پنجشنبه ؛ 09 فروردين 1403
19 اسفند 1398 - 15:59

سقوط بی‌سابقه قیمت نفت به ۳۱دلار/ جنگ جهانی نفت آغاز شد

پس از آنکه عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه درمخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت که درهفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده، امروز بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند.
کد خبر : 5495

پایگاه رهنما:

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۴ دلار و ۲۵ سنت معادل ۳۱.۵ درصد سقوط به ۳۱ دلار و ۲ سنت رسید، این بیشترین درصد افت قیمت نفت برنت طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ به‌شمار می‌رود. قیمت نفت برنت اکنون به پایین‌ترین رقم از ۱۲ فوریه ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است. قیمت نفت برنت سپس با اندکی تعدیل به ۳۵ دلار و ۷۵ سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در ابتدای معاملات امروز با ۱۱ دلار و ۲۸ سنت معادل ۲۷.۴ درصد افت به ۳۰ دلار در هر بشکه رسید. این بیشترین افت قیمت نفت خام آمریکا از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس است و پایین‌ترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص نفتی از ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ به‌شمار می‌رود. قیمت نفت خام آمریکا با اندکی تعدیل اکنون به ۳۲ دلار و ۶۱ سنت رسیده است.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان در تلاش است روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان را که روز جمعه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرد تنبیه کند. اوپک و سایر تولیدکنندگان از کاهش بیشتر تولید نفت به‌منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت موافقت کرده بودند.

۲ منبع آگاه گفتند پس از آنکه توافق کاهش تولید فعلی بین اوپک و روسیه در پایان ماه مارس منقضی شد، عربستان قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آوریل به بالای ۱۰ میلیون بشکه برساند.

عربستان، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت آخرین بار در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به‌منظور کاهش تولید نفت شیل آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت اقدام به رقابت و افزایش عرضه نفت به بازار کرده بودند. مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: «عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود.»
منبع: تسنیم

ارسال نظرات