جمعه ؛ 10 فروردين 1403
11 فروردين 1399 - 10:22
ویژه‌های

علی مطهری: اگر رئیسی می‌آمد هم با آمریکا مذاکره می‌کرد و FATF را تصویب می‌کرد/ افشاگری کرباسچی از دروغ‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان

در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، اصلاح طلبان مدعی بودند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف در انتخابات پیروز شوند، وضعیت کشور بحرانی شده و این بحران موجب می شود تا دلار به قیمت ۵ هزارتومان برسد.
کد خبر : 5761

پایگاه رهنما:

 

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**علی مطهری: اگر رئیسی می آمد، هم با آمریکا مذاکره می کرد و هم FATF را تصویب می کرد

«علی مطهری» نماینده اصلاح طلب مجلس و کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی در پاسخ به این سوال که «فکر می کنید اگر سال ۹۶ آقای ابراهیم رئیسی رای آورده بود الان تا این اندازه اوضاع بحرانی نبود؟» گفت:«به نظرم این همه مشکل نداشتیم مطمئن باشید شاید به مذاکره با آمریکا هم رسیده بودیم و FATF هم به اینجا نمی رسید، یعنی خیلی از مشکلات را حل می کردند. اینها فقط از لج آقای روحانی و اصلاح‌طلبان کارشکنی می‌کنند. اما اگر کار را به دست خودشان بدهید چون دیگر مسئول تامین گوشت و نان و معیشت مردم هستند اول از همه می روند سراغ احیای برجام تا تکلیف آن را روشن کنند و بعد به فکر می افتند وضع روابط مالی و بانکی را درست کنند. در نتیجه با FATF هم کنار می آیند بعد هم می گویند امروز مصلحت اسلام در این است. به این ترتیب همه چیز درست می‌شود».

مطهری در ادامه گفت:«وقتی خود اینها مسئول و طرف مردم باشند به دنبال حل این مسائل می روند اما وقتی کار در دست رقیب شان باشد آنقدر کارشکنی می کنند تا به نتیجه نرسد».

در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، اصلاح طلبان مدعی بودند که اگر آقایان رئیسی و قالیباف در انتخابات پیروز شوند، وضعیت کشور بحرانی شده و این بحران موجب می شود تا دلار به قیمت ۵ هزارتومان برسد.

آقای روحانی در انتخابات پیروز شد و قیمت دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت. اکنون نیز قیمت دلار حدود ۱۴ هزارتومان است.

تصمیم دولت روحانی در اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی(که به دلار جهانگیری معروف شد)، ۱۸ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرد. تصمیم اشتباه دولت روحانی و وزارت نفت- به ریاست زنگنه- در حذف کارت سوخت نیز ضرر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی به کشور وارد کرد.

برجام نیز جز خسارت، هیچ نیتجه دیگری برای مردم ایران نداشت. علت اصلی خسارت محض برجام نیز اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به آمریکا بود. یکی از مصادیق این اعتماد مطلق، تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا بود!

امثال آقای علی مطهری به دلیل آلودگی شدید به رفتار قبیله ای به هیچ عنوان حاضر نیستند تا قصور و تقصیرهای دولت را بپذیرند. برای همین مشکلات کشور را صرفا به دعواهای سیاسی تقلیل می دهند.

نکته قابل تأمل اینجاست که علی مطهری و همقطاران وی، حتی بر رویکرد مستکبرانه و زورگویانه آمریکا نیز سرپوش گذاشته و با سانسور عهدشکنی های دولت آمریکا در مسئله برجام، همه تقصیرها را به گردن منتقدان دولت می اندازند.

ظریف چندین بار صراحتا اذعان کرده است که حتی اگر به FATF نیز بپیوندیم، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشکلات بانکی و مالی حل شود، با اینحال حامیان FATF همچنان به فرافکنی و سیاسی کاری مشغولند.

 

** افشاگری کرباسچی از دروغ های انتخاباتی اصلاح طلبان

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در مناظره با «مصطفی تاجزاده» از فعالین اصلاح طلب که در ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی منتشر شد، گفت:«معتقد نیستم انتخابات مجلس یازدهم مهندسی شده بود. در جلساتی که با همین آقای تاج زاده درباره انتخابات داشتیم دائماً آقایان می گفتند نامزد نداریم، آقای عبدالله نوری گفتند مگر نمی گویید نامزد ندارید، ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الان نمایندگان آن روشن است را روی کاغذ بیاورید تا ببینیم انتخابات مهندسی شده است یا خیر اما آقایان نمی‌توانستند چنین کاری کنند».

کرباسچی در ادامه گفت:«آقای نوری به نوعی از جناح چپ اقرار ضمنی گرفتند مبنی بر اینکه اگر مردم رای نمی دهند به علت نارضایتی از عملکرد اصلاح طلبان است»

دبیر کل حزب کارگزاران در این مناظره با اذعان به ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم گفت:«اگر می‌خواستیم همه را در فهرست کارگزاران در تهران بیاوریم باید لیست ۴۵ نفره می‌دادیم».

