پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
14 فروردين 1399 - 18:13
ویژه‌ها

نقیب زاده: اگر مجلس یازدهم تندروی کند ترامپ حمله می‌کند/ نپیوستن به FATF شرایط کشور را بغرنج می‌کند

روزنامه اصلاح طلب اعتماد- که پیش از این از مفسدان دانه درشت اقتصادی، از جمله شهرام جزایری دفاع کرده بود- در اقدامی تأمل برانگیز، متهمان پرونده جاسوسی محیط زیستی را فرزندان طبیعت نامیده است!
کد خبر : 5820

پایگاه رهنما:

 

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی می توان استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نقیب زاده: اگر مجلس یازدهم تندروی کند ترامپ حمله می کند

«احمد نقیب‌زاده» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی نوشت: «دوره اوباما فرصت خوبی بود تا ایران درباره برخی مسائل و مواضع که مورد علاقه غرب هم بود، نقش مثبتی را ایفا کند که یکی از این دستاوردها برجام بود. اما به هر صورت این وضعیت با ورود ترامپ و تسلط جمهوری خواهان تغییر کرد. آنچه آمریکایی‌ها در چهار دهه گذشته تاکنون در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، مدلی شبیه رفتار با عراق بوده است. آمریکایی‌ها یک دهه رژیم صدام را تضعیف کردند. به گونه‌ای که تحریم‌های فلج‌کننده برای این کشور وضع شد. زمانی که عراق از درون استحکام داخلی اش را از دست داد، آمریکایی‌ها اقدام به حمله نظامی کردند».

نقیب زاده در ادامه نوشت:«دوره اوباما برای ایران دوره‌ای استثنایی بود. اوباما نگاه تعامل گرایانه با کشورهای اسلامی داشته و از حکمت و درایت بیشتری برخوردار بود. وقتی ترامپ به قدرت رسید، مشخص بود مزاحمت هایی برای ایران به وجود آورد...نباید از یاد برد که همانگونه که ما از تندروهای داخلی گلایه داریم یا نگران هستیم که مجلس یازدهم چه رفتارهایی از خود نشان دهد، در آمریکا و کاخ سفید گروهی از همین سنخ نشسته است. گروهی که نه از رفتار خشونت بار ابا دارد و نه منطقی برای ممانعت از بروز جنگ. در این شرایط هر گونه اظهارات تند می‌تواند برای منطقه و دنیا هزینه سنگینی داشته باشد. سال ۹۹ باید سال مراقبت از بروز تنش جدید باشد».

کارشکنی ها و عهدشکنی های دولت اوباما در اجرای برجام به حدی گسترده و پرتکرار شد که مقامات ارشد دولت روحانی صراحتا اعلام کردند که دولت اوباما به صورت فاحش برجام را نقض کرده است.

اما با اینحال فعالین اصلاح طلب همچنان ادعای کذب و بی اساس «تعامل گرایی دولت اوباما» را مطرح می کنند. نکته قابل تأمل اینجاست که نقیب زاده، باراک اوباما را که ترور دانشمندان هسته ای و تصویب تحریم های سنگین علیه ایران و بلوکه کردن 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران و دمیدن در آتش فتنه 88 و تصویب قانون وضعیت اضطراری علیه ایران و دیگر اقدامات ضدایرانی را در کارنامه خود ثبت کرده، را فردی دارای حکمت و درایت نامیده است!

بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم را جوانان مومن و متخصص و انقلابی تشکیل داده اند. تعدادی از منتحبان مردم در مجلس یازدهم از اسفند 98 تاکنون مرتب در حال مشورت با متخصصان و صاحبنظران بوده و خود را برای خدمت رسانی به مردم آماده می کنند.

روحیه استکبارستیزی، توجه به اقشار ضعیف، حمایت از تولید داخلی، مردمی بودن و ساده زیستی، مبارزه جدی با فساد اقتصادی، تلاش برای تحول اقتصادی، نظارت ویژه بر عملکرد دولت و...از ویژگی های نمانیدگان جوانِ مومنِ انقلابی است.

اما گویا ویژگی ها و عملکرد مذکور برای بخشی از طیف اصلاح طلب، که به حقارت در مقابل کشورهای سلطه گر غربی و تنبلی در مدیریت و اشرافیگری مشهور هستند، چندان خوشایند نیست.

برای همین در ترفندی تکراری و نخ نما، با دروغ سایه جنگ، نمایندگان مجلس یازدهم را از خدمت رسانی به مردم و ایستادگی در مقابل خوی غارتگری و استکباری آمریکا منع می کنند.

لازم به ذکر است که احمد نقیب زاده چندی پیش پیشنهاد داده بود که برای رضایت اروپا، بُرد موشک هایمان را کاهش دهیم!

 

** نپیوستن به FATF شرایط کشور را بغرنج می کند

«مهدی رحمانیان» مدیر مسئول روزنامه شرق در ویژه نامه نوروزی این روزنامه نوشت:«مورد عجیب ورود هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت به نپیوستن ایران به توافق نامه های بین المللی گروه اقدام مالی موسوم به FATF و اقدام این نهاد بین‌المللی برای بازگرداندن به لیست سیاه، شرایط بغرنجی را پیش روی کشور قرار داده، که حاکی از نوعی انسجام نداشتن در تصمیم گیری برای عبور از بحران هاست.

رحمانیان در ادامه نوشت:«به باور نگارنده فقدان صلاحیت فنی در بخش زیادی از مدیران کشور از اصلی ترین دلایل وضع موجود است که به تداوم و تکرار بحران و چرخه ناکارآمدی که تالی آن فساد گسترده است دامن می‌زند، و دورنمای چند سال آتی را مبهم تر از از هر زمان دیگری کرده است».

یکی از دلایل اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور این است که در هفت سال اخیر، مجموعه گسترده دولت، به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه با شرح وظایف گسترده نیز به برجام خلاصه شده است.

به عبارت دیگر، دولت در اقدامی خسارت بار تمامی تخم مرغ های خود را در سبد برجام چید. اقدامی که هم ارزش پول ملی را کاهش داده و هم سفره مردم را کوچک کرد.

مقامات ارشد دولت روحانی تمامی امور کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند و تاکید کردند که به واسطه توافق هسته ای، تمامی تحریم ها لغو شده و فتح الفتوحی اقتصادی در کشور رخ خواهد داد.

اما وقتی زنگ حساب برجام فرارسید، دولتمردان در اقدامی عجیب و تاسف برانگیز مدعی شدند که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»! و «از برجام انتظار اقنصادی نداشته باشد»! و...

رسانه ها و فعالین اصلاح طلب در سال 94 همزمان با بررسی توافق هسته ای در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز با این ادعا که هر روز تاخیر در اجرای برجام، 400 میلیارد تومان خسارت به کشور می زند، طوری فضاسازی کردند که به هر طریق ممکن توافق خسارت بار برجام تصویب شود.

اما بعدها «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق اعتراف کرد که تیترهایی همچون «امضای کری تضمین است»! و در مجموع فضاسازی های گسترده اصلاح طلبان در بزک برجام، صرفا ترفندی برای عبور توافق هسته ای از سدافکار عمومی بوده است.

حالا در شرایطی که مقامات ارشد دولت صراحتا اعلام کرده اند که هیچ تضمینی نمی دهند که با پیوستن به FATF  مشکلات کشور حل شود، رسانه های اصلاح طلب به خط شده و در پی تکرار فرمول خسارت بار برجام هستند.

منتقدان FATF تاکنون دلایل فنی و کارشناسی بسیاری در رد پیوستن به این سازمان ارائه کرده اند. اما حامیان اف ای تی اف تاکنون به هیچ عنوان به دلایل فنی و کارشناسی استناد نکرده اند.

 

** تطهیر «متهمان پرونده جاسوسی محیط زیستی» با تابلوی «فرزندان طبیعت»

ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «مصائب فرزندان طبیعت» نوشت:«اسفند ماه 96 و در کمال تعجب هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، کاووس سید امامی و عبدالرضا کوهپایه فعال محیط زیستی به اتهام جاسوسی از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و همزمان موج خبری قابل توجهی از سوی رسانه‌های اصولگرا با همراهی صدا و سیما ایجاد شد چندی بعد این موج فروکش کرد اما خبر خودکشی کاووس سید امامی، این پرونده را به یکی از جنجالی ترین پرونده های سال های اخیر تبدیل کرد و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرد».

ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «اما این پایان رسیدگی‌ها نبود. اواخر آبان حکم این فعالان محیط زیستی صادر شد. نیلوفر بیانی و مراد طاهباز هرکدام به ده سال، طاهر قدیریان و هومن جوکار هر یک به هشت سال و امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی هر یک به سه سال محکوم شدند. رجبی به ۶ سال و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال زندان محکوم شدند. ۵۸ سال زندان در نظر گرفته شده برای این فعالان در نهایت در دادگاه پرانتقاد تجدیدنظر بدون حضور وکلای ایشان تایید شد. اما هنوز امید ناچیزی وجود دارد که احکام صادره با ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور بشکند».

اصلاح طلبان و رسانه های این طیف همواره یک پای ثابت دفاع از جاسوس ها هستند. یکروز تمام قد از جاسوس هسته ای- عبدالرسول دری اصفهانی- دفاع کرده و روز دیگر- نازنین زاغری- جاسوس دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی را با این عنوان که او «مادری دلسوز» است، بزک می کند.

این طیف یکروز، معاون فراری سازمان محیط زیست- کاوه مدنی- را نخبه ایرانی جا زده، و روز دیگر، کاووس سیدامامی را که نقش ویژه ای در جاسوسی از سایت های موشکی و انتقال اطلاعات حساس نظامی به دشمن داشت، را استاد دلسوز دانشگاهی جا می زند.

لازم به ذکر است که کاوه مدنی برای پیوستن ایران به معاهده خسارت بار پاریس به شدت تلاش کرد. این در حالی است که آمریکا زیر بار تعهدات تحمیلی این معاهده نرفت و اعلام کرد برای حفظ آمریکا و منافع مردمش از این معاهده خارج می‌شود. خروج آمریکا از معاهده پاریس در دولت اوباما پیگیری و در دولت ترامپ قطعی شد.

بهمن ماه ۹۶ چند جاسوس وابسته به سرویس های بیگانه که در پوشش فعالیت های محیط زیستی به جاسوسی از امکان حساس نظامی می پرداختند، دستگیر شدند که یکی از آنها به نام کاووس سیدامامی پس از بازداشت در زندان اقدام به خودکشی کرد.

حالا این روزنامه اصلاح طلب- که پیش از این از مفسدان دانه درشت اقتصادی، از جمله شهرام جزایری دفاع کرده بود- در اقدامی تأمل برانگیز، متهمان پرونده جاسوسی محیط زیستی را فرزندان طبیعت نامیده است!

منبع: مشرق

ارسال نظرات