جمعه ؛ 10 فروردين 1403
15 ارديبهشت 1399 - 18:21

هیئت‌های مذهبی پیشتازان رزمایش مواسات و همدلی

جهادی‌ها از نیمه شعبان که رهبر حکیم انقلاب، فرمان رزمایش همدلی را صادر کردند، بسیار منسجم‌تر از گذشته برای کمک به نیازمندان و محرومان شتافتند.
کد خبر : 6241

پایگاه رهنما :

در روزهای نخست شیوع ویروس منحوس کرونا، فکرش را هم نمی‌کردیم که قرار است این میهمان ناخوانده این همه مدت پیش ما باشد. استرس ناشی از یک ویروس ناشناخته از یک سو و هجمه‌های تبلیغاتی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب از سوی دیگر، ترس و وحشت را در دل مردم بیشتر می‌کرد اما با عنایت خداوند و همت بالای نیروهای جهادی و ظرفیت‌های پزشکی و تعهد کادر درمانی وضعیت بحرانی در کشورمان مدیریت شد.

از همان روزهای اول شیوع این بیماری، رسانه‌های ضدانقلاب و معاند یکی از نقاطی که روی آن دست گذاشتند تا با اسلام و اعتقادات مردم ایران مقابله کنند، این شائبه بود که اماکن مذهبی مهم‌ترین بستر برای انتقال ویروس کرونا هستند اما عقلانیت انقلابی از همان روزها از سوی متولیان امر، ائمه جمعه و مراجع تقلید باعث شد، اجتماعات مذهبی و به‌ ویژه هیئت‌های مذهبی موقتاً تا پایان از بین رفتن این ویروس متوقف شوند. با این وجود، مساجد و هیئت‌های مذهبی در این ایام تعطیل نشدند، بلکه فعال‌تر از گذشته با رویکردی متفاوت و البته با تجربه بیشتر در میدان مبارزه با کرونا عرض اندام کردند.

هیئت ,

مساجد و هیئت‌های مذهبی در یک حرکت همگانی و کشوری، مسؤولیت ضدعفونی کردن شهرها‌ را بر عهده گرفتند و هر شب تمام اماکن عمومی، منازل و خودروها و هر جایی را که احتمال داشت ویروس کرونا از آنجا منتقل شود، ضدعفونی کردند. هم‌زمان گروه‌های دیگر جهادی به کار تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش مشغول بودند. بعضی‌ها هم مثل هیئت سائلین امیرالمؤمنین (ع) مأموریت خود را در جریان حمایت و پشتیبانی از پزشکان و پرستاران قرار دادند و هر شب، هزاران بسته آبمیوه طبیعی بین بیمارستان‌های سراسر تهران توزیع می‌کردند. آنها این شب‌ها نیز برای اینکه روزه‌داران از ثواب مناجات سحرگاهی دور نمانند، محفل مناجات‌خوانی را در فضای باز پارک ارم مهیا کردند تا خانواده‌ها از داخل خودروهایشان از طریق گیرنده‌های رادیویی از ذکر و مناجات خداوند بهره‌مند شوند.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نیمه شعبان امسال با اشاره به مشکلاتی که به خاطر کرونا برای برخی مردم پیش آمده است، فرمودند: «ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به‌ وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.»

همین پیام رهبر انقلاب موجب شد تا هیئت‌های مذهبی در قالب گروه‌های جهادی با قوای بیشتر در رزمایش مؤمنانه با هدف فراگیر شدن مفهوم مواسات در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

جهادی‌ها در این مدت چند رزمایش را انجام دادند اما از نیمه‌ شعبان که رهبر حکیم انقلاب، فرمان رزمایش‌ همدلی را صادر کردند، بسیار منسجم‌تر از گذشته برای کمک به نیازمندان و محرومان شتافتند و در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این حرکت مؤمنانه شدت گرفت.

حالا بسیاری از مداحان همچون مهدی سلحشور از روز اول ماه مبارک رمضان با راه‌اندازی پویش مردمی علی یاوران با عنوان "مواسات سحر" روزانه هزاران پرس غذای گرم را در استان قم طبخ و بین نیازمندان توزیع می‌کند.

هیئت ,

هیأت فدائیان حسین (ع) اصفهان با حضور فعالانه سیدرضا نریمانی، بعد از توصیه مقام معظم رهبری تصمیم گرفت در 30 شب ماه رمضان مجموعاً 110 هزار پرس غذای گرم طبخ و میان 110 هزار خانواده نیازمند توزیع کند.

کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده و خانواه‌های نیازمندان

چند سالی می‌شود که سه‌شنبه‌ها در چهار راه ولیعصر (عج) و چهار راه‌های شهر تهران و اقصی‌نقاط کشور چند جوان، ایستگاه صلواتی راه می‌اندازند و به نیت امام زمان (عج) با اهدای گل و شیرینی به مردم، سه‌شنبه‌های مهدوی  را راه انداختند. آنها پس از فرمایش رهبر انقلاب، تصمیم گرفتند فعالیتشان را گسترده کنند. توجه بیشتر این گروه معطوف به کسب و کارهای آسیب دیده و خانواده‌های نیازمندی بود که به واسطه ویروس کرونا شغل خود را از دست داده بودند. آنها به مردم آسیب‌دیده، وام قرض‌الحسنه می‌دهند تا آنهایی که مقروض شده‌اند بتوانند قرض‌هایشان را پرداخت کنند.

گروه سه‌شنبه‌های مهدوی در کنار این کار جهادی، بسته‌های افطاری ساده را به قشرهای خاصی از جامعه مانند نیروهای راهنمایی رانندگی، رانندگان بی‌آر‌تی و راننده‌های تاکسی‌ می‌دهند تا سنت افطاری ساده را احیاء کنند.

هیئت ,

فعالیت‌ جهادی، حد و مرز ندارد

هیئت نورالرضا(ع) یکی از هیئت‌های فعال و با سابقه در فعالیت‌های جهادی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ایستگاه‌های سلامت را در چند نقطه تهران راه‌اندازی کرد. آنها هر سال در ایام عید نوروز به استان کرمان می‌رفتند و برای نیازمندان کرمانی، خانه و آشیانه می‌ساختند اما وقتی احساس کردند که تهران در حالت بحرانی قرار گرفته است، تمام همتشان را گذاشتند تا ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را به دست مردم برسانند. آنها اخیراً وقتی دیدند که گروه‌های جهادی با تمام قوا به میدان آمدند و اوضاع کرونا در شهر تهران مدیریت شده است،  مأموریت‌شان را در استان کرمان آغاز کردند.

افطاری مهدوی

افطاری مهدوی را هیئت متوسلین به حضرت مهدی (عج) در شمالغرب تهران  راه انداخته است. کار اصلی این هیئت تا ماه پیش، ضدعفونی محلات منطقه و تولید ماسک  بود و حالا بعد از فرمایش رهبر انقلاب در حوزه طبخ غذای گرم به میدان آمدند. بچه‌های هیئت متوسلین در گام نخست با فراخوان خیران و با کمک کمیته امداد به تهیه و توزیع روزانه 300 پرس غذای گرم بین خانواده‌های نیازمندان پرداخته‌اند. آنها نمی‌خواستند که سفره هیچ مسلمان روزده‌داری خالی از غذا باشد.

رزمایش همدلی و کمک مومنانه در حالی در کل کشور در حال برگزاری است که هیئت های مذهبی با شور و شوق زیادی برای برپایی آن کمک کردند. امروز برای اینکه شر بیماری کرونا از سر مردم کمتر شود همگان به میدان آمده اند تا این رزمایش را برگزار کنند. مطمئناً این روزها خواهد گذشت و تاریخ این مشارکت و مجاهدت هیئت‌های مذهبی را در دفتر خاطراتش ثبت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات