جمعه ؛ 10 فروردين 1403
03 خرداد 1399 - 10:55
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۳ خرداد ماه / قدردانی مادورو به فارسی: «ایران! سلام‌علیکم» / دوست شهرام جزایری به وزارت نفت می‌رود/ توضیح درباره فوت یک شهروند ایرانی در سوئیس

روزنامه آلوده به دست و دلبازی‌های مفسد اقتصادی دوره اصلاحات، می‌پرسد چرا با وجود احکام سنگین برای مفسدان اقتصادی، التهاب بازارها به جای خود باقی است؟
کد خبر : 6404

پایگاه رهنما :

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

***********

 

کیهان

 

خرازی: مدعیان شعار نه غزه نه لبنان یک قطره خون برای ایران نداده‌اند

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان تصریح کرد: افرادی که شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران دادند، یک قطره خون برای ایران نداده‌اند.

صادق خرازی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: یکی از ‌اشتباهات جریان فکری مخالف حمایت از فلسطین، این است که نه به تاریخ و نه به واقعیت‌های منطقه توجه دارند. اگر ما در مدیترانه نباشیم، مذاکرات ما برای گرفتن امتیاز باید لب مرزهای خودمان باشد. اما وقتی ما در مدیترانه هستیم، مذاکرات ما در لب مدیترانه خواهد بود و از همین رو می‌توانیم برای هر قدمی یک امتیاز بگیریم. بخشی از تأمین منافع ملی ایران آرمان فلسطین است. ما سر آرمان فلسطین بازی نمی‌کنیم، هدف ما مشخص است، به پیش می‌رویم و در این مسیر تعارف هم با کسی نداریم.

وی افزود: چارچوب این موضوع را رهبر انقلاب مشخص کرده و هیچ بن‌بستی نیز وجود ندارد. در این مسیر می‌توانیم برای آرمان فلسطین به فصل مشترکی با دنیا برسیم. صهیونیست‌ها روی فرتوتی ملت‌ها حساب باز کرده‌اند. همین تجربه را ما در برابر سازمان فتح هم داریم. همچنین آنها سراغ حماس نیز رفته بودند و ما تجربه آن را نیز داریم. پرسش بزرگی که وجود دارد و باید به آن پاسخ داد این است که آیا کشورهایی که در روابط خود با اسرائیل سیاست عادی‌سازی را دنبال کردند، تهدیدی از جانب رژیم صهیونیستی متوجه آنها نیست؟ یا اینکه تهدید اسرائیل بیشتر شده است.

وی گفت: مصری‌ها و اردنی‌ها بسیار پیش‌تر از این با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده بودند، حالا شما ببینید که وضع اردن بهتر است یا سوریه؟ در ماجرای سازش، آمریکا از سرزمین دیگران به اسرائیلی‌ها می‌بخشد. این حرف دونالد ترامپ بود که جامعه جهانی نیز از آن استقبال نکرد. یک بیانیه‌ای را درست کرده و آن را خواندند؛ ولی حتی خودشان آن را نشنیدند و در هیچ کجای دنیا نیز پژواک نداشت و خیلی از کشورها آن را محکوم کردند و آن را بیانیه بی‌فایده نامیدند.

در ماجرای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، آیا کشوری آن را به رسمیت شناخت و کار آمریکا را تقلید کرد؟ برخی کنشگران سیاسی برای آنکه ذهن نسل جوان را تسخیر کنند، حرف‌هایی می‌زنند. کدام یک از افرادی که شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران را می‌دهند، یک قطره خون برای ایران داده‌اند که اینگونه از ایران صحبت می‌کنند؟ در موضوع کرونا کسانی که این قبیل شعارها را می‌دهند، حتی یک قدم برای مردم برنداشتند و شما دیدید کسانی در میدان بودند که به اصالت‌های انقلاب ایمان داشته و دارند. این شعارها در اتمسفر ایران متولد نمی‌شود و ماندگار نیست.

یادآور می‌شود برخی افراطیون مدعی اصلاحات در جریان فتنه سبز در روز قدس سال ۸۸، به تبعیت از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، شعار دروغین نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران دادند. همان‌ها بعدها نیز مدافعان حرم را مورد هجمه قرار دادند. این طیف همان کسانی بودند که در سال ۸۸ و در سال‌های اخیر خواستار تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران شدند و وطن‌فروشی خود را ثابت کردند.

