جمعه ؛ 10 فروردين 1403
04 فروردين 1399 - 11:47
انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش اول

از تأکید بر توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم تا لزوم ایجاد نهضت فیلمنامه نویسی

در آستانه آغاز سال ۹۹ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند مدیران باید فاصله عمیقی که میان ارزش‌های انقلاب اسلامی و سینما افتاده را پرکنند.
کد خبر : 5655

پایگاه رهنما :

مدت‌های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران‌هایی عجیب ساخته؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده‌های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صدا‌های مخالف از عملکرد‌های نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن‌ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ سیروس الوند، اکبر حر، عبدالله علیخانی، روح انگیز شمس و حسین طلابیگی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مدیران سینمایی پیش از هر اقدامی تکلیف اکران را روشن کنند!

سیروس الوند کارگردان مطرح سینما معضل همیشگی اکران را مهمترین مسأله سینمای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی پیش از هر اقدامی باید تکلیف اکران را روشن کنند. متأسفانه سینمادار‌ها مدت‌ها است در حوزه اکران دخالت‌ها و ادعا‌هایی دارند که باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: ما ۴ تشکل تهیه کنندگی داریم که باید همه تهیه کننده‌ها با هم یکپارچه شوند و همراه با سازمان سینمایی و خانه سینما به برنامه‌ای مشخص برسند و تکلیف اکران را روشن کنند. بنده معتقدم امروزه اگر مشکلی در حوزه اکران وجود دارد تقصیر دولت، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی است؛ ما نباید فراموش کنیم که خود دولت هم یکی از سینماداران عمده است و، چون نهاد‌های وابسته به دولت اختیار سینما‌های زیادی را در دست دارند و اختیار همه سینما‌ها در دست بخش خصوصی نیست، دخالت سینماداران دولتی موجب ایجاد مشکل در مسأله اکران می‌شود.

الوند در همین راستا یادآور شد: دخالت سینماداران و برخی عوامل خارج از چارچوب فیلم‌های سینمایی آنقدر زیاد است که یکی از فیلم‌های پرفروش سال گذشته مجبور شد بیش از ۷۵ درصد از فروش خود را به سینماداران و... بدهد و تنها ۲۵ درصد از درآمد آن به تهیه کننده و سرمایه گذارش رسید.

این سینماگر تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی بنده پیش بینی می‌کنم زمانی که این بحران ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم آدم‌هایی در همین سینما پیدا می‌شوند که جلوی سینما‌ها خودشان را آتش می‌زنند، اما دیگر بیش از این اجازه نمی‌دهند و نمی‌گذارند که عده‌ای افراد خاص همه سینما را بچاپند و میلیارد میلیارد پول جمع کنند و برج بسازند و نمایشگاه ماشین تأسیس کنند و در اکران فیلم‌ها دخالت کنند.

مدیران سینمایی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب توجه کنند

اکبر حر دیگر کارگردان سینما نیز در خصوص انتظاراتش از مدیران سینمایی در سال ۱۳۹۹ گفت: اولین درخواست ما از آقایان سیاست گذار، مدیر و مسئول این است که فاصله عمیقی که میان ارزش‌های انقلاب اسلامی و سینما افتاده را پرکنند. مدیران سینمایی باید در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب کار کنند و اجازه ندهند سینمای کشور بیش از این به بیراهه برود.

وی ادامه داد: هرچه سریع‌تر باید چاره‌ای برای وضعیت بحرانی و ابتذال حاکم بر فیلم‌ها اندیشه شود؛ این باعث شرمساری است که ما شاهد نمایش فیلم‌هایی در جشنواره فیلم فجر بودیم که نه تنها هیچ منافعی برای دستاورد‌ها و ارزش‌ها نداشتند بلکه باعث آسیب جدی هم شدند. برنامه ریزی و تنوع در تولیدات سینمایی وجود ندارد؛ فیلم‌ها یا مستهجن شده اند و یا سرشار لودگی و یا سیاهی و تلخی!

این فیلمساز خاطرنشان کرد: سینمایی موفق است که تنوع در سبد تولیداتش باشد؛ سینما باید نمایشگر دستاورد‌های کشور باشد، اما متأسفانه وضعیت کنونی سینمای کشور آنقدر بحرانی است که تنها باعث دوری و جدا شدن خانواده‌ها از سینما شده، این مسأله یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در سینمای ایران است که ما با دست خودمان خانواده‌ها را از رفتن به سینما و دیدن فیلم‌های خوب و ارزشمند محروم کرده ایم.

سانسور سلیقه‌ای آثار سینمایی را خنثی کرده است!

عبدالله علیخانی تهیه کننده باسابقه سینمای کشور نیز در این باره  گفت: سانسور سلیقه‌ای آثار سینمایی را به شدت خنثی کرده است؛ من امیدوارم در سال جدید مسئولان سانسور سلیقه‌ای را کمتر کنند. خطوط قرمز در سینما باید مشخص باشد و کسی نتواند از خطوط قرمز تخطی کند؛ ما باید شرایطی را فراهم کنیم که فیلمسازان بتوانند راحت‌تر فیلم بسازند. ما باید در فیلم‌ها تنوع ایجاد کنیم چرا که امروز سینمای ایران سرشار از فیلم‌های یکنواخت و کسل کننده شده و هیچ خبری از تنوع ژانری در سینما نیست.

وی ادامه داد: این فیلم‌ها و سینمای خنثی باعث دوری بخش اعظمی از مردم شده؛ دیگر سینما در سبد خانواده‌ها دارای اهمیت نیست و اگر قرار باشد وضعیت نامطلوب فعلی همچنان وجود داشته باشد روز به روز اوضاع سینما بدتر از قبل می‌شود و سینما بیشتر از سبد خانوار حذف خواهد شد.

این سینماگر با انتقاد شدید از مدیران سینمایی که میزان فروش ریالی فیلم‌ها را برای خود دستاورد به حساب می‌آورند اظهار داشت: آقایان شما باید نگاهی به آمار تماشاگران بیندازید! متأسفانه سال به سال از میزان مخاطبان سینما کاسته می‌شود. با اینکه سالن‌های سینمایی متعددی احداث شده اند، اما میزان مخاطب بسیار کمتر از گذشته شده و درآمد سینما‌ها پایین آمده است. اغلب تماشاگران وقتی از سالن نمایش بیرون می‌آیند از فیلم‌ها ناراضی هستند. این فیلم‌هایی که امروزه به خورد مردم داده می‌شود اغلب مخاطب پسند نیستند!

علیخانی متذکر شد: وزارت ارشاد باید دریچه‌ای باز کند تا تهیه کنندگان و کارگردانان تشویق شوند بیایند کار کنند. ما در سینما به شدت فقر فیلمنامه و فیلمنامه نویس داریم این مسأله از جشنواره ۳۸ و آثار حاضر در آن مشخص است؛ فیلم‌ها مخاطب را جذب نمی‌کند. مردم چرا باید بروند و این فیلم‌ها را ببیند؟

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: از سوی دیگر قیمت بالای بلیت باعث می‌شود ما روز به روز شاهد ریزش بیشتر مخاطب باشیم؛ مردم با این گرانی نمی‌توانند به سینما بیایند! به خصوص برای خانواده‌ها سخت است که با این هزینه‌ها به سینما بیایند و فیلم‌هایی سطح پایین را ببینند. مسئولان سینمایی باید دقت کنند که سیستم کل سینما‌ها را در سراسر دنیا خانواده‌ها تشکیل می‌دهند، اما امروزه در سینمای ما خبری از خانواده‌ها نیست و این چند جوانی که در طول سال به سینما می‌روند نباید ملاک مدیران باشند. بی تردید اگر پول‌های دولتی به سینما تزریق نشود ما دیگر چیزی به اسم سینما در کشورمان نخواهیم داشت. سینمای ایران نیاز به مدیرانی دلسوز دارد و من امیدوارم روزی برسد که شاهد حضور مدیری دلسوز و کارآمد در سینمای کشور باشیم.

سینماگران در این وانفسا نیاز به حمایت مادی دارند

روح انگیز شمس کارگردان سینما با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان، بحران‌هایی نظیر شیوع ویروس کرونا، تورم و گرانی و... باعث شده تا سینما طی ماه‌های اخیر به شدت دچار ضرر شود اظهار داشت: مسئولان باید کمک کنند تا سینما تعطیل نشود. من احساس می‌کنم با این جریانات اگر عدم حمایت مسئولان دولتی از سینما همچنان پابرجا باشد سینما‌ها رو به تعطیلی برود.

وی ادامه داد: سینماگران در این وانفسا نیاز به حمایت مادی دارند. متأسفانه ما شاهد کاهش تولیدات در سینما هستیم؛ بسیاری از سینماگران بدهکارند، امکان کار و فعالیت برای فیلمسازان جوان، ناشناخته و کمتر شناخته شده فراهم نیست و این وظیفه مدیران سینمایی است که با اجرای عدالت به همه سینماگران توجه ویژه داشته باشند و نگذارند تا سینما بیش از این دچار خسران شود.

مدیران سینمایی باید نهضت فیلمنامه نویسی راه بیندازند

حسین طلابیگی طراح جلوه‌های ویژه سینما به سینماپرس گفت: متأسفانه بزرگترین مشکل امروز سینمای کشور فیلمنامه است؛ این مسأله از همین فیلم‌هایی که اخیراً در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تماشا کردیم مشخص است. همه فیلم‌ها بدون استثنا از فقدان فیلمنامه اصولی و جذاب رنج می‌برند و از این رو نیاز است مدیران سینمایی برای رفع این بحران هرچه سریع‌تر نهضت فیلمنامه نویسی راه بیندازند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل فیلمنامه در سینمای ایران حل نشود ما نمی‌توانیم انتظار استقبال انبوه مخاطبان از آثار را داشته باشیم. برای رفع بحران موجود می‌توان از پژوهش گران، نویسندگان رمان و... کمک گرفت. متأسفانه وضعیت کنونی سینمای ما به گونه‌ای شده که حتی در اقتباس‌های ادبی هم خوب عمل نمی‌کنیم و در آن هم دچار مشکلات عدیده هستیم.

ادامه دارد...
 منبع : سینما پرس

ارسال نظرات