاتی از معصوم بودن مزین هستند ولی نه در حد امامان معصوم.

حضرت معصومه

زیارت حضرت معصومه (س)

در روایات متعددی از امام رضا (ع)، امام صادق (ع) و امام جواد (ع) به زائران حرم حضرت معصومه (س) وعده بهشت داده شده است.

منبع : خبرگزاری ایمنا 

 

ارسال نظرات