 

ترکان: نماینده‌های رد صلاحیت شده نباید در دولت پست بگیرند

مشاور پیشین رئیس جمهور از استخدام نمایندگان مجلس در مدیریت‌های دولتی انتقاد کرد.

اکبر ترکان در روزنامه شرق نوشت: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که نمایندگان دوره قبل مجلس تشریف برده‌اند و ظرف چند روز آینده نمایندگان جدید وارد مجلس جدید خواهند شد. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا نمایندگانی که مورد اعتماد و امین مردم یک منطقه‌ای بودند و سال‌ها آن منطقه را در مجلس شورای اسلامی نمایندگی کرده‌اند، حالا که رای نیاورده یا تایید صلاحیت نشده‌اند، باید جلای وطن کنند؟ آیا بهتر نیست که به مردمشان وفادار بمانند و به شهرشان بازگردند و همان‌جا به مردم خدمت کنند؟

به نظر من شایسته این است که وفادارانه به مردم و حوزه شأن خدمت کنند و نشان بدهند باوجود اینکه رای نیاورده‌اند، اما در کنار مردمشان هستند و قدرشناسی خود را اثبات کنند. برخی از این نمایندگان به دنبال پست و مقام در تهران و ورود به وزارتخانه‌ها و عمدتا بنگاه‌های اقتصادی هستند.

چطور ممکن است یک وزارتخانه یا ارگان دولتی  نماینده‌ای را که به هر دلیلی صلاحیتش رد شده، تایید و به پست‌های مهم منصوب کند.

البته دستگاه‌های اجرائی و عمدتا اقتصادی هم باید این موضوع را جدی بگیرند و نماینده‌های ادوار قبل را جذب نکنند.

پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌ها این رویه و رفتار غیرحرفه‌ای در جذب این نمایندگان را پایان دهند؛ به طور خلاصه اگر نماینده‌ای به فرض چهار سال رئیس کمیسیون پزشکی بوده، آیا ایشان بعد از رد صلاحیت یا اتمام دوره نمایندگی‌اش می‌تواند جراحی قلب انجام دهد و ادعا کند من در چهار سالی که در کمیسیون پزشکی بوده‌ام اکنون در امور پزشکی تخصص دارم؟! این طور نیست.

بعضی از نمایندگان محترمی که در چهار سال گذشته در یکی از کمیسیون های مجلس بوده‌اند، بعد از اتمام دوره‌شان ادعا می‌کنند که ارشد تخصصی آن رشته هستند و تلاش می‌کنند به بنگاه‌های اقتصادی ورود پیدا کنند.

شخصی در کمیسیون نفت بوده الان می‌خواهد معاون وزیر نفت بشود! مدعی هم هست که متخصص در صنعت نفت است. به همین سادگی نیست. این فرد باید دوره علمی، آموزشی و دانشگاهی نفت یا رشته‌های مرتبط با نفت را گذرانده باشد. عضو کمیسیون بودن به معنای ارتقای تخصص نیست.

این مهم به نفع دولت هم نیست و در این یک سال باقی مانده از دولت آقای روحانی باید کمک کنیم تا در سال آخر پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد و وعده‌ها و اهداف دولت محقق شود. بنابراین باید فضا را به گونه‌ای مطلوب کرده و کوشش کرد با روابط سالم و صحیح، دولت بتواند پروژه‌هایش را به اتمام برساند. اینکه نماینده‌ای را جذب کنند و موجب ناهنجاری و ایجاد تنش بشوند، به نفع دولت نیست.

گفتنی است برخی رسانه‌ها از استخدام چند نماینده دوره دهم مجلس در وزارت نفت خبر داده‌اند. این رسانه‌ها علاوه بر نام ۲۰ نفر نماینده ادوار پیشین که گفته شده از ورود به مجلس دهم بازمانده و اغلب در دوره زنگنه به استخدام وزارت نفت درآمده‌اند، لیستی هشت نفره هم از برخی نمایندگان دهم که وارد مجلس یازدهم نشده‌اند، منتشر کرده‌اند. بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، محسن بیگلری، جلیل مختار، عامر کعبی، غلام‌محمد زارعی، حسن بهرام‌نیا و علی ساری کسانی هستند که شماره پرسنلی آنها در وزارت نفت منتشر شده است.

