جمعه ؛ 10 فروردين 1403
22 دی 1398 - 11:13
ابعاد روشن‌گری سپاه از علت سانحه هوایی تهران

تحلیل محتوای یک آرزوی تراژیک

ترور شهید قاسم سلیمانی که همواره خود را تنها سرباز میهن اسلامی می‌نامید عمق کینه دشمنان از اقتدار نظامی کشور را به نمایش گذاشت و این خط ترور اکنون در بعد سیاسی و رسانه‌ای برای تضعیف بیشتر دیوار بلند و مستحکم حافظان امنیت کشور تغییر شکل داده است
کد خبر : 4852

پایگاه رهنما :

«زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم»، «ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم»، «گردن مان از مو باریکتر است»؛ اینها کلام یک وطن پرست انقلابی است که از اعماق وجود، در پیشگاه ملتی که بخش زیادی از عمر خود را برای حفاظت از آرامش و امنیت آنها جانانه و بی‌مدعا خدمت کرده، نه تنها خاضعانه مسئولیت اشتباه نیروی تحت امر خود را می پذیرد بلکه بسی بیش از آن غلیان جوشش درونی‌اش از این حادثه تاسف بار را نشان می دهد.

نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای علت اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی را اصابت موشک پدافندی به آن اعلام کرد و دلایل این خطای نظامی را تشریح کرد. پس از این بیانیه سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در یک مصاحبه مطبوعاتی به شرح ابعاد مختلف این واقعه پرداخت.

تصمیم آنی در شرایط جنگی

هنگامی که به صورت واقعبینانه و به دور طوفان جنگ رسانه‌ای موجود برای سوار شدن بر موج احساسات جریحه دار شده مردم در این حادثه و تاخیر در اطلاع رسانی درست ماجرا، ابعاد گوناگون به اشتباه هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی مورد بررسی می گیرد این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که نیروهای مسلح و بویژه تمامی سیستم های پدافندی و راداری کشور در شب حادثه در آماده باش کامل نظامی و به عبارتی در شرایط جنگی قرار گرفته بودند. این موضوع هم در بیانیه نیروهای مسلح، هم بیانیه ریاست جمهوری و هم در سخنان سردار حاجی زاده گفته شد.

با حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در عراق، با توجه به حضور گسترده نظامیان تروریست آمریکایی در اطراف مرزهای کشور با تجهیزات بسیار پیشرفته هوایی که در آنها هواپیماهای رادار گریز نیز کم نیستند، و تهدیدات مکرر رئیس جمهور آمریکا در دادن پاسخ متقابل، حساسیت سامانه‌های پدافندی در حداکثر آمادگی قرار گرفت. در این میان طبیعتاً برای مرکز فرماندهی عملیات دفاعی، تهران به عنوان پایتخت سیاسی که مراکز سیاسی و نظامی بسیار حساس کشور را در خود جای داده از اولویت ویژه برخوردار است. اگرچه این موضوع اشتباهات فردی را توجیح نمی کند اما باید منصفانه پذیرفت که شرایطی اینچنینی بروز خطای محاسباتی را صدچندان می نماید. در واقع در این شرایط اپراتور یا مسئول مربوطه در ایستگاه پدافندی فرصت زیادی برای تصمیم گیری ندارد چرا که ممکن است اولاً هدف از تیررس خارج شود و ثانیاً حمله دشمن با تبعاتی نامعلوم صورت پذیرد.

در این میان بروز برخی ناهماهنگی ها، میان سازمان های مربوطه که می توانست از این رویداد تاسف انگیز جلوگیری کند، نیز در بروز فاجعه نقش آفرینی کرد که به قصور و خطای انسانی مربوط است و کسی در اخلاص نیروهای مسلح کشور در راه حفاظت از امنیت مردم تردید ندارد.

ترور شهید قاسم سلیمانی که همواره خود را تنها سرباز میهن اسلامی می نامید عمق کینه دشمنان از اقتدار نظامی کشور را به نمایش گذاشت و این خط ترور اکنون در بعد سیاسی و رسانه ای برای تضعیف بیشتر دیوار بلند و مستحکم حافظان امنیت کشور تغییر شکل داده است. به خصوص در مورد سردار حاجی زاده که تنها در هفته های گذشته رسانه ها از تلاش مقامات امنیتی صهیونیستی برای ترور او در سوریه خبر دادند.

بنابراین آنچه در پس زمینه یافتن مقصرین سانحه نباید مورد غفلت واقع شود فضای تنش آمیزی است که واشنگتن  پس از ترور سردار سلیمانی و شهدای حشدالشعبی بر منطقه تحمیل کرد.

بررسی زمانبر حادثه

از زمان اعلام رسمی علت اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی یک سوال مهم از سوی افکار عمومی مطرح است و آن علت تاخیر در بیان علت واقعه می باشد. این پرسش منطقی اما با خوراک رسانه های خارجی و با فعالیت ارتش‌های مجازی وابسته به سرویس های بیگانه بویژه ارتش سایبری منافقین، برای بهره برداری های سیاسی به کانالیزه کردن افکار عمومی روی آورده اند. 

در اینباره سخنان سردارحاجی زاده بسیار روشن گر است که به هیچ وجه از آغاز ماجرا اراده ای برای پنهان‌کاری و آنگونه که بلندگوهای تبلیغاتی مدعی هستند تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت وجود نداشته است. سردار حاجی زاده اعلام کرد به محض آگاهی از خطای صورت گرفته آن را به اطلاع مقامات مافوق رسانیده است. به طور حتم طبیعی است که مقامات سیاسی ابتدا خواهان اعلام گزارش دقیق کارشناسی و تحقیقی از نیروهای مسلح برای اتخاذ مناسبترین موضع گیری منطبق با منافع ملی (به دلیل درگیر بودن منافع چندین کشور خارجی در موضوع) می شوند. مثلا پاسخ به این موضوع که آیا احتمالاً نقش خرابکاری خارجی و یا نفوذ عوامل بیگانه در بروز فاجعه تاثیر داشته است و یا خیر؟ در تصمیمات بعدی مقامات سیاسی بسیار مهم است. پروسه ای که با توجه به شرایط حساس کشور باید با دقت صورت می گرفت و این امر زمانبر بود.

طبیعتاً در این برهه سخنان مقامات هواپیمایی نیز در نتیجه بی اطلاعی و عدم آگاهی از مسائل فنی اصابت موشکی به هواپیما صورت گرفت که به گفته سردار حاجی زاده از نوع موشک های کوتاه برد مجاورتی بوده است.

حال در این میان شرایط برای بهره برداری رسانه های معاند در به حاشیه راندن شکست راهبردی آمریکا از خوردن سیلی مهم از ایران و ناتوانی در پاسخ گویی به آن بر خلاف ادعاهای اولیه و از طرف دیگر تداوم فشارها بر برنامه موشکی ایران که حوادث اخیر ثابت کرد چه نقش حیاتی در حفظ تمامیت ارضی کشور از تعدی نظامی دشمنان دارا می باشد، فراهم شده است. رسانه ای همانند بی بی سی به عنوان بنگاه خبرپراکنی پادشاهی استعمار پیر تمامی خبرهای مربوط به ضربه موشکی به آمریکا را از خروجی پایگاه های اطلاع رسانی خود حذف کرده و تماماً بر روی سقوط هواپیمی اوکراینی متمرکز شده است تا حتی از این اشتباه برای بالا بردن حساسیت های منطقه ای و حتی داخلی بر موضوع موشکی استفاده کند.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات