جمعه ؛ 10 فروردين 1403
30 دی 1398 - 10:27
اخبار ویژه روزنامه‌ها

۳۰ دی ماه / شفافیت یعنی معرفی مسئول نابودی ۱۸ میلیارد دلار/ سختگیری دولت درباره بخاری خریدن ادارات و پادگان‌ها/ تقلای ارتش سایبری آمریکا برای لاپوشانی تحقیر پنتاگون در عین‌الاسد

یک تحلیلگر منطقه‌ای می‌گوید ضربه موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا، اتفاق مهمی بود اما مزدوران ارتش سایبری آمریکا می‌کوشند این ضربه بزرگ را کوچک نشان دهند.
کد خبر : 4936

پایگاه رهنما:

 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

 

اروپا اهلیت مذاکره با ایران را پس از نقض برجام از دست داده است

 

«دلیلی ندارد از حالا به بعد، اروپا طرف مذاکره با ایران باشد.»

سایت «دیپلماسی ایرانی» که زیرنظر صادق خرازی فعالیت می‌کند، در یادداشتی تحلیلی نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد بعد از این اروپا طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات باشد. اولا اروپا به عدم اختیار برای تصمیم‌گیری اذعان کرده و از سوی دیگر جز سوءاستفاده از عقبه 27 عضو اتحادیه در روابط با ایران هیچگونه فایده‌ای نداشته است. هرچند سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بر تبیین سیاست خارجی مشترک در مقابل جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند اما مناسب است هیچ گونه ارتباطی به صورت جمعی بین آنها و جمهوری اسلامی ایران صورت نپذیرد.

بدیهی است در اولین گام باید سیاست خارجی نوین جمهوری اسلامی ایران با استراتژی منفی غرب برای خاورمیانه همخوانی داشته باشد لبخند رضایت در حالیکه غرب در راستای اعمال سیاست انهدام کشورهای منطقه پیش می‌رود، معنا ندارد.

«دیپلماسی ایرانی» همچنین در یادداشت دیگری، با تصریح بر این که «برجام مرده اما کسی مرگ آن را اعلام نمی‌کند» نوشت: بالاخره سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان ماشه برجام را کشیده و تیر خلاص را به آن شلیک کردند؛ هر چند اروپا فعال‌سازی «اسنپ بک» را گامی در جهت حفظ و زنده ماندن برجام اعلام کرده، اما واقعیت این است که چیزی از این توافق نمانده که حفظ شود. برجام کلا بر دو رکن و ستون استوار بود. یکی رفع تحریم‌ها که به دنبال خروج آمریکا از آن به شکلی شدیدتر و بی‌سابقه بازگشته و دیگری تعهدات هسته‌ای ایران که در واکنش به این خروج و پیامدهای آن در پنج گام کاهش یافت و دیگر قید و بندی نمانده است که بدان پایبند باشد.
 

شفافیت یعنی معرفی مسئول نابودی 18 میلیارد دلار

 

معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: هرکس در هر مسئله‌ای پنهانکاری کند، ضرر کرده است. شفافیت با مردم باید مورد توجه قرار گیرد. ابهام چند روزه در بیان علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود.

اسحاق جهانگیری پریروز در همایش هفته شوراهای آموزش و پرورش بر تکرار برخی ادبیات شبهه‌افکنانه‌ای پرداخت که روز پنج‌شنبه هم به بهانه سالگرد مرحوم هاشمی عنوان کرده بود. او دیروز گفت: هرکسی در هر مسئله‌ای پنهانکاری کند ضرر کرده است یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن 176 نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.
وی با بیان اینکه مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا دو سه روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم‌ترین کاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری روز پنج‌شنبه هم در مراسم سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی گفته بود: باید به خانواده قربانیان سقوط هواپیما حق داد که گلایه و نقد کرده و اعتراض کنند؛ انصاف آن است که در مدیریت بحران، بپذیریم که اشتباهات و خطاهای بزرگی رخ داده و باید زمینه‌ها و شرایط و پیامدهای آن را به درستی شناخته و با سرعت و قاطعیت به آن رسیدگی کرده و هزینه‌های آن پرداخته شود.

جهانگیری گفت: همبستگی ملی را باید ارج بنهیم و مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعادل سیاسی و مثل حاج قاسم سلیمانی در رفتار با مردم صداقت داشته باشیم. اگر مشکلات را به مردم بگوییم و خطاها را بپذیریم و بگوییم و از مردم کمک بخواهیم قطعا آنها هم به ما کمک خواهند کرد.»

این اظهارات در حالی است که فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سپس فرمانده کل سپاه پاسداران، شجاعانه مسئولیت شلیک اشتباه به هواپیما را پذیرفته و عذرخواهی هم کردند. اما طیف ناکارآمدی که در چند سال گذشته وعده‌های خلاف واقع به مردم داده و ضمن تضعیف اقتدار کشور، موجب ضربات بزرگ اقتصاد ملی شده، همچنان ماجرای هواپیما را تبدیل به مستمسکی برای فرار از پاسخگویی شفاف به مردم کرده‌اند.

به‌عنوان مثال مردم ما هنوز هم نمی‌دانند راز واگذاری 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی در اوایل سال 97 که عمده آن به کام رانت‌خواران شد و رانت 150 هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد، چه بود؟ و چرا هیچ دولتمردی، از جمله آقای جهانگیری که دلار مذکور به نام وی «دلار جهانگیری» نامگذاری شد، یا آقای روحانی و دیگران حاضر نشدند به خاطر این سوءمدیریت بزرگ از مردم عذرخواهی کنند؟ همین‌طور است بر جای گذاشتن رکود تورم 52 درصدی، افزایش شکاف طبقاتی، کاهش قدرت خرید مردم، حاکم کردن رکود سنگین بر تولید ملی و کارخانه‌ها، فساد گسترده در خصوصی‌سازی و سوءمدیریت گسترده‌ای که موجب فشار اقتصادی سنگینی بر 95 درصد مردم شده است.
 

 

کرباسچی: تندروهای چپ نگذاشتند هاشمی به مجلس برود

 

دبیرکل کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلب‌ چپ، در انتخابات مجلس ششم هاشمی رفسنجانی را ترور شخصیت کردند و خاتمی هم اعتراضی به آنها نکرد. به گفته کرباسچی، طیف مذکور حتی به کروبی هم در مجلس ششم رحم نکردند.
غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی و درباره حملات گسترده به هاشمی در آستانه انتخابات مجلس ششم اظهار داشت: اصلاح‌طلبان کار درستی نکردند. برخی بعداً ابراز  ندامت کردند.

وی می‌افزاید: آنها یک نفر یا دو نفر نبودند، خیلی‌ها در این کار دخیل بودند؛ البته نه خود آقای خاتمی. آن افراد حتی وقتی در مجلس رأی هم آوردند دیدیم که توهین‌هایی کردند مثل عنوان آقاسی و...که دادند و بعد آراء ایشان را حذف کردند و کاری کردند که در واقع ایشان مناسب ندانست که در آن مجلس باشد. اگر بگوییم که این از ناحیه افراد تک‌رویی بوده، یعنی جناح چپ آن زمان هم مثل امروز هیچ سر و سامانی نداشته؛ یعنی هر فردی هر کاری می‎خواسته، می‌توانسته انجام دهد، در حالی که آنها زیر پرچم آقای خاتمی سینه می‎زدند. حق این بود که انسجامی وجود داشته باشد و اگر آقای خاتمی با کارهای آنها مخالف بود که به نظر من مخالف بود ـ چون همیشه آقای خاتمی احترام آقای هاشمی  را حفظ می‌کرد ـ باید جلوی این کارها را حداقل به عنوان قدردانی از آقای هاشمی می‌گرفت.