 

فرار به جلو به روش رفیق فابریک شهرام جزایری

روزنامه آلوده به دست و دلبازی‌های مفسد اقتصادی دوره اصلاحات، می‌پرسد چرا  با وجود احکام سنگین برای مفسدان اقتصادی، التهاب بازارها به جای خود باقی است؟

روزنامه اعتماد در پاسخ این پرسش خود و ذیل تیتر «سلطان‌پروری در اقتصاد ایران» نوشت: سخنگوی قوه قضاییه از حکم اعدام وحید بهزادی و همسر وی، نجوا لاشیدی به دلیل اخلال در نظام توزیع و پیش‌خرید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو خبر داد. هر چند در ماجرای بازار خودرو علاوه بر دو فردی که اسماعیلی از آن‌ها سخن گفت، چندین فرد دیگر از جمله دو نماینده مجلس، مدیرعامل سابق سایپا، رئیس سابق حراست و معاون سابق بازاریابی این شرکت نیز در مجموع به ۴۴۷ ماه حبس محکوم شدند.

دستگیری چهره‌های اخلالگر در کشور سابقه‌ای چند ساله دارد، اما بیشترین شناسایی اخلالگران اقتصادی در سال ۹۷ و با پایان یافتن دوران، ریاست‌ صادق آملی‌لاریجانی، بر قوه قضاییه رخ داد. همزمان با تحولات در دستگاه قضایی در سال ۹۷، چهره‌های مختلفی از مفاسد اقتصادی پتروشیمی، کاغذ، سکه، قیر و حتی پوشک به عنوان «سلطان‌» شناسایی، دستگیر و معرفی شدند.

هر چند پیش و بعد از فرآیند محاکمه این افراد، برخی از آن‌ها از  کشور  متواری و برخی هم پس از محاکمه اعدام شدند؛ اما حتی شناسایی و دستگیری این افراد نیز نوسان قیمتی در بازارهای مختلف را فقط برای مدت زمان کوتاهی کاهش داد و با فروکش کردن التهاب دستگیری، حملات سوداگرایانه به بازارها تداوم پیدا کرد.

به نظر می‌رسد که بخشی از «سلاطین‌پروری» در اقتصاد به سال‌های ۸۶ تا ۹۱ و اوج‌گیری درآمدهای بادآورده نفتی باز می‌گردد که فرصت طلایی برای ایجاد رانت و انحصار در اختیار بخشی از صاحبان ثروت قرار داده تا با نزدیک شدن، به مدیران میانی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها یک گام از سایر فعالان بازار جلوتر باشند و با انحصارگرایی، نظم بازارها را برهم بزنند.

بازگرداندن مفاسد اقتصادی در دوره اخیر به سال ۸۶ تا ۹۱ در حالی است که ۷ سال از عمر دولت ائتلافی اصلاح‌طلبان و مدعیان اعتدال و کندرو و مفاسد کلان تحت تعقیب قوه قضاییه، مشخصا زیر بر سر همین مدیریت کارآمد و آلوده است.

اما از همه تلخ‌تر، وقاحت روزنامه آقای الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم دولت که نه درباره کوتاهی حضرت ایشان و هم‌طیفانش در چهار ساله مجلس فعلی حرفی به میان می‌آورد و نه درباره دریافتی‌های هنگفت اصلاح‌طلبان مجلس ششم (از جمله همین آقای حضرتی) از شهرام جزایری مفسد اقتصادی بزرگ آن دوران سخن می‌گوید. تصاویری هم اواخر منتشر شد که از کله‌پاچه‌خوردن جزایری همراه حضرتی حکایت می‌کرد.

بنابر برخی اخبار قرار است حضرتی پس از پایان نمایندگی مجلس، به وزارت نفت برود.

 

از شعار رحم اجاره‌ای تا فرار از مسئولیت دولت

عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید انتساب دولت به اصلاح‌طلبان شوخی است.

احمد شیرزاد در روزنامه آرمان نوشت: اینکه اصولگرایان دولت آقای روحانی را دولت اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند چیزی جز شوخی نیست. اصلاح‌طلبان با دولت آقای روحانی همکاری داشتند و حمایت کردند اما به هیچ وجه نمی‌توان به این دولت لقب اصلاح‌طلب داد و قاعدتا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. اصلاح‌طلبان مسئولیت حمایت اولیه از آقای روحانی را حتما به‌عهده می‌گیرند.

وی می‌افزاید: اصلاح‌طلبان قبول دارند که در رای‌آوری آقای روحانی نقش و سهم اصلی را داشتند، اما در مدیریت کشور سهمی به اصلاح‌طلبان داده نشد و مجموعه دوستان اصلاح‌طلب دنبال سهم نبودند. ضمن اینکه هر موجی که بلند شد نباید پاسخ دهیم، بین خودمان و دولت آقای روحانی دیوار بکشیم و ابراز تنبه و تنزه کنیم. باید خیلی خونسرد با این مسائل برخورد کنیم و به یاد داشته باشیم که ماه عسل مجلس تا اواخر تابستان سال جاری طول می‌کشد. لذا لزومی به مرزبندی با دولت آقای روحانی نمی‌بینیم چرا که این کار چندان به مصلحت و عاقلانه نیست. باید مسیر اصولی خود را طی کنیم همانطور که تاکنون در حمایت از دولت آقای روحانی تحلیل منطقی و روندی اصولی در پیش گرفته شده است.

شیرزاد همچنین نوشت: اینکه اصولگرایان دولت را منتسب به اصلاح‌طلبان می‌کنند ناشی از فرافکنی و فرار به جلوی آنهاست چرا که اصلاح‌طلبان بسیار محبوب‌تر از آن هستند که اصولگرایان بخواهند با منتسب کردن آقای روحانی به اصلاح‌طلبان آنها را خدشه‌دار کنند. دولت آقای روحانی قانونی بوده و رای مردم را داشته است، اینکه بخواهند اصلاح‌طلبان را به خاطر حمایت از روحانی مورد مذمت قرار دهند، حنایی بی‌رنگ است.

درباره این اظهارات اولاً گفتنی است بخش معتنابهی از اعضای دوکابینه روحانی، اصلاح‌طلب بوده‌اند از جمله؛ اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، جمشید انصاری، لعیا جنیدی، معصومه ابتکار، عیسی کلانتری، محمد جواد ظریف، محمد شریعتمداری، بیژن زنگنه، مسعود سلطانی‌فر، مسعود کرباسیان، محمود حجتی، عباس آخوندی، مسعود نیلی، محمد علی نجفی، مجید انصاری، رضا امیری، محمد فرهادی و... ده‌ها برابر اینها نیز در سطح معاونین وزرا و مدیران کل و استاندار و فرماندار حضور دارند. همین‌ها بیشترین سهم را در سوء مدیریت دولت و نتایج عملکرد آن دارند.

ثانیاً محمدرضا خاتمی پیش از انتخابات ۹۶ به صراحت تصریح کرد ما اصلاح‌طلبان تضمین وعده‌های روحانی هستیم. در همین مسیر اصلاح‌طلبان به خاطر رأی مستقل ندانستن مجبور شدند عارف و جهانگیری را در دو انتخابات وادار به انصراف کنند.

ثالثاً قاطبه برنامه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دولت، همان برنامه‌ها و ادعاها - و تحمیل‌های- اصلاح‌طلبان است.

رابعاً همین که شیرزاد می‌گوید نیازی نیست به خاطر انتقادها نسبت به دولت ابراز تنبه و تنزیه بکنیم، به معنای تأیید عملکرد دولت است وگرنه، مطلقاً باید صراحت مرزبندی و فاصله‌گذاری می‌کردند.

خامساً شیرزاد اذعان دارد که انتساب به دولت و رئیس‌جمهور مورد حمایت آنها در انتخابات، موجب خدشه در محبوبیت هر جریان سیاسی است. همین نشان می‌دهد که قضاوت مردم درباره نقش منفی اصلاح‌طلبان بر معیشت‌شان کاملاً جدی است.

مدعیان اصلاح‌طلبی این جدی بودن را در بی‌اعتمادی مطلق مردم به فهرست‌های چندگانه‌شان در انتخابات مجلس از عمق جان حس کردند. چنان که اعضای این لیست‌ها در تهران از چند هزار تا ۶۰ هزار رأی بیشتر کسب نکردند.

یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان پیش از این بارها از دولت به عنوان رحم اجاره‌ای خود یاد کرده‌اند و اکنون عجیب است که از مولود آن و کارنامه‌اش برائت می‌جویند.

 

آفتاب یزد: دموکرات‌ها هم به برجام برنمی‌گردند

یک روزنامه بزک‌کنندگان توافق با آمریکا تصریح کرد برجام حتی اگر نامزد دموکرات‌ها هم در انتخابات آمریکا پیروز شود، دیگر برجام نخواهد شد.

 آفتاب یزد نوشت: تونی بلینکن، از مشاور امور خارجی «جو بایدن» گفت: بایدن به دنبال بهبود توافق موجود و یا انعقاد یک توافق جدید با ایران است. ایران باید به برجام بازگردد.

به نظر می‌آید بر خلاف آن چیزی که بسیاری تا پیش از این تعبیر می‌کردند، جو بایدن اگرچه با جدیت علیه ترامپ گام برداشته و البته در این مسیر از هیچ اظهار نظری علیه او نیز ابایی ندارد، اما قرار نیست با ورودش به کاخ سفید مسیر برجام را از وضعیت کنونی خیلی هم متفاوت کند اگر چه بایدن چهره شناخته شده‌ای است که از سیاست‌های اوباما حمایت می‌کرد اما در حقیقت سیاست‌های آمریکا بر مبانی خاصی حرکت دارد که فقط تا اندازه‌ای قابل تغییر است.

همان طور که ترامپ در برخی مسائل علیرغم شعارهایش نتوانست ورود پیدا کند، مثلا تاثیری در مناسبات آمریکا و روسیه ایجاد نکرد یا در مورد ناتو این فرصت را پیدا نکرد تا خواسته‌هایش را محقق کند؛ در این میان باید در قبال ایران و سیاست‌های کلی آمریکا این نکته را بیان کنیم که سیاست‌های این کشور درباره تهران واضح است. به صورت کلی برسر تحریم و برنامه هسته‌ای ایران اجماع وجود دارد. فراموش نکنیم که درکنگره آمریکا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند که قرار بود طبق مفاد برجام تا اکتبر ماه جاری رفع شود.

 

 

 

 

ایران

 

قدردانی مادورو به‌ ‌فارسی: «ایران! سلام‌علیکم»

 خبر اول اینکه،   نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا در بحبوحه افزایش تنش‌آفرینی‌های آمریکا علیه کاراکاس و تهران، از حمایت‌های ایران قدردانی کرد.به گزارش ایرنا؛ مادورو روز پنجشنبه در پیامی تلویزیونی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران؛ از حمایت شما متشکریم. ما آماده هستیم به هر میزان و هر زمان. 

او همچنین به زبان فارسی گفت: ایران، سلام علیکم. همچنین به گزارش تسنیم، منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری»همزمان با نزدیک شدن کشتی های سوخت رسان ایرانی به ونزوئلا و احتمال ماجراجویی آمریکا صورت گرفته است. کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تامین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تامین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد نفت‌کش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱.۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند.

 نمایندگان ایران و امریکا در نشست ۲+۶

 خبر دیگر اینکه،   شورای آتلانتیک اعلام کرد که دیپلمات‌های ایران و امریکا بار دیگر بر سر مسائل مربوط به افغانستان در دیدار گروه شش بعلاوه دو حاضر شده و به بحث و گفت‌وگو پرداختند. به گزارش ایسنا، این اندیشکده مدعی شد حضور همزمان دیپلمات‌های ایران و امریکا در نشستی انجام شده که اخیراً تحت نظارت سازمان ملل متحد با حضور شش همسایه افغانستان و نیز روسیه و ایالات متحده و در ادامه روند گفت‌وگوها بر سر مسائل افغانستان تشکیل شده است. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در مذاکرات صلح افغانستان و همچنین مسئول تخلیه نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک افغانستان در این نشست حضور داشته است.

