جمعه ؛ 10 فروردين 1403
06 بهمن 1398 - 12:05
سیاست اخبار ویژه روزنامه‌ها

۶ بهمن ماه / ۳ صفحه رپرتاژ تبلیغاتی روزنامه دولت برای نامزد انتخابات/ توضیح مدیرعامل بنیاد باران درباره دیدار خاتمی و روحانی/ درخواست کهنه‌سربازان امریکایی برای عذرخواهی ترامپ

ملاقات روحانی با یکی از سران فتنه تایید شد. در حالی که برخی محافل نزدیک دولت و اصلاح‌طلبان سعی داشتند ملاقات خاتمی با روحانی را انکار و تکذیب کنند، مدیرعامل بنیاد باران این ملاقات را تایید کرد.
کد خبر : 5019

پایگاه رهنما:

 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

 

۳ صفحه رپرتاژ تبلیغاتی روزنامه دولت برای نامزد انتخابات

 

روزنامه دولتی ایران در اقدامی غیرقانونی اقدام به مصاحبه سه صفحه‌ای با یک نامزد اصلاح‌طلبان کرد.

روزنامه ایران دیروز در قالب سه صفحه‌ 13- 14 و 15 خود، گفت‌وگو با مجید انصاری عضو مجمع روحانیون و نامزد انتخابات تهران را منتشر کرد!

مجید انصاری تا مرداد 96 به مدت چهار سال، معاون حقوقی رئیس‌جمهور بود.

اقدام غیرقانونی ارگان رسمی دولت در حالی است که دولت پس از هر انتخاباتی ضمن فرار به جلو، اقدام به شکایت علیه روزنامه‌های مستقل و منتقد می‌کند.

عجیب اینکه مجید انصاری با وجود سابقه چهار سال تصدی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، به دعوت غیرقانونی روزنامه ایران برای گفت‌وگو (با وجود نامزدی انتخابات مجلس) «نه» نگفته است. عجیب‌تر اینکه یکی از دلایل فشار به برنامه جهان‌آرا در شبکه افق سیما، مصاحبه با دو تن از نامزدهای انتخاباتی بوده است.
 

ملاقات بود اما فقط شام خوردند

 

ملاقات روحانی با یکی از سران فتنه تایید شد. در حالی که برخی محافل نزدیک دولت و اصلاح‌طلبان سعی داشتند ملاقات خاتمی با روحانی را انکار و تکذیب کنند، مدیرعامل بنیاد باران این ملاقات را تایید کرد.

جواد امام به ایرنا پلاس گفت:‌ آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشت اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته است. در واقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده است.

وی درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، گفت: معمولا افرادی که نامبرده می‌شوند، در جلسات حضور دارند اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.

جواد امام افزود: این جلسه بوده است اما محتوا و مطالبی که به آقای خاتمی در این جلسه در فضای مجازی گفته شده صحت ندارد. در واقع سناریوسازانی نشسته‌اند و اتفاقات اخیر و انتخابات پیش رو را به این دیدار گره زدند که این مسائل تکذیب می‌شود. هرچند منوال به این شکل نبوده که جلسه و دیداری بین این افراد وجود نداشته باشد و اصل دیدار اهمیتی ندارد، محتوای آن حایز اهمیت است که صحت ندارد.
 

به جای پیگرد قاتلان شهید سلیمانی خشاب تروریست‌ها را گلوله‌گذاری نکنید

 

در حالی که FATF در مقابل ترور سردار سلیمانی سکوت اختیار کرده - بلکه در طرف تروریست‌های آمریکایی قرار دارد- معاون حقوقی رئیس‌جمهور خواستار تصویب لوایح مورد مطالبه FATF در ایران شد!!

مقر کارگروه FATF در فرانسه قرار دارد، کشوری که چند دهه است میزبان گروهک تروریستی منافقین است. FATF مدعی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان است اما گردانندگان آمریکایی و اروپایی آن، 76 درصد پولشویی‌های بزرگ را مرتکب می‌شوند و بزرگترین تأمین کنندگان تروریسم هم هستند. جالب اینکه همین کشورها ضمن حمایت از گروه‌های جنایتکار تروریستی، جنبش‌های مردمی مقاومت در لبنان و فلسطین و عراق و یمن و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی معرفی می‌کنند؛ اما با این همه و در اقدامی کاملاً مشکوک، برخی محافل بر تمکین نسبت به استانداردهای دیکته شده غرب در FATF اصرار دارند، از جمله خانم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور که در گفت‌وگو با همشهری ادعا کرده بدون همکاری با FATF، مقابل 200 کشور دنیا قرار می‌گیریم!

او همچنین گفت: دولت به حفظ و تداوم رابطه‌اش با سیستم بانکی دنیا نیاز دارد و آن را می‌خواهد. ما باید به بانکداری بین‌المللی متصل باشیم و تصمیم‌گیری‌های بین نهادی نباید منجر به قطع این ارتباط، تشدید تحریم‌ها و زایل شدن حقوق عامه شود. بنابراین،‌ روال مصوبات FATF بحثی نیست که به این ترتیب و با این شرایط بتواند پایانی داشته باشد.

وی افزود: دولت همچنان پیگیر کار خودش در خصوص لوایح FATF خواهد بود. دولت توقع دارد که مجمع در چارچوب ترتیبات لازم تمدید مهلت بخواهد، چون مجمع تشخیص مصلحت نظام باید رأی می‌داد. حالا هم که رأی نداده باید تمدید بخواهد.

جنیدی می‌گوید: ما توقع داریم این مشکل حل شود، چون ایران یک کشور بزرگ است و بیش از 80 میلیون جمعیت دارد. اگر مسیر FATF را نرویم، تحریم‌ها همه‌جانبه می‌شود.

این سخنان در حالی است که وی توضیح نداده تکلیف امثال او با تروریستی خواندن سپاه و متحدان ایران (همزمان با حمایت از تروریست‌های ضد ایرانی) چیست؟ آیا معتقدند که باید از دیکته‌های غرب تبعیت کرد؛ چنان که در برخی بخشنامه‌های خائنانه به بانک‌ها مرتکب شدند و از بانک‌ها خواستند با افراد و نهادهای حاضر در فهرست تحریم‌های آمریکا همکاری نکنند؟! و آیا این مدل اصرار به همکاری با نهاد تحت قیمومیت آمریکا، عملاً پای خیانت روی خون سردار محبوب دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نمی‌گذارند؟!

از سوی دیگر باید پرسید 4 سال همکاری با FATF و اجرای 39 بند از 41 بند اکشن پلن امضا شده با این کمیته، کدام یک از تحریم‌ها را برطرف کرده است؟ یعنی مثلاً دولت اکنون می‌تواند نفت بفروشد یا پول آن را به کشور برگرداند؟ مبادلات بانکی و مالی داشته باشد؟ یا اینکه مثلاً حتی وزیر خارجه نیز در لیست تحریم قرار گرفته و حق شرکت در نشست‌های سازمان ملل در نیویورک یا نشست داووس در سوئیس را هم ندارد؟!
مجموعه این ابهام‌ها و اصرار عجیب معاون حقوقی ریاست جمهوری، متأسفانه گمانه نفوذ دشمن در برخی همکاران این معاونت را جدی می‌کند و به یک معنا، پالس‌های غلط و خطرناکی است. برای تشجیع دشمن به تکرار جنایت‌های تروریستی که مرتکب شد اما کمترین پیگیریی پس از سوی معاونت حقوقی مذکور در پی نداشت.
 

هزینه‌های ترور سلیمانی برای آمریکا بیش از سود آن خواهد بود

 

یک نویسنده آمریکایی، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی را «خودزنی در خاورمیانه» توصیف کرد.

نشریه آتلانتیک به قلم کتی گیلسینان نوشت: دولت ترامپ هنوز سرخوش از ترور سردار سلیمانی است با این حال، هنوز اندکی از این اقدام نگذشته، تقریبا تمامی دیگر اهداف آمریکا در خاورمیانه، به نحو قابل توجهی آسیب دیده است. ایالات متحده آمریکا می‌خواهد تا از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند،‌ با این حال، ایران اندکی پس از ترور سردار سلیمانی اعلام کرد: آخرین محدودیت‌های عملیاتی که در نتیجه برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده بودند را کنار گذاشته است. آمریکا می‌خواهد نفوذ منطقه‌ای ایران را تحت کنترل و نظارت داشته باشد با این حال، عراق به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا تایید کرده که آمریکا سردار سلیمانی را در حالی در خاک این کشور هدف قرار داده که وی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور داشته است.

امری که پیروزی قابل توجهی برای ایران محسوب می‌شود و راه را برای تصویب قانونی در پارلمان عراق که از نیروهای آمریکایی می‌خواهد تا فورا خاک این کشور را ترک کنند، هموار کرد. پس از آن، یک فرمانده در ماموریت ضدداعش آمریکا در عراق در نامه‌ای گفت: «آمریکا عراق را ترک خواهد کرد.» روابط آمریکا با عراق در شرایط فعلی تا حد زیادی آسیب دیده است. سخت است که بگوییم منافع و مزایای اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، ارزش هزینه‌های آن را داشته است.

اگر آنگونه که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده: «ایالات متحده آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد تا جان صدها آمریکایی را نجات دهد»، شاید این اقدام قابل توجیه بود، اما مشکل اینجاست که ترامپ به‌صورت مرتب و روزانه دروغ می‌گوید و مقام‌های دولت وی هم کاملا وی را در این زمینه پوشش می‌دهند و دروغ‌هایش را لاپوشانی می‌کنند. اخیرا «نیویورک‌تایمز» گزارش داده که برخی از مقام‌های دولت ترامپ نسبت به اطلاعات ادعایی ترامپ که بر اساس آنها عملیات ترور سردار سلیمانی انجام شده ابراز تردید کرده‌اند. ترامپ با شدیدترین و بدترین بحران سیاست خارجی در دوره ریاست جمهوری خود مواجه است. این امر در شرایطی است که اعتبار و مشروعیت وی عمیقا در نزد افکار عمومی جریحه‌دار و مخدوش شده است.

ترامپ و پمپئو، همان افرادی هستند که مصرانه می‌گویند: جهان بعد ترور سردار سلیمانی به مکانی امن‌تر تبدیل شده است. حال آنکه، پس از ترور وی، وزارت خارجه آمریکا از تمامی شهروندان آمریکایی خواست تا فورا خاک عراق را ترک کنند.

ترور سردار سلیمانی، فقط و فقط به روندهایی که پیش از این واقعه نیز در جریان بودند، شتاب بخشیده است. ایران در ماه‌های اخیر، چندین مرتبه، از میزان تعهدات برجامی خود که در جریان توافق هسته‌ای سال 2015 به آنها متعهد شده بود، عقب‌نشینی کرد. تا اینکه اخیرا اعلام کرد دیگر به محدودیت‌های عملی در مورد توانمندی‌های هسته‌ای خود پایبند نخواهد بود. دولت ترامپ در سال 2018 از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج شد و قول داد که به توافقی بهتر با ایران دست یابد. توافقی که علاوه بر نظارت و کنترل برنامه هسته‌ای این کشور، نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز تحت نظارت آمریکایی قرار دهد.

هیچ‌کدام از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده‌اند.

در مورد نفوذ روزافزون منطقه‌ای ایران، پمپئو تمایل داشته تا این امر را به توافق هسته‌ای با این کشور مرتبط سازد و بگوید، منابعی که ایران از طریق لغو تحریم‌ها در نتیجه توافق برجام به‌دست آورده، صرف گسترش نفوذ منطقه‌ای این کشور شده است. در حالی‌که، نفوذ منطقه‌ای ایران از سال‌ها قبل‌تر آغاز شده است. به‌عنوان مثال، پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، شبه‌نظامیان طرفداران ایران جای پای محکمی در عراق پیدا کردند و توانستند از آن نقطه، نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند.