وی درباره سکوت و انفعال کارگزاران در مقابل هجمه‌های دوم خردادی‌ها به هاشمی گفت: آن روزها دوستانی بودند که یک هژمونی اطراف آقای خاتمی به وجود آورده بودند. من مدتی آن زمان زندان بودم، مخصوصاً در جریان بحث‌های مجلس ششم و آن فعالیت‌ها. یک سالی گرفتار دادگاه و یک سال هم تقریباً زندان بودم. در آن مقطع شاید دو سالی کارگزاران را به یک معنایی تعطیل کردیم. نه تعطیل به معنای انحلال، گفتیم ما زیاد فعالیت سیاسی نمی‌کنیم برای اینکه همین اختلافات و گرفتاری‌هایی که وجود داشت، مطرح نشود. بیشتر جلسات‌مان را هفتگی در خانه‌های یکدیگر تشکیل می‌دادیم و در استان‌ها هم گفته بودیم که دوستان در دفاتر به آن صورت کاری نکنند و بیشتر در خانه‌ها جلسه بگذارند. حاکمیت و نظام با ما کاری نداشت، بیشتر به خاطر همین مسائلی که درون دولت و اصلاح‎طلب‎ها بود، این وقفه را دادیم.

دبیرکل کارگزاران درباره انصراف هاشمی از حضور در مجلس ششم پس از اینکه نفر سی‌ام شد، گفت: فرض کنید آقای هاشمی انصراف نمی‌داد و می‌خواست در مجلس ششم بماند. چه کار باید آقای هاشمی در مجلس ششم می‌کرد؟ یعنی مجلس ششمی که حتی ریاست آقای کروبی را که رئیس مجمع روحانیون بود و بسیار از آقای خاتمی پشتیبانی کرده بود را نمی‌خواستند قبول کنند. می‌دانید که سر ریاست مجلس آقای کروبی یک عده‌ای معرکه گرفته بودند و دنبال این بودند که آقای میردامادی را رئیس مجلس کنند و در آخر هم مجلس ششم در بحث‌ها و درگیری‌هایش با دستگاه‌های مختلف و شورای نگهبان و حکومت به آن جریان تحصن و استعفا کشید. آقای هاشمی به نظر شما اگر در آن مجلس می‌ماند باید چه می‌کرد؟

 اما دیدگاه سیاسی آنها طوری است که آقای کروبی را قبول ندارند. آقای کروبی که خود عضو مجمع روحانیون است و خود ساپورت اصلی آقای خاتمی بوده و این همه تلاش کرده است. این یعنی آقای هاشمی در این مجلس با یک اکثریتی طرف بود که حالت‌های احساسی داشتند و این حالت‌ها منجر به استعفا و تحصن و نامه کذایی شد. آقای هاشمی اگر در مجلس ششم می‌ماند باید یا با جناح چپ درگیر می‌شد که عقیده نداشت با این جناح درگیر شود. بعد هم آنجا یک اکثریتی بودند که تحت فضای دوم خرداد رأی آورده بودند. یا باید با آنها هم‌صدا می‌شد که آن مقابله سیاسی با حاکمیت را قبول نداشت.
 

کوتاهی در راه‌اندازی سامانه املاک و دریافت مالیات از خانه‌های خالی

 

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب معتقد است دولت در زمینه قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی دچار بی‌عملی است.

دنیای اقتصاد نوشت: بی‌عملی دولت در اخذ مالیات بر خانه‌های خالی به معمایی تبدیل شده که پاسخ آن را باید در عملکرد وزارت راه و شهرسازی جست‌وجو کرد. قانون اصلاح‌ قانون مالیات‌های مستقیم در سال 94 به تصویب مجلس رسید. براساس این اصلاحیه، وزارت راه و شهرسازی موظف شد حداکثر 6 ماه پس از تصویب این قانون، «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند.

در قانون به صراحت قید شده که این سامانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در هر زمان امکان شناسایی بر خط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی و... را در تمام نقاط کشور فراهم کند. وزارت راه و شهرسازی موظف شده امکان دسترسی بر خط به سامانه مذکور را نیز برای سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد کند تا این وزارت‌خانه بتواند نسبت به اخذ مالیات بر خانه‌های خالی اقدام کند.

راه‌اندازی این سامانه به منزله داشتن اطلاعات به روز و دقیق از اطلاعات املاک شامل وضعیت بهره‌برداری اعم از بهره‌برداری توسط مالک، اجاره یا بی‌استفاده و خالی بودن ملک از سوی متولیان است و ضمن اینکه به‌عنوان یک ابزار برای شناسایی مشمولان مالیات قابل استفاده است، برای سیاست‌گذار بخش مسکن نیز بسیار راهگشاست.