توضیح درباره فوت یک شهروند ایرانی در سوئیس

 دست آخر اینکه،  سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص درگذشت مرحوم بهنام بهرامی طاقانکی در سوئیس گفت: حسب اطلاعات دریافتی متوفی در آذر ماه ۱۳۹۷ به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئیس مراجعه و ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ در جریان خروج از ایران و عزیمت به قصد پناهندگی به سوئیس گذرنامه‌اش مفقود شده، تقاضای صدور گذرنامه جدید می‌کند که برای وی صادر و تحویل می‌شود.  به‌گفته موسوی پلیس سوئیس در آذر ماه سال ۹۸ طی مکتوبی خطاب به سفارت ایران در برن، ضمن اعلام اینکه جسد متوفی را در منزل شخصی‌اش پیدا کرده، تشخیص اولیه در خصوص علت مرگ را خودکشی اعلام می‌کند.

 

 

 

 

خراسان

 

 آمریکایی ها مزاحم نشوند

 

وزیر دفاع هشدار داد که هرگونه مزاحمت آمریکا   برای نفتکش‌های ایرانی با پاسخ قاطع همراه خواهد بود. ۵ نفتکش ایرانی حامل بنزین عازم ونزوئلا هستند که ۴ نفتکش از تنگه جبل الطارق گذر کرده اند و نفتکش «کاناول » خود را به این تنگه رسانده است.

چندی قبل آمریکایی ها تهدید کرده بودند که جلوی حرکت این نفتکش ها را که پرچم جمهوری اسلامی نیز روی عرشه آن‌ها به اهتزاز درآمده؛ خواهند گرفت از این رو به گزارش فارس، امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهارکرد: « به صراحت اعلام کردیم که هیچ گونه مزاحمتی را تحمل نخواهیم کرد، آمریکایی ها و دیگران می دانند ما در واکنش به این موضوع یقیناً هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد اگر مزاحمت ها تشدید شود و ادامه یابد حتماً با پاسخ قاطع روبه رو خواهد شد.»

 

توضیحات معاون دستگاه قضا درباره بخشنامه جدید آیت ا... رئیسی

 

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به بخشنامه جدید دستگاه قضا، اظهار کرد که یک مورد نادر هم می تواند «احساس عدالت» را خدشه دار کند. چند روز قبل رئیس قوه قضاییه بخشنامه ای را تحت عنوان «عدم صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور» به مسئولان دستگاه قضا ابلاغ کرد. خبر این بخشنامه را روزنامه خراسان سه شنبه گذشته برای نخستین بار منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علی باقری معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این بخشنامه گفت:« پیش از این مراجع قضایی به اصطلاح دستوراتی را برای افراد تحت تعقیب در خارج از کشور صادر و آن‌ها را از خدمات کنسولی محروم می‌کردند البته این موارد بسیار نادر بوده است.» دبیر ستاد حقوق بشر با یادآوری این نکته که دستگاه قضا به حقوق افرادی که در معرض اتهام هستند، نیز توجه ویژه دارد، خاطر نشان کرد:« ایجاد احساس عدالت یکی از اهداف اصلی قوه قضاییه است؛ حتی با یک مورد کوچک و نادر هم ممکن است احساس عدالت مورد خدشه قرار گیرد، بنابراین دستگاه قضا باید به صیانت از حقوق مردم حساس و اهتمام جدی داشته باشد.»

 

 

 

 

آرمان

 

شهادت ۲ مامور انتظامی در«سرباز»

ستاد انتظامی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۲ نفر از ماموران نیروی انتظامی «سرباز» در درگیری با اشرار مسلح در این شهرستان به شهادت رسیدند. در این اطلاعیه آمده است: این درگیری بامداد دیروز در یکی از روستاهای بخش کلات شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان رخ داد. ‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس سیستان و بلوچستان، در این درگیری مسلحانه ۲ نفر از کارکنان پلیس آگاهی شهرستان سرباز به درج رفیع شهادت نائل آمدند و همچنان قلع و قع اشرار در منطقه ادامه دارد. آرمان ارباب و مسعودشهرکی در این درگیری به شهادت رسیدند.

 

بازداشت رئیس به اتهام شکنجه و اخاذی!

