جمعه ؛ 10 فروردين 1403
18 آذر 1398 - 11:10

رقابت میلیاردرها در «دموکراسی دلاری» آمریکا

رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌های آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 شروع‌شده و حداقل 18 نامزد با یکدیگر باید به رقابت بپردازند.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 4596

پایگاه رهنما:

جو بایدن مطرح‌ترین کاندیدا بوده که شانس زیادی برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها را در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دارد؛ اما ورود مایکل بلومبرگ ابر میلیاردر معروف به عرصه رقابت‌ها، معادلات انتخاباتی در حزب دموکرات را دچار تغییراتی کرده است.

رقابت احتمالی بین دو میلیاردر در سال ۲۰۲۰
دونالد ترامپ به‌عنوان یک میلیاردر آمریکایی در انتخابات ۲۰۱۶ توانست به لطف ثروت خود به پیروزی برسد و به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود. این مسئله به این دلیل بود که در آمریکا ثروت و پول نقش اساسی در انتخابات داشته و معمولاً افراد بدون پشتوانه مالی قوی قادر به پیروزی نیستند. در واقع دموکراسی آمریکا را یک دموکراسی پولی می‌نامند. اکنون در برابر ترامپ یک میلیاردر ظاهرشده است. مایکل بلومبرگ به‌صورت رسمی برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ثبت‌نام کرد. «مایکل بلومبرگ» میلیاردر یهودی ۷۷ ساله، مالک غول رسانه‌ای «بلومبرگ» دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه «جان هاپکینز» و کارشناسی ارشد «تجارت» از دانشگاه «هاروارد» است. مجله فوربس در سال ۲۰۱۹ کل دارایی بلومبرگ را ۵۸ میلیارد دلار برآورد کرده که این یعنی، بلومبرگ هشتمین پولدار در آمریکا و چهاردهمین ثروتمند جهان است.

بلومبرگ بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ سه دوره شهردار نیویورک بوده است. به نوشته سی‌ان‌ان، این مولتی میلیاردر آمریکایی برای شروع کارزار انتخاباتی، برای ۲ هفته آگهی تلویزیونی معرفی خود، ۳۷ میلیون دلار هزینه کرده است. این رقم بیش از تقریباً تمام نامزد‌های حزب دموکرات در کل سال است.
بلومبرگ پس از ثبت‌نام برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی حزب دموکرات، اعلام کرده: «من برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شدم تا دونالد ترامپ را شکست دهم و آمریکا را بازسازی کنم. ما گنجایش تحمل اقدامات بی‌محابا و غیراخلاقی دونالد ترامپ را برای چهار سال دیگر نداریم. او تهدیدی برای کشور و ارزش‌های ما است. اگر او بتواند یک دوره دیگر در جایگاه ریاست جمهوری باقی بماند، ممکن است هرگز نتوانیم آثار مخرب ریاست‌جمهوری‌اش را جبران کنیم». برنده انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در تابستان ۲۰۲۰ مشخص خواهد شد و سپس دونالد ترامپ را بر سر تصدی جایگاه ریاست جمهوری به چالش خواهد کشید.
ترامپ پیش‌تر ورود احتمالی بلومبرگ به رقابت‌های انتخاباتی را مسخره کرده و گفته بود، او جادوی موردنیاز برای این کار را ندارد و «مایکل کوچولو می‌بازد.» بلومبرگ معتقد است کسی جز او توان رقابت و شکست دادن ترامپ در انتخابات آبان ماه سال ۹۹ را ندارد.
نکته مهم در مورد ورود بلومبرگ به انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها این است که وی بسیار دیرهنگام وارد این عرصه شده است و در چهار رأی‌گیری مقدماتی درون‌حزبی دموکرات‌ها که سال آینده میلادی در ایالت‌های «آیوا»، «نیوهمپشایر» و «نوادا» برگزار می‌شود، حضور نخواهد یافت و استراتژی‌اش را فقط برای حضور در رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» قرار داده که سوم ماه مارس ۲۰۲۰ (۱۳ اسفند ۱۳۹۸) هم‌زمان در ۱۴ ایالت از آمریکا برگزار می‌شود.

