جمعه ؛ 10 فروردين 1403
30 فروردين 1399 - 16:51

بازار داغ فروشگاه‌های مجازی در دوران کرونا

درحالی‌که در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل رونق خود را از دست دادند و افراد زیادی با خطر بیکاری یا کاهش شدید دستمزد مواجه شدند، بازار بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی همچنان داغ است و حتی با مشتریان بیشتری نیز همراه شده است.
نویسنده :
زینب شاهینی
کد خبر : 6060

پایگاه رهنما:


درحالی‌که در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل رونق خود را از دست دادند و افراد زیادی با خطر بیکاری یا کاهش شدید دستمزد مواجه شدند، بازار بسیاری از کسب و کار‌های اینترنتی همچنان داغ است و حتی با مشتریان بیشتری نیز همراه شده است. در این روز‌ها عمده افراد در قرنطینه خانگی هستند؛ کودکان، جوانان و افراد میان‌سال و سالخورده. در شرایط قرنطینه خانگی امکان مراجعه حضوری افراد به فروشگاه‌ها و بازار‌ها تا حد زیادی کاهش‌یافته و مردم سعی می‌کنند با مراجعه به وب‌سایت‌ها و کسب و کار‌های آنلاین اقلام ضروری و مایحتاج خود را تهیه کنند. برخی از فروشگاه‌های مجازی در این دوران نسبت به سایر فروشگاه‌ها رونق بیشتری گرفته‌اند و با توان تبلیغاتی خود مشتریان بیشتری را جذب کرده‌اند. برخی نیز با توجه به شرایط خاص کشور، اقدامات ویژه‌ای را برای دوران شیوع کرونا و دوران قرنطینه برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها در این دوران با توجه به افزایش درخواست‌ها ظرفیت تأمین و ارسال کالای خود را افزایش دادند. فروشگاه‌های مجازی زیادی سعی کردند با ضدعفونی مراکز پردازش، انبارها، ماشین‌های توزیع و ارسال بر اساس استاندارد‌های اعلامی سازمان‌های جهانی رضایت و اطمینان خاطر مشتریان را کسب کنند. برخی فروشگاه‌های اینترنتی نیز با هدف تسریع در ارسال محصولات و کاهش هزینه مراکز جدید انبارداری و جمع‌آوری کالای فروشندگان را راه‌اندازی کردند. یکی از اقدامات مهمی که برخی فروشگاه‌های مجازی در این دوران انجام دادند، حمایت و پشتیبانی از کسب و کار‌های آفلاین با معرفی محصولات، استفاده از سیستم فروش، پرداخت آنلاین و انبارداری و ارسال آن‌ها به مشتریان بود. این همکاری از دو جهت مفید و دارای اهمیت بود. اول آنکه به کسب‌وکار‌هایی که در دوران شیوع کرونا با کاهش فروش و مشتری و در نتیجه ضرر و زیان مواجه شدند کمک می‌کرد تا بتوانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و تا حدی از کسادی به دور باشند. دوم آنکه این اقدام باعث افزایش تنوع و بهبود عرضه و دسترسی به انواع کالا‌ها باکیفیت و قیمت‌های متنوع در فروشگاه‌های مجازی می‌گشت که علاوه برآنکه جذابیت و اعتبار فروشگاه‌های مجازی را افزایش می‌داد، حق انتخاب بیشتری را نیز برای مشتریان فراهم می‌کرد؛ اما هرچند دوران شیوع کرونا و الزام افراد برای رعایت قرنطینه خانگی برای بسیاری از شرکت‌های اینترنتی سودآور بود و باعث رونق بخشی به کسب‌وکار آن‌ها شد، اما این شرایط محدودیت‌هایی را نیز برای آن‌ها ایجاد کرد. در این دوران تعداد سفارش‌های درخواستی مشتریان بیش از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده این شرکت‌ها افزایش یافت.
 
افزایش مشتری زمانی که با محدودیت‌های بهداشتی ضروری برای حفظ سلامتی کارکنان مواجه شد نیاز این شرکت‌ها را برای جذب و استخدام نیرو‌های جدید افزایش یافت. چراکه در این شرایط برخی کارکنان که جزو گروه‌های خاص جامعه بودند و یا سلامتی آن‌ها در معرض خطر بیشتری قرار داشت نیاز به مرخصی بیشتری پیدا کردند. الزام به رعایت قرنطینه خانگی و محدودیت‌های ترافیکی ایجادشده باعث اختلال در تردد‌ها و ارسال کالای فروشندگان مختلف به انبار فروشگاه‌های اینترنتی و مشتریان شد. همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای حضور کارمندان، بسته‌بندی و ارسال سفارش‌ها، روند انجام کار‌ها را با کندی و اختلال روبه‌رو کرد. علاوه بر این خدمات برخی از شرکت‌های اینترنتی فقط برای شهروندان تهرانی قابل‌استفاده بود و همه استان‌ها را پوشش نمی‌داد. تعطیلی شرکت‌های تأمین‌کننده سفارش کالا‌ها و عدم پذیرش برخی سفارش‌ها نیز موضوعی بود که برخی از فروشگاه‌های مجازی را با دردسر روبه‌رو کرده بود؛ اما بااین‌حال شیوع کرونا بیشتر از آنکه تهدیدی برای کسب‌وکار‌های اینترنتی به‌حساب بیاید، فرصتی بود که آن‌ها بتوانند جایگاه خود را بیشتر از قبل در میان مردم باز کنند و با ارائه خدمات ایمن، باکیفیت و قیمت مناسب سطح وفاداری مشتریان را افزایش دهند. به‌طوری‌که بتوانند در دوران پساکرونا نیز همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های خرید مطمئن و آسان در مقابل مردم قرار گیرند.

ارسال نظرات