کمیته دولتی تحقیقات ارمنستان پرونده جنایی علیه رئیس پیشین فدراسیون فوتبال این کشور و پسرش گشود. وبن هایراپتیان و پسرش به اتهام شکنجه، اخاذی، اقدامات خودسرانه و سلب آزادی و آسیب رساندن به سلامت روانی و جسمانی شاکی شاید به هفت سال زندان محکوم شوند. گفتنی است این کمیته دو عضو دیگر را نیز تحت‌تعقیب قرار داده است. این در حالی است که شاکی ۱۲۰ هزار دلار وام از بانک متعلق به رئیس وقت فدراسیون فوتبال ارمنستان جهت گسترش فعالیت رستوران‌هایش دریافت کرده بود اما با وجود پرداخت‌های اقساطش توسط روبن هایراپتیان، پسرش و جمعی از افراد در یک خانه در ارمنستان زندانی شده است. آنها به صورت دوره‌ای برای تحقیر قربانی از خشونت استفاده کرده‌اند.

 

حقایقی درباره خبر بازداشت بی‌حجاب‌های اینستاگرام

پلیس فتا از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی خبر داد و اعلام کرد با کسانی که موهای خود را در اینستاگرام نپوشانند برخورد می‌کند. رئیس پلیس فتا گفته: انتشار تصاویر شخصی با پوشش نامناسب در فضای مجازی جرم است. این اصل خبر بوده، اما در ذیل همه منتشر کنندگان این خبر حتی در سایت‌های معتبر این جمله هم اضافه شده است: پلیس فتا از بازداشت بیش از ۳۲۰ نفر در ارتباط با فعالیت‌های مجازی خبر داد. اما در حرف‌های رئیس پلیس فتا چنین جمله‌ای وجود نداشت. واقعیت این بود: سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی از دستگیری ۳۲۰ نفر بابت دروغ‌های دلهره آور در زمینه کرونا خبر داده است! الان این جا افتاده است که ۳۲۰ نفر از اینستاگرام به خاطر مسائل مربوط به حجاب بازداشت شده‌اند.

 

پلمب۲۹ باغ‌ویلا در دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول درباره پلمب۲۹ باغ‌ویلا در دزفول گفت: ۲۹ باغ‌ویلا به‌دلیل تجمع و دورهمی از ابتدای شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها در شهرستان دزفول پلمب شده است. حجت‌اله آریایی در ادامه سخنانش در این باره افزود: بازرسان فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شبکه بهداشت و بسیج همچنین ۳۷ مورد تذکر به باغ‌ویلاهای متخلف داده‌اند. حجت‌اله آریایی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول اظهارداشت: طبق مصوبه ستاد مبارزه با ویروس کرونا شهرستان دزفول، برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزا در سطح شهرستان دزفول به‌ویژه در باغ‌ها و باغ‌ویلاها به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع است.

 

لباس منچسترسیتی؛ برگرفته از طرح ایرانی

باشگاه منچسترسیتی طرح جالبی را برای یکی از لباس‌های فصل بعد خود برگزیده است. این در حالی است که در شرایطی که رقابت‌های باشگاهی در اروپا همچنان بلاتکلیف هستند و مشخص نیست در چه زمانی از سر گرفته خواهند شد، رسانه‌های اروپایی تصویری جالب از لباس سوم احتمالی تیم منچسترسیتی در فصل بعدی رقابت‌ها را منتشر کرده‌اند. لباسی که شرکت پوما آن را با استفاده از طرح بته‌جقه که از نقش‌های اصیل هنر ایرانی است طراحی کرده و احتمالا تا چند ماه دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

 

استراماچونی گزینه سرمربیگری النصر

سرمربی پیشین و موفق تیم فوتبال استقلال تهران، یکی از گزینه‌های اصلی هدایت تیم پرهوادار النصر عربستان شد. آندره‌آ استراماچونی که بعد از پایان نیم فصل اول لیگ برتر ایران بدلیل تاخیر در پرداخت های مالی و کمبود امکانات از این تیم جدا شد، با پیشنهاد باشگاه الانصر عربستان مواجه شده است. مسئولان این باشگاه عربستانی با مربی پرتغالی خود در حال قطع همکاری هستند و یک پیشنهاد دو ساله به استراماچونی ایتالیایی ارائه کردند که البته این مربی در حال بررسی این پیشنهاد است.