وزارت راه و شهرسازی باید سال‌ها قبل، پیشقدم می‌شد و دستگاه‌های مربوطه را برای اجرای قانون مذکور به خط می‌کرد، اما با گذشت چهار سال،‌ این تکلیف که باید ظرف 6 ماه انجام می‌شد، هنوز به سرانجام نرسیده و مسئولان این وزارتخانه، وعده افتتاح سامانه مذکور را در پایان سال جاری می‌دهند.

از آنجا که در قانون به صراحت قید شده که ابتدا به این سامانه با عنوان سامانه ملی املاک و اسکان راه‌اندازی،‌ سپس مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود، کوتاهی در ایجاد این سامانه هزینه سنگینی دارد و موجب عدم وصول درآمدهای مالیاتی در بخش مسکن می‌شود. در واقع پاسخ این معما که چرا دولت اقدامی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی نمی‌کند، تا جایی که مجلس اخیرا به دنبال وضع قانون تکراری برای مکلف کردن دولت به اخذ این مالیات است، در عملکرد وزارت راه و شهرسازی قابل جست‌وجوست.

گزارشی که وزارت اقتصاد در سال 96 منتشر کرده نیز نشان می‌دهد دریافت مالیات از خانه‌های خالی نیازمند راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان است. در میان دستگاه‌های دولتی، مجموعه‌ای که باید مسئولانه به حوزه راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان ورود می‌کرده، وزارت راه و شهرسازی بوده که به عنوان متولی اصلی، نقش خود را در سال‌های اخیر تمام و کمال ایفا نکرده و همین امر باعث شده اخذ مالیات از مالکان املاک لوکس و خانه‌های خالی همچنان غیرممکن باقی بماند.
 

تقلای ارتش سایبری آمریکا برای لاپوشانی تحقیر پنتاگون در عین‌الاسد

 

یک تحلیلگر منطقه‌ای می‌گوید ضربه موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا، اتفاق مهمی بود اما مزدوران ارتش سایبری آمریکا می‌کوشند این ضربه بزرگ را کوچک نشان دهند.

عبدالباری عطوان در رأی‌الیوم نوشت: سخنرانی رهبر معظم ایران را گوش کردم. این سخنرانی مهمی بود. قاسم سلیمانی شخصیت بزرگی بود که ترور شد. او یک نابغه بود. خدا او را رحمت کند. آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرده که حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، فقط یک سیلی بود و نه پاسخ به ترور قاسم سلیمانی. او راهبرد بلندمدت ایران را اخراج آمریکا از منطقه و پایان سلطه آن می‌داند. او می‌گوید فلسطین باید آزاد شود. کدام رهبر عربی درباره آزادسازی فلسطین سخن می‌گوید؟ اگر کسی به خاطر دارد بگوید آخرین باری که یک رهبر عربی از آزادسازی فلسطین سخن گفت، کی بود؟ آخرین فرد، قیس سعید در تونس بود که در تبلیغات انتخاباتی‌اش این حرف را زد و به همین علت هم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

نکته مهم‌ دیگر آن است که ایران در هر صورت به یک پایگاه نظامی آمریکا حمله کرد و 18 فروند موشک به آن شلیک کرد. ایران همچنین به پایگاهی در اربیل هم حمله کرد. بعضی اعضای ارتش سایبری آمریکا برای کم اهمیت جلوه دادن حمله ایران تلاش می‌کنند. آنها مزدوران اسرائیل و آمریکا هستند که دونالد ترامپ آنها را می‌دوشد. آنها همان کسانی هستند که اخیراً 500 میلیون دلار برای حضور دو هزار سرباز آمریکایی در پایگاه نظامی در عربستان پرداخت کردند. عطوان در ادامه می‌نویسد: آمریکایی‌ها اعلام کردند 11 نفر در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، زخمی شدند و برای درمان به آلمان و کویت اعزام شدند. ترامپ می‌گفت: هیچ کسی در این حمله آسیب ندیده است. ترامپ دروغگو و پسر دروغگوست. او واقعیت‌ها را پنهان می‌کند.

