جمعه ؛ 10 فروردين 1403
08 اسفند 1398 - 12:15

گزارش تسنیم از کمبود شدید چادر و اقلام اساسی در مناطق زلزله‌زده «قطور» + فیلم

گروه استان‌ها-مردم زلزله زده بخش قطور شهرستان خوی با وجود اخبار مکرر هلال احمر و مسئولان مربوطه، همچنان در انتظار چادر و اقلام اساسی و اولیه هستند.
کد خبر : 5295

پایگاه رهنما:

با وجود ادعاهای مسئولان محلی و ارائه آمارهای مختلف از کمک به مردم زلزله زده خوی، اما گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با مردم داستانی کاملا متفاوت با سخنان مسئولان به ما ارائه می‌دهد.

ساختمان شهرداری قطور تخریب شده و در بخشداری هم هیچ‌کس نیست

در نخستین گام ورود به این شهر به سراغ بخش‌داری قطور رفتیم، اما با صحنه‌ای عجیب مواجه شدیم، با وجود باز بودن بخشداری، هیچ فردی در آن نبود و به غیر از آبدارخانه و سرویس بهداشتی، تمامی درب تمامی اتاق‌ها بسته بود.

در گام بعدی به سراغ شهرداری رفتیم که با ساختمانی نیمه تخریب شده مواجه شدیم که دربش بسته بود و شیشه‌های ساختمان آن کاملا فرو ریخته بود و پس از پرس‌جو با افراد بومی حاضر در این منطقه، گفتند که ساختمان شهرداری دچار تلفات شده و از ترس پس‌لرزه‌های احتمالی و تخریب، شهرداری را تخلیه کرده‌اند.

در منطقه گوشی همراه به سختی آنتن می‌دهد و اینترنت هم کاملا قطع است و همین مسئله سبب شده تا هیچ‌کس اطلاعات صحیحی از مشکلات مردم زلزله‌زده نداشته باشند و به آمارهای یک‌طرفه اکتفا کنند در حالی که واقعا فاجعه عمیق‌تر از این حرف‌ها بوده و کافی است یک لحظه این صحنه را تصور کنید که همراه خانواده در کنار برف‌های یخ زده زیر پتو و در چادرهای نایلونی و کیسه‌ای دام و طیورتان هستند و هر لحظه گرگ‌ها در کنارتان پرسه می‌زنند!

مردم به عدم توزیع چادر اعتراض دارند

یکی از اهالی که ساختمانش از همه جهت ترک برداشته و هر آن احتمال تخریب صد‌درصدی می‌رود می‌گوید: دو تا زلزله بسیار شدید آمده، یکی صبح و یکی هم عصر و با نیروهای هلال احمر تماس گرفتند که با 10-20 تا چادر آمدند و یک چرخی در روستا زدند و با چادرهایشان رفتند بدون اینکه به کسی کمک کنند.

وی می افزاید: میزان خسارتی که به ما زده شده بسیار بالا است و به‌دلیل نا‌ امن بودن ساختمان‌ها، به خدا در این زمستان چادر هم نداشتیم و تا این لحظه  در حیاط بیرون بودیم.

یکی دیگر از اهالی با دیدن ما، سریع خودش را به سمت ما می رساند و از ما دعوت می‌کند تا از او در چادرش فیلمبرداری کنیم تا همه مردم متوجه بشوند که مردم قطور خوی در این روزهای سرد، بدون هیچ کمکی با کمترین امکانات و وسایل گرمایشی شب را سحر می‌کنند و وجود کودکان به خصوص کودکان زیر دو سال مشکل را دو چندان می‌کند.

امکان اسکان در ساختمان‌های نیمه تخریب شده وجود ندارد

فرد دیگری ما را دعوت می‌کند تا از منزلش تصویربرداری کنیم و بیان می‌کند: ساختمان کاملا تخریب شده و قسمت‌های تخریب نشده هم به‌شدت ناامن هستند و هر آن احتمال سقوط وجود دارد، اگر شما حاضرین در زیر این سقف بخوابید، ماهم حاضریم!

وی  اظهار می‌دارد: شب بسیار سرد است و به سختی تحمل می‌کنیم و این سوای از تلفات سنگین مالی است که به ما وارد شده و علاوه بر ساختمان، کارگاه فرش‌بافی ما نیز خراب شده و بدتر از همه این‌که دو تا از گاوهایمان هم در اثر زلزله تلف شدند و چون درب طویله قفل شده، حتی نمی‌توانیم آن‌ها را بیرون بیاوریم.

گزارش از مرتضی محمد صادقی

منبع: تسنیم

ارسال نظرات