 

برتری علی دایی بر اسطوره سعودی

صفحه رسمی فیفا در توئیتر در یک نظرسنجی از مخاطبانش خواسته بود تا بین علی دایی و سامی الجابر یک کدام را به عنوان مهاجم برتر انتخاب کنند. گفتنی است در این نظرسنجی که با استقبال گسترده کاربران ایرانی مواجه شده است، علی دایی بیشترین رای را با ۸۰ درصد به خود اختصاص داده است تا بار دیگر ثابت شود این چهره فراموش‌نشدنی فوتبال ایران چه جایگاه مهمی در فوتبال دنیا دارد. دایی پس از این نظرسنجی در صفحه اجتماعی خود نوشت: لازم می‌دانم از هموطنان عزیزم که در نظرسنجی‌های مختلف از من حمایت می‌کنند یک‌بار دیگر تشکر کنم، هر چند تا آنجا که بنده اطلاع دارم سعودی‌ها در توئیتر فعالیت بیشتری دارند، اما این نظرسنجی به نفع ایران به پایان رسید از شما ممنونم.

 

بازداشت مقامات جمهوری آذربایجان

تنی چند از مقامات بلندپایه وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان از جمله معاون وزیر و رئیس اداره حفاظت و مرمت میراث فرهنگی چند روز پیش از سوی سرویس امنیت دولتی این کشور به اتهام فساد اقتصادی، رشوه‌خواری و سوءاستفاده ازسمت خود بازداشت و روانه زندان شده‌اند. در این رابطه رمان الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره برکناری قارایف در رسانه‌های این کشور منتشر شده است. قارایف نزدیک به ۲۶ سال سمت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان را برعهده داشته است. الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان مبارزه با فساد اقتصادی را در قالب اصلاحات ساختاری در نهادهای رسمی از اولویت‌های دولت این کشور اعلام کرده است.

 

بازداشت یک مداح در باغملک

دادستان باغملک درباره بازداشت یک مداح در باغملک گفت: مداح یک مراسم ترحیم در این شهرستان روانه بازداشتگاه شده است. رحمان بن‌سعید در این رابطه اظهار داشت: این فرد که در یک مراسم در شهرستان باغملک اقدام به مداحی و مرثیه‌سرایی کرده بود توسط عوامل انتظامی بازداشت شده است. وی در ادامه افزود: دادستانی باغملک با تمام کسانی که اقدام به برگزاری مراسم ترحیم کنند و مداحان این مراسم، برخورد جدی می‌کند. رحمان بن‌سعید، دادستان باغملک تصریح کرد: سلامت مردم خط قرمز ماست و در این زمینه هیچ‌گونه مماشاتی نخواهیم کرد.

 

تخریب۱۰۰ ویلای غیرمجاز در شهریار

دادستان شهریار از تخریب ۱۰۰ ویلای غیر مجاز لوکس و در شهریار خبر داد و گفت: با تخریب این بناهای غیر مجاز ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهریار به اراضی کشاورزی تبدیل شده است. حمید عسگری با اشاره به اینکه این ویلاهای لوکس غیرمجاز دارای استخر، سونا و جکوزی بوده‌اند افزود: این بناها دارای انشعابات آب، برق و گاز داشتند که در این زمینه تذکرات لازم به ادارات خدمات رسان داده شده بود. وی با تاکید بر اینکه اعطای جواز تغییر کاربری برای اراضی کشاورزی صرفاً با جهاد کشاورزی است گفت: این اختیار به هیچ عنوان بر عهده شهرداری‌ها نیست. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید به تبلیغات دلالان توجه نکنند و استعلام‌ها و مجوزهای لازم را از مراجع قانونی دریافت کنند.

 

پیش‌بینی گرمای ۴۰ درجه در مازندران

کارشناس هواشناسی مازندران گفت با شکل گیری جریانات گرم جنوبی، امروز شاهد افزایش قابل ملاحظه دما در استان خواهیم بود. فرجی افزود: پیش بینی می‌شود بیشینه دما، امروز در مناطق غربی بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتیگراد و در مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. به گفته وی بر اثر تنش گرمایی ، احتمال خسارت به درختان میوه به ویژه مرکبات و همچنین واحدهای مرغداری و دامداری وجود دارد. کارشناس هواشناسی مازندران تصریح کرد: از بعدازظهر روز امروز با ورود سامانه بارشی به استان به تدریج وزش باد نسبتا شدید، افزایش ابر همراه با بارش پراکنده در سطح استان خواهیم داشت.

منبع: مشرق

ارسال نظرات