جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 ارديبهشت 1399 - 18:46

سه شرط مهم

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در ابلاغیه‌ای با طرح سه شرط مهم، با آزادسازی سهام عدالت توسط دولت موافقت نمودند.
کد خبر : 6216

پایگاه رهنما:

 

یادداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در ابلاغیه‌ای با طرح سه شرط مهم، با آزادسازی سهام عدالت توسط دولت موافقت نمودند. لایحه ساماندهی سهام عدالت در ۱۸ دی‌ ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما چون مجلس آن را در دستور کار قرار نداد رئیس‌جمهور طی ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، درخواست اجازه آزادسازی آن را از ایشان کردند. از آنجایی این ابلاغیه با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد صورت می‌گیرد، مقام معظم رهبری شروطی را برای اجرای سالم آن لحاظ فرمودند.

گزاره‌های خبری: سؤالی که وجود دارد این است که پس از این فرمان رهبر معظم انقلاب چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟ در این زمینه رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اولین ابلاغیه این است که مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که تمایل دارند مدیریت سهامشان با خودشان باشد، از فردا به سامانه سهام عدالت تحت عنوان www.samanese.ir رجوع کنند و با انتخاب کد ملی اعلام کنند که تمایل دارند سهام شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت را خودشان مدیریت کنند.

بنابراین در گام اول مردم انتخاب می‌کنند که آیا مایل هستند مدیریت سهام با خودمان باشد یا خیر. در صورت موافقت شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادار، سهام عدالت را از سهام شرکت سرمایه‌گذار استانی کم کرده و به نام افراد اضافه می‌کند. شورای عالی بورس بنا بر ابلاغیه رهبری سازوکار را مشخص خواهد کرد که مردم به چه صورتی می‌توانند ورود کنند؛ بنابراین باید منتظر صدور مصوبه از سوی شورای عالی بورس بمانیم.

نکته راهبردی: حدود ۵۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها سهام عدالت در اختیار دارند و متوسط ارزش کل سهام آن‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. عموماً اقشار کم‌تر برخوردار جامعه این سهام را در اختیار دارند و آزادسازی سهام عدالت امکانی را فراهم می‌کند تا این طیف بزرگ از جامعه بخشی از نیازهای زندگی خود را تأمین کنند. البته در این زمینه باید نحوه مدیریت سهام توسط مردم آموزش داده شود تا هم هجوم برای فروش، موجب تلاطم در بازار سرمایه نشود و هم سهامداران متضرر نشوند و سهمی که سال‌های برای آزادسازی آن منتظر مانده‌اند به‌یک‌باره و با قیمت نازلی در دستشان نرود.

منبع: بصیرت

ارسال نظرات