جمعه ؛ 10 فروردين 1403
17 آذر 1398 - 16:42

فرافکنی اروپا در برابر توسعه صنعت موشکی ایران

با توجه به تصریح قطعنامه ۲۰۱۵ شورای امنیت به ایفای تعهدات کشور‌های امضا کننده برجام، در واقع این آمریکا و اعضای اروپایی برجام بوده‌اند که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند.
کد خبر : 4581

پایگاه رهنما :

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، آن چه که «توسعه موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای ایران» خواندند را بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عنوان کردند.

سه کشور اروپایی در نامه خود که در میان اعضای شورای امنیت منتشر شده، از دبیر کل سازمان ملل خواسته‌اند تا در گزارش بعدی خود، شورای امنیت را از این موضوع مطلع کند که فعالیت‌های موشکی  بالیستک ایران ناسازگار با قطعنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای ایران را تائید کرد.

ذوق زدگی صهیونیست‌ها

تنها ساعتی پس از انتشار خبر ارسال نامه سه کشور اروپایی، مقامات صهیونیستی از این اقدام استقبال کردند.

در نخستین واکنشِ صهیونیست‌ها، بنی گانتز، رئیس ائتلاف «آبی و سفید» که رقیب سیاسی نتانیاهو به شمار می‌رود، در شرایطی که نه او و نه نتانیاهو به دلیل نتایج انتخاباتی نزدیک‌شان موفق به تشکیل کابینه نشده‌اند و با هم نیز نتوانسته‌اند ائتلاف سیاسی تشکیل دهند، مدعی شد که نامه سه کشور اروپایی اقدامی مفید است و ایران را پاسخگو خواهد کرد.

علاوه بر این «اسرائیل کاتص»، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی با طرح اتهامات ضد ایرانی خود به دنبال نامه سه کشور اروپایی به دبیر کل سازمان ملل، از تهیه آرشیوی از آن چه نقض تعهدات ایران در برجام عنوان کرد، خبر داد و گفت که این پرونده را به سازمان ملل ارائه خواهد داد.

نامه پرتنافض اروپا

سه کشور اروپایی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل مدعی شده‌اند که ایران با آزمایش موشکی در واقع قطعنامه سازمان ملل درباره برجام را که در سال 2015 در شورای امنیت تصویب شد، نقض کرده است.

این ادعای متناقض در شرایطی مطرح شده که به طور کلی در قطعنامه سازمان ملل آزمایش موشکی ایران به هیچ عنوان ممنوع اعلام نشده و ایران نیز اقدامی بر خلاف قطعنامه سازمان ملل دنبال نکرده است.

با این حال با توجه به تصریح قطعنامه 2015 شورای امنیت به ایفای تعهدات کشورهای امضا کننده برجام، در واقع این آمریکا و اعضای اروپایی برجام بوده‌اند که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. آمریکا با خروج یکجانبه خود از برجام و اروپایی‌ها نیز با عدم عمل به تعهدات خود در برجام، در واقع از مدت‌ها پیش توافق هسته‌ای را به حاشیه رانده بودند و بدعهدی خود را به تعهدات شان نشان داده بودند. در این شرایط اقدام اخیر سه کشور اروپایی درباره نقض قطعنامه 2015 شورای امنیت از سوی ایران، نوعی اقدام تناقض آمیز توسط اروپا به شمار می‌رود.

حق مسلم ایران برای تقویت توان دفاعی

تردیدی نیست که ایران از نظر صنعت موشکی و دفاعی خود طی چند دهه گذشته پیشرفت قابل توجه و برجسته‌ای داشته است، لذا بخشی از تقابل و نگرانی کشورهای غربی به دلیل پیشرفت صنعت موشکی ایران است. در واقع غرب با هرگونه پیشرفت غیرغربی مقابله می‌کند، همان گونه که با توسعه اقتصادی و نظامی چین و روسیه به شدت مقابله می‌کند. لذا بخش مهمی از تقابل غرب با توسعه موشکی ایران، طبیعت انحصارگرایی غرب است که تحمل پذیرش توسعه مستقل از غرب را ندارد.

از سوی دیگر توسعه صنایع موشکی ایران، موضوعی داخلی برای تهران به شمار می‌رود و توسعه صنایع موشکی به عنوان حقی مسلم نه فقط برای ایران بلکه برای هرکشوری است که خود را نیازمند به دفاع در برابر تهدیدات خارج می‌بیند.

همچنین تا کنون موشک‌های ایرانی هیچ هدفی را در منطقه نشان نگرفته‌اند و بطور کلی تهدیدی علیه کشورهای منطقه به شمار نمی‌روند، بلکه به عنوان بخشی از سیستم دفاع بومی ایران به شمار می‌روند و در این شرایط فرافکنی کشورهای اروپایی و غربی بیش از هرچیز مرتبط با سیاست‌های خصمانه و ضدایرانی این کشورها علیه تهران به نظر می‌رسد.

در واقع کشورهای اروپایی و آمریکا در حالی مدعی تهدیدات منطقه‌ای از سوی صنایع موشکی ایران می‌شوند، که ایران تا کنون در چند نوبت طرح‌های ابتکاری امنیتی در منطقه و ائتلاف‌های بومی را به کشورهای همسایه در منطقه پیشنهاد داده است که از جمله آخرین این طرح‌ها، «ابتکار صلح هرمز» بود که در نشست مجمع عمومی امسال سازمان ملل از سوی ایران رونمایی شد، اما کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان و امارات به دلیل دنباله روی از سیاست‌های غربی تا کنون با پیشنهادات امنیتی ایران همراهی نکرده‌اند.

البته در این میان نمی‌توان فشارها و تلاش لابی صهیونیستی در اروپا و آمریکا را برای تشدید سیاست‌های خصمانه و ضدایرانی کشورهای اروپایی و آمریکا نادیده گرفت، اگرچه غرب حتی بدون لابی صهیونیستی نیز ترجیح می‌دهد که همواره  به جای اتحاد با ایران,در برابر ایران قرار گیرد.

منبع: الوقت
برچسب ها: موشک اروپا ایران

ارسال نظرات