آنها برای تحقق اهداف خود از امپراتوری رسانه‌ای استفاده کردند که متأسفانه عرب‌ها هم با آن همکاری می‌کنند. میلیاردها دلار برای این امپراتوری هزینه می‌کنند تا واقعیت‌ها را تحریف کنند و ما را فریب بدهند.

به خدا سوگند، اسرائیل وحشت‌زده است. اسرائیل از بحران سیاسی، اقتصادی و نظامی رنج می‌برد. پهپادی از جنوب لبنان وارد (فلسطین اشغالی) و از آن خارج شد، اما نتوانستند این پهپاد را سرنگون کنند. اسرائیلی‌ها می‌ترسند و ما شرایط خوبی داریم. امت (اسلامی) در شرایط خوبی قرار دارد و روحیه ما بالاست و همچنان باید بالا بماند. زیرا این جنگ طولانی است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند که به ما حمله و ما را تحقیر کردند. از این به بعد، تحقیرشدن را نخواهیم پذیرفت. ما هرگز در جبهه آمریکا و اسرائیل قرار نخواهیم گرفت و در جبهه مقابل آنها ایستاده‌ایم.

ایران

 

 

«ملت ایران» به روایت نماینده اصفهان در مجلس
 

خبر اول اینکه، عضو فراکسیون روحانیت مجلس با اشاره به فضاسازی‌های برخی جریانات و ایجاد تجمعات توسط آنها در کشور گفت: در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی  به نام مسافران این هواپیما اما با هدفی دیگر شاهد تجمع برخی افراد بودیم.

احمد سالک در گفت‌وگو با فارس افزود: این تعداد اندکی که به بهانه‌های مختلف و با اهداف سیاسی خاص دست به تجمعات می‌زنند، ملت ایران نیستند بلکه اینها لیدرهای آموزش‌دیده استکبار جهانی‌اند که شکست‌های متعددی را از نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران متحمل شده‌اند و امریکا به دنبال این است که از این لیدرها استفاده کند و یک اغتشاش داخلی در ایران ایجاد کند و به خیال خود براندازی نظام را رقم بزند. وی افزود: اینها یک عده افراد معدود هستند که نظام جمهوری اسلامی با آنها برخورد می‌کند و مردم ما صف‌شان از این مزدوران جداست.

ملت ایران همان‌هایی هستند که در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم و همرزمانش حضور میلیونی داشتند و یا در نماز جمعه تهران شرکت کردند، مردم ایران همان کسانی هستند که در نقاط مختلف این کشور پای سپاه و پای انقلاب ایستاده‌اند. عضو فراکسیون روحانیت مجلس افزود: اگر این تعداد معدود قابل هدایت باشند، نظام آنها را هدایت کند و اگر قابل هدایت هم نیستند و طبق ضوابط قانونی باید با آنها برخورد شود، نمی‌شود اجازه داد که امنیت مردم یا وحدت مردم توسط چند نفر دچار خدشه و آسیب شود.
 

گزارش اکونومیست از دقت موشک‌های ایرانی
 

دســت آخــر اینکــه، نشریه انگلیسی اکونومیست در گزارشی پیرامون حملات موشکی ۱۸ دی‌ماه ایران به پایگاه عین‌الاسد امریکا در عراق نوشت: آنچه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، نقطه‌زن بودن موشک‌های ایران است که دیگر این علم فقط در سیطره امریکا نیست.