 نبرد با داعش نیز آنها را توانمندتر کرده، زیرا دولت عراق تا حدی برای شکست دادن و پس‌زدن داعشی‌ها، به این گروه‌های شبه‌نظامی تکیه داشته است. آمریکا تاکنون میلیون‌ها دلار خرج کرده تا نفوذ ایران در عراق را از بین ببرد، با این حال، تاکنون شکست خورده است. ترامپ ادعا می‌کند که از جنگ متنفر است با این حال وی افرادی نظیر سردار سلیمانی را ترور می‌کند، اقدامی که می‌تواند به نوع خود آغازگر جنگی خونین برای آمریکا باشد. مسئولیت آنچه که پس از ترور افرادی نظیر سردار سلیمانی اتفاق می‌افتد، متوجه دولت آمریکاست، که گویا ترامپ نسبت به آن بی‌توجه است.

ایران

 

 

توضیح مدیرعامل بنیاد باران درباره دیدار خاتمی و روحانی

 

خبر اول اینکه،مدیرعامل بنیاد باران می‌گوید که رئیس دولت اصلاحات و رئیس‌ جمهوری برای صرف شام دیداری با یکدیگر داشته‌اند که این جلسات قبلاً هم انجام می‌شده، اما خبرهای منتشرشده درباره محتوای این جلسه کذب محض است. جواد امام درباره خبرهای منتشر شده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌ جمهوری و حجت‌الاسلام ناطق نوری به ایرناپلاس می‌گوید: متن‌هایی که در فضای مجازی درباره این جلسه منتشر شده، کذب محض است و مطلقاً مطالبی که به آقای خاتمی نسبت دادند، حقیقت ندارد.آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشت اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته‌ است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاده‌ است .مدیرعامل بنیاد باران درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، توضیح می‌دهد: معمولاً افرادی که نام برده می‌شوند، در جلسات حضور دارند اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند .البته دفتر ناطق نوری خبر دیدارهای انتخاباتی وی با برخی شخصیت‌ها را تکذیب کرد.

 

مصلحت‌سنجی نباید دچار محافظه‌کاری شود

 

خبر دیگر اینکه،یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از طولانی شدن بررسی لوایح پالرمو و سی اف تی در مجمع گفت: مردم حق دارند بدانند چرا دراین شرایط مجمع تشخیص مصلحت این گونه برخورد می‌کند و بی سابقه است که در مجمع تشخیص، قانونی به پارکینگ مجمع ارجاع شود آن هم قانونی که بیشترین آثار را برای منافع ملی کشور دارد. مجمع تشخیص باید تصمیم بگیرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به عصر ایران گفت: وقتی افرادی که برای تشخیص مصلحت کشور در مجمعی جمع شده‌اند و بعد از یک سال نتوانند برای موردی که به منافع کشور ربط دارد به نظر مصلحتی برسند، حتماً در مورد مصلحت اندیش بودن آنها شائبه جدی به وجود می‌آید. مصلحت‌سنجی نباید دچار نوعی محافظه‌کاری و لاپوشانی شود یعنی امری که الان داریم می‌بینیم.

 

درخواست کهنه‌سربازان امریکایی برای عذرخواهی ترامپ

 

دست آخر اینکه، گروهی از کهنه‌سربازان امریکایی خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور شدند که در پی حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق، در اظهاراتی موجب کوچک‌ شمردن آسیب وارد شده به سربازان امریکایی شد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری نیوزمکس در بیانیه‌ای در این باره آمده است: با توجه به اینکه وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که ۳۴ نفر از کارکنان نظامی امریکا در نتیجه حمله تلافی‌جویانه ایران آسیب دیده‌اند و اظهارات رئیس جمهوری ترامپ موجب کوچک‌شمردن این آسیب‌ها شد، کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی نمی‌توانند راجع به چنین چیزی ساکت بنشینند.
همچنین در بیانیه این گروه مطرح شد: «ضربه مغزی یک آسیب جدی بوده و نمی‌توان آن را سبک شمرد. ضربه مغزی موجب به بار آمدن افسردگی، از دست دادن حافظه، سردردهای شدید، سرگیجه و احساس خستگی می‌شود؛ تمامی این آسیب‌ها با تأثیراتی هم کوتاه‌مدت و هم بلندمدت همراه می‌باشند. کهنه سربازان امریکایی به خاطر اظهارات اشتباه رئیس جمهور، خواستار عذرخواهی او از کارکنان مرد و زن این گروه است». واکنش این گروه از کهنه‌سربازان امریکایی در پی این مطرح می‌شود که وزارت دفاع امریکا دو روز پیش اعلام کرد که تشخیص داده شده است ۳۴ نفر از سربازان امریکایی در جریان حمله هوایی سپاه پاسداران ایران به پایگاه نظامی امریکا در عراق در پی به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی توسط امریکا دچار ضربه و جراحاتی در ناحیه مغز شده‌اند.

خراسان

 

سردار جلالی: در محدوده 700 کیلومتری هیچ مقر آمریکایی در امان نیست 

 

رئیس پدافند غیرعامل کشور با بیان این که عین الاسد پایگاه مرکز عملیات منطقه ای آمریکایی‌هاست، افزود: تمام پروازهای پهپادی، بالگردی و نظامی آن ها از این پایگاه انجام می‌شود و تمام رادارهایی که کل منطقه را کنترل می کند نیز در این پایگاه است و در این حمله همه آن ها آسیب دیده و از بین رفته است. تمام اهداف نشانه گیری شده به هدف برخورد کرد و یک مورد نیز به خطا نرفت و در حوزه ۷۰۰ کیلومتری هیچ مقر آمریکایی اعم از شناور یا استقراری در تیر رس ما در امان نیست.

سردار غلامرضا جلالی، در یادواره سرداران و ۵۰۴ شهید منطقه چهارمردان قم در مسجد چهارمردان  با اشاره به سانحه سقوط هواپیما یادآورشد: تشخیص ندادن هواپیمای دشمن از هواپیمای خودی در صحنه ای که جنگ الکترونیک و پیچیده اتفاق می افتاد، امکان پذیر است.این حوادث در همه جای دنیا به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: در فهرست حوادث نظامی دنیا نسبت به پروازهای خارجی، ۱۲ اتفاق طی ۱۰ سال گذشته رخ داده است، ولی چنین پیامدهایی را به همراه نداشته است.سپاه پاسداران با شجاعت تمام مسئولیت این حادثه را پذیرفت، در صورتی که در داخل اوکراین سه پرواز غیرنظامی متعلق به کشورهای مصر، تایلند و مالزی بوده که با شلیک موشک سرنگون شده است و تا یک سال بعد نیز مسئولیت را قبول نکردند و پاسخ گو نبودند.

 

رئیس سازمان بسیج: پایگاه های بسیج برای تحقق محله های اسلامی گام بر می دارند 

 

رئیس سازمان بسیج گفت: پایگاه‌های بسیج برای تحقق محله های اسلامی، گام های بسیار خوبی برداشته است.

سردار غلامرضا سلیمانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه پایگاه‌ های اسوه بسیج تاکید کرد:  به همین دلیل باید در سال آینده تراز و الگو، این پایگاه‌های اسوه باشند و نقش آفرینی خود را با هدف اسلامی شدن محلات گسترش دهند. وی افزود: این پایگاه‌ها در یک فرایند انتخاب شدند تا عملکرد میدان‌های نقش‌آفرینی خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهند و بازدیدکنندگان با سیاست‌های تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی آشنا شوند و بدانند این سیاست‌های تبیین شده در خصوص بسیج به ویژه در پاسخ گفتن به نیازهای جوانان و نوجوانان همچنین انجام خدمات اجتماعی به مردم در محلات تا چه حد گسترده است .

آرمان

 

مدیران خوزستان ممنوع‌الخروجند

 

ستاد مدیریت بحران خوزستان با آغاز فعالیت موج جدید بارشی در این استان، طی اطلاعیه‌ای تازه، کلیه مدیران را از محل خدمتی خود ممنوع‌الخروج کرده است و همچنین دستور برقراری کشیک شبانه برای مواجهه با این سامانه بارشی قدرتمند طی دو روز ابتدایی هفته را صادر کرده است.

 

ویروس کرونا وال‌استریت را زمین زد

 

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دومین مورد ابتلا به ویروس کرونا در حالی در آمریکا تایید شده است. در این راستا همزمان با تشدید شیوع این ویروس در چین، سهام وال‌استریت سقوط کرده و قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح دو هفته‌ای رسیده است. گفتنی است اس‌اندپی 500 هم در بدترین سقوط امسال خود 9 درصد ارزش خود را از دست داده و در 3295. 47 بسته شده است.

 

محکومیت پزشکان متخلف به عمل رایگان

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: «در استان اصفهان در طرحی نوآورانه پزشکانی که به اخذ حق معاینه و هزینه جراحی و خدمات پزشکی مازاد برتعرفه قانونی متهم هستند و تخلف آنها در شعبه محرز می‌شود به ارائه خدمات رایگان شامل جراحی، ویزیت و خدمات پزشکی رایگان برای افراد بی‌بضاعت تحت پوشش بهزیستی و کمیته‌امام و دانش آموزان نیازمند محکوم شده‌اند.» این در حالی است که سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه در خصوص این خبر اظهارکرد: «از احکام صادره در این زمینه می‌توان به محکومیت پزشک متخصص و جراح ارتوپدی به 50 عمل و 100 نفر ویزیت رایگان، محکومیت پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری به ویزیت 100 نفر بی‌بضاعت و محکومیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودکان به 300 ساعت ارائه خدمات مشاوره اشاره کرد.»

 

هشدار درباره توریست‌های چینی

 

امیر خجسته نماینده همدان، در توئیتی با هشتگ‌های ایران باشکوه، چینی، همدان نوشته است: در روزهای آینده و در رویدادی به نام «ایران باشکوه» توریست‌های چینی وارد شهرهای کشور از جمله همدان می‌شوند! این در حالی است که با توجه به شیوع بیماری ناشناخته در چین، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل باید چاره‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور یا لغو این رویداد بیندیشید.

 

وخامت بیشتر حال شیخ زکزاکی

 

دفتر شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در یک پیام توئیتری از وخامت حال وی در زندان خبر داده است. در این پیام در مورد این خبر آمده است: «به اعضای خانواده شیخ زکزاکی اجازه داده شده که با وی در زندان ملاقات کنند. در این میان شدت بیماری و وخامت حال او معلوم شده است و هنوز ترکش‌ها در بدنش جا مانده‌اند». در ادامه پیام دفتر رهبر شیعیان نیجریه آمده است: «وضعیت سلامت شیخ و همسرش به سرعت رو به وخامت بیشتر است و تا حال حاضر پزشکان از دسترسی به آنها منع شده‌اند». در این راستا می‌توان گفت نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به وخامت حال شیخ زکزاکی هشدار داده‌اند، اما دولت نیجریه تاکنون از آزادی او به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی وی را از دسترسی به خدمات درمانی محروم کرده است.

 

شعر فرخزاد در ترکیه جایزه گرفت

 

مکبوله آراس‌عیوضی، مترجم مجموعه آثار فروغ فرخزاد توانسته است جایزه بهترین ترجمه سال 2019 کشور ترکیه را کسب کند. این در حالی است که ترجمه مجموعه پنج کتاب فروغ فرخزاد به نام «باد ما را خواهد برد» جایزه بهترین ترجمه سال 2019 ترکیه را دریافت کرده است. در این میان جایزه کتاب‌های جهانی یکی از مهم‌ترین جایزه‌های ادبی ترکیه محسوب می‌شود که 27 سال است هر سال در چند بخش ادبی مانند بهترین رمان، بهترین رمان پلیسی و بهترین ترجمه به آثار برگزیده اهدا می‌شود. گفتنی است این مراسم که در هتلی در شهر استانبول برگزار شده است، شاهد حضور اهل قلم ترکیه از شهرهای مختلف بوده تا آثار ادبی چاپ شده در یک سال گذشته را بعد از ارزیابی هیات داوران به مخاطبان معرفی کنند.

 

مقرهای آمریکا در تیر رس ما

 

رئیس پدافند غیرعامل ضمن اشاره به حمله موشکی سپاه به عین الاسد گفت: در حوزه 700 کیلومتری هیچ مقر آمریکایی اعم‌ از شناور یا استقراری در تیررس ما در امان نیست. سردار غلامرضا جلالی در یادواره سرداران و 504 شهید منطقه چهارمردان قم در مسجد چهارمردان افزود: آمریکایی‌ها به شکل بزدلانه‌ای سردار ما را به شهادت رساندند، زیرا این نوع ترور برای آن‌ها هیچ فخری نداشت، زیرا فرودگاه بغداد تحت تسلط شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی است، و تمام ترددها و حتی کوچکترین تحرکات پروازی نیز در کنترل این فرودگاه است. اینکه یک مسافری را در یک هواپیمای غیر نظامی و عادی کنترل کنند، به آن برتری اطلاعاتی گفته نمی‌شود و آمریکایی‌ها نمی‌توانند به این مساله افتخاری کنند.

 

سروده شاعر قطری برای سردار سلیمانی

 

محمد بن الذیب، یک شاعر قطری در صفحه شخصی خود در توئیتر، با سرودن شعر کوتاهی در رثای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه او را به عنوان شکست‌دهنده کفار و یاری‌کننده مردم توصیف کرده است و از رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی یاد می‌کند که خدا او را دوست دارد. ایندیپندنت در مورد این شعر نوشته است: نکته تعجب‌آوری که در میان توئیت‌کنندگان نیز وجود دارد این است که محمد بن الذیب نخستین شاعر سنی است که برای یک فرمانده شیعه مرثیه‌سرایی کرده است. همچنین این شاعر قطری در ادامه سروده خود نوشته است: «ای خامنه‌ای،‌ ای کسی که خدا روح پاکت را دوست دارد، قاسم (سلیمانی) پرافتخار، مرگ را همانند آب سرکشید و او شکست‌دهنده کافران و یاری‌کننده مردم بود.»

 

بازسازی صدای مومیایی 3000 ساله

 

محققان انگلیسی توانسته‌اند با استفاده فناوری چاپ سه‌بعدی صدای یک مومیایی 3000 ساله را بازسازی کنند. گفتنی است چاپ سه‌بعدی به عنوان ابزاری برای کمک به حفظ آثار باستانی و به اشتراک گذاشتن تاریخ و فرهنگ استفاده می‌شود، ولی این‌طور به نظر می‌رسد که می‌توان از این فناوری برای حفظ صدا هم استفاده کرد. این در حالی است که یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه یورک و رویال هالووی لندن با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، مجرای صوتی یک مومیایی 3000 ساله را بازآفرینی کرده است. در این راستا تیم تحقیقاتی پروژه از طریق ترکیبی از سی‌تی‌اسکن و فناوری چاپ سه‌بعدی مجرای صوتی این مومیایی را که به یک کاهن مصر باستان تعلق داشته‌، بازسازی کرده است. بدن این مومیایی در موزه شهر لیدز انگلیس نگهداری می‌شود.

 

روزی که استقلال قرمز پوشید!

 

علی فتح‌ا...زاده، مدیرعامل سابق استقلال که اکنون در هیات مدیره این باشگاه عضویت دارد میهمان شبکه سوم سیما بوده و صحبت‌های متعددی را درباره موضوعات مختلف کرده است. این در حالی است که در بخشی از گفت‌وگوی فتح‌ا...زاده، مدیرعامل سابق استقلال با برنامه سلام صبح بخیر از مدیرعامل سابق آبی‌ها سوالی پرسیده شده است مبنی بر اینکه آیا می‌داند استقلال در کدام بازی با پیراهن قرمز به میدان رفته است. گفتنی است فتح‌ا...زاده که علاقه‌ای به پاسخ به این پرسش از خود نشان نداده‌، به شوخی گفته است: «با پرسپولیس بود؟ پرسپولیسی‌ها هم آبی پوشیدند!» البته در این راستا می‌توان گفت پاسخ درست این پرسش مربوط به دیدار استقلال و استقلال اهواز بوده که در سال 1349 برگزار شده است.

 

بررسی 4 طرح ضدآمریکایی در مجلس

 

نمایندگان مجلس قرار است این هفته چهار طرح ضدآمریکایی از جمله طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم‌های ضدآمریکایی، طرح تاسیس موزه جنایات آمریکا، طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا به کشور ایران و طرح الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از افراد و موسسات ایرانی را که از اقدامات دولت آمریکا متضرر شده‌اند؛ بررسی کنند.

منبع: مشرق

ارسال نظرات