جمعه ؛ 10 فروردين 1403
05 بهمن 1398 - 15:54

پشت پرده اخبار جعلی در پوسته حمایت از نظام

حتماً شما هم این روز‌ها با اخباری مواجه شده‌اید که ظاهری مدافعه‌گرانه از ایران دارد؛ اما خیلی زود مشخص شده است که آن خبر دروغ بوده است.
نویسنده :
محمد مهدی اسلامی
کد خبر : 5013

پایگاه رهنما:

حتماً شما هم این روز‌ها با اخباری مواجه شده‌اید که ظاهری مدافعه‌گرانه از ایران دارد؛ اما خیلی زود مشخص شده است که آن خبر دروغ بوده است. منظورم تحلیل‌های غلط برخی کارشناسان بر اساس داده‌های اشتباه نیست، درباره خبر پردازی‌های دروغین سخن می‌گویم؛ مثلاً شاهد خبری در رسانه‌های فارسی‌زبان بودیم که خبرنگار CNN در اولین حضور خبری در «عین الاسد» از قطعی بودن تلفات در کنار گودال‌های موشکی خبر می‌دهد، خبری که خیلی زود مشخص شد متفاوت از گفته‌های زبان اصلی، ترجمه شده است. حتی اگر این خبر را خطای ترجمه بدانیم، بعضی اخبار، دیگر هیچ جای توجیهی ندارد؛ مثلاً اخباری که به نقل از یک شخصیت جعلی، یک نهاد جعلی و ... تولید شده و هیچ پشتوانه‌ای نیز ندارد. رویه مشابه دیگری نیز به کمک این خبر‌ها آمده است. اخباری از BBC، نیویورک‌تایمز و ... که در مرحله نخست، برای تبرئه کردن ایران نشر یافته و با فاصله‌ای، خبری بر ضد ایران منتشر می‌شود.
 
جالب اینکه بسیاری از این اخبار نیز بر اساس شنیده‌ها یا تحلیل‌های بدون مستندات کارشناسان است. رفتاری که احساس می‌کنی با سرد و داغ کردن روح مخاطب، فروپاشی آرامش روانی او را هدف گرفته است... شاید برای تحلیل رفتار این روز‌های آمریکا، بد نباشد به یک نظریه پر سروصدا نگاهی بیاندازیم. کریستین ویتن، پژوهشگر ارشد مرکز نشنال اینترست و مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در دولت‌های ترامپ و بوش بوده است. او این روز‌ها نیز نقش فعالی در فضای رسانه‌ای آمریکا دارد. چه پیام‌های کوتاهی که در توئیتر در موافقت تقویت ترامپ برای بی‌نیازی از گرفتن مجوز جنگ از کنگره منتشر می‌کند، از قدرت سایبری ایران برای انتقام از آمریکا می‌گوید و ... و چه برنامه‌هایی که در فاکس نیوز و دیگر رسانه‌ها به‌تفصیل به میدان می‌آید. کریستین ویتن را بیش از هر چیز به کتاب «قدرت هوشمند، بینابین دیپلماسی و جنگ» می‌شناسند. کتابی که او در خصوص چگونگی استفاده هم‌زمان از قدرت سخت (جنگ نظامی) و جنگ نرم نوشته است و یکی از اصلی‌ترین مسئله‌های آن، چگونگی مواجهه با ایران است و یک‌فصل کامل کتاب، به راهبرد‌های تضعیف ایران و جبهه مقاومت بازمی‌گردد. او در همان روز ترور سردار سلیمانی، درباره گام‌های بعدی آمریکا به فاکس نیوز گفت: ایالات‌متحده توان حملات نظامی با ریسک کم و اثرات اقتصادی جدی بر ایران را دارد، اما به‌احتمال‌زیاد نیازی به این مراحل نیست؛ او تحریک معترضان داخلی ایران برای آشوب را به‌عنوان بهترین گزینه برای مهار ایران در سیاست خارجی مطرح کرد. شاید روزی که تشییع‌جنازه شهید سلیمانی تحیر جهان را برانگیخت، کسی گمان نمی‌کرد محاسبات کریستین ویتن، نقش بر آب شود و دشمنان با صفوف متحد ملت در جای جای ایران اسلامی مواجه شوند. نظریه گرداب سکوت، یکی از سلاح‌های عملیات روانی و جنگ نرم است که طبق نظریه قدرت هوشمند باید در کنار جنگ سخت قرار گیرد. نیومن در این نظریه می‌گوید مردم از انزوای اجتماعی می‌ترسند و هرگاه احساس کنند که دیدگاهی دارند که عموم از آن پشتیبانی نمی‌کند، نه‌تن‌ها در آن خصوص سکوت می‌کنند؛ حتی تمایل پیوستن به نگرش غالب در جامعه، در آن‌ها چنان رشد می‌کند که بقیه دیدگاه‌هایشان را از بین می‌برد. کافی است وقتی شما از موضوعی دفاع می‌کنید، به شما اطلاعاتی داده شود که خیلی زود غلط بودن آن موجب رسوایی شما و کاستن از انگیزه حمایتی شما شود. گمان می‌کنم توضیح اضافه‌تری درباره ریشه تولید خبر‌های دروغین که ظاهری مدافعه‌گرانه از نظام دارد، برای شکاندن وحدت حاصل از رستاخیز تشییع‌جنازه حاج قاسم، نیاز نیست.
 
بر این اساس؛ اصلی‌ترین پدافند ما در برابر این فاز از جنگ هوشمند دشمن، از یک‌سو ارزیابی دقیق اخبار پیش از انتشار و از سوی دیگر هوشیاری نسبت به این موضوع است که هدف دشمن، فرو بردن ما در لاک سکوت است. باید هم‌زمان با دست نکشیدن از جهاد، تبیین و آگاه‌سازی در برابر عملیات روانی دشمن، مراقب باشیم که در تله اخبار شیرین، اما سم‌آلودی که برای به تله انداختن ما منتشر می‌شود، نیفتیم. اینک که تصویر بی‌نظیری که همگی با هم از وحدت ملی مقابل افکار عمومی جهان ترسیم کرده‌ایم، هدف دشمن قرار گرفته است؛ هنگامه جا زدن نیست. باید از این تصویرسازی جهانی صیانت کنیم.

ارسال نظرات