به گزارش ایرنا، اکونومیست  در گزارشی درباره بررسی تصاویر ماهواره‌ای این پایگاه تروریستی، نوشت: تصاویر ماهواره‌ای، نشان دهنده دقیق بودن موشک‌های اصابت کرده است، ایران به «قلب» یک پایگاه وسیع نظامی امریکایی زده است. «ویپین نارانگ» از مؤسسه فناوری «ماساچوست» امریکا در این باره به اکونومیست گفت: این حمله نشان داد موشک‌های برد کوتاه ایران تا چه اندازه دقیق و نقطه‌زن هستند. نارانگ افزود: دقت موشک‌های سپاه پاسداران، «واقعی» است و دیگر این (دانش) در سیطره امریکا قرار ندارد و می‌تواند در درگیری‌های مدرن امروز، پیامدهای گسترده‌ای به همراه داشته باشد.‌

خراسان

 

 

سختگیری دولت درباره بخاری خریدن ادارات و پادگان ها

 

یا توجه به این که مطابق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی ،تجهیزات و ماشین‌آلات انرژی ‌بر باید توسط یک کارگروه دولتی تهیه و ابلاغ شود، بر اساس پیشنهاد این کارگروه که در روزهای اخیر به هیئت دولت واصل شده، کلیه دستگاه های اجرایی، نهادها و شرکت‌های دولتی و نیز نیروهای نظامی و انتظامی موظف‌اند تجهیزات مورد نیاز خود را با رعایت برچسب انرژی مشخص شده توسط دولت خریداری کنند که شامل مواردی چون بخاری، آبگرمکن، وسایل پخت و پز، پکیج و رادیاتور می شود.

 

دستور ویژه برای سامان دهی تجار خارجی در مناطق آزاد

 

با توجه به گزارش های واصل شده به دولت و به پیشنهاد یک مسئول اجرایی، مقرر شده از این پس مجوزهای اعطایی به کلیه اشخاص اعم از ایرانی یا خارجی  که در مهلت مقرر، هیچ گونه فعالیتی در ارتباط با آن ها صورت نگرفته باشد، از این پس ابطال شود.

 همچنین سازمان های مناطق آزاد سراسر کشور مکلف شده اند علاوه بر جلوگیری از شروع فعالیت های بدون مجوز، از فعالیت های اشخاص ایرانی و خارجی که مجوزشان را تمدید نکنند هم ممانعت به عمل آورند.

آرمان

 

در 2 سال یک ریال نگرفته‌ام

 

سرمربی تیم ملی فوتبال امید ایران گفت: کسی که پول می‌آورد خودش قرارداد نمی‌بندد و من به عنوان مدیر و سرمربی تیم امید دو سال است که یک ریال هم پول نگرفته‌ام. حمید استیلی در واکنش به مقصر دانستن فدراسیون فوتبال توسط مردم در نظرسنجی برنامه و همین‌طور معرفی خودش به عنوان دومین مقصر اظهار داشت: بهتر بود پیش از نظرسنجی صحبت می‌کردیم تا مردم در جریان باشند. ‌ای کاش قبل از اینکه محاکمه کنید بگذارید صحبت کنیم. ما قطعا اشتباهاتی داشتیم. وی افزود: شما می‌توانید درباره سیل هم اسم نفرات را منتشر کنید که مردم نظر بدهند چه کسی مقصر است. شفافیت خیلی مهم است و من هم اینجا که آمده‌ام قرآن بگذارید تا دست روی آن بگذارم که می‌خواهم شفاف جواب بدهم.

 

حذف IGTV از اینستاگرام

 

دکمه IGTV از رابط کاربری اینستاگرام حذف می‌شود. تابناک در این باره نوشته است: سخنگوی فیس‌بوک که مالک اینستاگرام نیز هست، تایید کرده که این شبکه اجتماعی آیکون IGTV را از بخش بالایی رابط کاربری اصلی اینستاگرام حذف می‌کند. وی افزوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد بسیار اندکی از کاربران از این دکمه استفاده می‌کنند و معمولا مشاهده ویدئوهای IGTV از طریق فید اصلی هر کاربر انجام می‌شود. البته برای این کار از طریق نمایه هر کاربر و اپلیکیشن اختصاصی IGTV نیز اقدام می‌شود. پیش از این برخی نگرانی‌های دیگر نیز در مورد میزان استقبال ازIGTV وجود داشته است. یک علت این مساله نمایش افقی ویدئوها در IGTV است که با شیوه نمایش سایر مطالب در اینستاگرام سازگاری ندارد.

