جمعه ؛ 10 فروردين 1403
19 فروردين 1399 - 18:02

جنبش امپریال روسیه چیست و چرا آمریکا آن را در لیست تروریسم گذاشت؟

در حالی ترامپ سیمای ضد نژادپرستانه به خود گرفته است که هفتاد درصد حملات تروریستی در خاک آمریکا توسط گروههای نژاد پرست و قومی انجام میشود اما اکثر این گروهها طرفدار ترامپ بوده و او به جای تروریستی اعلام کردن آنها، در اقدامی نمایشی این برچسب را به گروهی کم اهمیت در خارج از مرزهای آمریکا میزند.
کد خبر : 5914

پایگاه رهنما:

وزارت امور خارجه  ایالات متحده روز دوشنبه  اعلام کرد که گروه فراملی‌گرای روسیه موسوم به «جنبش امپریال روسیه» را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده است. این اقدام بی سابقه در دولت ترامپ با برخی رویکردهای نژادپرستی او در تضاد است.

تحریم جنبش امپریال روسیه

جنبش امپریال روسیه(RIM) از جمله گروههای supremacist  و خود برتر پندار است که معتقد به برتری نژاد سفید بر سایر گروههای قومی و نژادی است. اعضای آن ، خود را جزو ناسیونالیست‌های ارتدوکس روسیه میدانندکه طرفدار بازگشت به دوران تزاری و سلطنتی بوده  و از منافع روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروسی‌ها دفاع می‌کنند.اگر چه این گروه فعالیتهای پررنگ و برجسته ای نداشته است، اما سوابق فعالیت آن بیشتر دراروپای شرقی وبرخی کشورهای اروپای غربی مشاهده شده است.

جرج بوش قبلا در سال 2001 صلاحیت وزارت خزانه داری یا وزارت امور خارجه برای ردیابی گروهی یا شخصی خاص به عنوان رده های تروریستی جهانی به یک دستورالعمل اجرایی را صادر کرد پس از آن ترامپ در ماه سپتامبر گذشته دستورالعملی را امضا کرد که طبق آن اختیاراتی برای توسعه قانون ضدتروریسم قبلی به گروه هایی که آموزش تروریست‌ها را فراهم می کنند، فراهم شود حتی اگر این گروه ها مستقیماً با حملات تروریستی ارتباطی نداشته باشند. بر این اساس در بیانیه روز دوشنبه وزارت خارجه آمریکا «جنبش امپریال روسیه» جزو گروه‌های تروریستی اعلام شد.

«ناتان سیلز» هماهنگ کننده امور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام تروریستی بودن این گروه گفت:«این اولین بار است که آمریکا تروریستهای سفیدبرتر پندار را در این فهرست قرار میدهد و این نشان جدیت ما در مقابله با گسترش این ایدئولوژی است.» گروه یادشده همچنین به حمایت از سازمان های نئو نازی در اسکاندیناوی متهم است ، که با الگوی گسترده تری از دولت روسیه در تلاش برای ایجاد اختلافات داخلی از طریق خط مشی های نژادی و ایجاد هرج و مرج در دموکراسی های غربی تلاش میکند.

ناتان  سیلز در باره فعالیتهای این گروه در روسیه گفت:« این گروه در سن پترزبورگ دو پایگاه آموزشی ایجاد کرده که در آنها به  نئو نازی ها و برتری طلبان سفیدپوست، آموزشهای نظامی ارائه می داده است.»در ارزیابی های آمریکا این اردوگاه ها احتمالاً برای جنگ های پارتیزانی و شهری ، سلاح های تاكتیكی و آموزش جنگهای تن به تن استفاده می شود.

پس از تروریستی اعلام کردن این گروه هر نوع پشتیبانی مادی به گروه یا اعضای مشخص شده آن غیرقانونی اعلام شده و مشمول مجازات میشود. این تحریمها همچنین شامل مسدود نمودن  داراییها و ممنوعیت سفراعضای این گروه به آمریکاست.

 

اهداف انتخاباتی ترامپ

با ظهور ترامپ در صحنه سیاسی آمریکا، راستگرایی و نژاد پرستی در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان افزایش پیدا کرد. ترامپ چهار سال پیش ، در زمان کارزار انتخاباتی خود گفت: «مناطقی که سیاه پوستان درآن ساکن هستند به شدت نامطلوب و کثیف هستند.» این اولین سخنانی بود که روحیه  نژادپرستانه او را آشکار کرد. او پس از ورود به کاخ سفید قوانین مهاجرتی را با رویکردهای نژادپرستی تصویب و اجرا کرد.

پس از پیروزی دموکراتها در کسب اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان ، ترامپ با حملات لفظی خود علیه چهار نماینده کنگره که تباری غیرآمریکایی دارند، به صورت آشکاری افکار نژاد پرستانه خود را وارد رقابتهای سیاسی کرد.او یکی از نماینده های دموکرات از بالتیمور را «قلدر وحشی » نامید و نماینده ای دیگر را به نفرت از سفیدپوستان و پلیس متهم کرد.

اکنون در کارزار انتخاباتی اخیر که چهره نژادپرست او برای همگان آشکار شده ،کار برای ترامپ بسیار مشکل شده است.از همه بدتر پس از خشونت های نژادی در سال 2017 در شهر«شارلوتزویل» ترامپ تلویحا از گروه نژاد پرست «آلت-رایت» حمایت کرد که موج شدیدی از انتقادات علیه ترامپ را به همراه داشت. اکنون ترامپ برای ترمیم چهره نژاد پرست خود، برای اولین بار یک گروه قومی را به عنوان ترورست معرفی کرده است. درحالی که این گروه اگر چه نژاد پرست و خشن است اما آنچنان گروه مشهوری نبوده و سطح فعالیتهای بین المللی آن نیز گسترده نیست.

یکی از مهمترین اقدامات فرامرزی این گروه در سال 2017 به وقوع پیوسته که به اتهام نقشه برای حمله به پناهجویان سوئدی به دادگاهی در سوئد فراخوانده شدند. از سوی دیگر این گروه متهم به همکاری با پوتین به مداخله در  امور اوکراین است. طبق برخی گزارشات مقامات آمریکایی «جنبش امپریال روسیه» در جریان انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، از پوتین حمایت کرده اند وفعالیتهایی را برای ساماندهی و جذب نیروهای دواطلب برای اعزام به کریمه انجام داده اند و همچنین در طراحی برخی حملات جنگنده های  روسی در اوکراین دخالت داشته و اقداماتی برای دخالت در انتخابات آمریکا انجام داده اند.

با توجه به این گزارشات و توضیحات، هدف دوم ترامپ از تروریستی اعلام کردن این گروه، رفع شبهات گذشته در مورد همکاری با روسیه و پوتین در انتخابات آمریکا با روشی بسیار کم هزینه و انحرافی است. ازسوی دیگر او با این اقدام خود در صدد جلب آرا برخی از هوادران دموکرات و تضمین آرا جمهوری‌خواهانی است که خواهان حمایت آمریکا از اوکراین در برابر روسیه است، بدون آنکه عملا تضمین و مسئولیت جدیدی در این زمینه پذیرفته باشد.

بنابراین در حالی ترامپ سیمای ضد نژادپرستانه به خود گرفته است که هفتاد درصد حملات تروریستی در خاک آمریکا توسط گروههای نژاد پرست و قومی انجام میشود اما اکثر این گروهها طرفدار ترامپ بوده و او به جای تروریستی اعلام کردن آنها، در اقدامی نمایشی این برچسب را به  گروهی کم اهمیت  در خارج از مرزهای آمریکا میزند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات