پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
30 ارديبهشت 1399 - 20:12

ظریف: آمریکا اجازه ندارد تجارت قانونی را مختل کند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه آمریکا اجازه ندارد تجارت قانونی را مختل کند، تأکید کرد که هرگونه تهدید نفتکش‌های ایرانی از سوی آمریکا خطری برای همه دنیاست و محدود به یک یا دو کشور خاص نمی‌شود.
کد خبر : 6384

پایگاه رهنما :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز سه‌شنبه در حاشیه مراسم نکوداشت مرحوم حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک در پاسخ به سوالی درباره تهدید کشتیهای ایرانی که به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، گفت: تجارت قانونی در دنیا ادامه پیدا می‌کند و آمریکا اجازه ندارد تجارت قانونی را مختل کند و این سیاست، سیاستی است که خطری برای همه دنیا است. خطر برای یک کشور یا دو کشور نیست.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:  اگر کشوری بخواهد براساس سیاست‌های غلط خودش تصمیم بگیرد و اقدامی برای اخلال در تجارت قانونی کند حتما با عکس العمل بین المللی روبرو خواهد شد.

طی روزهای اخیر و در پی انتشار برخی گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. 

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.  

منبع: تسنیم

ارسال نظرات