 

توقیف 3 قایق کویتی در بندر ماهشهر

 

نیروهای منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماهشهر، سه قایق صیادی غیرمجاز کویتی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کردند. حیدری، مسئول روابط عمومی منطقه سوم دریایی سپاه در بندر ماهشهر،اظهارکرد: این سه قایق صیادی روز گذشته، شنبه توسط ساحلبان‌های ما در ناو گروه رزمی امام حسن، حوالی چاه‌های سروش و ابوذر دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شدند. وی با بیان این که سه قایق صیادی غیرمجاز کویتی توسط نیروهای منطقه سوم دریایی سپاه ماهشهر در آب‌های خلیج فارس توقیف شدند، گفت: در این خصوص نیز 9 نفر دستگیر شدند.

 

جریمه میلیاردی قاچاقچی 23 هزار لیتر گازوئیل

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس از صدور حکم برای پرونده قاچاق 23 هزار لیتر گازوئیل خبر داده است. علی مبشری در این باره گفت: با دریافت اطلاعات و اخباری در مورد دپوی مقادیر زیادی سوخت در یک باغ متروکه واقع در حومه شهر شیراز، ماموران انتظامی با اخذ مجوز قضایی اقدام به ورود و بازرسی کرده‌اند و نهایتا بیش از 23 هزار لیتر گازوئیل را که در مخازن بزرگی دپو شده بود، کشف کرده‌اند. وی با اشاره به ارسال گزارش و معرفی 2 نفر در این رابطه به تعزیرات گفت: با تحقیقات انجام شده در شعبه و بازجویی از متهمان، مشخص شده است که سوخت‌های مکشوفه به قصد فروش غیرقانونی در این مکان دپو شده و بر همین اساس حکم به ضبط سوخت‌های مکشوفه و جریمه 2 میلیارد ریالی متهمین صادر شده است.

 

بازداشت مدیرسابق پست بانک هرمزگان

 

مدیرعامل سابق پست بانک استان هرمزگان به اتهام اخذ رشوه بازداشت شده است. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در تشریح جزئیات این پرونده گفت: بر اساس گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج) متهم به عنوان مدیرعامل پست بانک استان هرمزگان در دوره مسئولیت خود، در ازای دریافت رشوه مبادرت به پرداخت تسهیلات بانکی کرده است. علی صالحی در ادامه این خبر اظهار کرد: حسب گزارش اداره اطلاعات، میزان رشوه دریافتی که تا این لحظه کشف شده است مبلغ 482 میلیون تومان است. رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: در یکی از این موارد، متهم یک دستگاه خودروی تویوتا rav4 خریداری کرده که بخشی از وجه خریداری این خودرو توسط مشتریان بانک پرداخت شده است.

 

سلفی تهیه‌کنندگان با سلبریتی‌ها

 

مجری قدیمی تلویزیون گفت: این سلبریتی‌زدگی ما را بیچاره کرده است. واقعا اگر در جمهوری اسلامی به شما آنتن نمی‌دادند، در سینما یا موسیقی و تئاتر کار نمی‌دادند چطور می‌خواستید امروز خودنمایی کنید. حسین مولایی، مجری قدیمی تلویزیون در پاسخ به این سوال که چرا امروز تلویزیون به سمت استفاده از بازیگران در مقام اجرا رفته است؟ گفت: برخی از مدیران تلویزیون از مردم عادی سلبریتی‌زده‌تر شده‌اند؛ در این رابطه متاسفانه برخی از تهیه‌کنندگان آنقدر خودشان را کوچک می‌کنند که با فلان سلبریتی دعوت شده به برنامه عکس یادگاری و سلفی بگیرند. در حالی‌که برخی از تهیه‌کننده‌ها آنقدر کلاس دارند که از رژی بیرون نمی‌آیند. البته برخی از مدیران هم ذوق‌زده می‌شوند و با آن سلبریتی عکس یادگاری می‌گیرند؛ این خیلی بد است. این سلبریتی‌زدگی ما را بیچاره کرده است.

