جمعه ؛ 10 فروردين 1403
25 اسفند 1398 - 15:04
دیدگاه

آینده سیاسی اسرائیل در پرتوی انتخابات پارلمانی

سومین انتخابات زود هنگام رژیم صهیونیستی ۱۲ اسفندماه برگزار شد. این انتخابات در ادامه بن‌بست انتخاباتی که در یک سال گذشته در این رژیم به وجود آمده، برگزار شد.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 5576

پایگاه رهنما:

سومین انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی ۱۲ اسفندماه برگزار شد. این انتخابات در ادامه بن‌بست انتخاباتی که در یک سال گذشته در این رژیم به وجود آمده، برگزار شد. در سال ۲۰۱۸ میلادی لیبرمن از کابینه نتانیاهو خارج شد و کابینه وی اکثریت را از دست داد و پارلمان این رژیم رأی به برگزاری انتخابات زودهنگام داد. در فروردین ۹۸ (۲۰۱۹ میلادی) انتخابات زودهنگام این رژیم برگزار شد، اما نه نتانیاهو و نه بنی‌گانتس موفق به تشکیل کابینه نشدند. دومین انتخابات زودهنگام، اما در شهریور ۹۸ برگزار شد و باز هم هیچ‌یک از احزاب صهیونیستی موفق به تشکیل کابینه با ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی نشدند و به‌ناچار تن به سومین انتخابات دادند. بنیامین نتانیاهو این بار، اما ترفند‌های زیادی را برای پیروزی در انتخابات به کار گرفت. در این مسیر ترامپ از معامله قرن با هدف کمک به نتانیاهو رونمایی کرد، نتانیاهو بها ابوالعطا از فرماندهان جهاد اسلامی را ترور کرد، دستور ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های رژیم صهیونیستی را داد و رقیبش یعنی بنی گانتس را متهم کرد که در تور اطلاعاتی ایران گرفتارشده است! نتانیاهو که به دلیل پرونده‌های فساد در یک‌قدمی زندان است سعی داشت تا به هر نحوی شده به‌عنوان نخست‌وزیر باقی بماند تا محاکمه وی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده این است که نتانیاهو توانسته از رقیب خود کرسی‌های بیشتری کسب کند و از طرف رئیس رژیم صهیونیستی مأمور به تشکل کابینه خواهد شد. در این انتخابات نتانیاهو توانست ۵۸ کرسی (سه کرسی بیشتر نسبت به انتخابات ماه سپتامبر) را کسب کند، اما ازآنجاکه تشکیل کابینه منوط به کسب ۶۱ کرسی پارلمان است، احتمال تداوم این وضعیت، بن‌بست و حتی برگزاری انتخابات چهارم نیز وجود دارد.

صرف‌نظر از این احتمال، در صورت تحقق دو سناریو کابینه تشکیل خواهد شد: نخست، نتانیاهو بتواند نظر سه نفر از اعضای جناح رقیب یعنی بلوک چپ- میانه‌رو به ریاست بنی گانتس را به سمت خود جلب کند. دوم، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما و وزیر جنگ سابق که همچنان مهره شاه ساز عرصه سیاسی این رژیم محسوب می‌شود، شرط خود را مبنی بر مشارکت نکردن در کابینه‌ای که عرب‌ها در آن حاضر باشند، کنار گذاشته و به گانتس بپیوندد. دو سناریوی دیگر یعنی پیوستن لیبرمن یا یکی از احزاب بلوک گانتس به نتانیاهو یا تشکیل کابینه وحدت، در حال حاضر، بعید به نظر می‌رسند.

به نظر می‌رسد که بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. مسئله اینجاست که تعداد کرسی‌های بلوک راست‌گرای نتانیاهو، متشکل از احزاب لیکود با ۳۶ کرسی، «شاس» با ۹ کرسی، «یهودیت تورات متحد» با ۷ کرسی و «یامینا» با ۶ کرسی، به عدد ۵۸ می‌رسد و تعداد کرسی‌های بلوک چپ- میانه‌رو گانتس، متشکل از احزاب آبی و سفید با ۳۳ کرسی، «کارگر-گشر- میرتص» با ۷ کرسی، به همراه مشارکت احتمالی «فهرست مشترک» عرب با ۱۵ کرسی به عدد ۵۷ می‌رسد؛ بنابراین هر دو برای تشکیل ائتلاف، نیازمند ۷ کرسی حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن هستند. لیبرمن نیز قبلاً اعلام کرده بود نه حاضر است به نتانیاهو بپیوندد و با احزاب مذهبی همکاری کند و نه حاضر است به ائتلافی با حضور عرب‌ها تن دهد. با این حال، وی در جدیدترین اظهارنظر خود شروطی را برای پیوستن به کابینه گانتس مطرح کرده است که غالباً مبتنی بر مشی او برای عدم دخالت مذهبی‌ها در سیاست رژیم صهیونیستی است.

هرچند بنیامین نتانیاهو ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری اعلام «پیروزی» کرده و آن را «مهم‌تر و بزرگ‌تر» از هر انتخابات دیگری در ۲۴ سال اخیر نامیده و گفته بود که برای تشکیل ائتلاف، منتظر مکلف شدن از سوی رئیس رژیم صهیونیستی نخواهد ماند، اما به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی باید خود را برای برگزاری انتخابات چهارم پارلمانی آماده کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مسئله ریشه در بحران مشروعیتی دارد که این رژیم با آن مواجه شده است. در واقع شکست‌های منطقه‌ای اسرائیل در کنار چالش‌های داخلی باعث شده تا نتانیاهو به‌عنوان مهم‌ترین عامل این وضعیت معرفی شده و احزاب مختلف با توجه به فساد‌های گسترده نتانیاهو خواستار حذف وی از نخست‌وزیری باشند. علاوه بر این چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی باعث این مسئله شده که احزاب مختلف به یکدیگر اعتماد نداشته و هرکدام سیاست و مشی خاص خود را دنبال می‌کنند. این مسئله تبدیل به یک بحران شده و رژیم صهیونیستی در یک سال، سه انتخابات بی‌فرجام را برگزار کرده است. بحرانی که اکنون در سرزمین‌های اشغالی به وجود آمده، یک بحران خاص در عرصه بین‌المللی تلقی می‌شود. رئیس رژیم صهیونیستی اخیراً از این وضعیت ابزار شرمساری کرده بود.
درنهایت، باید تأکید کرد که نتانیاهو اکنون در وضعیتی گرفتارشده که اگر نتواند پست نخست‌وزیری را حفظ کند، باید خود را آماده محاکمه و احتمالاً رفتن به زندان کند. نتانیاهو با اتهام‌های مختلفی روبه‌روست: اختلاس، فساد مالی، گرفتن رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی. دریافت رشوه تا ۱۰ سال و اختلاس تا سه سال در سرزمین‌های اشغالی مجازات دارد. نتانیاهو این اتهامات را باانگیزه‌های سیاسی دانسته و آن‌ها را رد کرده است. اعلام‌جرم دادستان علیه نتانیاهو تشکیل دولت جدید را در این رژیم با دشواری روبه‌رو می‌کند. احزاب رقیب وی نیز لایحه‌ای را آماده کردند که طبق آن نتانیاهو به دلیل مواجه بودن با اتهامات فساد، مجوز تشکل کابینه را نداشته باشد. همه این مسائل نشان‌دهنده تداوم بن‌بستی است که در یک سال گذشته در اسرائیل وجود دارد.

ارسال نظرات