آیا بلومبرگ موفق می‌شود؟
انتخابات درون‌حزبی، سال آینده در همه ایالات آمریکا برگزار می‌شود تا دموکرات‌ها از میان ۱۸ داوطلب، نامزد حزب خود را برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که ۱۳ آبان سال ۹۹ برگزار می‌شود، انتخاب کنند. در واقع روز ۳ نوامبر ۲۰۲۰ چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب می‌شود. در حال حاضر چهار نفر از داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در نظرسنجی‌های ایالتی و ملی نسبت به بقیه پیشتاز هستند: جو بایدن، الیزابت وارن، برنی سندرز و پیت بوتجیج. هر چهار نفر هم نقطه قوت دارند و هم نقطه ضعف.
نکته مهم در مورد انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها این است که بسیاری از دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند که همچنان نمی‌دانند به چه کسی رأی خواهند داد. این مسئله، مهم و نقطه مثبتی برای بلومبرگ است. در یک نظرسنجی ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته بودند که دوست دارند شاهد حضور رقبای دیگری در میان داوطلبان نامزدی حزب دموکرات باشند. به همین جهت بلومبرگ به این نتیجه رسیده که شانس موفقیت برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها را دارد. شاید در نگاه نخست شانس زیادی برای بلومبرگ در انتخابات ۲۰۲۰ وجود نداشته باشد و تنها نقطه قوت وی را ثروتمند بودن بلومبرگ بدانند، اما نباید فراموش کرد که چهار سال پیش نیز دونالد ترامپ تنها یک میلیاردر ناشناخته‌ای بود که هیچ شانسی حتی برای موفقیت در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان نداشت، اما ترامپ امروز رئیس‌جمهور آمریکا است. در واقع ترامپ با اتکای به ثروت خود توانست به این موفقیت برسد. نشریه فوربس سال گذشته، بلومبرگ را به‌عنوان یازدهمین ثروتمند جهان با ارزش خالص تقریباً ۵۰ میلیارد دلار معرفی کرد. این در حالی است که ترامپ با دارایی کمی بیش از ۳ میلیارد دلار در رتبه ۲۵۹ جهان است. نشریه فوربس اعلام کرده که بخشی از اعتبار و موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری مرهون تجارتش بود. در واقع در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا کمک‌های مالی و ثروت، نقش بسیار بالایی در موفقیت دارد. اهمیت این مسئله زمانی مشخص می‌شود که «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری پیشین که بلومبرگ باید بر سر کاندیداتوری دموکرات‌ها با او رقابت کند، زمانی فقیرترین عضو مجلس سنا بود. در حالی که مشکل اصلی «بایدن» پول است و در آخرین انتخابات حدود ۹ میلیون دلار پول داشت، بلومبرگ این مشکلات را ندارد و ثروتش به بیش از ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. شاید انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تبدیل به رقابت بین میلیاردر‌ها شود.

در انتخابات متکی به پول آمریکا ثروت افسانه‌ای بلومبرگ می‌تواند شانس وی را بسیار بالا ببرد. تبلیغات تلویزیونی به‌عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت نامزد‌ها در آمریکا بوده و این مسئله نیازمند ثروت زیادی است که بلومبرگ واجد این شرایط است. دکتر «اریک والبرگ» کارشناس کانادایی معتقد است که هزینه‌ها در روند انتخاباتی آمریکا برای هر یک از کاندیدا‌ها به میلیون‌ها دلار می‌رسد، تبلیغات و شبکه‌های تلویزیونی نیز، انتخابات آمریکا را به سلطه خود درآورده‌اند. دموکراسی در آمریکا، یعنی پول، یعنی دلار.

ارسال نظرات