 

حکم 20 میلیاردی تعزیرات آذربایجان غربی

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان غربی از محکومیت 20 میلیارد ریالی برای قاچاق سوخت خبر داده است. محمد اقوامی در این باره گفت: ماموران ایستگاه شهید کلانتری ارومیه حین بازرسی و کنترل خودروهای عبوری از یک دستگاه کامیون مقدار 23 هزار و 600 کیلوگرم مواد سوختی را که به سمت تبریز در حرکت بود به ظن قاچاق توقیف کرده‌اند که طبق اظهارات یکی از شرکت‌های تبریزی محموله هیدروکربن و متعلق به آن شرکت بوده و برای صادرات به کشور افغانستان بارگیری شده و راننده به منظور دیدار با خانواده تغییر مسیر داده است. وی افزود: پس از استعلام از گمرک و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و اداره استاندارد محموله مکشوفه نفت سفید تشخیص و مراتب به تعزیرات حکومتی استان اعلام شده است.

 

بازداشت وعده‌دهنده استخدام در پتروشیمی

 

رئیس کل دادگستری استان خوزستان از بازداشت فردی با ادعای اعمال نفوذ در استخدام یک شرکت پتروشیمی ماهشهر خبر داده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرادی گفت: فردی که با ادعای اعمال نفوذ به‌عنوان استخدام در یک شرکت پتروشیمی ماهشهر از افراد متقاضی کار طلب رشوه می‌کرد، بازداشت شده است. وی گفت: در پی انتشار ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی که در آن مردی برای اعمال نفوذ در استخدام یکی از نزدیکان فرد مقابل در یک شرکت پتروشیمی طلب رشوه کرده بود، این موضوع در دستور کار دادستانی ماهشهر قرار گرفت. رئیس کل دادگستری استان خوزستان در ادامه بیان کرد: این فرد با حضور در دادسرا تفهیم اتهام شده است و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات قضایی در این باره در حال انجام است.

 

بازداشت رئیس سابق سازمان صنعت مرکزی

 

معاون دادستان اراک گفت: رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به جرم ارتشا و تضییع وجوه و اموال دولتی بازداشت شده است. این در حالی است که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی خبری مبنی بر بازداشت یکی از مدیران صنعتی استان منتشر شده است، بر اساس این خبر عنوان شده بود که چندی پیش نیز معاون معدنی این سازمان به همراه یکی از معدن‌کاران به اتهام دریافت رشوه دستگیر شده بود. پس از پیگیری‌های انجام شده، در نهایت، معاون دادستان اراک ضمن تایید این مهم، برخی از جزئیات این موضوع را اعلام کرده است. ابوالفضل عامری در این باره اظهار کرد: با وصول گزارشاتی مبنی بر وقوع تخلفات و جرائم مالی عدیده در اداره کل صمت استان مرکزی، دادسرای عمومی و انقلاب اراک در تابستان سال جاری تحقیقات مقدماتی با ارجاع پرونده به شعبه معاونت دادستانی اراک آغاز شده که در این راستا تنی چند از متصرفان و بهره‌برداران معادن استان و متعاقبا یکی از معاونان این اداره بازداشت شده است.

 

محکومیت متخصص ارتوپدی به 50 جراحی رایگان

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان گفت: با گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تایید کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی، پرونده تخلف یک پزشک جراح و متخصص ارتوپدی مبنی بر دریافت مبالغی بیشتر از تعرفه قانونی بابت جراحی بیماران با شکایت شاکی خصوصی در شعبه ششم بدوی رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی تعزیرات حکومتی اصفهان مورد رسیدگی قرار گرفت. غلامرضا صالحی افزود: با عنایت به اینکه دریافت هرگونه وجه مازاد بر تعرفه ممنوع بوده و گران‌فروشی محسوب می‌شود، تخلف این پزشک توسط رئیس شعبه مذکور مورد رسیدگی قرار گرفته و با توجه به عدم دفاع موثر و مستندات موجود، تخلف برای شعبه محرز و پزشک متخلف به پرداخت جریمه در حق دولت و به جای درج در پرونده پزشکی با عنایت به جلب رضایت شاکی و نداشتن سابقه محکومیت تعزیراتی، پزشک متخلف به انجام 50 عمل جراحی رایگان و ویزیت رایگان 100 نفر از مدد جویان تحت‌پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) محکوم شده است.

منبع: مشرق

ارسال نظرات