کرباسچی با اشاره به ناکارآمدی نهادهای منتسب به اصلاح‌طلبان نیز گفت:«مردم حتماً از شهرداری و شورای شهر تهران، هم به خاطر مسئله آقای نجفی و هم به جهت مدیریت شهری ناراضی هستند و الان هم می توان گفت که در شهرداری اصلاح‌طلبان تقریباً هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. دوچرخه‌سواری دردی از مردم دوا نمی کند».

کارشناسان و صاحبنظران- با گرایش های سیاسی مختلف- بارها بر این مسئله تاکید کرده اند که یکی از علت های اصلی کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، نارضایتی مردم از عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم بود.

اصلاح طلبان بارها به کارنامه ضعیف دولت روحانی و فراکسیون امید مجلس اذعان کرده اند. این طیف در انتخابات مجلس یازدهم با ترافیک کاندیدا روبرو بود. برای همین است که کرباسچی صراحتا اعلام کرده که فقط در حوزه انتخابیه تهران، اگر می خواستند همه اصلاح طلبان را راضی کنند باید بجای لیست ۳۰ نفره، لیست ۴۵ نفره می دادند.

اما طیف اصلاحات هیچگاه حاضر نیست که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد. برای همین علیرغم ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب در حوزه های مختلف انتخابی در انتخابات مجلس یازدهم، فعالین این طف مدعی شدند که کاندیداهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان قلع و قمع شده و جریان اصلاحات هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

هدف اصلی اصلاح طلبان از بیان این دروغ این بود که هم با مظلوم نمایی، رای مردم را به صورت حداکثری جلب کنند و هم جریان رقیب را فریب داده و از وحدت اصولگرایان- با این خیال که رقیب اصلاح طلبی وجود ندارد- جلوگیری کنند.

اکنون دولت، شورای شهر و شهرداری پایتخت و برخی دیگر از کلانشهرها و همچنین بخش قابل توجهی از مجلس دهم در اختیار اصلاح طلبان است. اما این طیف به هیچ عنوان نتوانسته عملکرد قابل قبولی ارائه کند.

 

** دولت روحانی دولت اصولگرایان است

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی گفت :«جریان آقای هاشمی که حامی آقای روحانی بود و جریان خاتمی و اصلاح طلبان، آقای جهانگیری را به عنوان نقطه مشترک می دانستند اما جهانگیری در دولت، از روز اول در تشکیل کابینه کنار گذاشته شد و یک پیام چرخش به سمت اصولگرایی در سیاست‌های آقای روحانی ظاهر شد».

ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی در مطلب دیگری نوشت:«مجلس و دولت اصلاح طلب نیستند بلکه در هر دو اکثریت با اصولگرایان است...این که بگوییم ناکارآمدی دولت و مجلس موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات شده است نمی تواند دلیل قانع کننده باشد چون مردم می دانند با وجود موانع پیش روی دولت و مجلس، تا حد زیادی دست آنها در انجام وظایفشان بسته بوده است».

«سعید حجاریان» از لیدرهای جریان اصلاحات- ۱۶ مرداد ۹۷ - در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب «شرق» در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما اصلاح‌طلبان باید با دولت روحانی چگونه برخورد کنند؟» گفته بود:«من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست؛ مشروط بر اینکه ذکر کنند دولت، متعلق به چه جریانی است».

حالا حسین مرعشی و ارگان رسانه ای حزب کارگزاران دقیقا به همین فرمول عمل کرده اند.

تحلیلگران طیف اصلاح طلب پیش از این با لحنی توهین آمیز اعلام کرده بودند که دولت روحانی برای این جناح سیاسی یک رحم اجاره‌ای بیش نیست!

واقعیت این است که جریان اصلاح طلب- هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶- سهم خود را به صورت تمام و کمال از دولت روحانی گرفت و در نتیجه در این هف سال، اکثریت مطلق کابینه در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت. اما اکنون در هفت سالگی دولت روحانی و در شرایطی که ناکارآمدی بخش‌های مختلف دولت و به خصوص تیم اقتصادی و تیم سیاست خارجی افکار عمومی را ناراضی کرده است، اصلاح طلبان با دنبال کردن سناریوی «فرار از مسئولیت» ژست منتقد به خود گرفته و در پی جداکردن سفره خود از دولت هستند.

لازم به ذکر است که «محمدرضا خاتمی» - ۱۲ اردیبهشت ۹۶- در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره این‌که چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح‌طلبان وجود دارد؟ گفته بود:«تضمین این مسأله، خود ما هستیم».

فارغ از تقلای اصلاح طلبان برای فاصله گذاری و رفع مسئولیت از کارنامه دولت، بخش اعظمی از فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که عملکرد دولت روحانی به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

در همین رابطه «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب- ۱۸ مرداد ۹۷- گفت:«من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

«سید محمد غرضی» فعال سیاسی اصلاح طلب - آذر ۹۷- گفته بود:«اکثر نیروهای قریب به اتفاق آقای روحانی از جناح اصلاح‌طلب انتخاب شده است...اصلاح‌طلبان هر زمانی که به قدرت رسیده‌اند نتوانستند دولت را نگه دارند».

منبع: مشرق

ارسال نظرات