جمعه ؛ 10 فروردين 1403
02 تير 1399 - 17:11

آمریکایی که در حال افول است!

کشور پنجاه ایالتی آمریکا که شکل‏ گیری اش محصول مهاجرت ظالمانه اروپاییان به سرزمین آباء و اجدادی سرخپوست هاست، این روزها حال و روز خوشی ندارد.
نویسنده :
امین اسلامی
کد خبر : 6633

پایگاه رهنما:

کشور پنجاه ایالتی آمریکا که شکل‏ گیری اش محصول مهاجرت ظالمانه اروپاییان به سرزمین آباء و اجدادی سرخپوست هاست، این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد. اعتراضات مردمی، حتی پایتخت آمریکا را به حالت فوق  ‏العاده در آورده است. به هم ریختگی در آمریکا امروز دیگر آنچنان گسترده شده است که نظریه پردازانی همچون؛ فوکویاما، نوام چامسکی، امانوئل والرشتاین، اورگامسکی وآخرین آن‌ها «تد گالن کارنتر»، افول موریانه ‏ای آمریکا را مطرح کرده اند.

آنچه در این روز‌ها با قتل فجیع یک سیاهپوست اتفاق افتاد چیز عجیبی نیست! این چهره، چهره واقعی آمریکاست که نشان داده شد. این آمریکای بدون نقاب و بدون روتوش است. سالیان سال چهره وحشی دولتمردان آمریکا را در بیرون از آمریکا دیده بودیم، ولی اکنون نشانه ‏ها و اخبار حکایت از این دارد که دولتمردان آمریکا برای مردم و شهروندان خود نیز ارزشی قائل نیستند. عملکرد بسیار بد و ناشیانه دولت ترامپ در مواجهه با کرونا و مرگ نزدیک به یکصد و ۲۰ هزار نفرت اکنون گواه این ادعاست.

در این باره چند نکته گفتنی است:

۱- آمریکا کشوری است که پایه اش بر اساس جنایت و غارت و خیانت و کشتار و استعمار بناشده است. بخش زیادی از ایالات متحده آمریکا سرزمین مادری سرخپوستان بی‏ پناهی است که یکصدمیلیون نفر از آن‌ها برای تحقق سرزمین رویایی آمریکایی‌ها قربانی شدند و میلیون‌ها سیاه پوست در مسیر آفریقا تا آمریکا در قفس و تابوت و بند و زنجیر جان باختند تا خانه و کاشانه آمریکایی‏ ها شکل بگیرد. این در مرحله شکل گیری آمریکا بود.

اما برای ابرقدرتی، آمریکا نیاز به جنگ‏ها و آدم کشی‌های بیشتری بود. جنگ جهانی اول و دوم با حدود ۱۰۰ میلیون کشته محصول تحقق این آرزو گردید و بمباران ناکازاکی و هیروشیما و کشتار ۳۰۰ هزار نفری در این دو شهر، امضاء خونین بر طومار این جنایات بود.

اما کار بد اینجا پایان نیافت، برای تثبیت ابرقدرتی آمریکا نیاز به کشورگشایی و کشتار‌های دیگری نیز بود. از پایان جنگ دوم جهانی تاکنون، بیش از ۵۰ میلیون نفر در یکصد کشور قربانی مطامع استکبار جهانی شده اند.

قرار بود قرن بیست و یکم با ره‏آورد ۳۰۰ میلیون کشته! "قرن آمریکایی" باشد و با زوال شوروی، او کدخدای جهان و تنها قطب قدرتمند عالم باشد. رویایی که اکنون تبدیل به کابوس شده است.

۲- عوامل تسریع‏ کننده ‏ی این زوال کم نیستند. اما شاید هیچ عاملی به اندازه جهالت و حماقت یک احمق درجه یک و احمق‏ های درجه یک دیگری که اطراف ترامپ هستند، در این افول تاثیرگذار نباشد. هنری کسینجر سیاستمدار فرتوت و کهنه کار جمهوری‏خواه، به درستی گفته است که؛ «ترامپ یکی از همان مهره ‏هایی است که در تاریخ برای اعلام پایان یک عصر سربرآورده‏ است». ترامپ باطن و حقیقت وحشی و درنده خویی آمریکا را خوب نشان داد. فرقی هم نمی‏کند امسال سال پایانی ریاست جمهوری او باشد یا چهارسال دیگر بر مسند قدرت بماند.

ارسال نظرات